Seoآموزش

سئو چیست ؟ و چرا به آن نیاز داریم؟

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به روش های استفاده شده برای افزایش ترافیک به وب سایت با افزایش رتبه صفحه در موتور جستجو اشاره می کند. اما مفهوم سئو چیست ؟ سئو هنر و علم جذاب ساختن صفحات وب برای موتورهای جستجو است. به طور دقیق تر، جستجوگرها تلاش می کنند تا عوامل خاصی که موتور جستجو را تحت تأثیر قرار می دهند، ایجاد کنند تا صفحات خاصی را برای موتورهای جستجو، نسبت به صفحات وب دیگر که از همان کلمات کلیدی استفاده می کنند، جذاب تر کنند.

سئو چیست

سئو برای بهینه سازی صفحات وب است تا بتوانند صفحاتی که برای کاربر مناسب تر است را در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو در رتبه مناسب قرار دهند. اگر شما وب سایتی دارید که محصولات یا خدماتی را ارائه می کند باید به عنوان بخشی از فرایند بازاریابی، سعی کنید ترافیک بیشتری را از موتورهای جستجو کسب کنید.

الگوریتم گوگل

رتبه بندی نتایج جستجو توسط الگوریتم گوگل تعیین می شود. اگر چه الگوریتم گوگل مخفی باقی مانده است، ولی سالها تجربه کاربران و مدیران سایت در جستجوگرها، منجر به کشف عوامل تاثیر گذار بر روی موتور های جستجو شده است. این عوامل در الگوریتم گوگل را می توان به دو دسته تقسیم کرد: عوامل سئو on-page، عوامل سئو off-site

عوامل سئو On-page

سئو چیست

رتبه بندی وب سایت شما تا حدی توسط عوامل On-page  تعیین شده است. معنای سئو On-page چیست ؟ به طور کلی، بهینه سازی وب سایت و محتوا برای بهبود دسترسی و تجربه خوب برای کاربران است. به عبارت دیگر معیارهایی از وب سایت که باعث تحت تاثیر قرار دارن موتورهای جستجو می شوند. این عوامل شامل جنبه های فنی (مثلا کیفیت کد و سرعت سایت شما) و جنبه های مربوط به محتوا، مانند ساختار وب سایت شما و … است.

عوامل سئو On-page چیست ؟

در صورتی که به درستی بهینه سازی شوند، در رتبه بندی تاثیر می گذارد. بزرگترین عوامل On-page که بر رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر می گذارند عبارتند از:

کلمات کلیدی: هر صفحه از وب سایت هدف خاصی را دنبال می کند، بنابراین معمولا با استفاده از کلمات کلیدی می توانیم محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال دهیم.

سئو چیستتگ عنوان یا <h1>: عنوان صفحه یک فاکتور بسیار مهم به شمار می آید زیرا در صفحه نتایج موتور جستجوو همچنین تب مرورگر قابل مشاهده است. بنابراین باید شامل کلمه کلیدی باشد.

تگ های هدر: اکثر صفحات وب به چند بخش تقسیم می‌شوند که با تگ‌های h نمایش می‌ یابند. تگ<h1>  می‌ تواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگ‌ها شامل h2 تا h6 دارای کلمات هم معنی با هدف اصلی و موضوع صفحه باشند.

بهینه سازی محتوا: برای بهینه سازی صفحه از نظر سئو، محتوای صفحه وب سایت باید حاوی کلمات کلیدی باشد. اگر به طور پیوسته محتوای بی کیفیت و کوتاه انتشار دهید ممکن است به خاطر انتشار محتوای غیر بهینه، توسط الگوریتم پاندا گوگل امتیاز منفی کسب کنید.

سئو چیستلینک های داخلی : این نوع لینک ها باعث ارتباط صفحات یک وب سایت با یکدیگر می شود. مانند منوها که باعث می‌شود مهم‌ ترین بخش‌ها و دسته‌ های سایت به کاربران و موتورهای جستجو معرفی شود. همچنین هنگامی که در یک مقاله یا صفحه وب سایتتان به دیگر صفحه ها و یا مقالات موجود در سایت خود لینک می دهید، نوعی از لینک داخلی به شمار می روند.

ساختار آدرس ها: ساختار URL مهم است زیرا کمک می کند تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند، بر همین اساس می توانید کلمات کلیدی را در URL استفاده کنید تا حتی برای کاربران نیز موضوع محتوای صفحه واضح باشد.

انتخاب نام و توصیف برای تصاویر: تصاویر شما باید از طریق تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف بشوند. اگر عکسی را در صفحه وب سایت خود استفاده می کنید باید متنی حاوی توضیحات برای عکس نیز در همان صفحه قرار دهید.

سئو چیست

مطمئن شوید که ساختار کدنویسی معتبر و معماری سایت استاندارد باشد. واکنش گرا بودن یا رسپانسیو بودن , سرعت بارگزاری سرور سایت نیز در بهینه سازی صفحه وب، مهم است بنابراین مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در موبایل و تبلت و دیگر دستگاه ها، با سرعت مناسبی و به درستی نمایش داده شود.

عوامل سئو Offsite چیست ؟

علاوه بر عوامل On-page، عوامل دیگری نیز بر سئو سایت تاثیر دارد که بر خلاف سئو On-page، این عوامل کاملا خارج از سایت اتفاق می‌افتد که مهترین آنها عبارتند از :

  • ساخت لینک خارجی
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • مقاله نویسی
  • کامنت گذاری در سایت‌ها
  • ارسال پست در انجمن‌ها

ساخت لینک خارجی به معنای ارائه راهکارهای برای دریافت لینک از دیگر سایت ها می باشد. ساخت لینک، پرطرفدارترین و تاثیرگذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی Offsite به شمار می‌ رود. از طرفی دیگر شبکه های اجتماعی می توانند بخشی از استراتژی شما در بهینه سازی Offsite به شمار بروند و همچنین شکلی از ساخت لینک خارجی را داشته باشند. ایجاد پروفایل و به اشتراک‌ گذاری مقالات از جمله کارهای است که می‌ توان در شبکه های اجتماعی انجام داد.

تکنیک‌های سئو چیست ؟

سئو چیست

تکنیک‌های بهینه سازی سایت به دوبخش کلی تقسیم شده اند :

سئو چیست

بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO): شامل تکنیک‌های که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب و مفید برای کاربران تلقی می‌کنند.

بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO): شامل روش‌های است که موتورهای جستجو آنها را تایید نمی‌کنند و در تلاش برای به حداقل رساندن اثرات آنها هستند. این تکنیک‌ها به عنوان اسپم هم شناخته می‌شوند.

بهینه سازی کلاه سفید

تکنیک‌ های سئو در این بخش دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • با رویه ها و استانداردها موتورهای جستجو تطابق دارند.
  • محتوای نامناسب یا کپی ارایه نمی‌شود.
  • محتوای تولید شده صرفا برای موتورهای جستجوساخته نشده است.

بهینه سازی کلاه سیاه

سئو چیست

تکنیک‌ های سئو کلاه سیاه بر این اساس شناخته می‌شوند:

  • تلاش برای بهبود رتبه با فریب موتورهای جستجو
  • هدایت کاربران به یک صفحه که محتوای آن با عنوان آن در موتورهای جستجو مرتبط نیست
  • مخفی کردن متن‌ها، استفاده از رنگ پس زمینه برای متن یا لینک ها ، استفاده از فونت ریز و کوچک که کاربر قادر به خواندن متن نیست.
  • استفاده بیش از حد کلمات کلیدی و قراردادن کلمات کلیدی بی ربط به محتوای سایت
  • ایجاد صفحات با کیفیت پایین و محتوای بسیار کم که با کلمه کلیدی و لینک‌های زیادی پر شده‌اند.

به طور کلی هدف سئو کلاه سفید جلب رضایت کاربر و خشنود نگه داشتن آن است ، اما در سئو کلاه سیاه صرفا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو تلاش می شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا