Seoآموزش

آموزش گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، یکی از معروفترین ابزارهای تجزیه و تحلیل آمار دیجیتال در اینترنت است، شرکت گوگل آن را در سال 2005 وارد بازار دیجیتال آنالیتیکس (Digital Analytics) کرد. گوگل آنالیتیکس به دو نسخه رایگان و پرمیوم دارد که نسخه پرمیوم آن سالیانه 150000 دلار هزینه دارد. به وسیله گوگل آنالیتیکس می توانیم ترافیک سایت را طوری جمع آوری کنیم که بر اساس مفاهیم و مدل های اصلی بازاریابی و فروش، قابل تجزیه و تحلیل باشند و از این داده های جمع آوری شده و برای سود بیشتر و توسعه کسب و کار آنلاین خود استفاده کنیم. کار گوگل آنالیتیکس جمع آوری داده ها از کاربران وب سایت یا اپلیکیشن موبایل است تا با تجزیه تحلیل آن ها نقاط قوت و ضعف کسب کار آنلاین خود را شناسایی کند و برای اصلاح آن اقدامات مورد نیاز را انجام بدهد. همه چیز به افزایش نرخ تبدیل و ROI بر می گردد. به همین دلیل افزایش سود از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل، موضوع اصلی ما در دیجیتال آنالیتیکس است.

گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار میدهد؟

گوگل آنالیتیک به صورت کلی داده ها را در ۵ دسته زیر تقسیم بندی می کند که عبارت اند از:

۱- ترافیک لحظه ای وبسایت  (REAL-TIME)

  • کاربرانی هستند که در حال حاضر در سایت هستند و مشغول خواندن محتوای شما هستند. اطلاعاتی از قبیل این که کدام صفحه را می خوانند و چقدر با خرید محصول ما فاصله دارند و… را در اختیار ما می گذارد.    

۲- لیست مخاطبان (AUDIENCE)

  • با روش هایی خاص برای تمام بازدید کنندگان وب سایت شما، یک پروفایل مجازی درست می کند. جنسیت، موقعیت جغرافیایی، نوع مرورگری استفاده می کنند، محتوای مورد علاقه و حتی نوع دسته بندی مورد پسند را به ما نمایش می دهد.

۳- منشاء ترافیک و بازدید ورودی وبسایت در گوگل آنالیتیکس (ACQUISITION)

  • این قسمت اطلاعاتی از قبیل مسیر ورودی یک بازدید کننده، بیش ترین مسیر ورود کاربران، موثر ترین تبلیغ، واژه محبوب بین کاربرانی که از موتور های جست و جو به سایت ما واد شده اند را در اختیار ما قرار می دهند.

۴- آنالیز رفتار کاربران وبسایت در گوگل آنالیتیکس (BEHAVIOR)

  • در این قسمت گوگل آنالیتیکس به ما کمک می کند تا از رفتار کاربران آگاه شویم به عنوان مثال مسیر حرکت کاربران بیشتر به سمت چه مطالبی است، کدام صفحات بیشترین کاربر را به خود جذب کرده است، اینکه چه مطالبی بیشترین محبوبیت را بین کاربران را دارند و یا منفور ترین صفحات که کاربران سایت را ترک کرده اند کدام است این ها فقط بخشی از اطلاعتی بود که در اختیار ما می گذاشت.

۵- هدف های از پیش تعیین شده ای که در وبسایت محقق شده اند (CONVERSIONS)

  • این قسمت به محقق شدن اهداف شما را از طراحی سایت می پردازد. هدف شما میتواند دانلود یک فایل، خرید یک محصول، عضویت در سایت، خواندن یک مطلب، تماشای یک ویدیو یا هر چیز دیگری باشد.

در تصویر زیر نمای صفحه اول پنل گوگل آنالیتیکس را مشاهده می کنید که ۵ قسمت اصلی آن با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.

 صفحه اول گوگل آنالیتیکس
صفحه اول گوگل آنالیتیکس

آیا برای استفاده از گوگل آنالیتیکس به دانش برنامه نویسی نیاز دارید؟

خیر، گوگل آنالیتیکس یک کد جاوا اسکریپت به نام Tracking Code در اختیار ما می گذارد که با قرار دادن آن در صفحات وبسایت خودمان، داده هایی را جمع آوری و در سرور خودش ذخیره می کند. سپس برای دسترسی به آن داده ها یک پنل در اختیار ما گذاشته است که از طریق آن می توانیم تمام داده ها را به صورت دسته بندی شده و منظم مشاهده کنیم و بر اساس شاخص های مختلف علم مدیریت و بازاریابی، آن داده ها را مورد بررسی قرار بدهیم. اما باید توجه داشته باشید که برای بعضی از تنظیمات پیشرفته مانند تعریف برخی از اهداف خاص مانند Event ها، دانستن مفاهیم پایه ای برنامه نویسی بسیار به ما کمک می کند.

برای استفاده از گوگل آنالیتیکس روی اینجا ضربه بزنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا