Serverآموزش

خطای 500 چیست ؟ رفع خطا 500

خطای 500 چیست ؟ 500 Internal Server یک کد وضعیت کلی HTTP است. این کد وضعیت به معنی این است که اتفاقی در سرور وب سایت رخ داده است، اما سرور نمی تواند به طور دقیق مشکل را تشخیص دهد. اگر مدیر وب سایت هستید، در صورت مشاهده خطا 500 Internal Server در صفحات وب سایتتان، می توانید از طریق مراحل زیر به رفع خطا بپردازید.

نحوه نمایش خطای 500 چیست ؟

خطا 500 Internal Server ممکن است در هر قالبی نمایش داده شود، زیرا در هر وب سایت می توانید این نوع خطا را سفارشی سازی کنید. اما به طور کلی در اینجا چند راه معمول لیست شده است که ممکن است خطای HTTP 500 را مشاهده کنید:

  • 500 Internal Server Error
  • HTTP 500-Internal Server Error
  • (Temporary Error (500
  • Internal Server Error
  • HTTP 500 Internal Error
  • 500 Error
  • HTTP Error 500
  • 500 That’s an error

از آنجایی که خطا 500 Internal Server توسط وب سایتی که در حال بازدید آن هستید ساخته می شود، می توانید در هر نوع مرورگر و در هر نوع سیستم عامل، حتی در گوشی های هوشمند این خطا را ببینید. اغلب اوقات، یک خطا 500 Internal Server در داخل پنجره مرورگر، مانند صفحات وب، نمایش داده می شود.

علت خطای HTTP 500 چیست ؟

خطای 500 چیست

همانطور که در بالا ذکر شد، پیام های خطای سرور داخلی نشان می دهد که اتفاق نادرستی در سرور وب سایت رخ داده است، اما سرور نمی تواند به طور دقیق مشکل را تشخیص دهد. اغلب اوقات «اتفاق نادرست» به معنای مشکل برنامه نویسی صفحه یا وب سایت است.

نحوه رفع خطا 500 Internal Server در سمت کاربر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، خطا 500 Internal Server یک خطای سمت سرور است، به این معنی که مشکل احتمالا رایانه یا اتصال به اینترنت نیست، بلکه مشکل سرور وب سایت است. با این حال در ادامه نحوه رفع خطا 500 در برخی از موارد در سیستم کاربر که ممکن است احتمالا باعث بروز خطا 500 شود را آورده ایم:

1-صفحه وب را مجدد بارگیری کنید. می توانید با کلیک بر روی دکمه refresh/reload، با فشار دادن F5 یا Ctrl + R، صفحه وب سایت را دوباره بارگیری کنید. حتی اگر خطا 500 Internal Server یک مشکل در وب سرور باشد، ممکن است این مشکل فقط در یک مقطع زمانی کوتاه باشد، بنابراین با بارگیری مجدد صفحه وب سایت، صفحه به درستی نمایش داده می شود.

نکته: اگر خطا 500 در طول فرآیند پرداخت در هنگام خرید اینترنتی نمایش داده شود، باید بدانید که بارگیری مجدد صفحه وب سایت و تلاش تکراری برای پرداخت ممکن است باعث هزینه های اضافی و سفارشات اضافی شود. در هر صورت، اکثر فروشگاه های اینترنتی برای این نوع خطاها اقدامات امنیتی خودکار دارند.

خطای 500 چیست

2- حافظه کش مرورگر خود را پاک کنید. اگر مشکلی با نسخه ذخیره شده صفحه وب سایت در حافظه کش شما باشد، باعث خطای HTTP 500 می شود. البته توجه داشته باشید که خطاهای Internal Server کمتر به دلیل مسائل مربوط به ذخیره سازی در حافظه ایجاد می شوند، اما این روش، راه حلی آسان و بی ضرر است که می توانید امتحان کنید.

3- کوکی های مرورگر خود را حذف کنید. بعضی از خطاهای 500 را می توان با پاک کردن کوکی های مربوط به سایتی که از آن خطا دریافت کرده اید، رفع کنید. پس از حذف کوکی ها، مرورگر را مجددا راه اندازی کنید و دوباره امتحان کنید.

4- با مدیریت وب سایت به طور مستقیم تماس برقرار کنید. ممکن است مدیران سایت در مورد خطا 500 اگاه باشند و دلیل آن را برای شما تشریح کنند و در صدد رفع آن باشند، اما اگر اطلاعی از وقوع آن نداشتند، تماس شما کمک بزرگی به آن ها خواهد کرد.

نحوه رفع خطا 500 Internal Server در سمت مدیران سایت

خطای 500 چیست

رفع خطا 500 در سرور وب سایت نیازمند عملی کاملا متفاوت است. همانطور که در بالا ذکر شد، دلیل اکثر خطاهای 500 در سمت سرور هستند، به این معنی که احتمال بروز مشکل در وب سایت وجود دارد ولی بیشترین و رایج ترین دلایل بروز این خطا می تواند از اعمال سطح دسترسی یا Permission نادرست بر روی فایل ها و دایرکتوری ها، کد های نادرست در فایل php.ini یا فایل .htaccess، درخواست های نامعتبر از سمت اسکریپت سایت و … باشد. این خطا با توجه به نام آن بسیاری از کاربران را به این اشتباه می اندازد که مشکلی در سرور وجود دارد ولی در واقع سرور مشکلی نداشته و با اعمال تغییرات در تنظیمات پیکربندی سایت معمولاً قابل رفع می باشد. جزئیات کاملی از خطاهای سایت در فایل Error Logs همیشه ذخیره می شود که در زمان مشاهده ی خطای 500 می توانید با مراجعه به این فایل اطلاعاتی در مورد عامل ایجاد این خطا دریافت کنید. این فایل در قسمت File Manager در هاست شما وجود دارد که لیستی از خطاهای سایت را همراه با تاریخ و جزئیات ارائه می دهد.

بنابراین دلایل زیادی برای نمایش خطا 500 در وب سایت شما وجود دارد:

خطای دسترسی یا Permissions Error: در بیشتر موارد یک خطا 500 Internal Server به علت اعمال سطح دسترسی اشتباه در یک یا چند فایل یا فولدر است و یا به دلیل دسترسی اشتباه در یک اسکریپت PHP و CGI اتفاق می افتد.

وقفه پی اچ پی یا PHP Timeout: اگر اسکریپت شما به منابع خارجی متصل باشند و دسترسی به آن منابع دچار وقفه شود، ممکن خطا 500 رخ دهد. می توانید هنگام وقوع Timeout از قوانین و قواعدی در اسکریپت خود استفاده کنید و احتمال نمایش خطا 500 را پایین بیاورید.

یک خطای کد گذاری در htaccess: هر چند که رایج نیست ولی مطمئن شوید که فایل .htaccess سایت شما به درستی ساخته شده است. اگر از وردپرس، جوملا یا سایر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنید، می توانید از پشتیبانی سایت نیز کمک بخواهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا