Programming

معرفی زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C) و کاربرد آن در توسعه وب

از بین تمام زبان های برنامه نویسی ،سی شارپ شاید یکی از بهترین زبان ها باشد. این زبان چند پارادایمی همه کاره، یادگیری نسبتاً آسان و شی گرا است. با وجود بسیاری از زبان های مختلف برنامه نویسی برای انتخاب، ما فکر کردیم که می توانیم به شما #C را معرفی کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا مناسب شما و پروژه بعدی شماست یا نه.

زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی مدرن و با کاربرد های عمومی است که می تواند برای انجام طیف وسیعی از وظایف و اهداف گسترده در حرفه های مختلف استفاده شود. سی شارپ در وهله اول در چارچوب NET. ویندوز استفاده می شود، اگرچه می تواند روی یک پلتفرم منبع باز اعمال شود. این زبان برنامه نویسی کاملاً همه کاره یک زبان برنامه نویسی شی گرا (OOP) و نسبتاً جدید در بازی است، اما درعین حال یک زبان قابل اعتماد است.

وقتی سی شارپ با زبان های دیرینه مانند پایتون و PHP مقایسه می شود، یک جوان اضافه شده به خانواده زبان های برنامه نویسی است که تقریباً بیست ساله هستند. این زبان در سال 2000 توسط Microsoft’s Anders Hejlsberg، مهندس نرم افزار دانمارکی با سابقه خلاقیت های محبوب، توسعه داده شد. اندرس در ایجاد تعداد انگشت شماری از ابزار ها و زبان های برنامه نویسی قابل اعتماد، از جمله Microsoft’s TypeScript و Delphi، جایگزینی مناسب برای Turbo Pascal، مشارکت داشته است.

از فوریه 2019، سی شارپ رتبه 4 در PYPL PopularitY از زبان برنامه نویسی، درست پس از جاوا و جاوا اسکریپت قرار گرفت. داده های مورد استفاده برای گردآوری این فهرست بر اساس تعداد دفعاتی است که افراد برای یافتن یک آموزش در مورد زبان های مختلف برنامه نویسی در Google جستجو می کنند. در سال های اخیر، سی شارپ همچنین در ده زبان برنامه نویسی برتر در فهرست TIOBE حضور مداوم داشته است؛ TIOBE داده های خود را از مجموعه موتور های جستجوی معروف از جمله Google ،YouTube و Bing به دست می آورد.

در ابتدا، سی شارپ با نام اصلی COOL که مخفف “C-like Object Oriented Language” بود عرضه شد. متأسفانه، مایکروسافت به دلایلی که به قانون برند تجاری مربوط بود، نتوانست آن نام سرگرم کننده را نگه دارد. سی شارپ در اصل برای رقابت با جاوا طراحی شده است. با توجه به افزایش سریع محبوبیت و پاسخ مثبت توسعه دهندگان جدید و فصلی، به راحتی می توان گفت که این هدف محقق شده است.

سی شارپ برای چه کسانی مناسب است؟

در محدوده مبتدیان و توسعه دهندگان خبره، سی شارپ می تواند توسط افرادی با دامنه گسترده و متنوع سطح مهارت استفاده شود. برای یادگیری زبان سی شارپ بهتر است که حداقل درک اولیه ای از نوشتن کد داشته باشید، حتی اگر هنوز اولین برنامه یا اپلیکیشن خود را ایجاد نکرده اید. منحنی یادگیری سی شارپ در مقایسه با زبان های پیچیده تری مانند جاوا نسبتاً کم است، اگر چه یادگیری آن به اندازه پایتون، زبان نهایی برنامه نویسی برای کسانی که در این زمینه تازه کار هستند، کاملاً ساده نیست.

سی شارپ یک انتخاب عالی برای توسعه دهندگان با تجربه متوسط ​​تا پیشرفته در نوشتن کد است. در حالی که کارشناسان این زبان را یکی از زبان های متوسط ​​از نظر پیچیدگی می دانند، آن ها موافقت می کنند که درک و حرفه ای شدن در آن بسیار ساده است. هنگامی که با سی شارپ آشنا شدید و وقت خود را صرف یادگیری آن می کنید، می توانید سریع پیشرفت کنید از تازه کار تا متخصص.

این به دلیل این واقعیت است که سی شارپ یک زبان سطح بالا است، به این معنی که خواندن و نوشتن آن نسبتاً آسان است، و آن را به گزینه ای مناسب برای مبتدیان و گزینه ای مناسب برای متخصصان تبدیل می کند. علاوه بر قابلیت خواندن، از سی شارپ می توان برای اتوماتیک سازی کار های پیچیده ای که برای دستیابی به نتایج جزئی به زمان زیادی نیاز دارند استفاده کرد.

این زبان برنامه نویسی از نظر آماری نیز تایپ می شود، به این معنی که خطا ها قبل از اجرای برنامه شناسایی می شوند. این باعث می شود خیلی راحت بتوانید عیب های کوچک در استک خود را که تقریباً نامحسوس هستند را کشف کنید. در حالی که سی شارپ به خوبی در دسترس همه برنامه نویسان قرار می گیرد، بخش بزرگی از پایگاه کاربری زبان را کسانی تشکیل می دهند که جزئی از پلتفرم Microsoft هستند.

موارد استفاده از زبان سی شارپ به طور کلی

موارد استفاده از زبان سی شارپ

مانند سایر زبان های برنامه نویسی با هدف عمومی، می توان از سی شارپ برای ایجاد تعدادی از برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف استفاده کرد: اپلیکیشن های گوشی، برنامه های دسک تاپ، خدمات مبتنی بر کلود، وب سایت ها، نرم افزار های سازمانی و بازی ها. بازی های زیاد و … . در حالی که سی شارپ به طور قابل توجهی همه کاره است، سه زمینه وجود دارد که بیشتر در آن ها استفاده می شود.

توسعه وب سایت

سی شارپ اغلب برای توسعه وب سایت های حرفه ای، پویا در بستر دات نت یا نرم افزار های منبع باز استفاده می شود. بنابراین، حتی اگر طرفدار معماری Microsoft نیستید، با این وجود می توانید از سی شارپ برای ایجاد یک وب سایت کاملاً کاربردی استفاده کنید. از آنجا که این زبان شئ گرا است، اغلب از آن برای توسعه وب سایت هایی استفاده می شود که فوق العاده کارآمد، به راحتی مقیاس پذیر باشند و نسیمی برای حفظ آن ها داشته باشد.

برنامه های ویندوز

زبان سی شارپ توسط مایکروسافت برای مایکروسافت ایجاد شده است، بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا بیشتر مورد استفاده برای توسعه برنامه های دسک تاپ ویندوز است. برنامه های سی شارپ برای عملکرد در بهترین حالت خود به فریم ورک Windows .NET نیاز دارند، بنابراین قوی ترین مورد استفاده برای این زبان توسعه برنامه ها و اپلیکیشن هایی است که مختص معماری پلتفرم Microsoft باشد.

بازی ها

آیا علاقه ای به ساخت بازی دارید؟ سی شارپ شاید فقط یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی باشد. این زبان به شدت برای ایجاد بازی های مورد علاقه طرفداران مانند Rimworld در Unity Game Engine مورد استفاده قرار می گیرد.

Unity محبوب ترین موتور بازی موجود است که بیش از یک سوم از بهترین و معمول ترین بازی های این صنعت بر روی آن ساخته شده است. سی شارپ یکپارچه با موتور Unity ادغام می شود و به لطف فناوری cross platform مانند Xamarin می تواند تقریباً در هر دستگاه موبایل یا کنسولی استفاده شود.

مزایای زبان سی شارپ

سی شارپ برنامه نویسی های جدید و فصلی را با مزایای مختلف فراوانی در اختیار شما قرار می دهد. ما پنج مزیت برتر مورد علاقه خود را در زیر شرح داده ایم.

  • سی شارپ می تواند در وقت شما صرفه جویی کند
  • یادگیری آن آسان است
  • سی شارپ یک زبان مقیاس پذیر است
  • یک جامعه بزرگ از کاربران آن وجود دارد
  • سی شارپ شی گرا است

بدون شک شما تا الان زبان های برنامه نویسی ای را پیدا کرده اید که مجموعه مزایای خاص خود را دارند، حتی ممکن است چند مزیت مشابه سی شارپ را داشته باشند. زبان های قابل مقایسه ای مانند پایتون وجود دارد که سادگی و مزایای دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد.ولی بهتر استاز مزایای سی شارپ نیز چشم پوشی نکنید.

کاربرد سی شارپ در توسعه وب

به بیان ساده تر، Web Assembly روشی است برای نوشتن کد، برای مرورگر با استفاده از Web Standards به شکلی از bytecode، که شبیه به یک زبان اسمبلی است که مرورگر شما قادر به درک آن است. نقش Web Assembly در اینجا این است که کد کامپایل شده ما را به عنوان bytecode در نظر گرفته و می تواند این کد را در این sandbox مرورگر اجرا کند.

توجه داشته باشید، این در واقع همان بایت کد نیست که در رایانه شما اجرا می شود، کاملاً مجزا است و فقط برای مرورگر قابل درک است. این چیزی است که واقعاً در گسترش زمینه بازی برای زبان هایی مانند C# ،C++ ،Go و RUST نقشی اساسی دارد تا در توسعه وب نقشی داشته باشند.

سخن آخر

زبان سی شارپ یکی از بهترین و پر کاربرد ترین زبان های برنامه نویسی می باشد که دانستن آن تقریباً برای هر بازی سازی واجب است. این زبان همچنین برای توسعه دهنگان وب بسیار مفید و کاربردی می باشد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و برایتان در یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ آرزوی موفقیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا