CMSآموزش

سیستم های مدیریت محتوا (CMS) و انواع آن

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ این سیستم چه انواعی دارد؟ کدام سیستم مدیریت محتوا مناسب کسب و کار شما است؟ سیستم مدیریت چه کمکی به شما می کند؟

برای پاسخگویی به تمام سوالات بالا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا Content Management System، یک سیستم نرم افزاری است که به وسیله آن می توان محتوا را مدیریت کرد، این برنامه ها وابسته به وب نیستند.

برنامه های مدیریت محتوای وب سایت های مبتنی بر وب،  نمونه ای از این نرم افزارهای مدیریت محتوا هستند که به مدیر یک سایت توانایی مدیریت، بروز رسانی و بازیابی اطلاعات را می دهد.

در گذشته های نه چندان دور، عموما به دلیل هزینه های بالای وب سایت های اینترنتی، افراد کمی برای کسب و کارهای خود یک وب سایت داشتند. اما با ظهور سیستم های مدیریت محتوا و سرعت در ساخت یک وب سایت اینترنتی اکثر افراد برای حرفه خود یک وب سایت دارند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا در دو دسته سیستم مدیریت محتوا اشتراکی و سیستم مدیریت محتوا متن باز تقسیم بندی می شود:

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی (SAAS)

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا Software As A Service، یک نوع سیستم مدیریت محتوا است که کاربر به کدهای آن دسترسی ندارد و باید به صورت ماهیانه یا سالیانه از شرکت های ارائه دهنده، سیستم مدیریت محتوای اشتراکی خریداری کرد.

به سیستم های مدیریت محتوای اشتراکی سایت ساز هم می گویند. از معروف ترین سایت ساز ها می توان به ویکس،اسکوار اسپیس و پرتال اشاره کرد.

سیستم های مدریت محتوای متن باز (Open Source)

جزو آن دسته از سیستم های مدیریت محتوا است که دسترسی به کدهای آن برای کاربر امکان پذیر است و قابلیت توسعه دارد. متن باز بودن به این معنا است که می توانید به کدهای برنامه نویسی آن دسترسی داشته باشید و در صورتی که قصد دارید تغییری در ظاهر یا باطن سایت انجام دهید، کدها را تغییر دهید.

تفاوت سیستم مدیریت محتوا (CMS) متن باز و اشتراکی

  • سیستم های متن باز نیاز به نصب و راه اندازی دارد اما اشتراکی نیازی به نصب و راه اندازی ندارد.
  • کاربر در متن باز به کدها دسترسی دارد اما در اشتراکی به کدها دسترسی ندارد.
  • در متن باز، تهیه هاست و سرور به عهده کاربر است اما در اشتراکی هاست و سرور از سمت شرکت ارائه دهنده برای کاربر فراهم می شود.
  • امنیت در متن باز به عهده خود کاربر است اما در اشتراکی امنیت توسط شرکت ارائه دهنده، تامین و تضمین می شود.
  • سیستم های متن باز رایگان هستند اما توسعه آن ها هزینه دارد، سرویس های اشتراکی با توجه به نیاز مشتری باید سالیانه یا ماهیانه هزینه پرداخت شود.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS)

مزایا معایب

استفاده از برنامه های مدیریت محتوا نسبت به طراحی اختصاصی یک وب سایت مزیت های خود را دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

  • ستفاده بهینه و صرفه جویی در زمان برای ایجاد و توسعه و بروز رسانی یک وب سایت
  • پشتیانی قوی و مطمئن تر
  • انعطاف پذیری بیشتر سایت هایی که با سیستم های مدیریت محتوا ساخته شده اند نسبت به سایت های خاص
  • امنیت بالاتر وب سایت
  • با توجه به تنوع بالای سیستم های مدیریت محتوا، کاربر با توجه به نیاز کاری خود، ابتدا سایت را می بیند سپس خریداری می کند.
  • امکان دسترسی به راهنما و مستندات آموزشی

3 نمونه از سیستم های مدیریت محتوای متن باز

به دلیل گستردگی سیستم های متن باز قصد داریم سه نمونه از پرکاربرد ترین این سیستم ها را معرفی کنیم:

وردپرس

یک نام بسیار آشنا که این روزها استفاده از آن بسیار باب شده است. وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوا است، که بسیار محبوب شده است.  حدود 60 میلیون از وب سایت های جهان بر اساس وردپرس ساخته شده اند. این تعداد معادل سهم 40 درصدی در بین سیستم های مدیریت محتوا است.

وردپرس در ابتدا یک سیستم وبلاگ ساز بود که در مرور زمان پیشرفته تر شد و امکانات زیادی به آن افزوده شد. به دلیل حجم کم، رایگان بودن، داشتن افزونه های مختلف در وردپرس، بهینه بودن و … مورد توجه تعداد زیادی از افراد و برنامه نویسان قرار گرفت.

اکثر افرادی که قصد راه انداری یک وب سایت بزرگ را دارند و می دانند که در طی سال های آینده بر گستردگی وب سایت خود می افزایند از وردپرس استفاده نمی کنند و سعی می کنند وب سایت اختصاصی خود را داشته باشند.

جوملا

 

سیستم مدیریت محتوا

یکی از رقبای حرفه ای وردپرس، جوملا است. این برنامه برای تمام وب سایت  ها چه کوچک چه یک وب سایت بسیار بزرگ مناسب است. رابط کاربری جوملا نسبت به وردپرس کمی سخت و پیچیده تر است به همین دلیل استفاده از آن برای کاربر خیلی راحت نیست.

برخلاف وردپرس که حتی افراد مبتدی نیز می توانند از آن استفاده کنند، برای استفاده از جوملا باید یک فرد متخصص استخدام شود، که این مورد خود زمان بر است زیرا افرادی که به جوملا مسلط هستند کم پیدا می شوند.

3 نمونه از سیستم مدیریت محتوا (CMS) اشتراکی

در ابتدا گفتیم دو نمونه سیستم های مدیریت محتوای اشتراکی داریم. در ادامه این مطلب قصد داریم نمونه هایی از سیستم های مدیریت اشتراکی را معرفی کنیم:

سایت ساز ویکس (Wix)

یکی از سایت سازهای رایگان است. در این برنامه با درگ و دراپ کردن می توان یک سایت را طراحی کرد. در واقع ویکس یک پلت فرم رایگان است اما تبلیغات خود را در بالا و پایین وب سایت برای تامین هزینه هایش نمایش می دهد.

یکی از معایب ویکس این است که نمی توان از دامین مورد نظر خود استفاده کرد و این برنامه از افزونه های خوبی مانند گوگل آنالیتیکس و فروشگاه نیز پشتیبانی نمی کند.

سایت ساز اسکوئر اسپیس

این برنامه در عمل تقریبا شبیه ویکس است اما شروع کار کردن با آن رایگان نیست و باید در ابتدا اشتراک ماهانه با توجه به امکاناتی که نیاز است تهیه کرد.

اسکوئر اسپیس قابلیت پشتیبان گیری ندارد و قالب های آن به نسبت به ویکس کمتر است.

پرتال

پرتال یک سایت ساز ایرانی است. برای شروع کار با پرتال باید یک اشتراک سالیانه خریداری کرد. با خرید اشتراک سالیانه دیگر نیازی به پرداخت هزینه های جانبی مانند طراحی، پشتیبانی و … نیست. یکی از مزیت های این سایت ساز این است که متناسب با سرعت ایران طراحی شده است. پرتال تا 7 روز تست رایگان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا