NetworkSecurity

معرفی نرم افزار Mobaxterm و کاربرد های آن

نرم افزار MobaXterm بهترین جعبه ابزار برای محاسبات از راه دور است. این برنامه در سیستم عامل ویندوز، توابع زیادی را ارائه می کند که برای برنامه نویسان، وب مسترها، مدیران فناوری اطلاعات و تقریباً همه کاربرانی که باید کارهای راه دور خود را به شیوه ای ساده تر انجام دهند، طراحی شده است. در این مقاله به بررسی کامل این نرم افزار می پردازیم و به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

نرم افزار MobaXterm تمام ابزار های مهم شبکه که از راه دور کار می کنند (SSH، X11، RDP، VNC، FTP، MOSH، …) و دستورات یونیکس (bash، ls، cat، sed، grep، awk، rsync، …) را در دسکتاپ ویندوز فراهم می کند. این برنامه در یک فایل exe قابل حمل که خارج از جعبه کار می کند. اطلاعات بیشتر در مورد پروتکل های شبکه را در مقاله ما بخوانید.

مزایای زیادی برای داشتن یک برنامه شبکه همه جانبه برای کارهای از راه دور شما وجود دارد، به عنوان مثال: هنگامی که از SSH برای اتصال به یک سرور از راه دور استفاده می کنید، یک مرورگر گرافیکی SFTP به طور خودکار ظاهر می شود تا مستقیماً فایل های راه دور شما را ویرایش کند. برنامه های راه دور شما نیز با استفاده از سرور X تعبیه شده به طور یکپارچه روی دسکتاپ ویندوز شما نمایش داده می شوند.

برنامه Mobaxterm برای کاربرد های زیادی طراحی شده است که در عین همه جانبه بودن، رابط کاربری بسیار ساده و آسانی دارد. این برنامه دسترسی شما را به سرور های از راه دور از طریق شبکه ها بیا سیستم های مختلف می دهد.

ویژگی های کلیدی نرم افزار Mobaxterm

  • Xserver تعبیه شده: Xserver کاملاً پیکربندی شده بر اساس X.org
  • تنظیمات DISPLAY آسان: DISPLAY از راه دور یونیکس به ویندوز محلی صادر می شود
  • قابلیت X11-Forwarding: نمایشگر از راه دور شما از SSH برای انتقال اطلاعات ایمن استفاده می کند
  • ترمینال متصل به SSH: بر اساس PuTTY با فونت های antialiased و پشتیبانی ماکرو
  • بسیاری از دستورات یونیکس/لینوکس در ویندوز: دستورات Cygwin پایه (bash، grep، awk، sed، rsync،…)
  • پلاگین ها: شما همچنین می توانید قابلیت های نرم افزار Mobaxterm را با پلاگین ها گسترش دهید.
  • مدیریت session همه کاره: همه ابزار های شبکه شما در یک برنامه: Rdp، Vnc، Ssh، Mosh، X11، …
  • نرم افزار قابل حمل و سبک: نرم افزار MobaXterm به عنوان یک فایل اجرایی بسته بندی شده است که به دسترسی های مدیریت نیاز ندارد و می توانید آن را از یک USB نصب کنید.

چگونه از MobaXterm Linux GUI استفاده کنیم؟

MobaXterm را باز کنید و به دسکتاپ/سرور لینوکس خود متصل شوید:

  • دکمه X Server را در نوار ابزار بالا فعال کنید.
  • به تب Sessions در نوار کناری سمت چپ بروید.
  • روی Saved sessions کلیک راست کرده و یک جلسه جدید ایجاد کنید.
  • روی برگه SSH کلیک کنید و عبارت: Host and username را وارد کنید.
  • مطمئن شوید که X11-Forwarding بررسی شده است و روی OK کلیک کنید.

چگونه با استفاده از MobaXterm محیط SSH را اجرا کنم؟

برای اتصال به دستگاهی که قبلاً با استفاده از MobaXterm یا PuTTY به آن وصل نشده‌اید، به Sessions->New Sessions بروید، یک جلسه «SSH» را انتخاب کنید، آدرس میزبان راه دور و USERNAME خود را تایپ کنید (توجه داشته باشید ممکن است لازم باشد «نام کاربری را مشخص کنید» سپس روی “OK” کلیک کنید.)

آیا MobaXterm لینوکسی است؟

نرم افزار MobaXterm برنامه پیشنهادی برای استفاده از قابلیت اتصالات SSH از سیستم عامل ویندوز است. MobaXterm به شما امکان می دهد به فایل ها و ایمیل های ذخیره شده بر روی سرور های خود دسترسی داشته باشید و یک محیط یونیکس برای اجرای برنامه هایی که برخی از جریانات نیاز دارند را فراهم می کند.

چگونه با استفاده از MobaXterm فایل ها را از ویندوز به لینوکس منتقل کنم؟

MobaXterm دارای یک تابع انتقال فایل SFTP داخلی است که هنگام اتصال به سرور ظاهر می شود. شما می توانید به سادگی از طریق SSH به یک سرور لینوکس متصل شوید، سپس یک فایل explorer در سمت چپ ظاهر می شود. می توانید فایل ها را با کشیدن و رها کردن فایل ها از این پنجره به رایانه شخصی خود انتقال دهید.

چرا MobaXterm بهتر از PuTTY است؟

در حالی که نرم افزار PuTTY یک ابزار شروع عالی برای دسترسی به command line دستگاه از راه دور شما است، MobaXterm از بسیاری از پروتکل ها مانند SSH، VNC، FTP، SFTP پشتیبانی می کند و دارای یک رابط کاربری ساده برای دسترسی آسان به تمام جلسات شما است. اگر به آموزش FTP نیاز دارید می توانید به مقاله ما مراجعه کنید.

دستور ssh در لینوکس چیست؟

دستور ssh یک اتصال رمزگذاری شده ایمن بین دو میزبان از طریق یک شبکه نا امن را فراهم می کند. این اتصال همچنین می تواند برای دسترسی به ترمینال، انتقال فایل و برای تونل زدن سایر برنامه ها استفاده شود. برنامه های گرافیکی X11 همچنین می توانند به طور ایمن از طریق SSH از یک مکان راه دور اجرا شوند.

در این مقاله تلاش ما بر این بوده تا نرم افزار Mobaxterm را به شما معرفی کرده و به تعدادی از سوالات شما پاسخ دهیم. امیدواریم این مطلب مفید واقع شود.

منابع: frameboxxindore.com و mobaxterm

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا