Linuxآموزش

روش های مختلف نصب لینوکس

این روزها مردم به احتمال زیاد از لینوكس (هر کس به طریقی) استفاده می كنند، بیشتر از آن که از ویندوز استفاده كنند. با این وجود، اگر تا به حال موفق به نصب لینوکس نشده اید، اکنون زمان بسیار خوبی برای این کار است به روشی که قبلاً هرگز امتحان نکرده اید. پیش از این که اقدام به نصب لینوکس کنید باید یکی از توزیع های لینوکس را انتخاب کنید.

روش های مختلفی برای نصب لینوکس وجود دارد. اما از آنجایی که کاربران مبتدی هم ممکن است بخواهند از لینوکس استفاده کنند باید به دنبال روشی باشند که کار را تا جای ممکن برای آن ها راحت کند. اگرچه حتی اگر مبتدی هم نباشید احتمالا به دنبال سریع ترین و بهترین راه می گردید. به طور کلی 3 روش برای نصب لینوکس وجد دارد، شما می توانید آن ها را مطالعه کنید و روش مناسب خود را پیدا کنید. پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

1. نصب لینوکس از طریق USB

نصب لینوکس از طریق USB

این روش از سال 2010 مرسوم بوده است. اکنون دیگر دوره نصب لینوکس از طریق CD و DVD گذشته است. اگر سیستم شما دی وی دی رایتر ندارد، خواه لپ تاپ باشد یا حتی اگر یک کامپیوتر با دی وی دی رایتر خراب دارید وحشت نکنید، می توانید لینوکس را از طریق USB نیز نصب کنید.

بهترین ابزار برای بوتیبل USB و انتقال فایل نصبی بر روی USB نرم افزار Rufus است. بعد از بوتیبل USB خود باید آن را به سیستمتان متصل کنید و سیستمتان را ریبوت کنید، اکنون اوبونتو را به همان روشی که توسط CD و DVD نصب می کردید، نصب کنید.

2. نصب لینوکس به کمک نرم افزار

این نیز یکی دیگر از روش های نصب لینوکس می باشد که شما می توانید از آن استفاده کنید. شما می توانید همزمان از دو سیستم عامل مک و لینوکس یا ویندوز و لینوکس در کنار هم استفاده کنید. بسیاری از حرفه ای های اوبونتو به شما خواهند گفت که بهترین راه برای رسیدن به عملکرد ایده آل در اوبونتو، این است که دست از ویندوز بکشید و با لینوکس کار کنید، اما این کاملاً ضروری نیست، ویندوز و اوبونتو می توانند کاملاً صلح آمیز با هم و در کنار زندگی کنند😁 و در سیستم شما هر کدام به کار خودش برسد و در کار هم خللی ایجاد نکنند.

 نصب لینوکس در داخل ویندوز

در صورت تمایل به نصب Ubuntu در کنار ویندوز می توانید مستقیماً از داخل نرم افزار Wubi آن را نصب کنید. برای این کار بعد از نصب نرم افزار Wubi و اجرای این نرم افزار سیستم خود را ریستارت کنید. بعد از ریستارت سیستم، شما دو گزینه را خواهید دید انتخاب سیستم عامل ویندوز یا لینوکس با انتخاب هر یک وارد صفحه لاگین می شوید. به کمک این نرم افزار شما نیازی به CD زیرا خود نرم افزار به طور خودکار اوبونتو را برای شما بارگیری و نصب می کند. همچنین در Wubi می توانید سایر توزیع های لینوکس را نیز انتخاب و نصب کنید.

3. نصب لینوکس از طریق نرم افزار های مجازی سازی

کاربران Mac اغلب نسبت به نصب اوبونتو روی سیستم خود تردید دارند و این را کاری بسیار سخت و پیچیده می دانند. این قابل درک است. نرم افزار Boot Camp خود Mac به طور رسمی از لینوکس پشتیبانی نمی کند و بسیاری از راهنما های انجام این کار در اینترنت بسیار پیچیده نصب آن را توضیح داده اند. بنابراین اگر قصد دارید در کنار سیستم عامل مک خود از لینوکس نیز استفاده کنید. بهترین راه، استفاده از نرم‌ افزارهای مجازی‌ سازی مانند VirtualBox، VMWare یا Parallels Desktop است. لازم به ذکر است که می توان لینوکس را به کمک نرم افزار های مجازی سازی فوق در کنار ویندوز هم نصب کرد.

در این روش می توانید هر توزیع دلخواه از لینوکس را به راحتی روی ویندوز یا مک نصب کنید. به طور کلی برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. نرم افزار مجازی سازی مد نظر را دانلود کنید و نصب کنید.
  2. سیستم خود را ریستارت کنید.
  3. ماشین مجازی خود را ایجاد و پیکربندی کنید.
  4. لینوکس را روی ماشین مجازی نصب کنید.

نکته: برخی توزیع‌ های لینوکس به طور خاص برای اجرا روی یک ماشین مجازی بهینه‌ سازی شده‌ اند، اما بقیه آن‌ ها چنین خصوصیتی ندارند. برای مثال شما نمی‌ توانید توزیع‌ رزبری پای را روی VMware اجرا کنید. برای این کار باید از شبیه ساز دیگری استفاده کنید.

مسیر پیموده شده شما ممکن است متفاوت باشد. اگر به اطلاعات بیشتر در این زمینه احتیاج دارید با مشاورین آنلاین ممتاز سرور، تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. نصب سیستم عامل لینوکس در کنار ویندوز از دغدغه هایی است که هر شخصی بخطر درگیر شدن درایو مورد
    نظر جهت نصب لینوکس خودداری میکند؛
    به همین منظور، در دسته مبحث آموزش لینوکس،
    روش نصب لینوکس در کنار ویندوز در یک درایو را بصورت کامل و دقیق توضیح خواهیم داد…

  2. سلام خداقوت
    ممنونم
    فقط لطفا مزایا و معایب هر روش رو هم بگین.
    درضمن روش wsl هم بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا