مفاهیم پایه

هاست دانلودی و کابرد آن چیست ؟

سرویس هاست دانلودی ، یک سرویس میزبانی وب است که به طور انحصاری برای میزبانی فایل های کاربر طراحی شده است. اما مفهوم کلمه ی میزبان در اینجا چیست ؟ کلمه ی میزبان نشان می دهد که فقط اطلاعات کاربر در قسمت Back-End اینترنت و خدمات مرتبط ذخیره می شود. داده های ذخیره شده ممکن است به یک یا چند کاربر متعلق باشند. کاربران بعدا می توانند این داده ها را از طریق FTP یا HTTP بازیابی کنند.

داده های ذخیره شده ممکن است شامل تصاویر، فیلم ها، صوتی، فایل های داده، نرم افزار، کتابچه راهنما، آموزش و یا کتاب های الکترونیکی باشد. ارائه خدمات هاست دانلودی با هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه صورت می گیرد.

سرویس هاست دانلودی همچنین به عنوان ذخیره سازی آنلاین فایل شناخته می شود.

هر کسی توانایی نگهداری و پشتیبانی فایل سرور را برای ذخیره و بازیابی اطلاعات ندارد. مانند سایر سرویس های هاست، میزبانی فایل توسط بسیاری از ارائه دهندگان ذخیره سازی آنلاین فایل ارائه شده است.

سرویس هاست دانلودی را می توان به سرویس های زیر طبقه بندی کرد:

  • هاست دانلودی ذخیره نرم افزار
هاست دانلودی

هدف سرویس هاست دانلودی ذخیره نرم افزار چیست ؟ نویسندگان نرم افزار از این سرویس برای ارائه نرم افزار خود استفاده می کنند. بعضی از ارائه دهندگان از گزینه های “دانلود با تأخیر” یا “سرعت کند” را برای کاربران رایگان استفاده می کنند، و آنها را متقاعد می کنند که اشتراک ویژه را برای دریافت خدمات برتر دریافت کنند. این سرویس همچنین برای اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ذخیره سازی فایل های شخصی

طراحی شده برای ذخیره داده های شخصی و پشتیبان گیری از فایل های شخصی، که درست مانند یک سیستم ذخیره سازی شبکه عمل می کند. داده ها و فایل ها با رمز (password) محافظت می شود و کاربرانی که هزینه سرویس را پرداخت کرده اند می توانند داده های خود را آپلود و با کاربران مجاز به اشتراک بگذارند. این فایل ها از طریق HTTP یا FTP قابل دسترسی هستند.

هاست دانلودی on-click چیست ؟

یک فرم دیگر از هاست دانلودی تحت عنوان one-click وجود دارد. انواع مختلف سرویس هاست دانلودی one-click برای ذخیره سازی داده ها در دسترس هستند. این نوع سرویس اجازه می دهد تا کاربر تنها با یک کلیک به آپلود و یا دانلود داده ها از هارد دیسک های محلی خود بپردازد که این سرویس اغلب به صورت رایگان است. این سرویس ها از طریق برنامه های مبتنی بر وب ارائه می شود و تنها یک URL برای دریافت صفحه اصلی یا رابط کاربری که چنین پلت فرم هایی برای این فعالیت ها فراهم می کند، نیاز است.

بدین صورت که به کاربر ارائه دهنده سرویس  یک URL می دهند که می تواند برای دانلود فایل به آن URL رجوع کند. با توجه به اینکه سرویس هاست دانلودی on-click برای بسیاری از اهداف مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع به اشتراک گذاری فایل تا حدودی با سرویس اشتراک فایل P2P رقابت می کند.

هاست دانلودی

این سایت ها از طریق تبلیغ یا شارژ کردن اشتراک ویژه هاست دانلودی با خدماتی مانند افزایش ظرفیت دانلود، از بین بردن محدودیت های سایت یا کاهش زمان اپلود فایل ، سود می برند. اما خدمات اشتراک ویژه چیست ؟ به طور کلی خدمات اشتراک ویژه شامل : دانلود نامحدود، عدم انتظار، حداکثر سرعت دانلود و… می باشد. چندین برنامه در دانلود فایل ها از این سرویس کمک می گیرند مانند: JDownloader، FreeRapid، Mipony، Tucan Manager و CryptLoad

خدمات همگام سازی و اشتراک گذاری فایل در هاست دانلودی چیست ؟

همگام سازی و اشتراک گذاری فایل خدمات هاست دانلودی هستند که به کاربران اجازه می دهد پوشه های خود را از هر دستگاهی ذخیره و یا ویرایش کنند و بلافاصله این فایل ها توسط این سرویس همگام سازی می شوند. فایل های قرار داده شده در این پوشه نیز معمولا از طریق وب سایت و اپلیکیشن های تلفن همراه قابل دسترسی هستند و می توانند به راحتی با دیگر کاربران برای مشاهده یا همکاری به اشتراک گذاشته شوند. نمونه ای از این خدمات می توان به Dropbox و Google Drive اشاره نمود.

ذخیره سازی محتوا

هاست دانلودی
ذخیره سازی محتوا در هاست دانلودی

ارائه دهندگان محتوا که اغلب مسائل احتمالی ازدحام پهنای باند را تجربه می کنند ممکن است از خدمات تخصصی کش توزیع شده استفاده کنند. این مورد اغلب برای شرکت هایی با استفاده گسترده از اینترنت پیش می آید.

هزینه نگهداری

برخی از ارائه دهندگان ذخیره سازی آنلاین فایل، درکنار هزینه فضای ذخیره سازی، هزینه پهنای باند را نیز حساب می کنند. معمولا این هزینه ها به صورت ماهیانه یا سالانه پرداخت می شود. برخی از شرکت ها این سرویس را به صورت رایگان ارائه می دهند و از برتری آن درتبلیغات استفاده می کنند. بعضی از سرویس های میزبانی نیزهیچگونه محدودیتی در میزان فضای ذخیره سازی کاربر قرار نمی دهند.

بعضی از سرویس ها نیاز به نرم افزار دانلود فایل دارند که فایل ها را فقط در رایانه هایی که نرم افزار نصب شده باشد در اختیار کاربر قرار می دهد، از طرفی نوع دیگر سرویس اجازه می دهد تا کاربران بتوانند از طریق هر نوع مرورگری فایل های خود را بازیابی کنند. با افزایش فضای صندوق ورودی که توسط سرویس های پست الکترونیکی یا ایمیل هاستینگ ارائه شده است، بسیاری از کاربران از سرویس پست الکترونیکی خود به عنوان یک درایو آنلاین استفاده می کنند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا