CMSآموزش

سیستم مدیریت محتوای بدون سر (Headless CMS) چیست؟

برای جذب گسترده ترین مخاطب ممکن است باید در چندین سیستم عامل آنلاین پست ارسال کنید. با این وجود، تهیه و انتشار مطالب برای سیستم عامل های مختلف می تواند روندی زمانبر و ناامیدکننده ای باشد.
علاوه بر این، اگر محتوای شما در هیچ نوع دستگاهی قابل دسترسی نباشد، بازدیدکنندگان احتمالی را از دست می دهید. خوشبختانه با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای بدون سر (CMS)، می توانید محتوای خود را یک بار ایجاد کنید و سپس آن را در چندین سیستم عامل از جمله Android و iOS منتشر کنید.

در این پست، ما به بررسی چیزهایی می پردازیم که CMS بی سر و صدا است و دلایلی که ممکن است بخواهید این نوع سیستم عامل را انتخاب کنید. بیایید شروع کنیم!

سیستم مدیریت محتوای بدون سر چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) دارای Front End (سر) و Back End (بدن) است. برای تبدیل CMS سنتی به سیستم مدیریت محتوای بدون سر، دو انتهای آن را جدا می کنید. منظور از “head” جایی است که محتوا به پایان می رسد و “body” جایی است که آن محتوا ذخیره و تألیف می شود.

سیستم مدیریت محتوای بدون سر تمایل دارد که به شکل یک پایگاه داده با یک رابط کاربری وب (UI) به عنوان Front End ایجاد شود. برای ایجاد محتوای خود از رابط کاربری و از پایگاه داده برای ذخیره و مدیریت تمام داده های پشتیبانی استفاده خواهید کرد.

سیستم مدیریت محتوا بدون سر به چگونگی یا مکان نمایش محتوای شما اهمیتی نمی دهد. به جای اتصال محتوای شما به یک خروجی خاص، مانند یک صفحه وب، محتوای شما را به عنوان داده با استفاده از RESTful Application Programming Interface (API) فراهم می کند. برای دسترسی به پست، CMS بدون سر درخواست شبکه را به یک نقطه پایانی API ارسال می کند.

می توانید CMS بدون سر را در سرور و پایگاه داده خود میزبانی کنید. با این حال، مستلزم این است که مقیاس بندی و عملیات خود را انجام دهید. در اکثر موارد، میزبانی سیستم مدیریت محتوای بدون سر با استفاده از یک ارائه دهنده میزبانی وب ساده تر (و ارزان تر) است.

نقطه مقابل CMS بدون سر، CMS سنتی یا “یکپارچه” است. این نرم افزاری است که یا خودتان آن را نصب و مدیریت می کنید، یا از طریق یک محیط مدیریت شده به آن دسترسی پیدا می کنید. در حالی که CMS بدون سر فقط قسمت پشتی مورد نیاز برای ذخیره و مدیریت محتوای شما را فراهم می کند، CMS سنتی راهی برای نمایش آن محتوا را نیز فراهم می کند.

البته برخی از سیستم عامل ها می توانند وظیفه مضاعف را انجام دهند. به عنوان مثال، وردپرس به طور معمول CMS سنتی در نظر گرفته می شود. با این حال، وردپرس دارای یک API REST است که آن را به گزینه ای محبوب برای تبدیل به CMS بدون سر تبدیل می کند.

مقایسه سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته (Decoupled CMS) و Headless CMS

5 مزیت سیستم مدیریت محتوای بدون سر

سیستم مدیریت محتوای بدون سر

انتخاب یک CMS بدون سر و نه یکپارچه مزایای زیادی دارد. بیایید پنج مزیت اصلی را بررسی کنیم.

1. می توانید محتوا را به سیستم عامل های مختلف بفرستید

محتوای وب مدرن باید از طریق چندین سیستم عامل قابل دسترسی باشد. CMS بدون سر، لایه ارائه را از محتوای شما حذف می کند، و این امر آن را مستقل از سیستم عامل می کند.

هنگامی که شما باید محتوای یکسانی را از طریق کانال های مختلف ارائه دهید، CMS بدون سر می تواند در زمان، به طور قابل توجهی صرفه جویی کند. به عنوان مثال، می توانید با یک CMS بدون سر تماس API برقرار کرده و محتوای مشابه را به دو سیستم عامل iOS و Android بفرستید. این کار اغلب بسیار آسان تر از توسعه و نگهداری دو مجموعه محتوای جداگانه است.

2. فناوری و ابزار ترجیحی خود را انتخاب کنید

CMS بدون سر به شما امکان می دهد تا به جای تمرکز بر چگونگی تغذیه Back End به قسمت Front، رویکرد اول توسعه دهنده را در پیش بگیرید. از آنجا که محتوای بدون سر از طریق API ارائه می شود، می توانید وب سایت خود را با استفاده از فناوری مورد نظر خود، از جمله ابزار Front دلخواه خود بسازید. همچنین می توانید نحوه ذخیره سازی و مدیریت داده ها را در قسمت Back تعریف کنید.

از آنجایی که شما نیازی به یادگیری فناوری خاص CMS انتخابی خود ندارید، یک سیستم عامل بی سر می تواند در زمان fi x,v قابل توجهی صرفه جویی کند با تکمیل پروژه شما، می توانید قسمت هایی از پشته فناوری خود را مبادله کنید، یا از یک چارچوب به چارچوب دیگر بروید بدون اینکه از ابتدا شروع کنید. این به شما آزادی می دهد تا بر اساس نیازهای در حال تغییر پروژه خود، به طور مداوم رویکرد خود را اصلاح و بهبود دهید.

3. آزادی بیشتری برای نمایش محتوای

از آنجا که شما کاملاً با قالب های خاص، پلاگین ها یا حتی یک سیستم عامل خاص گره خورده اید، کنترل بیشتری بر ظاهر محتوای خود دارید. حتی اگر نرم افزارهای سفارشی مانند تم ها و پلاگین های سفارشی را توسعه دهید، اغلب با قسمت جلوی CMS محدود می شوید.

با انتخاب سیستم مدیریت محتوای بدون سر، آزادی بیشتری در ذخیره، توسعه و ارائه محتوای خود دارید. این شامل نمایش محتوای شما به روش هایی است که CMS های سنتی مانند WordPress حتی برای کمک به قالب و پلاگین ها برای پشتیبانی طراحی نشده اند.

4. از محتوای خود در برابر مهاجمان محافظت کنید

محتوای بدون سر از لایه ارائه جدا شده است، به این معنی که سطح حمله کمتری دارد. به طور خاص، CMS بدون سر از راه حل انتشار محتوای بومی برخوردار نیست، بنابراین احتمال حمله به Denial-of-Service (DDoS) کاهش می یابد.

از آنجا که محتوای شما جدا از تحویل اولیه است، بنابراین در برابر مشکلات برنامه شخص ثالث آسیب پذیر نیست. این شامل آسیب پذیری های امنیتی و اشکالاتی است که گاهی اوقات در دسته های فناوری قبلی وجود دارد.

5. افزایش عملکرد

معماری CMS سنتی مجبور است منابع خود را برای ویرایش و ارائه محتوا خرج کند. در مقابل، CMS بی سر از یک پایگاه داده محتوا و تماس های API تشکیل شده است. این می تواند هزینه های ذخیره سازی ابری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وردپرس هنگامی که به عنوان CMS بدون سر استفاده می شود، فقط به یک دسته MySQL و PHP ساده احتیاج دارد و آن را به گزینه ای سبک و با عملکرد بالا تبدیل می کند. به عبارت دیگر، معماری بدون سر راهی عالی برای سرعت بخشیدن به وب سایت ها و برنامه های شما است.

مشکلات بالقوه سیستم های مدیریت محتوای های بدون سر

با وجود تمام مزایای ارائه شده، برخی از اشکالات احتمالی وجود دارد. CMS های Headless ویرایشگر « آنچه می بینید همان چیزی است که دریافت می کنید» (WYSIWYG) یا گزینه پیش نمایش زنده را ارائه نمی دهند، که می تواند پیش بینی نحوه نمایش محتوای شما هنگام ارائه را دشوار کند.

CMS های بدون سر نیز معمولاً به خصوص از نظر به روزرسانی و امنیت نیاز به نگهداری بیشتر دارند. آن ها همچنین می توانند به اعتبارنامه های مختلفی نیاز داشته باشند و ممکن است از کتابخانه های پیشرفته و تخصص برنامه نویسی Front بهره مند شوند. به همین دلایل، CMS های بی سر برای کاربرانی که تجربه مدیریت و محتوا و برنامه نویسی گسترده ای ندارند، چالش برانگیز است.

CMS بدون سر

استفاده از وردپرس به عنوان CMS بدون سر (2 روش)

اگر نکات مثبت و منفی را ارزیابی کرده اید و تصمیم گرفته اید CMS بدون سر را امتحان کنید، وردپرس یک بستر عالی برای شروع است. در اینجا دو راه برای تنظیم وردپرس به عنوان CMS بدون سر وجود دارد.

روش 1: ایجاد یک تم خالی

Front End ممکن است نقش کمی در CMS بدون سر داشته باشد، اما وردپرس برای اجرای آن هنوز به قالب نیاز دارد. ساده ترین گزینه ایجاد یک تم خالی با استفاده از فایل های زیر است:

  1. index.php با این کار کاربران به صفحه اصلی وب سایت شما هدایت می شوند. این پرونده قسمت Back End را حفظ کرده و قسمت Front End در CMS شما را از بین می برد.
  2. style.css. این باید حاوی برخی از اطلاعات اساسی در مورد موضوع شما باشد، از جمله نام موضوع و نام نویسنده.

برای ایجاد فایل index.php خود، از قالب زیر استفاده خواهید کرد:

<script type="text/javascript">
window.location = 'http://example.com';
</script>

برای ایجاد فایل style.css، از این قالب استفاده کنید:

/*
Theme Name: blank
Author: name
*/

سپس می توانید این دو پرونده را در فهرست wp-content / themes / blank خود قرار دهید و موضوع را در قسمت مدیریت وردپرس فعال کنید.

روش 2: از یک پلاگین استفاده کنید

متناوباً، می توانید با استفاده از یک پلاگین می توانید یک وردپرس بدون سر ایجاد کنید. در حالی که این از انعطاف پذیری شما کمی می کاهد، همچنین گزینه سریعتر و ساده تری است.

چند ابزار وجود دارد که می توانید امتحان کنید، اما توصیه می کنیم کار با WP Headless CMS Framework را شروع کنید:

  • Json Web Token Authentication
  • Gutenberg block data to rest responses
  • Disables the frontend
  • Cleans up REST response Objects

این راه حل چندین گزینه چارچوب را فراهم می کند و به لطف مجموعه ای از ماژول هایی که می توانند بنا به میل خود فعال و غیرفعال شوند، قابلیت تنظیم بسیار بالایی دارد. این افزونه همچنین مستندات جامع خاص خود را دارد که باید سریع شما را فعال کند.

نتیجه گیری

در دنیای چند دستگاهی امروز، اغلب انتشار محتوای خود در یک مکان واحد کافی نیست. ایجاد محتوا برای چندین سیستم عامل می تواند یک زمانبر باشد، اما CMS بدون سر، شما را قادر می سازد این کار را بسیار سریعتر و موثرتر انجام دهید.

برای تنظیم وردپرس به عنوان CMS بدون سر، می توانید:

یک تم خالی ایجاد کنید.
از یک پلاگین مانند WP Headless CMS Framework استفاده کنید.

سیستم مدیریت محتوای بدون سر نیاز به میزبانی امن و مطمئن را از بین نمی برد! صرف نظر از اینکه CMS سنتی یا بدون سر را انتخاب می کنید، حتماً ارائه دهنده میزبانی مناسب را انتخاب کنید.

ممتاز سرور یک ارائه دهنده میزبانی کاملا امن و مطمئن می باشد که در صورت بروز هر گونه مشکلی با پشتیبانی 24 ساعته به شما رسیدگی می کند.

منبع: سایت مرجع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا