SQLآموزش

افزایش سرعت دیتابیس

دیتابیس ها روده های یک برنامه هستند. بدون آنها، شما فقط پوست و اسکلت باقی مانده اید، که به تنهایی مفید نیستند، بنابراین عملکرد کلی هر برنامه تا حد زیادی به عملکرد پایگاه داده بستگی دارد. ما در این مقاله راهکار های افزایش سرعت دیتابیس را آموزش می دهیم.

ده ها عامل وجود دارد که بر عملکرد تأثیر می گذارد، از جمله نحوه استفاده از ایندکس ها، نحوه ساخت نمایش داده ها و نحوه مدل سازی داده ها.

در نتیجه، انجام تنظیمات جزئی در مورد هر یک از این عناصر می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. این راهنمای تنظیم عملکرد بانک اطلاعاتی، اصول اولیه ساخت و سازه داده های پایگاه داده را که حداکثر منابع سیستم شما را برای بهره وری بهینه به دست می آورند، پوشش می دهد.

ما در این جا فرض می گیریم که شما از SQL Server استفاده می کنید، اما توصیه کلی در مورد هر سیستم مدیریت پایگاه داده ای این تنظیمات قابل اعمال هستند.

افزایش سرعت دیتابیس

استراتژی های نمایه سازی خود را بهبود بخشید

نمایه سازی اغلب در طی مراحل توسعه نادیده گرفته می شوند، اما یک استراتژی نمایه سازی خوب می تواند بهترین ابزار برای تنظیم پایگاه داده شما باشد.

ایندکس ها ساختارهای داده ای هستند که به شما امکان می دهند ردیف ها را به سرعت در جدول پایگاه داده انتخاب و مرتب کنید.

بازیابی سریعتر داده ها را با ارائه جستجوی تصادفی و دسترسی آسان به سوابق منظم تسهیل کنید.

تنظیم فهرست ها معمولاً نیازی به رمزگذاری ندارند، اما تاثیر گذار است. اگر تازه اقدام به ایجاد فهرست کرده اید، نمودار زیر را با الهام از Toptal بررسی کنید، که بهترین شیوه ها را برای ساخت نمایش داده ها بیان می کند:

استفاده از ایندکس ها می تواند گاه نتیجه بخش باشد. به عنوان مثال، اگر جداول شما اغلب با عبارات INSERT UPDATE یا DELETE نمایش داده می شود، عملکرد کلی شما کاهش می یابد، زیرا ایندکس ها باید بعد از آن عملیات اصلاح شوند.

افزایش سرعت دیتابیس

هنگامی که شما نیاز به انجام درج یک دسته بزرگ تر دارید، رها کردن ایندکس به طور موقت می تواند روند را تسریع کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که انجام این کار بر تمام موارد موجود در جداول تأثیر می گذارد، بنابراین شما باید فقط درصورتی که بیش از یک میلیون ردیف داده برای درج داشته باشید این کار را انجام دهید.

فراموش نکنید که فهرست های خود را دوباره اعمال کنید.

بطور دوره ای شاخص هایی را که از دست رفته یا کپی هستند بررسی کنید.

هنگام حذف فهرست هایی که فکر می کنید استفاده نشده اند، بسیار مراقب باشید.

حذف نسخه های تکراری به طور کلی خوب است. قبل از ایجاد هرگونه تغییر، باید درک کاملی از سیستم و بار کاری داشته باشید.

افزایش سرعت دیتابیس

ذخیره فایل ها روی دیسک جداگانه

ممکن است بخواهید در صورتی که قبلاً این کار را انجام نداده اید، مجموعه ای از درایو ها را به طور انحصاری در نظر بگیرید، در واقع این کار خوب است که هر زمان که سرور پایگاه داده را تنظیم کنید، داده های خود ، پرونده ها و تهیه نسخه پشتیبان را نیز بر روی دیسک جداگانه قرار دهید.

اگر از ابتدا این کار را نکرده اید، افزایش عملکرد و سرعت دیتابیس و مزایای دیگری که از ایجاد آن تغییرات دریافت خواهید کرد، ارزش این تلاش را دارند.

سخت افزار خود را ارتقا دهید

یکی دیگر از راهکار های افزایش سرعت دیتابیس، ارتقا سخت افزار می یاشد. از آنجا که هر پرس و جو باید از طریق حافظه اجرا شود، اضافه کردن ظرفیت به سرور شما می تواند همه چیز را سرعت ببخشد.

اما اگر می خواهید از حافظه اضافی استفاده کامل کنید، باید سرور خود را به درستی پیکربندی کنید.

همچنین در صورتی که عملکرد سیستم شما کند است باید به آن توجه نمایید. این اتفاق همراه با حجم هارد دیسک افزایش می یابد و این باعث کاهش عملکرد کلی پایگاه داده شما می شود.

افزایش سرعت دیتابیس

در صورتی که حجم هارد دیسک خود را افزایش داده اید، با این وجود، شما هنوز هم باید کلیه پرونده های داده، گزارش ها و پشتیبان گیری از پایگاه داده خود را بر روی درایو جدا از سایر موارد قرار دهید.

استفاده از برنامه ها و سرویس هایی که به پایگاه داده شما دسترسی دارند، می تواند به شما در تعیین نقاط ضعف عملکرد کمک کند.

عملکرد ضعیف از یک سرویس ممکن است کل عملکرد شما را کُند کند.

اگر به نظر می رسد همه مشتری های پایگاه داده شما از عملکرد ضعیف رنج می برند، باید سلامت میزبان خود را بررسی کنید.

ظرفیت اتصال خود را بررسی کنید

افزایش سرعت دیتابیس

اگر مقدار زیادی از زمان پاسخگویی بانک اطلاعاتی شما با دستیابی به اتصال صرف می شود، ممکن است نیاز به پیکربندی مجدد داشته باشید.

شما باید تعداد دقیق اتصالات پایگاه داده خود را بدانید. پیش فرض را حداکثر تنظیم نکنید زیرا این امر می تواند برای سایر مشتریانی که به پایگاه داده متصل هستند، مشکل ایجاد کند.

برای تعیین ظرفیت اتصال خود، ضمن نظارت بر معیارهای سرور پایگاه داده خود، به تدریج حجم و تعداد اتصالات را افزایش دهید.

نکات بیشتر برای تقویت عملکرد بانک اطلاعاتی

افزایش سرعت دیتابیس

اکنون که ما در رابطه با راهکارهای افزایش سرعت دیتابیس صحبت کردیم، در اینجا لیستی از تغییرات سریع را به شما ارائه داده ایم که می توانید برای مشاهده برخی از پیشرفت های کوچک اما فوری ایجاد کنید:

  • برای هر جدول یک کلید اصلی به عنوان یک فهرست خوشه ای ایجاد کنید. خوشبختانه، Enterprise Manager کلیدهای اصلی را بطور پیش فرض خوشه بندی می کند. همچنین باید برای هر ستونی که یک کلید خارجی است، یک فهرست ایجاد کنید.
  • هنگام بررسی برای اینکه آیا سابقه ای وجود دارد، به جای COUNT () از EXISTS () استفاده کنید. هر دو آنها مؤثر هستند، اما EXISTS () پس از یافتن سابقه درخواستی، به طور خودکار کار خود را متوقف می کند، که منجر به عملکرد بهتر و کد تمیز تر خواهد شد.

به طور کلی هرچه بیشتر درباره معماری کلی پایگاه داده خود آگاه باشید، بهتر می توانید پیشرفت های خود را انجام دهید.
بهینه سازی عملکرد بانک اطلاعاتی یک معامله و یک کار نیست.

این امر نیاز به پشتکار و برقراری ارتباط مداوم بین مدیران و توسعه دهندگان دارد.

افزایش سرعت دیتابیس

آنچه در این مقاله به آن پرداخته شد، راه کار هایی در رابطه با افزایش سرعت دیتابیس بود که مورد بررسی قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا