آموزش

انواع خدمات میزبانی وب یا وب هاستینگ

در ابتدا تعریفی از هاست را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید با داشتن یک تصویر ذهنی کامل از هاست آن را بررسی کنید و در نهایت انواع خدمات میزبانی وب را برای شما بیان می کنیم. HOST یک کلمه ی انگلیسی هست که معنای فارسی آن فضای میزبانی است.

هاست، هاستینگ یا میزبانی وب به این معناست که فضایی برای سایت ها در اینترنت در نظر می گیرد و یک حساب کاربری که به شما اجازه می‌دهد به میزان محدودی از حافظه، پردازنده، رم و پنهای باند استفاده کنید.

منظور از هاست همان سرور اشتراکی است. یعنی شرکتی که سرور را در اختیار دارد، فضای سرور را در اختیار چندین وب سایت قرار داده و همچنین برای هر وب سایت فضای کاربری ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد وب سایت ها به صورت اشتراکی از امکانات سرور استفاده کنند.

بیان مزایا و معایب هاست

انواع خدمات میزبانی وب یا وب هاستینگ

مزایای هاست

  • هاست پایین ‌ترین هزینه را در میان انواع خدمات میزبانی وب دارد.
  • پشتیبانی این هاست را شرکت ارائه دهنده برعهده دارد و اگر شما تخصصی نداشته باشید مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

معایب هاست

  • اولین نکته در مورد تفاوت هاست و سرور مجازی این است که، اگر هاست شما اشتراکی باشد، تمامی منابع به صورت اشتراکی تقسیم می‌شوند. بنابراین اگر یک یا چند مشترک ترافیک بالایی داشته باشند و یا به هر صورت منابع را مصرف کنند، سایت شما با مشکل مواجه می شود.
  • اگر سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای مهم برای شما باشد بهتر است از هاست های اشتراکی استفاده نکنید.
  • یکی از مسائل دیگری که ممکن است برای شما ایجاد شود، امنیت سایت های شماست. این نکته را در نظر داشته باشید که در یک فضای اشتراکی امنیت پایین خواهد آمد. درواقع اگر یکی از سایت ها با مشکل امنیتی مواجه شود ممکن است بقیه سایت‌ها نیز با این مشکل مواجه شوند.
  • اگر اطلاعات سایت برای شما مهم است، بهتر است از هاست های اشتراکی استفاده نکنید.
  • همان طور که اشاره کردم مدیریت هاست بر عهده شرکت های ارائه ‌دهنده خدمات است و شما نیازی به داشتن دانش فنی ندارید. این یعنی کنترلی هم روی سیستم مدیریت ندارید و نمی ‌توانید آن را شخصی‌ سازی کنید.

ما دراین مقاله با نام ” انواع خدمات میزبانی وب یا وب هاستینگ ” به شما انواع خدمات میزبانی های وب را شرح می دهیم. برای خرید میزبانی برای وب سایتتان بهتر است، ابتدا انواع آن را بررسی کنید. این میزبان ها و هاست ها به چند صورت انجام می گیرد :

  • اشتراکی
  • اختصاصی
  • برای طراحان وب سایت
انواع خدمات میزبانی وب یا وب هاستینگ

هاست برای طراحان وب سایت

یکی از خدماتی که می توان برای شرکت های فروش هاست و سرور در نظر گرفت این است که نوعی میزبانی خاص را برای طراحان وب سایت قرار می دهد. این نوع هاست دارای ویژگی هایی مناسب با نیاز طراحان وب سایت است و امکاناتی به طراحان وب سایت می دهد تا بدون نیاز به اجرای برنامه خاصی روی سیستم خود اقدام به طراحی سایت به صورت آنلاین کنند.

این شرکت ها ابزارهایی مانند انواع فریم ورک مانند لاراول، رابی، کد ایگنایتر و… و سرویس هایی مانند کامپایلرهای پایتون را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

هاست اشتراکی

انواع خدمات میزبانی وب یا وب هاستینگ

یکی از انواع خدمات میزبانی وب، هاست اشتراکی است. در این نوع سرویس های میزبانی وب سایت، منابع سخت افزاری به صورت منصفانه تقسیم می شود و با توجه به مصرف سایت و سنگینی آن، این منابع مورد استفاده قرار می گیرد. اگر یک سرور دارای یک مقدارهای مشخص باشد، این مقدار برای کاربران مختلف بسته به مقداری که برای آنها در نظر گرفته اند، در دسترس است.

هاست اشتراکی دارای منابع اختصاصی نیست یعنی برای مثال یک سایت از ده ها یا شاید صد ها سایتی که روی رایانه ی سرور قرار گرفته است، پردازنده و ram جداگانه و محفوظی در نظر گرفته شده است.

هرکدام از هاست ها می توانند از منابع سخت افزاری هاست های دیگر استفاه کنند مثلا اگر سایت شما روی هاست اشتراکی واقع شده باشد، اگر سایت همسایه که روی همان سرور می باشد دارای بازدید بالاتری داشته باشد، سرعت سایت شما نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد. به عبارت دیگر مشکلات شبکه روی تمامی هاست های اشتراکی تاثیرگذار است.

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که هاست های اشتراکی دارد و اغلب افراد به این دلیل این هاست را انتخاب می کنند این است که هزینه ی کم تری نسبت به سایر هاست ها دارد.

هاست اشتراکی دارای محدودیت سخت افزاری هست و حتی اگر فروشنده هاست عبارت نا محدود را برای برخی از ویژگی های فضای میزبانی وب درج کرده باشد به این معنی نیست که شما تا هر اندازه قادر به فشار روی سرور اصلی هستید.

مطمئن باشید که اگر از یک حدی بازدید سایت شما بالاتر رود، فروشنده پیشنهاد ارتقاء از هاست اشتراکی به سرور مجازی یا دیگر گزینه ها خواهد داد.

علاوه بر آن اگر استفاده شما و تعداد بازید کنندگان تان افزایش یابد از طرف فروشنده هاست به شما پیشنهاد می شود که هاست خود را به هاست اختصاصی منتقل کنید.

هاست اختصاصی

انواع خدمات میزبانی وب یا وب هاستینگ

یکی از انواع خدمات میزبانی وب، هاست های اشتراکی است. در این نوع هاست ها، میزان مشخصی از منابع برای هر سایت در نظر گرفته می شود بعنوان مثال مقدار معینی هسته و فرکانس پردازنده، حافظه رم، پهنای باند و… بصورت سخت افزاری و به واسطه شبیه سازها در اختیار هرشخصی که وب سایت دارد، قرار می گیرد و مصرف کم یا زیاد دیگر کاربران روی بسته های اختصاصی تاثیری نخواهد داشت. سایت هایی که دارای مصرف بالایی دارند، اقدام به خرید این نوع هاست ها می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا