آموزش

دراپ شیپینگ (Dropshipping) چیست؟

دراپ شیپینگ یکی از روش های خرده فروشی است که فروشگاه محصولات را در انبار ذخیره نمی کند. در مقابل، زمانی که یک فروشگاه از روش Dropshipping برای فروش استفاده می کند، محصول از شخص ثالثی گرفته می شود و مستقیما به خریدار می رسد. در نتیجه، فروشنده نیازی به رسیدگی مستقیم به محصول را ندارد.

بزرگترین تفاوت میان دراپ شیپینگ و فروش معمولی اجناس این است که فروشنده هیچ محصولی را انبار یا بر روی آن ها سرمایه گذاری نمی کند. بلکه واسطه ای است میان عمده فروش و خریدار.

فرآیند دراپ شیپینگ

مزایای dropshipping

دراپ شیپینگ یکی از راه های عالی تجارت برای کارآفرینان مشتاق است، به دلیل این که قابل دسترسی است. با dropshipping به سرعت می توانید ایده های تجاری متفاوت را در یک اندازه کوچک تر تست کنید که به شما این امکان را می دهد تا در مورد چگونگی انتخاب و بازاریابی محصولات مورد نیاز، چیز های زیادی بیاموزید. در اینجا دلایلی وجود دارند که دراپ شیپینگ مدلی عالی برای کسب و کار هستند.

فرآیند دراپ شیپینگ

1.سرمایه کمتری لازم است

بزرگترین مزیت dropshipping به راه انداختن یک کسب و کار الکترونیکی بدون داشتن سرمایه زیاد است. در شیوه سنتی، فروشندگان باید میزان زیادی سرمایه بر روی محصولات خود خرج می کردند.

با این شیوه، نیازی به خرید محصولی ندارید مگر اینکه پول آن توسط مشتری پرداخته شده باشد. بدون هیچ سرمایه گذاری مستقیمی، می توانید شروع به دسته بندی محصولات کنید و با پول کمی تجارت موفقی داشته باشید. به دلیل اینکه پولی برای سرمایه گذاری بر روی محصولات نپرداخته اید، پس ریسک کمتری برای شکست همانند شیوه فروش سنتی دارید.

2.به آسانی می توانید شروع کنید

به راه انداختن یک کسب و کار الکترونیکی در زمانی که نیاز به درگیری با محصول فیزیکی ندارید راحت تر است. با دراپ شیپینگ نیاز نیست نگران:

  • مدیریت و پرداخت هزینه برای انبار
  • بسته بندی و ارسال محصولات
  • بررسی سرمایه برای امور حسابرسی
  • رسیدگی به محموله های ورودی
  • ادامه دادن به سفارش محصولات و ذخیره کردن آن ها

3. مخارج کلی کمتر

به دلیل اینکه نیاز نیست با خرید موجودی یا مدیریت انبار درگیر شوید، هزینه های کلی تان کاملا کمتر است. در حقیقت، بعضی از فروشگاه های دراپشیپینگ موفق، در خانه به کسب و کار خود ادامه می دهند. تنها به یک لپ تاپ نیاز دارند و چند هزینه جزئی برای ادامه کارشان. همانطور که پیشرفت می کنید، این هزینه ها نیز افزایش پیدا می کند اما در مقایسه با شیوه سنتی فروش بسیار کمتر هستند.

4.محل کار منعطف

dropshipping را می توانید از هر جایی به وسیله کامپیوتر انجام دهید. تا زمانی که بتوانید با تهیه کنندگان و مشتریان به آسانی در ارتباط باشید، می توانید کارتان را مدیریت کنید.

5. انتخاب های بیشتر برای فروش محصولات

از آنجایی که نیاز نیست محصولاتی را که می خواهید بفروشید از قبل بخرید، می توانید مجموعه ای از محصولات مد روز را به مشتریان خود بفروشید. اگر عمده فروش ها گزینه ای را در انبار دارند، می توانید لیستی از محصولات آن ها را بدون هیچ هزینه اضافه ای در فروشگاه آنلاین خود قرار دهید.

6. آزمایش آسان تر

دراپ شیپینگ یکی از روش های مفید برای راه اندازی یک فروشگاه جدید و همچنین برای کسانی که می خواهند ذائقه مشتریان را برای محصولات جدید تست کنند، مانند، لوازم جانبی یا یک خط تولید جدید. مزیت اصلی دراپشیپینگ این است که دوباره امکان لیست کردن و فروش بالقوه محصولات قبل از اقدام به خرید مقدار زیادی از کالا ها موجود است.

7. مقیاس آسان تر

در یک تجارت سنتی، اگر سه بار سفارشی داشته باشید، سه بار باید کار بیشتری انجام دهید. با استفاده از تامین کنندگان dropshipping، بیشترین زحمت فرآیند سفارش بر عهده تامین کنندگان است.

رشد فروش باعث ایجاد کار های اضافه می شود – مخصوصا مربوط به پشتیبانی مشتری – ما مشاغلی که از دراپ شیپینگ استفاده می کنند در این زمینه مسئولیت بیشتری بر عهده دارند.

معایب Dropshipping

تمام مزایایی که برای دراپشیپینگ بر شمردیم باعث جذابیت این مدل برای شروع یک فروشگاه آنلاین می شود، یا برای کسانی که می خواهند تنوع محصولات شان را بیشتر کنند. اما همانند تمام راه ها، دراپ شیپینگ هم معایب خودش را دارد. به طور کلی، راحتی و انعطاف پذیری با هزینه همراه است. در ادامه تعدادی از معایب این شیوه را می بینید:

1. سود کمتر

سود کمتر یکی از بزرگترین معایب دراپ شیپینگ در یک محیط بسیار رقابتی است. به دلیل اینکه شروع کار با آن راحت است و هزینه های شروع نیز کمتر ستند، بسیاری از فروشگاه ها در حال رقابت بر سر بهترین قیمت فروش هستند تا درامدشان را بیشتر کنند. به دلیل اینکه سرمایه کمی را در این مسیر به کار گرفته اند، پس سود کمتری را برای رشد بیشتر در نظر می گیرند.

معمولا، این نوع فروشندگان وب سایت هایی با کیفیت و پشتیبانی مشتری پایینی دارند، با استفاده از این فرصت می توانید تجارت خودتان را از دیگران متمایز کنید. اما این کار باعث نمی شود تا مشتریان دست از مقایسه قیمت ها بردارند. این افزایش رقابت اعث آسیب احتمالی به سود می شود. خوشبختانه، راه حل های مختلفی برای کاهش این مشکل وجود دارد مثلا با تمرکز بر روی یک موقعیت و محصولات و آماده کردن آن ها برای دراپشیپینگ.

2. مشکلات فهرست موجودی

اگر تمام محصولات تان را ذخیره کنید، می توانید به راحتی بررسی کنید کدام محصولات تان موجود هستند. اما زمانی که از انبارهای مختلف محصول تهیه می کنید، که آن ها برای دیگر افراد نیز محصول آماده می کنند، به روز کردن موجودی محصولات یکی از کارهای هر روزه است.

خوشبختانه این روزها، اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که شما را با تامین کنندگان مرتبط می کنند. بنابراین دراپشیپینگ با یک کلیک سفارش محصول را برای تامین کننده می فرستد و در لحظه می تواند موجودی آن ها را چک کند.

3. پیچیدگی حمل و نقل

اگر با تامین کنندگان زیادی کار می کنید – همانند اکثر صاحبان تجارت الکترونیک – محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی شما از طریق تعدادی از dropshippers های مختلف تهیه می شود. این هزینه حمل و نقل شما را پیچیده می کند.

برای مثال یک مشتری سه آیتم مختلف را سفارش می دهد که همه آن ها را باید از تامین کنندگان مختلف تهیه کنید. برای ارسال هرمورد باید سه هزینه حمل و نقل مختلف پرداخت کنید. اما این شیوه ارسال برای مشتری اصلا مناسب نیست. حتی اگر پرداخت این شیوه ارسال منطقی باشد بررسی خودکار این محاسبات سخت تر است.

4.خطای تامین کنندگان

آیا تا به حال بخاطر اشتباهی که تقصیر شما نبوده است سرزنش شده اید، اما در هر صورت باید مسئولیت اشتباه را بر عهده می گرفتید؟

حتی بهترین تامین کنندگان دراپ شیپینگ نیز دچار خطا می شوند – خطا هایی که شما مجبورید بر عهده بگیرید و عذر خواهی کنید و تامین کنندگان کم کیفیت یا متوسط دارای خطا های بی پایان هستند، حمل و نقل و بسته بندی با کیفیت پایین که می توانند به اعتبار کسب و کار شما آسیب برسانند.

5. محدودیت سفارشی سازی و برند سازی

بر خلاف محصولات سفارشی یا چاپی، dropshipping به شما کنترل زیادی بر روی محصولات نمی دهد. اغلب، محصولی که از این شیوه به فروش می رسد توسط تامین کننده طراحی و برندسازی شده است.

برخی از تامین کنندگان می توانند تغییرات شما را بر روی محصول اعمال کنند اما باز هم بیشترین کنترل را بر روی محصول دارند. هر تغییر یا اضافات در محصول نیازمند حداقل سفارش است تا برای تولید کننده مقرون به صرفه باشد.

طرح کار دراپشیپینگ

سوالات رایج درمورد Dropshipping

در ادامه به سوالات رایجی درمودر دراپشیپینگ پاسخ می دهیم:

برای شروع دراپ شیپینگ به چقدر سرمایه نیاز دارم؟

برای هر کسب و کاری این مبلغ متفاوت است، موارد کمی هستند که تجارت دراپ شیپینگ نیاز دارد تا بابت آن ها پول پرداخته شود. مانند:


فروشگاه آنلاین


نیاز دارید تا یک پلتفورم تجارت الکترونیک یا سازنده وب سایت به منظور ایجاد و هاست فروشگاه آنلاین تان تهیه کنید. برای مثال مانند شاپیفای و ووکامرس تا از طریق آن ها بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید.


نام دامنه


ایجاد اعتماد بین مشتریان بدون داشتن دمنه شخصی سخت است. در حالی که دامنه های در دسترس سطح بالایی در اختیار هستند (برای مثال، example.shop یا example.co)، به شما پیشنهاد می دهیم که از com. استفاده کنید تا مناسب برندتان باشد اگر یک دامنه کافی است.

برای اطلاع از شرایط میزبانی و هاست به سایت ممتاز سرور مراجعه کنید.

تست محصول

درست است که دراپشیپینگ به حداقل درگیری با محصول نیاز دارد، اما باید کمی هزینه و وقت کنار بگذارید تا محصولاتی را که قصد فروش دارید تست کنید. اگر این کار را نکنید، باید ریسک ضرر و برگشت محصول را متحمل شوید، در نتیجه مشتریان هم ناراضی خواهند و احتمال از دست دادن آن ها زیاد است.

تبلیغات آنلاین

هر تجارت الکترونیکی باید به دنبال راه هایی برای کاهش متوسط ​​هزینه های خود برای به دست آوردن مشتری از طریق کانال های ارگانیک مانند بازاریابی محتوا، سئو و تبلیغات دهان به دهان باشد. اما برای شروع، تبلیغات یکی از کانال های ضروری برای تجارت های بر پایه محصول است.

dropshipper ها چگونه درآمد کسب می کنند؟

افرادی که به این شیوه کار می کنند نقش نگهبان محصولات را دارند، مخلوطی درست از محصولات را انتخاب می کنند و به مشتری می فروشند.

به یاد بیاورید که در تجارت باید هم وقت و هم هزینه بگذارید، تا مشتریان بالقوه را پیدا کنید، ارزیابی کنید و محصولات درست را بخرید. در صورت وجود مشکل چه در ارسال و چه در خود محصول باید مشتری را پشتیبانی کنید.

با توجه به همه این هزینه ها، دراپشیپرها، محصولات را به صورت فردی خریداری می کنند. به همین دلیل است که تامین کنندگان علاقه دارند تا با چنین افرادی کار کنند، به دلیل اینکه این شیوه فروش به تامین کنندگان کمک می کند تا فروش بیشتری داشته باشند. برای داشتن سود در تجارت dropshipping خود، باید قیمتی را که آن را از تامین کننده می گیرید با قیمیت که می خواهید بفروش برسانید بررسی کنید.

آیا دراپ شیپینگ یک تجارت قانونی است؟

دراپشیپینگ صرفا یک مدل فروش است و کاملا قانونی و جهانی است. مانند هر تجارتی، ساختن یک برند و جلب رضایت مشتری راه موفقیتی در این شیوه نیز است.

این سوال همیشه در مورد سوء برداشت از دراپشیپینگ پیش می آید. اکثر فروشندگان سنتی محصولاتی را می فروشند که خودشان تولید نمی کنند، دراپ شیپر ها نیز این کار را به شیوه آنلاین انجام می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا