Domain

روش های مختلف بررسی مالکیت سایت و دامنه

در این مقاله روش های بررسی مالکیت دامنه برای شما آورده شده است. اولین اقدام برای راه اندازی وب سایت شما، انتخاب نام دامنه و سپس پیدا کردن یک میزبان مناسب است. با این حال، انتخاب نام دامنه مناسب می تواند یک روند طولانی باشد.

انتخاب نام دامنه
انتخاب نام دامنه

ممکن است شما مدت زمان طولانی را گذرانده اید و یک سری از نام های مورد علاقه و متناسب خود را پیدا کرده اید. همچنین ابزارهای مختلف پیشنهادی دامنه را امتحان کرده اید و در آخر یک مورد عالی پیدا کرده اید. شما برای خرید دامنه خود می روید و می بینید که قبلاً ثبت شده است. این به معنای پایان راه نیست، شما فقط به یک سایت جستجوی دامنه نیاز دارید تا به آن مراجعه کنید.

می توانید بفهمید دامنه ای که شما می خواهید در مالکیت چه کسی قرار دارد. با او در تماس باشید تا ببینید که آیا مایل به فروش آن هست یا خیر. در این موارد ممکن است هزینه بیشتری از ثبت دامنه تازه بپردازید، اما مالکیت برخی دامنه ها ارزش پرداخت هزینه زیاد را دارد.

domain ownership
domain ownership

بسیاری از افراد دامنه ها را بدون اینکه از آن ها استفاده کنند خریداری می کنند. اگر دامنه ای را پیدا کردید که ثبت شده باشد، اما سایت خالی است یا دارای صفحه landing است به احتمال خیلی زیاد توسط یک شرکت خریداری شده است. چنین دامنه هایی که توسط یک شرکت میزبان ارائه شده اند، فرصتی را برای خرید دامنه فراهم کرده اند.

در بعضی موارد، حتی اگر دامنه از قبل ساخته شده باشد، می توانید سایت را به طور کامل خریداری کنید. در برخی موارد مالک سایت درگیر دیگر پروژه ها می شود و ممکن است مدت زمان زیادی سایت خود را به روز نکرده باشد. در این موارد مطمئنا قیمت بالاتری باید برای خرید سایت پرداخت شود. بسته به این که میزان ترافیک وب سایت چقدر باشد هزینه مشخص می شود.

تعیین مالک دامنه

پیدا کردن اطلاعات یک مالک نام دامنه چندان دشوار نیست. برای این کار، معمولا از وب سایت موسوم به WHOIS استفاده می شود. این سایت جستجوی دامنه در اصل به این سوال پاسخ می دهد که چه کسی صاحب نام دامنه یا آدرس IP خاصی است؟

whois
whois

هر گاه شخصی نام دامنه را ثبت کند، اطلاعات مربوط به آن را ارائه می دهد. برای انجام یک جستجوی دامنه می توانید به سایت https://whois.icann.org بروید و نام دامنه مورد نظر برای جستجو را وارد کنید.

از جمله سایت های دیگری که از سایت های مرجع برای گرفتن whois هستند به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • http://who.is
  • http://www.whois.com/whois
  • http://www.register.com/whois.rcmx
  • http://www.internic.net/whois.html

برای بررسی مالکیت دامنه هایی که پسوند آن ها ir است، از آدرس http://www.nic.ir/Whois استفاده می شود. برای دامنه های با پسوند co نیز از http://whois.co استفاده می شود.

تا زمانی که صاحب دامنه از یک سرویس حریم خصوصی پروکسی یا دامنه برای محافظت از اطلاعات خود استفاده نکند، اطلاعات مربوط به دامنه به شما نمایش داده می شود. معمولاً اطلاعاتی مانند زیر نمایش داده می شود:

  • جایی که دامنه ثبت شده است
  • آدرس ایمیل و شماره تلفن مالک
  • تاریخ انقضا دامنه
  • زمان ثبت دامنه

همچنین می توانید اطلاعات بیشتری درباره آدرس IP پیدا کنید، اما موارد فوق برای شما مفیدترین اطلاعات خواهند بود.

خرید دامنه یا سایت
خرید دامنه یا سایت

با استفاده از ابزار جستجوی دامنه پایگاه داده WHOIS، می توانید ببینید که تاریخ دامنه چه زمانی به پایان می رسد. این امکان بسیار کاربردی خواهد بود، بنابراین شما می توانید با یک برنامه ریزی و پیشنهاد درست قبل از انقضای دامنه، به تجدید آن در مالکیت خود دسترسی پیدا کنید.

بعد از اینکه صاحب دامنه را پیدا کردید، اگر هنوز علاقه مند به ارائه پیشنهاد برای نام دامنه هستید، گزینه های مختلفی خواهید داشت.

اولین مورد دسترسی به مالک از طریق ایمیل و ابراز علاقه به خرید نام دامنه است.

مورد دوم استفاده از یک کارگزار نام دامنه است که روند مذاکره و انتقال وب سایت را برای شما انجام خواهد داد. سرویس هایی مانند Sedo وجود دارد که با پرداخت هزینه تمام مراحل را از طرف شما انجام می دهد، یا می توانید از ابزار دامنه HostGator استفاده کرده و پیشنهاد را مستقیماً از طریق سایت قرار دهید.

در مواردی که اطلاعات مالک دامنه پنهان شده است، بهترین کار این است که از طریق فرم تماس با مالک سایت در تماس باشید.

whois lookup
whois lookup

نتیجه

امیدواریم اطلاعات مفیدی برای درک بهتر، از نحوه استفاده از ویژگی جستجوی Whois برای یافتن صاحب نام دامنه و بررسی مالکیت دامنه کسب کرده باشید.

در صورتی که در بررسی مالکیت سایت، مالک تمایلی به فروش نداشته باشد بهتر است سراغ گزینه های دیگر بروید و نام دیگری انتخاب کنید.

با وجود صدها هزار نام دامنه بالقوه هنوز هم دامنه های زیادی وجود دارد که متناسب با برند شماست و در مالکیت دیگران قرار دارد. برخی از آن ها را می توان خرید اما برخی دیگر فروخته نمی شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا