Domain

دامنه ویژه (Premium Domain) چیست؟

ممکن است بارها با مفهومی به نام دامنه اینترنتی یا دامنه ویژه مواجه شده باشید و برای شما سوال پیش آمده باشد که دامنه یا دامنه ی ویژه چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوالات همراه ما باشید..

در محیط اینترنت هر وب سایت یک نام یکتا و منحصر به فرد دارد. این نام که وب سایت از طریق آن قابل دسترس قرار می گیرد، دامنه نام دارد. هر دامنه از یک یا چند بخش تشکیل شده که این بخش ها از طریق نقطه از هم جدا می شوند.

دامنه ی ویژه

قسمت اول یا همان www که نشان دهنده کنسرسیوم وب جهانی است، زیر دامنه گفته می شود.

قسمت دوم همان نامی است که برای سایتمان انتخاب می کنیم و هیچ گونه محدودیتی برای این انتخاب وجود ندارد، تنها نکته ای که باید رعایت شود این است که بین نام دامنه تحت هیچ شرایطی نمی توان از فصای خالی یا space استفاده کرد، اما میتوان به وسیله ی – بین کلمات فاصله ایجاد کنید.

به قسمت آخر پسوند دامنه گفته می شود که انواع مختلفی دارد.

شاید تا به حال با دامنه هایی برخورد کرده باشید که بسیار ارزشمند و گران هستند. این دامنه ها بسیار خاص بوده و معمولا نام یک صنعت، شرکت، کشور و یا حتی برند را به خود اختصاص می دهند. در واقع هرچه نام یک دامنه کوتاه تر و خاص تر باشد، آن دامنه ارزش بیشتری دارد.

دامنه ی ویژه، نام دامنه ای است که قبلاً متعلق به یک شخص یا یک شرکت بوده و معمولاً در بازار از آن استفاده نمی شود. با این حال، بازهم این دامنه ها برای فروش در دسترس هستند. شاید این دامنه ها دیگر استفاده نشوند اما مالکان همچنان هزینه ی آن را پرداخت می کنند، دلیل این کار این است که ممکن است شخصی بعدا آن دامنه را خریداری کند.

در حقیقت ، برخی از افراد با امید به فروش، دامنه هایی را خریداری می کنند که هرگز قصد استفاده از آنها را ندارند. ثبت کنندگان دامنه حتی می توانند اسامی خاصی را به عنوان دامنه ویژه کنار بگذارند و قیمت بالاتری را برای آنها درنظر بگیرند.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک نام دامنه خاص، ویژه و با ارزش تلقی شود. چند عامل اصلی شامل موارد زیر است:

طول: نام های کوتاه معمولاً برای مخاطبان به یاد ماندنی و جذاب هستند.

برندسازی: نامهای جذاب و بی نظیری که بلافاصله با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند، ارزشمند تلقی می شوند.

کلید واژه ها: برخی از کلمات کلیدی مانند “اتومبیل” یا “فناوری” آنقدر محبوب هستند که یافتن نامهای دامنه جدید و با کیفیت که شامل آنها می شود، دشوار است.

چه موقع از نام دامنه ویژه استفاده کنیم؟

دامنه ی ویژه

این تصمیم که آیا این نام ارزش هزینه را دارد یا خیر، عمدتاً یک تصمیم شخصی است و به عوامل زیادی بستگی دارد. با این حال، برخی از سؤالاتی که باید هنگام ارزیابی نام دامنه ویژه از خود بپرسید وجود دارد:

آیا با بودجه شما متناسب است؟ اهمیت این قضیه را نمی توان نادیده گرفت، مهم نیست که شما چقدر دامنه ی ویژه ای می خواهید، انجام چنین کاری ارزش ورشکستگی خود یا کسب و کارتان را ندارد.

آیا نامهای دیگری وجود دارد که می توانید استفاده کنید؟ قبل از اینکه نام دامنه ویژه را انتخاب کنید، تحقیقاتی انجام دهید. مشاهده کنید که آیا می توانید با استفاده از TLD متفاوت ، یک تغییر جزئی را پیدا کنید که به همان اندازه خوب باشد.

آیا قصد دارید از سایت خود کسب درآمد کنید؟ اگر می خواهید یک امپراتوری درآمد زایی ایجاد کنید ، استفاده از یک دامنه ی گران قیمت بهترین و ساده ترین راه است.

آیا جذب ترافیک و بازدید زیاد برای شما مهم است؟ نام دامنه های جذاب و به یاد ماندنی، می توانند بازدید کنندگان بیشتری را به همراه داشته باشد و برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) شما مناسب است.

در نتیجه اگر شما قصد ایجاد یک سایت پر ترافیک، مانند فروشگاه تجارت الکترونیکی یا یک تجارت آنلاین دیگر را دارید که درآمد قابل توجهی را به همراه خواهد داشت، ممکن است در درازمدت قیمت بالا ارزش آن را داشته باشد. از طرف دیگر، اگر سایتی که شما ایجاد می کنید یک وبلاگ یا یک سایت کوچکتر است، بهتر است نام دامنه ارزانتری را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا