Serverآموزش

بررسی کنترل پنل Plesk

در این مقاله می خواهیم کنترل پنل Plesk را مورد بررسی قرار می دهیم و به تمام امکاناتی که برای مدیریت حداکثر وب سایت خود نیاز دارید، نگاهی بیندازیم.

معمولا یک سؤال در ذهن مدیران سایت وجود دارد که باید قبل از تعهد به ارائه دهنده هاست و برنامه ریزی، در مورد آن بررسی های لازم را انجام دهند. همانطور که در مقاله “انتخاب بهترین هاست با توجه به نوع سایت” تفاوت های میزبانی اشتراکی، هاست اختصاصی، هاست ابری و هم چنین سرور VPS را مورد بررسی قرار دادیم، دیدیم که مدیریت VPS بسیار پیچیده تر است و به مدیریت بیشتری نسبت به نوع میزبانی از قبل تنظیم شده (مانند فضای اشتراکی یا cloud) دارد. بنابراین برای مدیریت آن به یک صفحه کنترل پنل نیاز دارید که بتوانید به آن اعتماد کنید.

بررسی کنترل پنل مدیریت  Plesk VPS Hosting

تصویر زیر وب سایت Plesk است:

وب سایت Plesk

همانطور که می بینید Plesk مانند سایر کنترل پنل های دیگر نیست.

plesk دارای یک پنل مدیریت و کنترل FRIENDLY است.

Plesk یکی از آن دسته از ابزارهایی است که وقتی به سمت آن می روید، بلافاصله متوجه می شوید که انتخاب صحیحی را انجام داده اید. Plesk با یک زمان یادگیری بسیار کوتاه، یک پنل مدیریت بصری است که برای هر کسی می تواند بسیار عالی باشد:

 Plesk بدون توجه به اینکه کاربر چه سطحی از تخصص را دارد و چه میزان تجربه کاری با کنترل پنل های دیگر دارد، تجربه ای کاربر پسند را ارائه می دهد.

دارای رابط کاربری عالی برای مشتری ها و دیگر کاربران نهایی می باشد.

اگر تاکنون سعی کرده اید از سی پنل (cPanel) برای مدیریت میزبانی و سرویس های دامنه استفاده کنید، حتما می دانید که سی پنل یکی از محبوبترین پنل های مدیریت میزبانی است. با این وجود نسبت به کنترل پنل Plesk دارای پیکربندی پیچیده تری می باشد. اگر با سی پنل آشنا نیستید، در زیر نمونه ای از صفحه ورود به سیستم cPanel را قرار داده ایم:

سی پنل

هم چنین بد نیست بدانید که شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب برای مدیریت کاربران و کلاینت های خود از داشبورد جداگانه ای به نام WHM استفاده می کنند:

 WHM

مدیریت در این محیط ها کار نسبتا ساده ای می باشد. حال کنترل پنل Plesk را مورد بررسی قرار می دهیم:

 کنترل پنل Plesk

این پنل مدیریت بسیار سازمان یافته و دارای توضیحات و نام گذاری های واضحی می باشد. اگر شخصی به تازگی قصد دارد از کنترل پنل Plesk استفاده کند، بعد از ورود به صفحه مدیریت فوراً متوجه می شوند برای تنظیمات مورد نظرشان باید به کجا بروند و همچنین ممکن است اقدامات مورد نیازشان را که فقط از طریق نوار ابزار کناری انجام دهند. امکانات و ویژگی های کنترل پنل Plesk در زیر منو ها بیشتر نمایان می شود. برای مثال:

کنترل پنل Plesk

شاید به نظر برسد صفحه ابزارها و تنظیمات همانطور که می بینید، دارای تعداد محدود نمادها برای هر تنظیمات باشد. اما در عوض، گزینه هایی را به صورت خلاصه شده و منظم ارائه می دهد، که اشتباهات رایجی را که در غیر این صورت ممکن است در هر ابزاری رخ دهد، بسیار کاهش می دهد.

دارای رابط کاربری و اینترفیس بسیار عالی برای طراحان و توسعه دهندگان می باشد.

کنترل پنل Plesk یک نمایه (View) اختصاصی شده “ارائه دهنده خدمات” را برای توسعه دهندگان وب و طراحان وب ارائه می دهد:

کنترل پنل Plesk

به نظر می رسد بسیار شبیه به نمایه کاربر است، اما همانطور که می بینید نوار کناری به ماژول های مختلف تقسیم شده است. ویژگی ای که در این نمایه به چشم می خورد این است که توسعه دهندگان را ترغیب می کند تا به جای بررسی انواع مختلفی از ابزارهای مدیریت کسب و کار، بیشتر مسائل مربوط به خود را از یک ابزار مدیریت کنند.

از داخل کنترل پنل Plesk، می توانید:

حسابهای مشتری جدید اضافه کنید و آنها را از یک داشبورد مدیریت کنید.

کنترل پنل Plesk

کارهایی را که انجام می دهند سفارشی سازی کنید و در نمایه “کاربر” Plesk مشاهده کنید. این روش به کنترل سرور و وب سایت کمک می کند.

کنترل پنل Plesk

اگر ارائه دهنده میزبانی وب هستید، یا دارای زیر مجموعه های مجزایی هستید می توانید برنامه هاستینگ ایجاد کنید که بتوانید به نوبه خود، اشتراک گذاری انجام دهید.

کنترل پنل Plesk

با استفاده از یک ابزار ساده، می توانید کاربران غیر Plesk را به Plesk منتقل کنید.

کنترل پنل Plesk

تقریباً هر جنبه از تنظیمات سرور مشتری خود را سفارشی کنید. مانند فضای دیسک:

کنترل پنل Plesk

ملزومات را مدیریت کنید تا اطمینان حاصل شود که سرور به صورت بهینه کار می کند. به عنوان مثال، در اینجا برخی از تنظیمات PHP برای امنیت و عملکرد آورده شده است:

کنترل پنل Plesk

اگر وب سایت شما با وردپرس توسعه یافته است، می توانید مواردی مانند افزونه ها، قالب ها و موارد دیگر را مدیریت کنید.

کنترل پنل Plesk

اگر تا به حال از بخش مدیریتی پنل خود ناامید شده اید یا احساس کرده اید که برای کنترل امور توانایی ندارید، Plesk راه حل بسیار مناسبی است. به علاوه ، می توانید از افزونه‌های Plesk برای کاربرد بیشتر این ابزار استفاده کنید. برای ساده کردن جریان کار و کسب درآمد بیشتر، ویژگی های مدیریت کسب و کار مانند فاکتور و ابزار سازنده سایت را اضافه کنید.

آخرین ویژگی که در این مقاله بررسی می کنیم این است که شما می توانید با برند خود آن را نام گذاری کنید. به عنوان مثال می توان نام ممتاز سرور که یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب است را در پنل مدیریتی جایگذاری کرد. به این ترتیب، هنگامی که مشتری یا کاربران داخل محیط آن می شوند، به آنها یادآوری می شود که یک ارائه دهنده قابل اعتماد برای مدیریت صحیح سرور و وب سایت خود دارند.

Plesk بسیار انعطاف پذیر است.

یکی دیگر از ویژگی های کنترل پنل Plesk، قابلیت انعطاف پذیری آن است. یکی از مشکلاتی که باعث می شود مشتری در مورد میزبانی وب و مدیریت سرور خود تصمیم بگیرد این است که آنها میزان کارهایی که در پشت صحنه انجام می شود را درک نمی کنند. آنها ممکن است به این صورت فکر کنند که:

شما توسعه دهنده هستید. چرا نمی توانید با هر آنچه به شما می دهم کار کنید؟

اما می دانیم که این طور نیست. برخی با خط فرمان بسیار راحت تر عمل می کنند و برای برخی از توسعه دهندگان اینظور نیست. بنابراین داشتن یک راه حل انعطاف پذیر مانند Plesk که نیاز به برنامه نویسی را برطرف می کند بسیار عالی است.

کنترل پنل Plesk دسترسی کامل به ریشه را در اختیار شما قرار می دهد، بنابراین لازم نیست نگران محدود بودن در تنظیمات کنترل پنل برای مدیریت سرور VPS خود باشید.

بعلاوه، دارای گستره پیکربندی وسیعی است:

  • لینوکس یا ویندوز
  • آپاچی یا nginx
  • Ruby on Rails یا Node.js

هرکدام را که انتخاب کنید، تنظیمات برای سفارشی سازی و پیکربندی هر یک در دسترس می باشد تا برنامه میزبانی VPS دقیقاً همانطور که به آن نیاز دارید، عمل کند.

اگر علاقه دارید از میزبانی Plesk VPS استفاده کنید، پیشنهاد می کنم با نگاهی به momtazserver.com شروع کنید. علاوه بر اینکه یکی از شرکت های پیشرو میزبان در سراسر جهان است، ضمانت آپتایم 100 درصد را با پرداخت خسارت برای کاربران در نظر گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا