LinuxOSServerWindowsآموزش

معرفی بهترین سیستم عامل سرور برای استفاده تجاری و معمولی

برای کاربران رایانه بحث قدیمی در مورد بهترین سیستم عامل وجود دارد: ویندوز یا سیستم عامل مک. اما در دنیای سرور این بحث رقیب سومی هم دارد، سیستم عامل لینوکس.

ویندوز سیستم عاملی است که اکثر مردم آن را می شناسند زیرا ویندوز معمولاً روی رایانه های از قبل اسمبل شده نصب می شود. از طرف دیگر لینوکس یک سیستم عامل رایگان است که به شما امکان می دهد سیستم عامل خود را مطابق سلیقه خود تغییر دهید.

در سیستم لینوکس، توزیع ها یا (distro) های زیادی وجود دارد که می توان یکی را انتخاب کرد. distro یک سیستم عامل مبتنی بر هسته لینوکس است. برخی از این توزیع ها Red Hat، Ubuntu، Fedora، Kubuntu، Arch Linux، Deepin و Mageia هستند که فقط به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

این سیستم عامل ها می توانند به شما این آزادی را بدهند تا سیستم عامل را از چندین جهت اصلاح کنید، اما یادگیری آن می تواند بسیار سخت باشد. این مقاله بیشتر به این سوال ” کدام سیستم عامل سرور برای شما بهتر است؟ ” پاسخ می دهد.

تفاوت بین سیستم عامل سرور و سیستم عامل روزمره چیست؟

درک تفاوت بین سیستم عامل سرور و سیستم عامل روزمره بسیار مهم است. تفاوت های بسیار ویژه ای بین سیستم عامل سرور و سیستم عامل روزمره وجود دارد. سیستم عامل روزمره برنامه هایی از جمله Microsoft word و Excel ،Adobe Photoshop و بازی های رایانه ای مورد علاقه افراد را اجرا می کند. همچنین برنامه هایی وجود دارند که مرور وب و بررسی ایمیل را آسان می کنند. همچنین از اتصالاتی مانند LAN و بلوتوث استفاده می کند. سیستم عامل روزمره ارزان تر از سیستم عامل سرور است.

گذشته از گران تر بودن، زیر ساخت سیستم عامل سرور معمولاً دارای ارتباطات نامحدود کاربر و مقدار بیشتری حافظه است و می تواند به عنوان یک وب سرور، سرور پایگاه داده و سرور ایمیل عمل کند. همچنین برای شبکه (نه فقط یک کاربر) بهینه شده است، این بدان معنی است که سیستم عامل سرور می تواند چندین دسکتاپ را مدیریت کند. توصیه ما یک سرور اختصاصی است که طبق مشخصات و نیاز های یک شرکت ساخته شده است. این امر پشتیبانی، مدیریت و عدم خرابی را تضمین می کند.

چه سیستم عاملی برای سرور خانگی و استفاده شخصی بهتر است؟

وقتی صحبت از سیستم عامل برای استفاده روزمره شخصی می شود، ما معتقدیم که سیستم عامل ویندوز یا سیستم عامل Mac یک انتخاب عالی است، مخصوصاً اگر کار های ساده ای انجام می دهید و نیاز به سفارشی سازی زیادی ندارید. استفاده از آن آسان است پس این ویژگی ویندوز و Mac را برای استفاده روزمره عالی می کند. برای بازی سیستم عامل ویندوز بهتر از Mac است. بازی ها معمولاً برای ویندوز و سخت افزار آن ها بهینه می شوند.

اما وقتی صحبت از سرور خانگی می شود، ویندوز و لینوکس احتمالاً گزینه هایی هستند که باید بین آن ها تصمیم گیری کنید. به زبان ساده سرور خانگی مجموعه ای از دو یا چند رایانه است كه یك شبكه محلی را در یك خانه ایجاد می كنند.

یک رایانه شخصی در صورت داشتن حافظه و مموری کافی می تواند به عنوان سرور خانگی عمل کند. سرور های خانگی اغلب برای به اشتراک گذاشتن محتوای چند رسانه ای بین همه دستگاه ها استفاده می شوند. اگر می خواهید از همه دستگاه های خود به همه فیلم ها، عکس ها و … دسترسی داشته باشید، سرور خانگی ایده خوبی است.

در سرور های مبتنی بر Linux، هنگامی که در جستجوی سیستم عامل برای سرور هستید، توزیع های مختلفی وجود دارد. ما برخی از بهترین سرور ها را برای کمک به شما در مورد بهترین گزینه موجود بررسی خواهیم کرد.

سیستم عامل سرور خانگی

Ubuntu

این لیست را می توانیم با شناخته شده ترین سیستم عامل لینوکس که اوبونتو نامیده می شود، شروع کنیم. اگر در Linux تازه کار هستید، این گزینه می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. با اینکه اوبونتو به طور خاص “توزیع سرور” نیست و در حالی که شما هنوز هم نیاز به نصب نرم افزار سرور خود دارید، هنوز هم بسیاری از افراد به دلیل کاربر پسند بودن آن از اوبونتو استفاده می کنند.

اوبونتو نسخه مخصوص سرور را به نام اوبونتو سرور (به اندازه کافی آسان) ایجاد کرده است. این گزینه یک انتخاب عالی برای استفاده شخصی است و همچنین برای کسانی که در کار با سیستم های مبتنی بر لینوکس تازه کار هستند بسیار مناسب است.

Debian

همراه با اوبونتو، سرور دبیان نیز یکی از قدیمی ترین توزیع های لینوکس موجود است. مانند اکثر توزیع ها، دبیان نیز مبتنی بر جامعه است و دارای نرم افزار و درایور های رایگان است. فقط چند توزیع وجود دارد که رایگان نیستند. انبار های داده دبیان هزاران برنامه کاربردی دارند و برای بسیاری از دستگاه های مختلف سخت افزاری در دسترس هستند.

یکی از سختی های استفاده از دبیان مشکل بودن فرآیند نصب آن است. اگر با لینوکس آشنا نیستید، دبیان یکی از توزیع های سخت در مرحله نصب است و بعد از نصب سیستم برای اینکه سخت افزار به درستی کار کند، مراحل مختلفی را باید طی کنید. از دبیان می توان به عنوان سرور یا سیستم عامل عمومی استفاده کرد.

Fedora

سیستم عامل جدید تر و جالب توجه در لینوکس Fedora است. سرور Fedora Linux مبتنی بر Red Hat است و مورد حمایت وی است. Fedora طوری طراحی شده است که همیشه در لبه برش قرار دارد و همیشه با جدید ترین نرم افزار و درایور ها همراه است. Fedora همچنین یکی از آسان ترین گزینه ها در مرحله نصب و استفاده از آن است.

همچنین می تواند یک سرور Fedora Dedicated داشته باشد که دارای مزایای زیادی از جمله سرعت بالا، پشتیبانی از گرافیک سه بعدی و به روزرسانی خودکار است. استفاده از فدورا برای سطح مبتدی یا متوسط دانش در سیستم لینوکس خوب است. از آنجا که همیشه در تلاش است تا در لبه برش قرار گیرد، یکی از بدی های Fedora این است که می تواند ناپایدار و غیر قابل اعتماد باشد زیرا همه بسته ها پایدار نیستند.

چه سیستم عاملی برای یک سرور تجاری بهتر است؟

در حال حاضر صد ها توزیع مبتنی بر Linux وجود دارد. اما اگر به دنبال یک سیستم عامل مناسب برای استفاده از سرور هستید، چندین گزینه برجسته وجود دارد. همه این سیستم عامل های سرور باعث افزایش امنیت و ابزار سریع برای ابر می شوند که آن را برای یک سرور تجاری ایده آل می کند.

سیستم عامل سرور تجاری

Microsoft Windows Server

ما در مورد گزینه های مختلف مبتنی بر لینوکس بحث کرده ایم اما مایکروسافت هنوز یکی از بهترین سیستم عامل های سرور را برای استفاده تجاری و سرور شخصی نیز دارد. Microsoft Windows Server از سیستم عامل ویندوز 10 توسعه یافته است و به طور هدفمند طراحی شده است تا هر آنچه را که برای ساخت یک سرور لازم است ارائه دهد. مانند بسیاری از برنامه های مایکروسافت، نصب آن آسان است و از طریق فروشگاه رسمی مایکروسافت در دسترس است.

مایکروسافت ویندوز سرور نیز یک سیستم عامل آماده برای ابر است که باعث می شود نسبت به اکثر سیستم های مبتنی بر لینوکس کاربر پسند تر باشد. اگرچه ممکن است کاربر پسند تر از سیستم مبتنی بر لینوکس باشد اما در مورد نسخه ویندوز سرور ممکن است هنوز نیاز به یادگیری وجود داشته باشد. بسیاری از افراد از قبل با ویندوز آشنا هستند اما ممکن است با ویندوز سرور آشنایی نداشته باشند.

Ubuntu Server

درست مانند سیستم عامل اوبونتو، سرور اوبونتو نیز کاربر پسند است. همچنین بسیاری از مزایای مشابه را دارد. قابل ارتقا، امن، سریع و مقرون به صرفه است. همچنین از محبوب ترین سخت افزار ها و نرم افزار های موجود نیز پشتیبانی می کند. به دلیل شهرت اوبونتو، سرور اوبونتو نیز گزینه معتبری است. استفاده از سیستم عامل اوبونتو با سرور اختصاصی اوبونتو این امکان را برای سرور فراهم می کند تا سفارشی سازی بیشتری نسبت به سیستم عامل مبتنی بر تجارت داشته باشد.

CentOS Server

توزیع معروف دیگر CentOS است. درست مانند Fedora این برنامه بر اساس Red Hat ساخته شده است. اما برخلاف Fedora، بیشتر برای همان مخاطب openSUSE ساخته شده است. از آنجا که از همان نصب Fedora استفاده می کند، نصب آن آسان است و برنامه های نسبتاً مناسبی دارد. مانند بسیاری از توزیع ها CentOS رایگان است و یک شرکت محلی با گروهی از مشارکت کنندگان و کاربرانی است که در حال توسعه برنامه ها و پروژه های جدید هستند.

Red Hat Enterprise Linux Server

Red Hat Enterprise Linux یکی از برترین شرکت های تولید کننده نرم افزار در جهان است که در آمریکا مستقر است و یک سیستم عامل توزیع لینوکس شناخته شده و مورد استفاده گسترده است. RHEL راه حل های محصولات نرم افزاری متن باز را برای بسیاری از صنایع مختلف در سراسر جهان فراهم می کند. RHEL به طور خاص برای مشاغل طراحی شده است، همچنین می تواند روی سرور ها یا دسکتاپ ها کار کند. Red hat و Fedora دو مورد از پر کاربرد ترین گزینه های لینوکس در جهان هستند.

Unix Server

سیستم عامل سرور یونیکس دلیل وجود لینوکس است. اما یونیکس هنوز بخش اصلی صنعت سرور است. داشتن سرور اختصاصی یونیکس برای مشاغل تجارت الکترونیکی سودمند است. داشتن یک سیستم عامل سرور یونیکس و یک سرور اختصاصی یونیکس قابل اعتماد و ایمن است.

یونیکس می تواند به عنوان یک سیستم عامل multi-tasking، سیستم عامل به اشتراک گذاری زمان برای چندین کاربر، رمزگذاری پرونده و رمز عبور و موارد دیگر استفاده شود. درست مانند لینوکس، این سیستم با توجه به مشخصات کاربر قابل تنظیم است.

بهترین سیستم عامل برای مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ چیست؟

تاکنون به میزان انتخاب سیستم عامل ها پی برده اید. نزدیک به 300 سیستم عامل مختلف برای انتخاب وجود دارد. ما برخی از بهترین سیستم عامل ها را برای استفاده شخصی و استفاده تجاری بررسی کردیم. اما اکنون می خواهیم به بررسی بیشتر این سیستم ها را بپردازیم. از آنجا که گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، ممکن است همه به اولویت تبدیل شوند. اما ما در مورد بهترین سیستم عامل برای مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ تصمیم گرفته ایم.

سیستم عامل سرور تجاری

بیزینس کوچک

Microsoft Small Business Server یک گزینه عالی برای یک بیزینس کوچک است. این گزینه یک مجموعه سرور ترکیبی است که برای شرکت هایی که کمتر از 75 کاربر دارند مناسب است. این سیستم کاملاً یکپارچه است و به شما امکان اتصال آسان و بهتر به بیزینس های کوچک را می دهد.

Microsoft Small Business Server شامل ابزار هایی مانند ایمیل، وب سایت های داخلی، دسترسی از راه دور، پشتیبانی از دستگاه های تلفن همراه، اشتراک فایل و پرینتر، بک آپ گیری، بازیابی اطلاعات و موارد دیگر است.

بیزینس متوسط

برای مشاغل متوسط، سیستم عامل اوبونتو و سرور اوبونتو گزینه های بسیار خوبی هستند. رایگاه هستند، نصب و راه اندازی آن آسان است و در بین سیستم عامل ها معتبر است. از آنجا که متن باز است، می تواند آن را سفارشی سازی کنید و به راحتی متناسب با نیاز های تجاری شما تنظیم شود.

انجمن توسعه همیشه در حال کار بر روی روش های جدید برای بهبود سیستم است و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل برای کاربران مفید است. اوبونتو می تواند برای هم بیزینس های کوچک و هم متوسط مناسب باشد، اما به دلیل مقیاس پذیری آن، در کل گزینه ای عالی است.

بیزینس بزرگ

برای مشاغل بزرگ تر ما معتقدیم که سیستم عامل ویندوز 10 هنوز هم انتخابی مناسب است. همه نرم افزار ها با سیستم عامل های لینوکس سازگار نیستند. این مسئله استفاده از آن را در برخی مواقع دشوار می کند. اکثر مردم با ویندوز آشنا هستند. بنابراین مشکلی برای یادگیری سیستم جدید وجود ندارد. همچنین نصب آن در مقایسه با برخی از توزیع های مبتنی بر لینوکس آسان تر است. همه سخت افزار های رایانه با جدید ترین نرم افزار کار نمی کنند، اما استفاده از سیستم عامل Microsoft ممکن است سازگاری را آسان کند.

ویندوز 10 بسته به نیاز شما سیستم عامل های مختلفی را نیز ارائه می دهد. Windows 10 Enterprise E3 برای مشاغل بزرگ طراحی شده است و حریم خصوصی و امنیت را برای همه دستگاه ها ارائه می دهد. Windows 10 Enterprise E5 جدید ترین سیستم عامل است و برای شرکت هایی طراحی شده است که به حفاظت پیشرفته از تهدیدات نیاز دارند.

سیستم عامل ویندوز

نتیجه گیری: بهترین سیستم عامل برای شما چیست؟

گزینه های زیادی برای انتخاب سیستم عامل وجود دارد. در پایان این انتخاب به نیاز های شما بر می گردد. هنگام ایجاد یک سیستم اداری یا یک سرور تجاری احتمالاً به سیستم عامل Mac رجوع نخواهید کرد. اگر به دنبال یک سرور خانگی برای استفاده شخصی هستید، چند گزینه مختلف برای انتخاب وجود دارد. اوبونتو، دبیان، فدورا و OpenSuse همه گزینه های عالی هستند.

وقتی نوبت به سیستم عامل مشاغل شما می رسد Microsoft Windows Server ،Ubuntu Server ،CentOS Server و Red Hat Enterprise Linux Server همه گزینه های خارق العاده ای هستند که باید در نظر بگیرید. Microsoft Small Business Server برای شرکت های کوچک تر با کمتر از 75 کاربر گزینه بسیار خوبی است.

برای بیزینس های متوسط، به دلیل مقیاس پذیری، سیستم عامل اوبونتو و سرور اوبونتو عالی هستند. برای مشاغل بزرگ از آنجا که اکثر مردم با این سیستم آشنا هستند، سیستم عامل ویندوز 10 هنوز یک انتخاب عالی است. انتخاب سیستم عامل می تواند دشوار باشد اما هنگامی که تصمیم خود را گرفتید، خواه به دنبال یک سرور اختصاصی لینوکس باشید یا یک سرور اختصاصی ویندوز، با ما همراه باشید.

منبع: colocationamerica.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا