آموزش

معرفی ماژول SFP ، انواع و تمامی ویژگی های آن

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان به معرفی ماژول SFP و ویژگی های آن بپردازیم. لطفا برای آشنایی با این مطلب در ادامه با ما همراه باشید.

افزونه کوچک فاکتور شکل (SFP) یک فرستنده جمع و جور و قابل اتصال است که برای برنامه های ارتباط از راه دور و ارتباطات داده استفاده می شود. فرستنده SFP حاوی PCB است که با اتصال الکتریکی SFP در سیستم میزبان ارتباط برقرار می کند.

فاکتور فرم و رابط برق توسط یک توافق نامه چند منبع (MSA) مشخص می شوند. این یک مادربرد دستگاه شبکه (برای سوئیچ، روتر، مبدل رسانه یا دستگاه مشابه) را به یک کابل شبکه فیبر نوری یا مسی متصل می کند. این فرمت محبوب صنعت است که به طور مشترک توسط بسیاری از فروشندگان مؤلفه شبکه توسعه و پشتیبانی می شود.

فرستنده های SFP برای پشتیبانی از SDH ،SONET، گیگابیت اترنت، فیبر کانال و سایر استانداردهای ارتباطی طراحی شده اند. با توجه به اندازه کوچکتر، SFP مبدل رابط کاربری گیگابیت سابق همه جا (GBIC) را منسوخ می کند. SFP گاهی اوقات به عنوان Mini-GBIC شناخته می شود، اما هیچ دستگاهی با این نام در MSA تعریف نشده است.

انواع گیرنده نوری

گیرنده نوری شامل پکیج های مختلفی مانندSFP ،BIDI SFP ،SFP CWDM ،SFP DWDM ،SFP + ،SFP + BIDI ،SFP + CWDM ،SFP + DWDM ، XFP ،XFP BIDI ،XFP CWDM،XFP DW،PMF X2،40G QSFP +،100G QSFP + 28 SR4 / LR4،100G CFP2 SR4 / LR4،100G CFP4 و غیره می شوند که در بخش زیر، بسیاری از آن ها را برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

SX

850 نانومتر، برای حداکثر 550 متر در 1.25 گیگابایت بر ثانیه (اترنت gigabit) یا 150 متر با سرعت 4.25 گیگابایت بر ثانیه (فیبر کانال)، با فیبر چند حالته.

LX 

1310 نانومتر، برای مسافت تا 10 کیلومتر، با فیبر تک حالته.

معرفی ماژول SFP

EX

1310 نانومتر، برای مسافت تا 40 کیلومتر، با فیبر تک حالته.

ZX

1550 نانومتر، برای مسافت تا 80 کیلومتر، با اهرم استخراج سبز (به GLC-ZX-SM1 مراجعه کنید) با فیبر تک حالت.

EZX 1550 nm، برای مسافت تا 160 کیلومتر، با فیبر تک حالته.

TX

ماژول های برقی، برای مسافت تا 100 متر.

CWDM

چند برابر شدن طول موج درشت.

DWDM

ضخامت چند بخش تقسیم تقسیم موج موج.

BX

1490 nm / 1310 nm ،Single Fiber-Directional Gigabit SFP Transceivers، به عنوان BS-U و BS-D برای Uplink و Downlink به ترتیب زوج، همچنین برای مسافت تا 10 کیلومتر زوج. انواع SFP دو طرفه نیز تولید می شوند که از 1550 نانومتر در یک جهت استفاده می کنند.

ماژول SFP

با توجه به نقش مهمی که ماژول های SFP در زمینه ارتباط فیبر نوری ایفا کرده اند، بسیاری از شرکت های علمی توجه بیشتری به SFP کرده اند. ماژول های SFP به دلیل عملکرد قابل اتصال با گرم بودن، بدون قطع برق می توانند توسط تجهیزات متصل برش داده شوند و این عملکرد همچنین این امکان را برای مدیر فراهم می کند که بدون تأثیرگذاری آنلاین کاربران، سیستم را ارتقا یا گسترش دهد.

کاربرد های دستگاه SFP

  • با توجه به معرفی بالا متوجه شدید که ماژول SFP چیست، انواع مختلف آن و کارکردهای اصلی ماژول SFP. امروزه ماژول نوری SFP تبدیل به رایج ترین ماژول گیرنده فیبر نوری در صنعت ارتباطات فیبر شده است و چشم انداز آن نیز مورد توجه گسترده ای از حوزه ارتباطات فیبر نوری است.
  • می توانیم درگاه Gigabit Ethernt را به SFP متصل کنیم و سپس درگاه SFP را به شبکه متصل کنیم.
  • درگاه SFP قادر به تبادل با درگاه 1000Base-1x/LH,1000Base-Sx يا 1000Base-Bx10-D/U می باشد و در بسیاری از محصولات به کار می رود.

پورت SFP در سویچ های گیگابایت

پورت های SFP سویچ های گیگابایت را قادر می سازد تا به منظور گسترش عملکرد تعویض در سراسر شبکه، به انواع گسترده ای از کابل فیبر و اترنت، متصل شوند.

پورت های SFP به سویچ ها این امکان را می دهند تا به کابل های فیبر در انواع مختلفی مانند: چند واحد، تک واحد و سرعت (یک و ده گیگابیت در ثانیه) یا حتی کابل های مسی اترنت مانند CAT6 و CAT5e متصل شود.

امیدوارم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا