Database

تفاوت XAMPP و WAMP چیست؟ کدام سرور محلی مناسب تر است؟

هر دو XAMPP و WAMP برای دانلود رایگان در دسترس هستند. معمولا ما از آن ها برای وب سرور محلی در رایانه خود استفاده می کنیم. هر دو از MySQL ،PHP و Apache Server تشکیل شده اند. هر دو شما را قادر می سازند تا برنامه های وب را به صورت محلی روی رایانه شخصی یا لپ تاپ خود توسعه داده و اجرا كنید. اما تفاوت این دو سرور محلی در چیست و کدام یک برای شما مناسب تر است؟ برای فهمیدن این موضوع با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به تفاوت های XAMPP و WAMP

XAMPP

  • در مقایسه با WAMP دارای پسوندهای بیشتری است.
  • بسته XAMPP همراه با Perl ،Apache ،MySql و PHP است.
  • XAMPP به واسط تمیز و ساده اش معروف است. ایده آل برای مبتدیان
  • XAMPP توسط MAC و همچنین Windows / Linux پشتیبانی می شود.

WAMP

  • تعداد پسوند WAMP کمتر است.
  • بسته های WAMP حاوی MySql ،PHP و Apache هستند. پرل ندارد.
  • رابط کاربری ساده است. چندین گزینه به آن متصل است، برنامه نویسان از آن استقبال می کنند.
  • WAMP فقط توسط لینوکس و ویندوز پشتیبانی می شود.

سرور XAMPP

لوگو سرور XAMPP

این فقط مخفف Cross-platform ،Apache ،MariaDB ،PHPو Pearl است. XAMPP یک پلت فرم منبع باز است که برای دانلود رایگان در دسترس است. قبلاً اشاره کردیم که این یک سرور کراس پلت فرم است که توسط Mac ،Windows و Linux پشتیبانی می شود. Apache وب سروری است که برای اجرای PHP به آن نیاز دارید.

در مورد MariaDB، فقط پایگاه داده ای است که در آن محتوای خود را ذخیره می کنید. از آخرین نسخه MySql به عنوان MariaDB یاد می شود. در مورد Perl و PHP، هر دو زبان برنامه نویسی هستند که توسط سرور Apache پشتیبانی می شوند.

ما از این زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب سایت های جدید استفاده می کنیم. XAMPP به دلیل سرور محلی سبک شناخته شده است. در تنظیمات سرور XAMPP هیچ چیز پیچیده ای وجود ندارد. استفاده از آن نیز ساده است.

XAMPP با ویژگی هایی مانند نامه جیوه، پشتیبانی از Perl و Filezilla و غیره ارائه می دهد. با تشکر از سرور XAMPP، آزمایش بدون مشکل برای شما ساده شده است. با توجه به اینکه XAMPP یک نرم افزار منبع باز رایگان است، هرکسی می تواند آن را دانلود کرده و طبق خواسته خود از آن استفاده کند.

به لطف سرور XAMPP، شما قادر خواهید بود تا دیتابیس خود را آزمایش کنید و وب سایت خود را هر چند بار که نیاز دارید آزمایش کنید. کاربران وردپرس به شما خواهند گفت که XAMPP برای آن ها بسیار مفید است.

سرور WAMP

لوگو سرور WAMP

بیایید با فرم کامل شروع کنیم: Windows، Apache ،MySql و PHP. یک محدودیت قابل توجه در سرور WAMP این است که فقط با سیستم ویندوز کار می کند. آنچه شما در مورد سرور WAMP بسیار دوست داشتنی می دانید این است که هیچ چیز پیچیده ای در تنظیمات آن وجود ندارد. تا آنجا که عناصر مهم برای WAMP یک زبان برنامه نویسی، پایگاه داده، وب سرور و سیستم عامل است.

در مورد سیستم عامل می توان گفت که WAMP در ویندوز به خوبی کار می کند. همچنین در وب سرور Apache که با ویندوز سازگار است کار می کند. برای ذخیره محتوای وب سایت خود، به یک پایگاه داده MySql اعتماد می کنید. همه این ها از طریق PHP، زبان برنامه نویسی متصل می شوند. از این بسته به عنوان سرور stack یاد می شود.

میزبانی وب

برای این منظور شما یک بسته ترکیبی دارید. تمام آنچه شما نیاز دارید این است که آن را بر روی رایانه خود نصب کنید. شما تمام خدمات لازم را نصب خواهید کرد. اگر در حال توسعه وب سایت خود هستید، می توانید قبل از اینکه وب سایت خود را در اینترنت فعال کنید، از این بسته برای توسعه و آزمایش محلی آن استفاده کنید.

اگر هم هنوز سرویس هاستی خریداری نکرده اید توصیه می کنم نگاهی به لیست خدمات ممتاز سرور بیندازید.

WAMP یا XAMPP

XAMPP یک سرویس بین پلتفرمی است، زیرا با سیستم عامل هایی مانند Mac ،Linux ،Windows و … کار می کند. این در مورد WAMP صدق نمی کند زیرا فقط در Windows کار می کند. به راحتی می توانید XAMPP را در مقایسه با WAMP پیکربندی و تنظیم کنید.

XAMPP از Perl ،PHP ،MySQL پشتیبانی می کند در حالی که WAMP فقط از PHP و MySQL پشتیبانی می کند. وقتی نوبت به شروع فرآیند می رسد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مورد XAMPP بر روی دکمه شروع کلیک کنید. در مورد WAMP چنین دکمه ای وجود ندارد.

XAMPP دارای ویژگی های اضافی مانند سرور پرونده، نامه جیوه و Perl در مقایسه با WAMP است. XAMPP به دلیل طراحی سبک در مقایسه با WAMP شناخته می شود.

نتیجه

WAMP و XAMPP سرور های محلی کارآمدی هستند که می توانید به آن ها اعتماد کنید. هر دو با مزایای خود همراه هستند هر چند تفاوت هایی دارند.

توسعه دهندگان وب هر دو ابزار را مفید می دانند. توسعه دهندگان می توانند وب سایت های خود را قبل از اینکه فعال کنند، به لطف هر دو سرور محلی آزمایش کنند. اگر بخواهید فقط از زبان برنامه نویسی ویندوز و PHP استفاده کنید، WAMP گزینه ایده آلی است. اگر مبتدی هستید، WAMP گزینه ایده آل است.

با این حال، وقتی صحبت از برنامه نویسان باتجربه می شود، XAMPP سرور ایده آل است. در اینجا آن ها می توانند ویژگی های دلخواه را اضافه کنند. همچنین، آن ها می توانند روی چند زبان کار کنند. با کمک XAMPP می توانید یک وب سایت منحصر به فرد ایجاد کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و احتراما
    من wamp server 64 را توی ویندوز 7 نصب کردم این در پایین سمت راست هنوز قرمز نشان میدهد هیچ فعال نیست
    و به Control panel>Administrative Tools>Services رفتم
    WampApache در لیست موجود است ولی MySql موجود نیست
    لطفا راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا