LinuxServerWindowsآموزش

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز

این مقاله جهت آشنایی با سیستم عامل لینوکس و تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در خدمت شما عزیزان قرار گرفته است. سیستم عامل به معنای یک رابط بین بخش نرم افزاری و سخت افزاری است. وقتی کاربر با استفاده از نرم افزار فرمانی را به سیستم می هد سیستم عامل این فرمان را به سخت افزار منتقل می کند و سخت افزار هم فرمان وارد شده را انجام می دهد.

سرور چیست؟

سرور به معنای خدمات دهنده است. سرور ترکیب گروهی بزرگ از ابر رایانه هایی است که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند و خدمات گیرنده ها از سریق اینترنت به آنان متصل می شود.

سرور لینوکس

هاست ابری

سرور لینوکس، سروری است که روی آن یکی از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس (centos، ubuntu و …) نصب شده است. روی چنین سروری معمولاً نرم افزارهایی هم نصب هستند که سرویس‌هایی ارائه می‌دهند. مثلاً ممکن است نرم افزار Apache یا Nginx نصب باشد که به کسانی که صفحۀ وبی از روی سرور را درخواست می‌کنند ارائۀ خدمات می‌کند.

پس سرور لینوکس یک رایانه است که همیشه به شبکۀ اینترنت متصل است و حاوی نوع خاصی از سخت افزار و نرم افزار است. سرورها در مرکز داده نگهداری می‌شوند که این مراکز معمولاً اتاق‌هایی با نام اتاق سرور دارند که رایانه‌های سروری آنجا نگهداری می‌شوند.

 

سرور لینوکس دارای سیستم عامل لینوکس است و معمولاً برای مدیریت آن ترجیح داده می‌شود که از خط فرمان استفاده شود. یعنی دستورات به صورت متنی به سرور ارسال شود.

سرور لینوکس از پایداری بیشتری نسبت به سرورهای دیگر برخوردار است. سرور لینوکس جزو اصلی ترین سرور های موجود در حال حاضر است که بیشترین سهم در بازار را از آن خود کرده است. کار کردن سرور لینوکس توسط خط فرمان صورت می گیرد ولی همیشه اینگونه نیست شما می توانید با نصب یک پنل سرور روی سرور لینوکس از محیط گرافیکی مرورگر ها هم بهره ببرید.

سرور لینوکس نیاز به مدیریت دارد. مثل هاست نیست که بخرید و روی آن یک سیستم مدیریت محتوا نصب کنید و اگر هم تا یک هفته یا یک ماه به آن سر نزنید، مشکلی برایش پیش نیاید! بلکه مدام باید رصد و اصطلاحاً مانیتورینگ شود که مبادا با مشکلی روبرو گردد. چون اگر با مشکلی مواجه شود، کل سایت‌های روی آن از دسترس خارج خواهند شد. حتی ممکن است تمام اطلاعات شما برای همیشه از سرور پاک شود.

تفاوت ویندوز سرور و لینوکس

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در سیستم عامل


به عنوان تفاوت دیگر بین سرور لینوکس و ویندوز می توان به سورس آن ها اشاره کرد. لینوکس از سیستم عامل Open Source یا متن باز و رایگان استفاده می کند و هنگام استفاده از آن هزینه لایسنس پرداخت نمی شود (که این یکی از محاسن سرورهای لینوکس می باشد). ولی سیستم عامل سرورهای ویندوز Open Source نیست و هنگام استفاده از آن باید هزینه لایسنس پرداخت نمود.

تفاوت هزینه در لایسنس

هزینه لایسنس کنترل پنل های مدیریتی سرور لینوکس به نسبت کمتر از سرورهای ویندوز است. به همین دلیل سرورهای لینوکس اغلب به صورت مدیریت شده و با کنترل پنل دایرکت ادمین هستند، اما سرورهای ویندوز به صورت خام و به طور پیش فرض با سیستم عامل ویندوز ارائه می شوند.

تفاوت زبان برنامه نویسی

سرورهای لینوکس مناسب برای زبان برنامه نویسی php و بانک اطلاعاتی MySQL Server میباشد. سرورهای ویندوز مناسب برای زبان برنامه نویسی ASP و بانک اطلاعاتی MSSQLSever می باشد.

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در نوع وب سرور

سرورهای لینوکس از وب سرور آپاچی (Apache) استفاده می کنند و سرورهای ویندوز از وب سرور IIS استفاده می کنند. وب سرور آپاچی بر روی سرورهای ویندوز نیز می تواند نصب شود، اما تنها تفاوت آن این است که کیفیت سرورهای لینوکس را نمی دهد.

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در سرعت، کیفیت، پایداری و امنیت

سرورهای لینوکس از نظر سرعت، کیفیت، پایداری و امنیت قوی تر از سرور های ویندوز عمل می کنند. از آنجایی که ویندوز بیشترین استفاده را در میان کاربران کل جهان دارد، به تبع آن ویروس های بیشتری جهت حمله به سیستم های ویندوزی طراحی شده است.

مزایای ویندوز سرور

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز

سرور های ویندوزی برای سرویس دهی به برنامه های تحت وب که بر اساس مایکروسافت طراحی شده است مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید سرور های ویندوزی با زبان برنامه نویسی ASP ،NET کاملا هماهنگی دارد. همچنین شما می توانید وب سایت یا پلتفری که بر اساس این زبان طراحی کنید و با دیتا بیس MS SQL همگام سازی کنید. ناگفته نماند که در چند سال اخیر سرویس های هاسینگ لینوکسی برای پشتیبانی از ASP.NET  پروژه ای به عنوان MONO ایجاد کرده اند اما هنوز بازخورد مثبتی در این باره دیده نشده است. مایکروسافت متن باز را در وب سرور lls قرار داده است.

مزایای سرور لینوکس

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز

امروزه سرور های لینوکسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و به شدت محبوب شده اند از علت های اصلی آن می توان به هزینه نگهداری کم و همچنین رایگان بودن آن نسبت به سرور ویندوز اشاره کرد بدین صورت که شما برای راه اندازی سرور ویندوزی نیازمند خرید لایسنس با قیمت بالا هستید ولی در سرور های لینوکسی بدین گونه نیست و شما فقط یک هزینه ناچیز برای بار اول می پردازید.

از سایر قابلیت های مهم هاستینگ های لینوکسی می توان به تعریف کردن سطوح دسترسی chmod با سادگی زیاد و از طریق محیط گرافیک و از طرفی وجود وب سرور بسیار قدرتمند آپاچی و پشتیبانی از Mod rewrite اشاره کرد .
در بحث سرور لینوکس یا ویندوز به مهم ترین نکته ای که می توان به عنوان مزیت نگاه کرد و شاید شما در خرید یک سرور برای بار اول به آن توجه نکنید برنامه های جانبی آن است. شما می توانید به راحتی برنامه های مورد نیاز و متنوع خود را از سرتاسر اینترنت دانلود کنید و بر روی سرور خود بدون نصب کنید، بدون پرداخت کردن کوچک ترین هزینه ای.

امروزه تمامی وب سایت هایی که بر روی وردپرس و جوملا و دروپال و یا CMS های متن باز طراحی شده اند بر روی سرور های لینوکسی پیاده سازی شده اند البته همان طور که در بالا در توضیحات سرور ویندوزی گفته شد شما می توانید این کار ها را در سرور ویندوزی نیز انجام دهید . 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا