آموزش

مفهوم قرارداد های هوشمند در شبکه بلاکچین چیست؟

آیا تا به حال اتومبیل یا یک خانه خریده اید؟ در این صورت نوع خاصی از هزینه های سنگین و مراحل پیچیده را تجربه کرده اید که مختص این نوع معاملات پیچیده است. بسیاری از رهبران صنعت همین درد را احساس کرده اند و در حال بررسی چگونگی استفاده از قرارداد های هوشمند در بلاکچین برای کاهش آن هستند. این که آیا تازه در مورد این مفهوم اطلاعات کسب کرده اید یا به دنبال توضیحات عمیق هستید، این مقاله مکانی عالی برای شروع است.

قرارداد های هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند

بلاکچین یک دفتر توزیع شده است که معاملات در آن به صورت دیجیتالی ثبت و بهم پیوند می خورند تا کل تاریخچه یا منشأ یک دارایی را فراهم کنند. یک معامله تنها پس از تأیید اعتبار با استفاده از پروتکل اجماع به بلاکچین اضافه می شود که اطمینان می یابد تنها نسخه از حقیقت است.

همچنین هر رکورد رمزگذاری شده است تا یک لایه امنیتی بیشتر ایجاد کند. گفته می شود بلاکچین “تغییر ناپذیر” است زیرا سوابق قابل تغییر و شفاف نیستند، زیرا همه شرکت کنندگان در یک تجارت به نسخه یکسانی از حقیقت دسترسی دارند.

قرارداد های هوشمند چه کاری انجام می دهند؟

ساده ترین راه برای توضیح آنچه که یک قرارداد هوشمند انجام می دهد از طریق یک مثال است. اگر تا به حال اتومبیل خود را در نمایندگی خریداری کرده اید، می دانید که مراحل مختلفی وجود دارد و می تواند یک روند ناامید کننده باشد.

اگر نمی توانید هزینه ماشین را به طور کامل پرداخت کنید، باید هزینه مالی خود را به دست آورید. این کار نیاز به بررسی اعتبار دارد و برای تأیید هویت خود باید چندین فرم با اطلاعات شخصی خود را پر کنید. در این راه باید با افراد مختلفی از جمله فروشنده، کارگزار امور مالی و وام دهنده تعامل داشته باشید. برای جبران کار آن ها، کمیسیون ها و هزینه های مختلف به قیمت پایه خودرو اضافه می شود.

آنچه قرارداد های هوشمند در بلاکچین می تواند انجام دهد ساده سازی این فرآیند پیچیده است که چندین واسطه را درگیر می کند، زیرا عدم اعتماد شرکت کنندگان در معامله وجود دارد. با هویت شما در یک بلاکچین ذخیره شده، وام دهندگان می توانند به سرعت در مورد اعتبار تصمیم بگیرند.

سپس یک قرارداد هوشمند بین بانک شما، فروشنده و وام دهنده ایجاد می شود تا پس از آزاد شدن وجوه به فروشنده، وام دهنده عنوان ماشین را نگه دارد و باز پرداخت آن براساس شرایط توافق شده آغاز شود. انتقال مالکیت به صورت خودکار انجام می شود، زیرا معامله به زنجیره بلوکی ثبت می شود، در بین شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته می شود و در هر زمان قابل بررسی است.

قراردادهای هوشمند چگونه کار می کنند؟

قرارداد های هوشمند با پیروی از جملات ساده “اگر / کی … سپس …” که در کد بلاکچین نوشته شده اند، کار می کنند. هنگامی که شرایط از پیش تعیین شده برآورده شده و تأیید شده باشد، شبکه ای از رایانه اقدامات (آزادسازی بودجه برای اشخاص مربوطه؛ ثبت وسیله نقلیه؛ ارسال اعلانات؛ صدور بلیط) را انجام می دهد. پس از پایان معامله، بلاکچین به روز می شود.

بیایید ببینیم که این چگونه در یک مثال از زنجیره تامین ظاهر می شود. خریدار B می خواهد از فروشنده A چیزی بخرد، بنابراین پول را در یک حساب سپرده قرار می دهد. فروشنده A از حمل کننده C برای تحویل محصول به خریدار B استفاده می کند.

قرارداد هوشمند در شبکه بلاکچین

هنگامی که خریدار B کالا را دریافت می کند، پول موجود در انبار به فروشنده A و حمل کننده C ارسال می شود. اگر خریدار B محموله را تا تاریخ Z دریافت نکند، پول در سپرده بازگردانده خواهد شد. هنگامی که این معامله اجرا می شود، به تولید کننده G اطلاع داده می شود که موارد دیگری را که برای افزایش عرضه فروخته شده، ایجاد کند.

همه این ها به صورت خودکار انجام می شود. در یک قرارداد هوشمند، می توان به هر تعداد شرط لازم برای جلب رضایت شرکت کنندگان در مورد انجام کار با رضایت خاطر، اشاره کرد.

برای تعیین اصطلاحات، شرکت کنندگان در یک بستر بلاکچین باید نحوه نمایش معاملات و داده های آن ها را تعیین کنند، در مورد قوانینی که بر آن معاملات حاکم هستند توافق کنند، همه استثنا های احتمالی را کشف کنند و چارچوبی برای حل اختلافات تعریف کنند. این معمولاً یک فرایند تکراری است که هم توسعه دهندگان و هم ذینفعان تجاری را درگیر می کند.

مزایای قراردادهای هوشمند چیست؟

مزایای قرارداد های هوشمند همراه با بلاکچین است.

  • سرعت و دقت: قرارداد های هوشمند دیجیتالی و خودکار است، بنابراین مجبور نخواهید بود که وقت خود را برای پردازش مدارک و یا مصالحه و اصلاح خطا هایی که اغلب در اسنادی که به صورت دستی پر شده اند، بنویسید. کد رایانه نیز دقیق تر از لگالی است که قرارداد های سنتی در آن نوشته شده است.
  • اعتماد: قرارداد های هوشمند طبق قوانین از پیش تعیین شده به طور خودکار معاملات را انجام می دهند و سوابق رمزگذاری شده آن معاملات در بین شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین، هیچ کس نباید سوال کند که آیا اطلاعات برای منافع شخصی تغییر کرده است یا خیر.
  • امنیت: سوابق معاملات بلاکچین رمزگذاری شده اند و این هک کردن آن ها را بسیار سخت می کند. از آنجا که هر رکورد منفرد به سوابق قبلی و بعدی در دفتر توزیع شده متصل است، برای تغییر یک رکورد واحد باید کل زنجیره تغییر یابد.
  • پس انداز: قرارداد های هوشمند نیاز به واسطه ها را برطرف می کند، زیرا شرکت کنندگان می توانند به داده های قابل مشاهده و فناوری برای انجام صحیح معامله اعتماد کنند. نیازی به تأیید شرایط یک قرارداد توسط شخص اضافی نیست زیرا این توافق نامه در کد موجود است.

اکنون درک بهتری از قرارداد های هوشمند در بلاکچین و مزایای آن ها دارید. 😊

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا