Security

انتخاب پسورد قوی و دور زدن هکر

در این مقاله، به بررسی روش های انتخاب یک پسورد قوی و در عین حال آسان جهت به ذهن سپردن می پردازیم تا احتمال دسترسی هکر ها به اطلاعات شخصی و انواع حملات سایبری را کاهش دهیم.

مطمئن باشید که از یک رمزعبور قوی، استفاده می کنید.

استفاده از یک مدیر رمزعبور در این مساله، کمک زیادی به شما خواهد کرد، زیرا می تواند رمزهای عبور قوی ایجاد کند و در بیاد آوردن آن ها به شما کمک فراوانی کند. اما به یاد داشته باشید که حتی اگر از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید، حداقل نیاز است که یک رمزعبور قوی برای آن ایجاد کنید و آن را به یاد داشته باشید.

سعی کنید هیچ گاه پسورد خود را در جایی یادداشت نکنید و تا حدامکان آن را به حافظه بسپارید.

کارشناسان امنیت سایبری همیشه بر این نکته تأکید دارند که مطمئن باشید که از یک رمزعبور قوی، استفاده می کنید.

با داشتن تعداد زیادی حساب کاربری به راحتی نمی توانید هر رمزعبوری را به راحتی و بدون کپی کردن رمزهای عبور و یا ایجاد آن ها بر اساس الگویی خاص یا استفاده از اطلاعات شخصی در پسوورد، به خاطر بسپارید. اینجاست که استفاده از یک برنامه مدیریت گذرواژه خوب و تضمین شده، تا زمانی که یک رمزعبور اصلی برای ورود به آن داشته باشید که بتوانید آن را به خاطر بسپارید، بسیار مفید خواهد بود.

به عنوان مثال Dashlane، یکی از بهترین برنامه ها در این زمینه می باشد که قابلیت پشتیبانی از تمامی پلت فرم ها را دارد و با هر مرورگر وب ادغام می شود و می توان به صورت رایگان از ویژگی های اساسی آن استفاده کرد. از دیگر نرم افزار هایی که در این حوزه استفاده می شود، نرم افزار Password Generator Professional می باشد.

برنامه مدیریت پسورد

با این حال استفاده از این روش توصیه نمی شود زیرا در صورتی که هکر بتواند به رمز اصلی دست یابد، می تواند به کلیه رمز های عبور شما دسترسی یابد.

 رمز عبور خود را از شماره ملی، تاریخ تولد و موبایل خود و اعضا خانواده انتخاب نکنید ! 

مشاوره رمزعبور سنتی

خصوصیات رمزعبور قوی

  • پسورد خوب باید حداقل حاوی 12 کاراکتر باشد.
  • توصیه می شود که در هنگام ساخت پسورد، از از ترکیبی از انواع مختلف کاراکتر ها (شماره ها، نمادها، حروف بزرگ و کوچک) استفاده کنید.
  • در هنگام انتخاب پسورد، از کلمات موجود در دیکشنری یا ترکیبی از لغات دیکشنری استفاده نکنید.
  • از تعویض های واضح (همانند “H0use”) در انتخاب پسورد استفاده نکنید.
    • به عنوان مثال ، “BigHouse 123 $” بسیاری از شرایط مورد نیاز برای داشتن یک پسورد خوب را شامل می شود. این رمز عبور از 12 حرف تشکیل شده است و شامل حروف بزرگ و کوچک، نماد و تعدادی عدد است، با این حال به راحتی می توان این رمز عبور را حدس زد.

توصیه می شود هیچ وقت از یک پسورد یکسان برای تمام حساب های خود استفاده نکنید.

ترفندی برای ایجاد رمزهای عبور به یاد ماندنی

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، تهیه رمزعبور بسیار آسان می باشد. تنها کافی است که با قرار دادن انگشتان خود برابر صفحه کلید، یک رمزعبور قوی مانند 3o(t&gSp&3hZ4#t9، ایجاد کنید.

استفاده از ترفند جهت حفظ پسورد
استفاده از ترفند جهت حفظ پسورد

این رمز عبور از همه لحاظ بسیار خوب می باشد و تمامی نکات در آن رعایت شده است، تنها مشکلی که این رمز عبور دارد این می باشد که به خاطر سپردن آن کار بسیار دشواری است. با فرض اینکه حافظه عکاسی ندارید، بنابراین لازم است جهت حفظ این گونه از پسورد ها از نوعی ترفند استفاده کنید.

انتخاب پسورد قوی
انتخاب پسورد قوی

به عنوان مثال ، شاید به خاطر سپردن جمله ای مانند “اولین خانه ای که من در آن زندگی کردم، امامت 14 بود که اجاره آن 400 هزار تومان در ماه بود. ” بسیار راحت تر باشد و جهت ساختن پسورد از این جمله تنها کافی است که حروف اول هر کلمه را در کنار یکدیگر قرار دهید.

روش Passphrase

XKCD سال ها پیش جهت ساخت رمز عبور، طنزهای خوبی را انجام داد که هنوز هم به طور گسترده استفاده می شود. در این روش، به شما توصیه می شود که چهار کلمه تصادفی انتخاب کنید و آن ها را به هم وصل کنید تا یک عبارت ایجاد کنید. تصادفی بودن کلمه انتخابی و طول کلمه عبور، منجر به ایجاد رمز عبور قوی می شود.
مهمترین چیزی که باید در اینجا به خاطر بسپارید این است که هر کلمه باید به صورت تصادفی انتخاب شده باشد و کلمات در کنار هم نباید معنای خاصی را برسانند.

روش XKCD جهت انتخاب پسورد
روش XKCD

شایان ذکر است که تفاوت بین طول کلمات، منجر به کاهش احتمال حمله brute force می شود.
همیشه می توانید کارها را با یک الگوی ساده به خاطر بسپارید و رمز عبور خود را پیچیده تر کنید.
به عنوان مثال می توانید رمزعبوری از XKCD بگیرید و از الگویی جهت پیچیده کردن عبارت correcthorsebatterystaple استفاده کنید و در اخر به عبارت cOrrect^hOrse2bAttery^sTaple برسید.

با سرچ عبارت چگونه می توان یک پسورد قوی انتخاب کرد، در کانال تلگرام ممتاز سرور، ویدیو آموزشی مفیدی را در این زمینه مشاهده نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا