Serverآموزش

راهنمای کامل انتخاب سرور لایو استریم

امروزه استریم کردن، گاهی برای تولید کنندگان محتوا، پخش کنندگان و یا گیمر ها، یک کار دشوار محسوب می‌ شود، زیرا نیاز به مقدار زیادی زمان، تمرکز و منابع سخت افزاری قدرتمند دارد. وقتی کسب و کار شما به آن متکی است، داشتن کنترل کامل بر فرآیند لایو استریم مهم است. در این پست، ما مفاهیمی را در مورد سرور لایو استریم و نحوه انتخاب بهترین سرور لایو استریم را بررسی می کنیم.

سرور ویدیویی یا لایو استریم چیست؟

فرآیند تبدیل یا کدگذاری ویدیو ها به فرمت داده و سپس ارسال آن از طریق اینترنت به عنوان جریانی از داده ها از سرور به دستگاه بیننده، به عنوان استریم شناخته می شود. برخلاف دانلود، استریمینگ کاربران را مجاب نمی کند که قبل از مشاهده محتوا، کل فایل را در هارد دیسک خود ذخیره کنند. بیننده ها می توانند تقریباً بلافاصله در حالی که انتقال فایل در حال انجام است، شروع به تماشای ویدیو کنند. با این حال یکی از معایب بزرگ استریم و لایو استریم این است که نیاز به اتصال به اینترنت قدرتمند برای پخش روان و با کیفیت بالا و با حداقل تأخیر دارد.

سرور لایو استریم چیست؟

1- با راه اندازی سرور شروع کنید

مقدار پهنای باندی که در سرور نیاز دارید، با کیفیت پخش ویدیوی میزبانی شده و تعداد بینندگان تعیین می شود.

2- داده های بیننده در یک زمان خاص

سرور هایی با پورت های بزرگ تر می تواند بینندگان بیشتری را ساپورت کنند و کیفیت تصویر بهتری را نیز ارائه دهند.

3- فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای محتوای رسانه

با توجه به تصاویر با وضوح بالا و ویدیو های زیاد، اندازه فایل‌ ها بسیار زیاد است و تقاضای فزاینده‌ ای برای سرور هایی با ظرفیت بالا و همچنین روش های ذخیره‌ سازی با کارایی بالا وجود دارد.

4- کنترل کامل بر قابلیت دسترسی

همچنین برای محافظت از داده های خود و حفظ کنترل کامل بر افرادی که به محتوای ویدیوی شما دسترسی دارند، باید به امنیت ویدیویی درجه سازمانی و قابلیت‌ های حریم خصوصی دسترسی داشته باشید.

در انتخاب سرور لایو استریم چه چیز هایی وجود دارد که باید به آن توجه کرد؟

در واقع سرور لایو استریم همان سرور ویدیویی است که تولید کنندگان محتوا و برخی کسب و کار ها از آن ها استفاده می کنند، با اندکی تغییرات در مشخصات و قدرت.

سرور لایو استریم دارای یک جزء کلیدی است که به عنوان راه حل در کل زیرساخت عمل می کند. اگر یک کسب‌ و کار هستید، داشتن کنترل بر فرآیند پخش End-to-End برایتان ضروری است. برای این که بیشتر با این فرایند آشنا شوید، روند کلی آن را بررسی می‌ کنیم.

داشتن CPU قوی

جزء جدایی ناپذیر هر سرور لایو استریم، CPU قدرتمند است. ممکن است بخواهید بدانید که محتوای پویا چگونه وارد سرور می شود. در جواب باید بگویم که حتی اگر وب سروری که انتخاب می کنید محدودیت های جغرافیایی، CDN و سایر موارد مهم در تجارت را مدیریت می کند، وضوح ویدیو نیز توسط خود سرور تنظیم می شود.

در مرحله بعد، این سوال مطرح می شود که این موضوع چه ارتباطی با کسب و کار دارد؟

شما باید یک برنامه پخش ویدئو بسازید که به خوبی طراحی شده است، و می تواند به طور یکپارچه ثبات اتصال اینترنت را در دستگاه های مشتریان شما تشخیص دهد. اگر مشتری شما قادر به مدیریت جریان ویدیو نیست، برنامه شما می تواند وضوح ویدیو را با کاهش بافرها تنظیم کند.

چه مقدار فضای RAM برای سرور لایو استریم مورد نیاز است؟

تا جایی که من می دانم، هیچ چیزی زیر 16 گیگابایت کار نمی کند! معمولاً وقتی یک ویدیو هر بار پخش می شود، قطعاً باید در حافظه آپلود شود. و هر زمان که یک ویدیو چندین بار پخش شود، به طور همزمان هم باید واضح باشد و هم بدون مشکل بار ها و بار ها در حافظه آپلود شود.

با این حال، برای اینکه بفهمید آیا به رم بیشتری نیاز دارید یا خیر، می توانید این فاکتور ها را بررسی کنید:

  • به اندازه 30 ثانیه ویدیو خود را آپلود کنید و حجم آن را یادداشت کنید. (اگر ویدیو HD است، باید حدود 30 مگابایت باشد.)
  • تعداد کاربرانی که به طور مداوم به سرویس پخش شما دسترسی دارند چند نفر هستند؟
  • هر دو را ضرب کنید و اگر بیشتر از 12 گیگابایت شد، بهتر است رم را به 32 گیگابایت ارتقا دهید.
  • همینطور، اگر بیش از 28 گیگابایت باشد، می توانید یک رم 64 گیگابایتی داشته باشید.

فضای ذخیره سازی سرور

طبیعتاً علاوه بر لایو استریم می خواهید جایی باشد که کاربران بتوانند بعد از اتمام لایو نیز به ویدیو های شما دسترسی داشته باشند. وقتی نوبت به تخمین فضای دیسک می رسد، ممکن است پیدا کردن مقدار آن کمی طول بکشد. پیدا کردن اندازه ویدیو هایتان و ساخت یک سرور ویدیویی که ظرفیت پخش آن ها را داشته باشد، اولویت زیادی دارد.

علاوه بر این، این مرحله با داشتن ویدیو هایی با وضوح های مختلف دوباره دوشاخه می شود. با این کار می توانید چندین نسخه ویدیویی با سطوح مختلف کیفیت ایجاد کنید.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که به اندازه کافی “فضای خالی” روی دیسک دارید، تا برنامه OTT از آن برای ذخیره سازی استفاده کند، درست مانند مورد RAM. همچنین یک SSD می تواند سرعت برنامه شما را با ذخیره ویدیو های شما و کار کردن به عنوان کش برنامه بهبود بخشد. به‌ علاوه، می‌ توانید از هارد دیسک معمولی برای فروشگاه‌ های ویدئویی (مانند فروشگاه های اینترنتی دوره های آموزشی) استفاده کنید که هزینه‌ ها را کمتر می کند.

اندازه پورت پهنای باند در قابلیت پخش اهمیت دارد

اندازه پورت پهنای باند کاملاً به تقاضای اوج جریان بستگی دارد. معمولاً نرخ مصرف پهنای یک ویدیوی HD حدود 1 مگابایت در ثانیه است. بیایید فرض کنیم، اگر در هر ثانیه 1 گیگابایت پورت به شما داده شود، باید تقریباً 1000 استریمر HD را به طور همزمان مدیریت کنید.

در این راستا، اگر تخمین می زنید که بیش از 800 استریمر HD به طور مداوم داشته باشید، بهتر است پهنای باند خود را ارتقاء دهید. شما می توانید یک سرور ویدئویی متمرکز ایجاد کنید که برای پخش پیشرفته اختصاص داده شده است و مجهز به سرویس کاهش تراکم ترافیک شبکه است که پخش روان را تضمین می کند.

چرا به یک سرور لایو استریم نیاز دارید؟

سرور ها به طور کلی وظیفه پخش و ارائه محتوای رسانه ای به دستگاه های مختلف متصل به اینترنت مانند گوشی ها، لپ تاپ ها و غیره معروف هستند. فرآیند انتشار اطلاعات یا داده ها از هر نوع از طریق نرم افزار های ویدئویی تخصصی، با سرور های مناسب، تسریع می شود که لایو استریم روان را تضمین می کند.

چرا به یک سرور لایو استریم نیاز دارید؟

در واقع یک سرور استریم، یک محیط قابل اعتماد ایجاد می کند که به صاحبان محتوا یا ایفلوئنسر های رسانه کمک می کند تا به شیوه ای راحت تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. در اینجا برخی از عوامل اصلی آن بیان شده است:

قابلیت مشاهده چند فرمت

بدیهی است که ماژول های مختلف باید با هم همکاری کنند و این بدان معناست که سرور باید خریداری شود. برای استریم ویدیو ها، سرویس های رمزگذاری به تولید فرمت‌ های مختلف کمک می‌ کند که پخش‌ کننده ویدیوی HLS به ارائه خروجی نهایی کمک می‌ کند.

تعمیر و نگهداری کلید است

تعمیر و نگهداری کلید اصلی کل زیرساخت و سیستم پخش شما است و بنابراین، حفظ آن با اجتناب از هر نوع خطا یا اشکالی که ممکن است با آن مواجه شوید مهم است.

مسیر امن ارائه شده است

با نگاهی به مسیر امن استریم ها، لازم نیست که کنترل‌ ها توسط سایر ارائه‌ دهندگان استریم استفاده شود. به عنوان مثال، کنترل هایی مانند رمزنگاری یا رمزگذاری 128 کلید AES ایمنی را در برابر حملات سایبری تضمین می کند.

سازگاری با قدرت

در استفاده از انواع زیرساخت شبکه، نگرانی هایی درمورد سازگاری ممکن است در شما به وجود بیاید. بنابراین، شما همچنین نیاز به پشتیبانی اضافی یا CDN دارید که یکی دیگر از بخش های مهم سرور لایو استریم است که از تداوم داشتن استریم با کیفیت محافظت می کند.

مناطق مشاهده استراتژیک

همیشه گزینه ای برای شما وجود دارد که محیط های تماشای محدود را در تعداد محدودی از سرور ها تنظیم کنید. بهترین فناوری‌ های استریم ابری زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که مقیاس خودکار و متعادل کردن مقدار مناسب بار را در مدت زمان بسیار کوتاه انجام دهند.

4 نکته برای انتخاب سخت افزار سرور لایو استریم

چگونه می توان تعیین کرد که در هنگام انتخاب سرور لایو استریم به چه میزان قدرت نیاز دارید؟ در حالی که بسیاری از عوامل در این امر نقش دارند، مهم ترین ملاحظات ایجاد تعادل بین دو محدودیت است: پهنای باند شبکه و ظرفیت پردازش.

برای سناریویی که در آن تعداد زیادی منبع و تعداد زیادی استریم دارید، این محدودیت‌ ها می‌ توانند به سرعت به گلوگاه‌ هایی در لایو اسریم شما تبدیل شوند. محدود کردن پهنای باند و تمام شدن حافظه دو روش متداول است که سرور ها هنگام لایو استریم در آن ها به حداکثر ظرفیت خود می‌ رسند.

نکته شماره 1: تعداد جریان های ورودی و نحوه بسته بندی آن ها را تعیین کنید

ظرفیت پردازش سرور تحت تأثیر CPU و حافظه موجود یا همان RAM قرار می گیرد. برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد ناشی از محدودیت در ظرفیت پردازش، باید بدانید که سرور شما باید چند جریان را به طور همزمان پردازش کند و به چه مقدار حافظه برای این کار نیاز دارد.

برای رمزگذاری به چند جریان نیاز دارید؟

همه وظایف پردازشی به قدرت پردازش یکسانی نیاز ندارند. پس از فهمیدن تعداد جریان‌ های ورودی که سرور شما باید مدیریت کند، باید نحوه بسته‌ بندی جریان‌ های خود را برای تحویل مشخص کنید.

نکته شماره 2: حداکثر جریان های همزمان را از سرور خود تخمین بزنید

در حالی که رابطه بین نرخ بیت جریان و پهنای باند تقریباً برای ورود و خروج یکسان است، سمت خروجی کمی چالش برانگیز تر می شود. چرا؟ حدس زدن تعداد بینندگانی که خواهید داشت یا بازخوانی هایی که آن بینندگان به آن نیاز دارند همیشه آسان نیست. هرچند روش هایی برای محاسبه و به دست آوردن تقریبی این مورد وجود دارد و می توانید از
آن ها استفاده کنید.

نکته 3: مدل استقرار مناسب را برای سرور لایو استریم خود انتخاب کنید

یکی دیگر از ملاحظات این است که آیا باید روی یک زیرساخت ابری مستقر شود یا اینکه در محل با استفاده از یک سرور سخت افزاری مستقر شود. استقرار ابری سرور مزایای زیادی مانند استفاده کارآمدتر از منابع و کاهش هزینه های اضافی دارد.

با این حال، زیرساخت‌ های ابری از پشته‌ های نرم‌ افزار مدیریت مجازی‌ سازی و هماهنگ‌ سازی نیز استفاده می‌ کنند، که حجم کار اضافی را به منابع فیزیکی، از جمله CPU، سخت افزار شبکه و RAM اضافه می‌ کند.

نکته 4: از GPU Offload و Content Delivery Networks استفاده کنید

برای استفاده حداکثری از ظرفیت پردازش سرور، چند قابلیت زیرساخت دیگر وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید: GPU و CDN.

منبع: vplayed wowza

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا