Domainآموزش

اعتبار دامنه (Domin Athority) چیست؟

زمانی که یک وب سایت را راه اندازی می کنیم، جوانب مختلفی را باید در نظر بگیریم. انتخاب نام دامنه مناسب، هاستی که برای میزبانی تهیه می کنیم، محتوی مناسب برای وب سایت و ….. در این مقاله  در نظر داریم درمورد اعتبار دامنه و تاثیر آن بر سئوی سایت صحبت کنیم.

تعریف اعتبار دامنه یا Domain Authority

معیارهای مختلفی یک وب سایت را تحت تاثیر قرار می دهد DA)Domain Authority)  نمره رتبه بندی معرفی شده توسط  Moz است، که ارتباط وب سایت را برای یک موضوع خاص توصیف می کند. نمره DA می تواند از 1 تا 100 متغیر باشد. به همان میزان که نمره DA بالاتر باشد، موتورهای جست وجو رتبه بهتری به آن می دهند.

 این اعتبار بر اساس الگوریتم های خاصی به یک سایت داده می شود که این کار توسط شرکت موز (Moz) صورت می گیرد و از طریق سایت moonsy یا opensiteexplorer.org میتوان اعتبار صفحه و دامنه سایت خود را بررسی کرد.

اعتبار دامنه چگونه به دست می آید؟

مقیاس عمومی DA از 0 تا 100 است. این اعداد باید به صورت هوشمندانه اداره شوند و در نهایت منجر به گرفتن اعتبار دامنه بالا شود. باید در نظر داشته باشیم که نمره خود را از 15 تا 35 بهبود دهیم تا از 65 تا 85 افزایش یابد. بر اساس این نمره، می توان سن وب سایت، سطح منابع قابل اطمینان وسطح ممکن از اعتماد گوگل برای وب سایت مشخص کرد.

اعتبار دامنه

به عنوان مثال اگر امتیاز شما از 0 تا 25  باشد، این یک سایت کاملا جدید است که ممکن است گوگل به آن اعتماد کند. توجه داشته باشید که 0-10 نمره ای است که بسیار پایین است و از اعتبار بسیار کمی نزدیک به صفر برخوردار است.

 25-50 نمره ای است که سایت هایی را نشان می دهد که بزرگ نیستند، اما مستلزم توجه زیادی هستند و یک چشم انداز دارند که می توانند از طریق طرز تفکرشان برجسته شوند. 50-100 امتیازی است که سایت های بزرگ با اعتبار بالا به دست می آورند.

شاخص های یک اعتبار دامنه خوب

پس از شناختن رتبه دامنه خود، باید بدانیم که جنبه های برای بهبود اعتبار دامنه نیاز است. واقعیت این است که سایت هایی که تعداد لینک های خارجی با کیفیت بالا دارند، از اعتبار دامنه بهتری برخوردار هستند.

 بنابراین، کاملا قابل درک و عادلانه است که وب سایت هایی با تعداد لینک های کمتر، امتیاز DA کمتری دارند. هنگامی که وب سایت ما کاملا جدید است، نمره مالکیت دامنه ما از یک شروع می شود، اما بعد از افزایش تعداد لینک های خروجی و داخلی، می توانیم به سرعت آن را افزایش دهیم.

اعتبار Domain در مقابل اعتبار صفحه وب

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شود، زیرا این امتیازها ممکن است که غیرقابل مقایسه با یکدیگر باشند. ارزش یک صفحه بر اساس معیارهای مشابه دامنه محاسبه می شود.

در بررسی اعتبار دامنه، ممکن است درحالت کلی پیوندی با وب سایت های قوی و ضعیف داشته باشد که ممکن است به وب سایت ما، نمره متوسطی بدهد.  اما یک صفحه خاص وب سایت ممکن است تنها پیوندهای قوی داشته باشد و اعتبار آن صفحه به تنهایی بسیار بالا باشد.

اعتبار دامنه
اعتبار دامنه و اعتبار صفحه نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شود، زیرا این امتیازها ممکن است که غیرقابل مقایسه با یکدیگر باشند.

برای درک این فرآیند دقیق تر، یک مثال می زنیم. هنگامی که باران می بارد، هر برگ بر روی درخت مقدار خاصی از آب را جمع آوری می کند که در آینده باعث پرورش کل درخت می شود. یعنی هر صفحه دامنه دارای مجوز ارتباط آن با کل سایت است.

اگر بار زیادی از آب بر روی یک برگ بریزد باعث آسیب به آن برگ می شود، به طور مشابه اگر به یک صفحه وب سایت تعداد لینک زیادی بدهیم باعث آسیب به رتبه کلی اعتبار دامنه می شود.

چرا رتبه اعتبار Domain تغییر می کند؟

اگر نمره اعتبار دامنه ما افزایش یا کاهش یابد، بسیاری از عوامل پیش بینی شده ممکن در این امر اثر داشته باشد. ما باید آخرین اقدامات انجام شده در سایت را تجزیه و تحلیل کنیم و تعیین کنیم کدام یک از این عوامل بیشترین تاثیر را داشته است.

  • در صورتی که اخیرا پروفایل خود را تغییر دادیم، ممکن است در Mozscape ثبت نشده باشد. وب سایت باید در چندین دوره به روز رسانی شود تا پیوندهای تازه ثبت شود و اعتبار سایت به روزرسانی شود.
  • ممکن لینک هایی که به عنوان لینک خروجی و داخلی داریم توسط گوگل شناسایی نشده باشد.

سعود و یا سقوط رتبه یک سایت بستگی به معیارهایی دارد که اعتبار یک دامنه را رتبه بندی می کند. حتی گاهی ممکن است سئو یک سایت در درجه بالایی باشد اما اعتبار دامنه را نشان نمی دهد.

اعتبار دامنه
سعود و یا سقوط رتبه یک سایت بستگی به معیارهایی دارد که اعتبار یک دامنه را رتبه بندی می کند.

البته باید این نکته را در نظر بگیریم که داشتن لینک های قوی که حتی توسط گوگل شناخته شده باشد دلیلی بر گرفتن امتیاز بالای در رتبه بندی دامنه نیست، زیرا برخی از عوامل اعتبار سنجی دامنه نسبی است نه مطلق.

نتیجه گیری

در حالت کلی نباید رتبه خیلی بالا در اعتبارسنجی دامنه هدف اصلی ما باشد. پس از اینکه به یک اعتبار نسبی قابل رضایت در اعتبار دامنه رسیدیم، باید از سایر انحرافات مختلف جلوگیری کنیم. همانطور که مردم برای پیشگیری از سایر بیماری ها به پزشک مراجعه می کنند، باید وب سایت خود را با ابزار حرفه ای از عواقب ناشی، از انحراف سایت جلوگیری کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا