NetworkServer

تاثیر تاخیر (Latency) و پهنای باند (Bandwidth) بر عملکرد وب سایت

در اجرای یک وب سایت کاربردی موارد مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. برخی ویژگی ها مثبت تلقی می شوند و برخی منفی. یکی از ویژگی های منفی اجرای وب سایت تاخیر بالا و پهنای باند کم است. اما کدام یک از این موارد برای سایت شما مخرب تر است؟ در ادامه توضیح خواهیم داد که تاخیر بالا و پهنای باند کم چیست و چگونه بر عملکرد وب سایت شما اثرگذار خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا تاثیر تاخیر و پهنای باند بر وب سایت را بررسی نماییم.

پهنای باند

پهنای باند فقط یک عنصر از آن مواردی است که شخص به کمک آن سرعت شبکه را درک می کند. مردم معمولاً پهنای باند را با سرعت اینترنت اشتباه می گیرند، به این دلیل که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) در کمپین های تبلیغاتی خود ادعا می کنند که اتصال سریع 50 مگابیت در ثانیه دارند. سرعت واقعی اینترنت در واقع مقدار داده ای است که در هر ثانیه دریافت می کنید و ارتباط زیادی با تأخیر دارد.

پهنای باند

تاخیر

تأخیر عنصر دیگری است که در سرعت شبکه نقش دارد. اصطلاح تأخیر به هر یک از چندین نوع تأخیر که به طور معمول در پردازش داده های شبکه ایجاد می شوند، اشاره دارد. بدیهی ترین تأخیر زمانی است که طول می کشد تا داده های بسته بندی شده از رایانه کاربر به سرور وب سایت برسد و یرگردد ( دور رفت و برگشت یا RTT). اصطلاح اتصال شبکه با تأخیر کم ارتباطی است که عموماً زمان تاخیر کوچک را تجربه می کند، در حالی که اتصال با تأخیر بالا به طور کلی از تاخیرهای طولانی رنج می برد. تأخیر به نرخ پینگ نیز گفته می شود و معمولاً در واحد میلی ثانیه اندازه گیری می شود.

به طور خلاصه در تاثیر تاخیر و پهنای باند بر وب سایت می توان گفت:

*** تأخیر زمان لازم برای شروع یک ارتباط است. ***

*** پهنای باند نشان دهنده این است که با چه سرعتی می توانید اطلاعات را به کاربر منتقل کنید. ***

تأخیر بیش از حد، شرایط نامناسبی را برای انتقال داده ها فراهم می کند، بنابراین پهنای باند مؤثر را کاهش می دهد. تأثیر تأخیر در پهنای باند شبکه بسته به منبع تأخیرها ممکن است موقتی باشد (چند ثانیه طول بکشد) یا مداوم (ثابت) باشد. برای مثال تأخیر همانند جاده است که هرچه جاده طولانی تر باشد، مسافرت طولانی تر است.

هرچه زمان تاخیر بیشتر باشد، تأثیر بیشتری در زمان رسیدن بار دارد. اگر به مثال جاده توجه کنید، می توانید به پهنای جاده به عنوان پهنای باند فکر کنید، هر چه پهنای جاده یا پهنای باند بیشتر باشد، ترافیک بیشتری می تواند به طور همزمان روی آن تردد کند. برخلاف تأخیر،که ما نمی خواهیم آن زیاد باشد، پهنای باند بالا در واقع چیزی است که ما خواهان آن هستیم. پهنای باند پایین به معنای ترافیک مسدود شده است.

چه چیزی تأخیر را تحت تأثیر قرار می دهد؟

مشکلات اتصال شبکه

نوع اتصال، فاصله بین کاربر و سرور و عرض پهنای باند.

اتصال

تحت تأثیر نوع سرویسی است که شما برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنید. به زمان بارگذاری و کندی مرور سایت فکر کنید. این آسیب نهایی است. بیایید در نظر بگیریم که شما در حال مرور وب با انواع مختلف اتصالات هستید. در ادامه تاثیر تاخیر و پهنای باند بر وب سایت در اینجا نحوه تأثیرگذاری تاخیر بر مرور شما نشان داده شده است:

  • اتصال به اینترنت ماهواره ای (پهنای باند یا سرعت بالا، تأخیر زیاد)
    شما می توانید روی لینک در یک صفحه وب کلیک کنید و پس از یک تأخیر قابل توجه، صفحه وب بارگیری را شروع می کند و تقریباً همه را یکباره نشان می دهد.
  • اتصال تئوریکال (پهنای باند یا سرعت کم، تأخیر کم)
    می توانید روی لینک در صفحه وب کلیک کنید و صفحه وب بلافاصله بارگیری را شروع می کند. با این حال، بارگذاری کامل طول می کشد و می بینید که تصاویر یک به یک بارگذاری می شوند.
  • اتصال به اینترنت کابل (پهنای باند یا سرعت بالا، تأخیر کم)
    می توانید روی یک لینک در صفحه وب کلیک کنید و صفحه وب تقریباً بلافاصله ظاهر می شود و تقریباً همه بلافاصله بارگیری می شود.

فاصله

هرچه به سرور نزدیک تر باشید، اطلاعات سریع تر به شما می رسد. این به طور معمول با استفاده از شبکه های تحویل محتوا یا CDN بهبود می یابد. CDN به شما امکان می دهد تا سرورها را در مکان هایی که کاربران شما در آن هستند قرار دهید و به طور معمول توسط وب سایت هایی استفاده می شوند که مقادیر زیادی ترافیک دریافت می کنند.

cdn چیست

پهنای باند

اگر پهنای باند کمی دارید، احتمالاً ازدحام دارید که به معنای اینترنت کند است.

چه چیزی بر پهنای باند اثر می گذارد؟

برای تشخیص مشکل شبکه باید از فناوری نظارت بر شبکه استفاده کرد. برخی از فن آوری های محبوب ‘مبتنی بر جریان’ NetFlow و sFlow هستند. میزان پهنای باند تقریباً همیشه می تواند با یک یا دو مورد خاص ردیابی شود. این فعالیت ها تقریباً همیشه دو ویژگی دارند: مقادیر زیادی داده و مدت زمان طولانی. فعالیت های متداول که باعث ایجاد پهنای باند می شود:

  • تماشای فیلم از اینترنت (YouTube ، Netflix)
  • انتقال فایل های بزرگ بین رایانه ها (اندازه بیش از 100 مگابایت)
  • جریان ثابت داده ها (فیلم های نظارت از دوربین های امنیتی)
  • بارگیری فایل ها از طریق اینترنت

همه موارد فوق می تواند در مسائل مربوط به پهنای باند در یک شبکه نقش بسزایی داشته باشد و فقط در صورت وجود ترافیک شبکه ای سبک باید انجام شود. انتقال بزرگ فایل یا جریان داده ها در یک شبکه باید در یک شبکه جداگانه قرار داده شود تا از ایجاد مشکلات برای دیگر کاربران جلوگیری شود. پهنای باند هنگامی که داده زیادی برای ارسال یا دریافت دارید مهم است، مانند انتقال مقادیر زیادی از داده ها به یک نسخه پشتیبان از سایت. (شما واقعاً اهمیتی نمی دهید که داده ها به چه ترتیبی وارد می شوند یا اینکه طرف مقابل با چه سرعتی می تواند پاسخ دهد، شما فقط نیاز دارید تا همه داده ها به آنجا برسند.)

Quality of Service

QoS (کیفیت خدمات) به مجموعه گسترده ای از فناوری ها و تکنیک های شبکه اشاره دارد. هدف QoS تضمین توانایی شبکه برای ارائه نتایج قابل پیش بینی است. عناصر عملکرد شبکه در محدوده QoS اغلب شامل در دسترس بودن (uptime)، پهنای باند (توان)، تأخیر و میزان خطا است.

در حالی که تأخیر کم و پهنای باند بالا ایده آل است، تأخیر زیاد تأثیر عمیقی بر زمان بارگیری نسبت به پهنای باند کم دارد. در تأخیرهای کم، داده ها باید تقریباً فوراً منتقل شوند و ما نباید تأخیر داشته باشیم. با افزایش زمان تأخیر، ما متوجه تأخیر بیشتر خواهیم شد. می توانید تأخیر بین رایانه خود و یک آدرس وب را با دستور پینگ اندازه گیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا