آموزش

آموزش الکترونیکی چیست؟ مزایای آن در یک نگاه

نظرات درباره موضوع آموزش الکترونیکی متفاوت است. دانش آموزان پس از بیش از یک سال آموزش از راه دور، از دوره های حضوری، کتابخانه های فیزیکی و گروه های مطالعه حضوری، از همان درس ها و سخنرانی های آنلاین قدیمی خسته شده اند. با این حال ما نباید از مزایای یادگیری الکترونیکی غافل شویم و اینکه چه تعداد امکانات مختلف وجود دارد که یادگیری الکترونیکی را هیجان انگیز تر می کند.

آموزش الکترونیکی چیست؟

آموزش الکترونیکی تنها به سخنرانی های آنلاین از طریق ابزار کنفرانس اشاره نمی کند. هر چیزی که به صورت آنلاین و دیجیتالی انجام می شود و برای آموزش و پرورش استفاده می شود را می توان آموزش الکترونیکی نامید. بنابراین به طور دقیق، یادگیری الکترونیکی بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید رایج است: خواندن مقاله آنلاین و نوشتن مقاله در سیستم خود که به پلت فرم های آموزش آنلاین ارسال می کنید؟ این خود یک نوع یادگیری الکترونیکی است. از سوی دیگر، وبینار ها نسخه آنلاین سخنرانی کلاسیک هستند و با استفاده از ویدئو کنفرانس ساده کار می کنند.

اما امکانات بسیار عمیق تر است.

مزایا در یک نگاه

آموزش الکترونیکی:

  • انعطاف پذیری را ارائه می دهد
  • دسترسی به آموزش را بیشتر می کند
  • صرفه جویی در وقت و هزینه
مزایای آموزش الکترونیکی

مطالعات ثابت کرده است که دور کاری و انعطاف پذیری آن، بهره وری و تعادل بین کار و زندگی را افزایش می دهد. چرا نباید همین امر در مورد دانش آموزان صادق باشد؟

دوره های آنلاین نیز می تواند متناسب با نیاز های یادگیری فردی باشد. برخی بهتر در کنفرانس های ویدئویی زنده یاد می گیرند، جایی که می توانند سوالات خود را بپرسند و مستقیماً به آن ها پاسخ دهند. برخی دیگر دوست دارند زمان خود را مدیریت کنند و ترجیح می دهند آخر هفته یک فیلم ضبط شده را تماشا کنند. 

برخی دیگر برای به خاطر سپردن بهتر دروس به تکرار زیاد نیاز دارند. این انعطاف پذیری همچنین برای طیف وسیعی از دانش آموزان فراگیر ارائه می دهد. به عنوان مثال والدین شاغل می توانند عصر ها در مواقعی که برای برنامه آن ها مناسب است وارد کلاس شوند، به جای اینکه به کلاس حضوری بروند. 

یادگیری الکترونیکی همچنین دسترسی دانش آموزان را با توانایی های متفاوت افزایش می دهد، بنابراین آن ها می توانند به راحتی در خانه بیاموزند و از ابزار های متفاوتی استفاده کنند.

شرکت کنندگان همچنین در وقت و هزینه خود صرفه جویی می کنند – یکی دیگر از عواملی که آموزش را در دسترس تر می کند. صرف زمان برای مسیر های طولانی دیگر لازم نیست، شرکت کنندگان در هزینه های رفت و آمد صرفه جویی می کنند و تلاش سازمانی نیز محدود به زیرساخت های فناوری و فناوری اطلاعات برای موسسه آموزشی است. نیازی به پرداخت هزینه برای فضای کلاس فیزیکی نیست.

با این حال همه این مزایا تنها در صورتی موفق می شوند که امکانات به درستی اجرا شوند.

فرایند یادگیری الکترونیکی ایده آل: یک مثال

فرایند یادگیری الکترونیکی

روز با وبینار شروع می شود. در یک سخنرانی آنلاین، مدرس ابزار جدیدی برای ویرایش ویدئو معرفی می کند. مدرس مستقیماً با شرکت کنندگان در دوره خود صحبت می کند، صفحه نمایش آن ها را به اشتراک می گذارد و به تمام سوالات به صورت زنده پاسخ می دهد.

کار گروهی بعدی برای ایجاد اولین ویدیو با هم می تواند از جهات مختلف ساختار بندی شود. ابزار های متعدد ویدئو کنفرانس این امکان را برای اتاق های به اصطلاح بریک اوت فراهم می کند که از طریق آن ها می توان گروه های بزرگتر را به اتاق های کوچکتر تقسیم کرد تا همکاری موثر تری انجام شود.

نه تنها این ابزار های همکاری از یادگیری تعاملی پشتیبانی می کنند. در زمان واقعی، دانش آموزان می توانند طوفان فکری کرده و روی یک تخته تعاملی با هم کار کنند. به این ترتیب دانش آموزان مفهوم ویدئویی خود را تدوین می کنند، ساختار را برنامه ریزی می کنند و وظایف فردی را با استفاده از نرم افزار یادگیری الکترونیکی بصری در چند مرحله توزیع می کنند.

پس از آن ویرایش ویدیو در ماشین های مجازی دنبال می شود. برخی از شرایط یادگیری نیاز به تجهیزات با کارایی بالا، برنامه های ویژه و محیط IT کنترل شده دارد. به عنوان مثال برخی از نرم افزار انی دسک برای دسترسی از راه دور به برنامه های ویرایش ویدئو برای دانش آموزان خود استفاده می کند. 

دانش آموزی که می خواهد برنامه ویرایش ویدئو را از خانه اجرا کند، می تواند از طریق نرم افزار ریموت دسکتاپ با لپ تاپ شخصی خود به سیستم مدرسه متصل شود و بنابراین مجبور نیست همه چیز را در خانه تنظیم کند. 

اگر نمی دانید انی دسک چیست راهنمای ما را بخوانید تا درباره نحوه دیجیتالی کردن موسسه آموزشی خود با استفاده از ریموت دسکتاپ بیشتر بیاموزید.

روش های آموزش الکترونیکی

 سایر اصطلاحاتی که باید در مورد آموزش الکترونیکی باید در نظر داشته باشید:

  • شبیه سازی VR: در حال حاضر برای شبیه سازی پرواز و جراحی استفاده می شود و می تواند در آینده در سایر زمینه های آموزش آنلاین استفاده شود.
  • MOOC: مخفف Massive Open Online Course است و به دوره های آموزشی آنلاین رایگان بزرگ اطلاق می شود که برای همه علاقمندان باز است و اغلب با گواهی تکمیل می شوند.
  • LMS: مختص سیستم مدیریت یادگیری است و برای سازماندهی و ارائه محتوای آموزشی و ارزیابی دانش آموزان یا فراگیران استفاده می شود
  • پادکست ها: در سال های اخیر به همراه کتاب ها و فیلم های آنلاین به یک منبع مهم یادگیری تبدیل شده اند. آن ها گزارشات صوتی یا تصویری طولانی تری دارند، با تمرکز بر صدا، درست مانند پوشش رادیویی. پادکست هایی با موضوعات جالب مختلف وجود دارد.
  • ابزار های نویسندگی: به ایجاد محتوای آنلاین کمک می کند. نویسندگی یک اصطلاح چتر برای طیف گسترده ای از برنامه ها است، از برنامه های نوشتاری ساده مانند Microsoft Word تا ایجاد محتوای چند رسانه ای پیچیده می توان استفاده کرد.

به طور خلاصه هر کس متفاوت یاد می گیرد. بنابراین هنگام طراحی دوره های آنلاین، ارائه تنوع تا حد ممکن برای همه دانش آموزان مهم است. دوره های حضوری را نیز می توان با چنین ماژول های آنلاینی تکمیل یا انعطاف پذیر تر کرد. آموزش های آنلاین در آینده ادامه دارد و به هیچ وجه به مرز های محدودیت خود نرسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا