Securityآموزش

وی پی ان های رایگان و مشکلات امنیتی آن ها که دامنگیر کاربران می شود!

در پست قبل گفتیم وی پی ان چیست و چطور کار می کند اما در این پست قصد داریم به شما بگوییم وی پی ان های رایگان برای کاربران چه مشکلاتی به همراه دارند. اگر از وی پی ان هنگام استفاده از سایت ها یا نرم افزار ها استفاده کنید سازمان‌ های دولتی، کسب‌ و کار ها، هکر ها و افراد دیگر آدرس IP شما را هنگام جستجو در وب نمی‌ بینند.

VPN ها همچنین داده‌ های شما را رمزگذاری می‌ کنند تا جاسوسان نتوانند ببینند از چه سایت‌ هایی بازدید می‌ کنید، چه فایل‌ هایی که دانلود می‌ کنید، چه بازی‌ هایی که انجام می دهید یا چه ویدیو هایی پخش می‌ کنید.

با این حال حریم خصوصی حتی با VPN کاملا در امان نیست. این به این دلیل است که ارائه دهنده VPN آدرس IP شما و سایت هایی را که بازدید می کنید را می داند. بنابراین، شما به یک VPN نیاز دارید که قابل اعتماد باشد و هنگام آنلاین بودن، داده های شما را نخواند. اگر ارائه‌ دهنده VPN شما داده های شما را نمی خواند و اطلاعات شما را نیز در اختیار آژانس‌ ها یا کسب‌ و کارهای دیگر قرار نمی‌ دهد می توان گفت این وی پی ان کاملا قابل اعتماد است.

در این بین خدمات دهندگان وی پی ان در قبال ارائه خدمات، پول دریافت می کنند، اما ارائه دهندگانی هم هستند که به صورت رایگان وی پی ان را در اختیارتان می گذارند. اما آیا استفاده از وی پی ان های رایگان امن است؟

مطالعات روی وی پی ان ها

ممکن است شما از یک VPN برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین خود استفاده کنید. اما یک مطالعه در سال 2016 روی 283 برنامه VPN اندروید توسط سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع (CSIRO) در استرالیا نشان داد که بسیاری از VPN ها آن گونه از حریم خصوصی شما محافظت نمی کنند.

بر اساس یافته‌ های این تحقیق، 67 درصد از برنامه‌ های VPN مورد مطالعه در این تحلیل، حداقل یک کتابخانه ردیابی را در کد خود برای ردیابی فعالیت آنلاین کاربران تعبیه کرده‌ اند. این نگران کننده است. اگر یک VPN فعالیت شما را ردیابی می کند، ممکن است قصد فروش آن داده ها را به اشخاص ثالث برای اهداف بازاریابی یا هدف گذاری تبلیغات داشته باشد.

این مطالعه همچنین نشان داد که به دلایل متعدد، 84 درصد از برنامه های تحلیل شده به درستی داده های کاربران را رمزگذاری نکرده اند. بنابراین دیگران هم می توانند بفهمند که شما از چه سایت هایی دیدن کرده اید و چه کار می کنید. در وی پی ان های رایگان بیشتر احتمال دارد داده های شما ردیابی شود. بر اساس مطالعات CSIRO حدود 65 درصد از ارائه دهندگان VPN پولی فعالیت آنلاین کاربران را ردیابی نمی کنند، در حالی که تنها 28 درصد از ارائه دهندگان وی پی ان رایگان فعالیت آنلاین کاربران را ردیابی نمی کنند.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا ارائه دهندگان وی پی ان رایگان نیاز به کسب درآمد از جایی ندارد؟ اگر آن ها برای استفاده از خدمات خود هزینه ای از شما دریافت نمی کنند، چگونه برای حمایت از محصولی که ارائه می دهند سود کسب می کنند؟

7 چیزی که باید در مورد استفاده از VPN رایگان بدانید

امنیت وی پی ان رایگان

اگر می خواهید از یک VPN رایگان استفاده کنید، هوشمندانه است که از به برخی مسائل آگاه باشید از جمله:

1. VPN ممکن است به بدافزار آلوده شود

طبق مطالعه CSIRO در سال 2016، بیان کرد از بین 10 وی پی ان که احتمال آلوده شدن به بد افزار را داشتند، 6 VPN رایگان بودند. در این بین بیشتر بد افزار ها مربوط به تبلیغات این وی پی ان ها بود. با توجه به اینکه VPN های رایگان اغلب برای کسب درآمد به تبلیغات متکی هستند، تعجب آور نیست. VPN های پولی کمتر به تبلیغات نیاز دارند، بنابراین امن ترند.

2. VPN ها می توانند از داده های آنلاین شما برای اهداف مختلف استفاده کنند

مطالعه CSIRO نشان داد که تنها 28 درصد از ارائه دهندگان VPN رایگان از داده های شما برای اهداف تجزیه و تحلیل، ردیابی یا تبلیغات استفاده نمی کنند. بر اساس این مطالعه، 10 درصد از وی پی ان های رایگان دارای یک ردیاب، 10 درصد دیگر دارای دو ردیاب و 25 درصد به سه ردیاب متکی بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که 8 درصد دارای چهار ردیاب بودند.

3. VPN ها اغلب در رفع انسداد محتوا با شکست مواجه می شوند

بسیاری از کاربران به عنوان راهی برای دسترسی به محتوای آنلاین، که ممکن است در مناطق خاصی از جهان نتوانند به آن دسترسی داشته باشند، به VPN ها روی می آورند. اما VPN های رایگان اغلب نمی توانند محتوای آنلاین را رفع انسداد کنند.

4. VPN ها ممکن است اتصال شما را کند کنند

هنگامی که از طریق یک سرویس رایگان VPN وارد اینترنت می شوید، ممکن است متوجه شوید که اتصال آنلاین شما کند است. بسیاری از وی پی ان های رایگان ممکن است سرعت شما را عمداً کاهش دهند تا شما را تشویق به ثبت نام نسخه های پولی کنند.

5. VPN ها ممکن است امکان تحویل تبلیغات آنلاین را فراهم کنند

ارائه دهندگان VPN رایگان نیاز به کسب درآمد دارند، بنابراین بسیاری این کار را با ضربه زدن به کاربران با یک جریان ثابت از تبلیغات پاپ آپ انجام می دهند. این نه تنها آزار دهنده است بلکه می تواند سرعت اتصال شما را نیز کاهش دهد. برخی از ارائه دهندگان VPN رایگان به ردیاب های تبلیغاتی متکی هستند که فعالیت آنلاین شما را ردیابی می کنند و داده های شما را می فروشند.

6. VPN ها ممکن است مرورگر شما را هک کنند

برخی از VPN های رایگان می توانند بدون اجازه شما مرورگر شما را هک کرده و شما را به سایت های دیگر هدایت کنند.

7. VPN ها ممکن است به دولت ها اجازه دهند داده های کاربر را جمع آوری کنند

مطالعه‌ ای در سال 2019 نشان داد که حدود 97 وی پی ان برتر در مجموع توسط 23 شرکت مادر اداره می‌ شوند که بسیاری از این شرکت‌ ها در کشورهایی هستند با قوانین حفظ حریم خصوصی ضعیف. اما چیزی که در مورد این یافته ها نگران کننده است این است که کشوری که ممنوعیت های شدید VPN را دارد ممکن است ارائه دهندگان وی پی انی که در این کشور هستند توسط دولتی تأیید شوند تا داده‌ های کاربران خود را در اختیار آن ها بگذارد.

سخن پایانی

با مسائلی که تا این جای کار عنوان شد به نظر می رسد تهیه یک وی پی ان پولی ایمن تر است و احتمالا مشکلاتی که پیش از این بیان شد را ندارد یا حداقل احتمال کمتری دارد که این مشکلات برای شما اتفاق بیافتد.

منبع: norton.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا