Database

مقایسه بین MongoDB و MariaDB

در این مقاله قرار است مقایسه ای میان دو دیتابیس MongoDB و MariaDB انجام دهیم. اما بهتر است در ابتدا به توضیح خلاصه ای از هر کدام بپردازیم:

1. MongoDB :

MongoDB یک برنامه پایگاه داده کراس پلتفرم و یک برنامه پایگاه داده غیر رابطه ای (یعنی NoSQL) است. این یک پایگاه داده اسناد منبع باز است که داده ها را به صورت جفت مقدار-کلید ذخیره می کند. MongoDB توسط MongoDB Inc توسعه یافته و ابتدا در 11 فوریه 2009 منتشر شد. این زبان به زبان های C ++ ، Go ، JavaScript ، Python نوشته شده است. MongoDB سرعت بالا ، در دسترس بودن بالا و مقیاس پذیری بالا را ارائه می دهد.

2. MariaDB :

MariaDB یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای منبع باز (RDBMS) است که یک جایگزین سازگار برای فناوری پایگاه داده MySQL است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این توسط بنیاد MariaDB توسعه یافته و در ابتدا در 29 اکتبر 2009 منتشر شد. MariaDB دارای تعداد قابل توجهی از ویژگی های جدید است، که باعث می شود از نظر عملکرد و کاربر مداری بهتر از MySQL باشد.

مزایای استفاده از MariaDB به جای MySQL در مدیریت دیتابیس

مقایسه بین MongoDB و MariaDB

MongoDBMariaDB
1توسط MongoDB Inc توسعه یافته و در ابتدا در 11 فوریه 2009 منتشر شد.توسعه یافته توسط MariaDB Corporation Ab. و در ابتدا در 29 اکتبر 2009 منتشر شد.
2MongoDB به زبان های C ++ ، Go ، JavaScript ، Python نوشته شده است.MariaDB به زبان های C ، C ++ ، Perl و Bash نوشته شده است.
3MongoDB تراکنشهای چند سندی ACID را با انزوای عکس فوری فراهم می کند.MariaDB فقط معاملات ACID را بدون جداسازی فوری فراهم می کند.
4MongoDB یک پایگاه بزرگ برای پشتیبانی از تمام زبانهای سیستم دارد.MariaDB از Matlab و زبان های پوسته پشتیبانی نمی کند.
5MongoDB مانند SQL کار نمی کند اما بر اساس نقش آنها در سیستم حق دسترسی به کاربران دارد.MariaDB کوئری های مشابهی دارد و به کار با SQL نیز شبیه است.
6MongoDb مفهوم یکپارچگی مرجع را ارائه نمی دهد. از این رو هیچ کلید خارجی وجود ندارد.MariaDB مفهوم یکپارچگی مرجع را ارائه می دهد و دارای کلیدهای خارجی است.
7روش replication که MongoDB پشتیبانی می کند ، Master-Slave Replication است.MariaDB از Master-Slave Replication و Master-Master Replication پشتیبانی می کند.
8MongoDB از روش Map Reduce پشتیبانی می کند.MariaDB از روش Map Reduce پشتیبانی نمی کند.
9سیستم عامل های سرور برای MongoDB عبارتند از Solaris ، Linux ، OS X ، Windows.Server operating systems for MariaDB are FreeBSD, Linux, Solaris, Windows
10شرکت های مشهوری مانند Adobe ، Amadeus ، Lyft ، ViaVarejo ، Craftbase و غیره از MongoDB استفاده می کنند.شرکت های مشهوری مانند CUNY ، Accenture ، Docplanner ، Grooveshark ، Northrop Grumman ، از MariaDB استفاده می کنند.

منبع: geeksforgeeks.org

ممتاز سرور
ارائه دهنده خدمات سرور، هاستینگ و دامنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا