Security

حملات مهندسی اجتماعی و تکنیک های پیشگیری از آنها

دنیای مدرن بسیار پیچیده شده است. در دهه گذشته میزان استفاده از اینترنت بسیار زیاد شده است و تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند نیز افزایش پیدا کرده است. فرقی ندارد که یک فرد از رسانه اجتماعی استفاده می کند یا خرید اینترنتی انجام می دهد یا درگیر هر نوع فعالیت دیگر است، زیرا همه آن ها بر بستر وب قرار دارند. این روزها بسیار سریع و آسان است که بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و حتی افراد سالخورده نیز به راحتی از این فضا استفاده می کنند. موضوع این مقاله حملات مهندسی اجتماعی است.

در بین تمام افرادی که با اهداف صادقانه و خالص و برای ارتباط با دوستانشان از این فضا استفاده می کنند، افرادی را خواهید دید که از اینترنت برای مقاصد غیرعادی و غیر اخلاقی استفاده می کنند. مهندسی اجتماعی روشی است که در آن این نوع افراد به دنبال کسب اطلاعات شخصی برای سود خود هستند. برای تلاش و جلوگیری از وقوع این امر، ما قصد داریم به تهدید مهندسی اجتماعی بپردازیم و اینکه چگونه می توان از آن جلوگیری کرد.

مهندسی اجتماعی
مهندسی اجتماعی

مهندسی اجتماعی چیست؟

بیایید نگاهی بیندازیم که مهندسی اجتماعی چیست تا بتوانیم تهدیدهای ناشی از آن را بهتر بشناسیم. مهندسی اجتماعی جایی است که افراد برای استخراج اطلاعات حساس و شخصی افراد از دستکاری روانی استفاده می کنند. این کار مفهومی متفاوت تر از کلاهبرداری و فریب دارد و فرآیندی بسیار پیچیده تر دارد. مسئله ای که افراد در مهندسی اجتماعی روبرو هستند این است که فرد یا گروهی که در حال اجرای این طرح هستند، برای پیاده سازی ویروس، بدافزار یا هک آموزش دیده اند بدون اینکه کسی متوجه این موضوع شود.

در فرآیند اصلی افراد به یک فرد نزدیک می شوند و محصولی را ارائه می دهند. این کار به صورتی انجام می شود که فرد احساس می کند برایش بازده مالی بسیار خوبی دارد. اما اگر در این زمینه تجربه و مطالعه داشته باشد به طور طبیعی به این واقعه مشکوک می شود. اما در مهندسی اجتماعی روش بسیار ظریف تری برای بدست آوردن اطلاعات و مجبور کردن فرد به انجام اقدامات صورت می گیرد و همین امر باعث شده تا بسیار خطرناک باشد.

چرا تهدید است؟

آنچه که با مهندسی اجتماعی به آن خواهید رسید این است که می تواند روشی بسیار مناسب برای بدست آوردن اطلاعات شخصی افراد باشد، بدون اینکه مشکوک به نظر برسد. این امر به این دلیل است که افراد محتوای مخرب، مانند ویروس یا بدافزار را در چیزی که خطرناک به نظر نمی رسد پنهان می کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی بتواند به وب سایت دسترسی پیدا کند، می تواند کد نویسی سایت را تغییر دهد یا می تواند ویروس را در سایت جاسازی کند؛ که این تنها زمانی امکان پذیر است که افراد موفق به پیدا کردن راه خود به قسمت خاصی از سایت که مورد علاقه آن ها است، شوند. این بدان معناست که امتحان کردن و ردیابی این خطرات بسیار دشوار است. حتی زمانی که شما متوجه شوید افراد به شکلی خیلی ظریف و حرفه ای مواردی را به سایت شما وارد می کنند و شما را به طور نامحسوس ترغیب به رفتن به این مکان ها می کنند، خطر آن را بیشتر متوجه می شوید.

آموزش مهندسی اجتماعی
آموزش مهندسی اجتماعی

روش دیگری که مهندسی اجتماعی می تواند یک تهدید جدی باشد این است که افراد سعی می کنند شرکت های بزرگ را حتی بدون ایجاد ویروس در وب سایت هدف قرار دهند. یک روش معمول برای دسترسی افراد به شرکت ها، اجازه ورود به نرم افزارهایی است که در دسترس عموم قرار گرفته و به نظر می رسد که در مالکیت رسمی شرکت است. ممکن است یک کارمند که اطلاعاتی را به مدیر خود تحویل می دهد انتخاب شود و یا فردی که اطلاعاتی مهم دارد. در این روش افراد بر اساس نیازی که هر فرد دارد به او نزدیک می شوند و با رفع نیاز او اطلاعات بدست می آورند. کنجکاوی در اطلاعات افراد باعث می شود تا فرد به راحتی بتواند اطلاعات مهم و ضروری را بدست آورد و سیستم های امنیتی را دور بزنند. در این صورت خسارت وارد شده به شرکت بسیار شدید خواهد بود.

چگونه می توانیم از مهندسی اجتماعی جلوگیری کنیم؟

خوشبختانه، مردم نسبتاً آگاه هستند كه مهندسي اجتماعي يك پديده شايع است، بنابراين بسياري از شركت هاي بزرگتر و افراد مولد، سيستم ها و اقدامات متقابلي را اجرا مي كنند. آموزش کارمندان برای شناسایی پیشنهادات خطرناک، کدها یا پرونده های بالقوه خطرناک که در اطراف آن ها قرار دارد، به شما کمک می کند تا بدون بررسی مشروعیت آن ها، استفاده ای از آن ها نشود.

در برخی موارد، ذخیره اطلاعات در یک مکان امن و داشتن امنیت، به محافظت از اطلاعات مشتری، چه در نسخه های دیجیتالی و چه موارد فیزیکی، کمک خواهد کرد. شما همچنین می توانید با بررسی منظم ویروس ها یا تغییرات در کد های سایت، محافظت از اطلاعات مشتری و ایمن سازی سایت خود انجام دهید. این ممکن است یک روند بسیار طولانی برای مشاغل کوچکتر به نظر برسد، اما این یک راه عالی برای اطمینان از ایمن بودن سایت شما است. اگر می دانید که کد اصلی چگونه است، می فهمید که چه مواردی بخشی از وب سایت شما نیستند و می توانید آنها را حذف کنید و از این طریق مشتریان را ایمن نگه دارید. راه دیگری که مردم می توانند از عدم وجود مهندسی اجتماعی در سایت های خود اطمینان حاصل کنند، انجام آزمایشات تصادفی و مکرر سیستم های امنیتی و سپس مقابله با هر چیزی است که به عنوان تهدیدی برای امنیت شناخته می شوند.

تهدید اجتماعی
تهدید اجتماعی

به طور کلی، تهدیدات ناشی از مهندسی اجتماعی بسیار گسترده است و جلوگیری از آن ها شامل درگیر شدن با فناوری مدرن و درک چگونگی تلاش این افراد برای دور زدن اقدامات امنیتی است. مهندسی اجتماعی یک مفهوم تهدیدآمیز است زیرا بسیار غیرقابل پیش بینی است. روش هایی که ما در اینجا مورد بحث قرار داده ایم، تنها معدودی تکنیک هایی هستند که استفاده می شود. موارد مختلف زیادی در اختیار آن ها است که محافظت کامل از شرکت ها را دشوار می کند و شایان ذکر است که هیچ سیستمی کاملاً بی عیب و نقص نیست. با این وجود، با هوشیاری می توانید از بسیاری مسائل جلوگیری کنید. سعی کنید تیمی از افراد داشته باشید که همیشه به دنبال راه های جدید برای بهبود سیستم هستند و یا وقت خود را برای به روز شدن با تاکتیک های مهندسی اجتماعی و نحوه مبارزه با آنها اختصاص دهید.

سیستم شما به راحتی قابل ارتقا و بهبود است و به طور مداوم می توان کار کرد، تا اطمینان حاصل شود که همچنان امنیت و دسترسی آن ها ادامه دارد. یکی از چیزهای خوب در مورد مهندسی اجتماعی این است که اگرچه ممکن است به تکامل خود ادامه دهد، ما نیز می توانیم ترفند هایش را تشخیص دهیم. مردم به مرور در شناسایی تهدیدها بهتر می شوند و قادر خواهند بود تا این مسئله را برای مشتری بهتر حل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا