Network

در انتخاب و خرید روتر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ (راهنمای خرید روتر)

خرید روتر بی سیم که از طریق آن Wi-Fi قابل اطمینانی ارائه شود و همچنین پوشش بسیار خوبی داشته باشد، کار ساده ای نیست، به خصوص اگر مبتدی باشید. برای دشوار تر کردن کار ها، تولیدکنندگان انواع روتر های خود را با استفاده از کلمات اختصاری و اصطلاحات بازاریابی که ارتباط کمی با تجربه واقعی شما دارند، توصیف می کنند. نام محصول در مورد خوب بودن روتر و همچنین بهایی که می پردازید به شما نمی گوید. برای کمک به شما در خرید بهترین روتر برای نیاز و بودجه خود، این مقاله را بخوانید و یاد بگیرید که در یک روتر چه چیزی را جستجو کنید:

1. روتر شما باید دارای یک پردازنده چند هسته ای و حداقل 128 مگابایت RAM باشد.

سخت افزار داخل روتر شما بسیار اهمیت دارد، خصوصاً پردازنده و مقدار RAM. افراد از Wi-Fi برای پخش ویدئو، دانلود فایل، بک آپ گیری از داده، بازی آنلاین و سایر فعالیت هایی استفاده می کنند که در طی آن ها داده های زیادی به اینترنت منتقل می شود. به همین دلیل، روتر های بی سیم به پردازش بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارند.

وقتی روتر خود را برای خرید انتخاب می کنید، باید بدانید که این پردازنده دارای یک هسته، دو هسته یا چهار هسته و فرکانس عملکرد بالایی است. اگر یک شبکه سریع می خواهید که بتواند همزمان با چندین مشتری کنار بیاید، توصیه می کنیم روتر هایی با پردازنده های تک هسته ای نخرید.

روتر شما باید حداقل دارای یک پردازنده دو هسته ای باشد که بتواند با داده های بیشتر و مشتری های بیشتری نسبت به پردازنده های تک هسته ای سروکار داشته باشد. پردازنده ای که با سرعت 900 مگاهرتز کار می کند قدرت کمتری نسبت به یک پردازنده با فرکانس 1.2 گیگاهرتز دارد، در حالی که هرچه تعداد هسته ها بیشتر باشد عملکرد روتر بهتر است.

همان مسائلی که در مورد رایانه ها، تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های رایانه ای وجود دارد، برای روتر ها هم همینطور است. باید به یاد داشته باشید که تجهیزات شبکه اهمیت زیادی دارد و کیفیت آن ها بسیار مهم است.

همچنین روتر شما نباید کمتر از 128 مگابایت RAM داشته باشد. ایده آل آن 256 مگابایت RAM یا بیشتر خواهد بود. این کار برای اطمینان از این است که روتر می تواند همه چیز را با بیشترین سرعت ممکن پردازش کند. اگر هزینه آن برای شما مسئله ای نیست، باید به دنبال یک روتر بی سیم با 512 مگابایت رم یا 1 گیگابایت باشید.

2. روتری که می خرید باید دو بانده یا بیشتر باشد.

روتر های تک بانده بسیار قدیمی هستند. روتر شما باید حداقل دو بانده باشد. این بدان معناست که روتر سیگنال بی سیم را روی دو فرکانس (اگر دو باند باشد) یا بیشتر (اگر سه باند یا بیشتر باشد) پخش می کند. یکی از این فرکانس ها همیشه باند 2.4 گیگاهرتز است که با استاندارد های بی سیم قدیمی مانند Wi-Fi 4 (802.11n) یا جدید مانند Wi-Fi 6 (802.11ax) کار می کند.

مزیت باند 2.4 گیگاهرتز این است که با دستگاه های شبکه قدیمی سازگار است و از یک پوشش گسترده برخوردار است. با این حال، سرعت آن نیز کند است و ازدحام در شبکه همیشه مشکل ساز می شود، به خصوص در آپارتمان ها و ساختمان های اداری، جایی که همه از این Wi-Fi با باند 2.4 گیگاهرتز دارند.

روتر های دو بانده یا سه بانده سیگنال بی سیم خود را بر روی فرکانس 5GHz منتشر می کنند. سرعت آن بسیار بالا تر از 2.4 گیگاهرتز است و شما می توانید از استاندارد های مدرن مانند Wi-Fi 5 (802.11ac) یا Wi-Fi 6 (802.11ax) استفاده کنید. ازدحام شبکه معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند زیرا باند 5 گیگاهرتز کمتر از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می شود و از سطح پوشش کمتری برخوردار است. اگر می خواهید یک خانه هوشمند مدرن با شبکه بی سیم سریع برای پخش مستقیم Full HD یا 4K داشته باشید، یک روتر بی سیم دو بانده یا سه بانده تهیه کنید. مزیت دیگر این است که می توانید با نام شبکه و رمز های عبور مختلف با استفاده از دو یا چند استاندارد، به Wi-Fi متصل شوید.

روتر های نسل جدید

3. هنگام تصمیم گیری در مورد خرید روتر، معمولاً نباید نامگذاری روتر ها در نظر گرفته شود.

نامگذاری روتر ها اهمیت زیادی ندارد. شما روتر های AC1200 ،AC1900 یا حتی AC5400 را دارید. روتر های نسل جدید با پشتیبانی از Wi-Fi 6 دارای نام AX هستند و به دنبال آن تعداد حتی بیشتر نیز مانند ASUS ROG Rapture GT-AX11000 برای خرید وجود دارد. مسئله این است که وقتی می پرسید “به چه روتری نیاز دارم؟“، این سیستم نامگذاری بی معنی است.

این مسئله به این دلیل است که آن ها سرعتی را که قرار است به دست آورید به شما نمی گویند. در واقعیت، مواردی وجود دارد که ثابت می کند روتر بی سیم AC1900 از روتر AC2500 به دلایل پیکربندی سخت افزار متفاوت، زمان تولید، توسط چه شخصی تولید شده است، فناوری های Wi-Fi، به روزرسانی سیستم عامل و فضایی که شما از آن استفاده می کنید، عملکرد بهتری دارد. ما توضیح می دهیم که چرا قرارداد های نامگذاری در این مقاله کمک چندانی نمی کنند: AC1200 ،AC1750 ،AC1900 یا بقیه آن ها به چه معنا هستند و تفاوت آن ها چیست؟

فقط به دلیل نامگذاری، روتر بی سیم AC1750 را به جای روتر AC1200 خریداری نکنید. عوامل دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و شما باید در این زمینه تحقیق کنید. با این حال هر روتری که می خواهید انتخاب کنید روتر زیر مدل AC1200 را خریداری نکنید. چنین روتری انتخاب خوبی برای یک خانه مدرن نیست که در آن شما برای دستگاه های متصل، به سرعت، ثبات و امنیت بیشتری نیاز دارید.

نامگذاری روتر ها

4. به صورت آنلاین سرعت واقعی روتر خریداری شده را بررسی کنید.

وقتی مشخصات یک روتر بی سیم را مطالعه می کنید، سرعت واقعی هنگام استفاده از آن به شما گفته نمی شود. اعداد نظری به شما نشان داده می شود که در آزمایشگاه های تخصصی با تجهیزات ایده آل شبکه اندازه گیری می شوند.

به همین دلیل است که باید نظرات را بخوانید: نظرات کاربران و نظرات متخصصان. به دنبال بررسی مواردی باشید که افراد از رایانه ها و دستگاه های واقعی برای اندازه گیری استفاده می کنند، نه تجهیزات “آزمایشگاهی”. به عنوان مثال، برخی از روتر های دیگر برای اندازه گیری سرعت روتر هایی که آزمایش می کنند، استفاده می کنند.

آن ها این کار را می کنند زیرا تولید کنندگان می خواهند در بررسی محصولات، خوب به نظر برسند. شما باید نظرات کاربرانی را بخوانید که از رایانه های روزمره مانند آن هایی که در شبکه خود دارید، استفاده می کنند. این تنها راه شناخت هنگام انتخاب روتر بی سیم قبل از تصمیم به خرید آن است.

سرعت روتر

5. روتر شما باید یک برنامه تلفن هوشمند داشته باشد، ترجیحاً برنامه ای که بتوانید در هر جایی با اتصال به اینترنت از آن استفاده کنید.

حدودا یک دهه پیش کاربران می توانستند تنها با دسترسی به سیستم عامل خود از طریق یک مرورگر وب در رایانه ای که به روتر متصل بود، روتر های بی سیم خود را مدیریت کنند. بسیاری از مردم جذب چنین رابط های کاربری نمی شدند و چیزی آسان تر را می خواستند.

در نتیجه، تولیدکنندگان روتر برنامه های تلفن های هوشمند را توسعه داده اند تا مردم بتوانند از آن ها برای تنظیم روتر های بی سیم خود استفاده کنند. اگر راحتی خود را می خواهید، باید بررسی کنید که روتر خریداری شده دارای یک برنامه تلفن هوشمند است. باید بتوانید از آن برای مشاهده وضعیت کار روتر و در صورت لزوم مدیریت ویژگی های اصلی، استفاده کنید.

متأسفانه تولیدکنندگان روتر در مورد برنامه های تلفن همراه رویکرد های مختلفی دارند: برخی از آن ها برنامه های پایه ای را ارائه می دهند که فقط موارد ساده مانند رمز عبور Wi-Fi را می توانید تنظیم کنید، در حالی که دیگران برنامه های پیشرفته ای را ارائه می دهند که در آن ها می توانید بیشتر ویژگی ها را پیکربندی کنید.

مسئله دیگر این است که برخی از برنامه های تلفن همراه برای روتر های بی سیم فقط زمانی کار می کنند که تلفن هوشمند به Wi-Fi متصل شده توسط روتر، متصل شود. این بدان معناست که فقط در مواقعی که نزدیک روتر نباشید می توانید از برنامه تلفن همراه استفاده کنید.

اگر مدیریت از راه دور از هر جا با اتصال به اینترنت برای شما مهم است، باید بررسی کنید که آیا این ویژگی برای روتر مورد نظر شما وجود دارد یا خیر. به عنوان یک قاعده کلی، مدیریت از راه دور از طریق اینترنت برای روتر های متوسط و ممتاز ارائه می شود. روتر های سطح پایین معمولاً از این ویژگی برخوردار نیستند.

اپ موبایل روتر ایسوس

6. روتر باید دارای یک پورت USB، ترجیحاً USB 3.0 باشد.

داشتن حداقل یک پورت USB در خانه های مدرن یک امر ضروری است. ما انواع دستگاه های USB را داریم که باید به روتر بی سیم خود وصل کنیم: دیسک های سخت خارجی، پرینتر ها، مودم های USB و … . روتر انتخابی شما باید حداقل دارای یک پورت USB باشد، ترجیحاً یکی از آن ها USB 3.0 باشد. روتر های گران قیمت تری مانند TP-Link Archer AX6000 وجود دارند که همچنین از یک درگاه USB-C برای اتصال دستگاه های تلفن همراه مدرن استفاده می کنند.

7. QoS پیشرفته به جای QoS ساده (Quality of Service)

هنگام توصیف روتر های بی سیم، تولیدکنندگان از کلمات اختصاری زیادی برای ویژگی های “پیشرفته” استفاده می کنند. گاهی اوقات آن ها حتی از اصطلاحات مشابه سایر تولیدکنندگان استفاده نمی کنند و نسخه اصطلاحات خود را اختراع می کنند.

با این حال برخی از آن ها مهم نیستند زیرا بی معنی هستند. به عنوان مثال تمام روتر های مدرن از QoS یا کیفیت خدمات برخوردار هستند. با این حال، در اکثر روتر ها، این ویژگی بی معنی است، زیرا این یک ابزار دستی برای تنظیم قوانین مربوط به میزان پهنای باند است که به هر دستگاه در شبکه خود می دهید.

کاربران معمولی ​​هرگز این ویژگی را پیکربندی نمی کنند. این کار سنگینی است. آن ها اصول مربوطه را نمی دانند و نتیجه ای که می گیرند ضعیف است. با این وجود، برخی از روتر های بی سیم دارای QoS تطبیقی​​، QoS هوشمند یا QoS پویا هستند. نحوه نامگذاری تولیدکنندگان مهم نیست، آنچه مهم است این است که QoS ساده نیست.

فرم های پیشرفته QoS از این جهت مفید هستند که نحوه تقسیم پهنای باند را به طور خودکار و بر اساس الگوریتم های هوشمند مدیریت می کنند، بدون اینکه کاربر درگیر شود. همچنین، نتایجی که از آن ها می گیرید عالی است، به ویژه هنگامی که با بسیاری از انتقال های شبکه همزمان کار می کنید. خدمات پیشرفته QoS ویژگی مثبتی است که می خواهید روی روتر خود داشته باشید.

کیفیت خدمات روتر

8. تلفیق با خانه هوشمند

بسیاری از افراد در خانه های خود دستگاه و سنسور هوشمند دارند. برای مدیریت بهتر آن ها، ایده خوبی است روتری که می خرید با دستیار هوشمند یا سرویس های اتوماسیون کار مانند IFTT (If This، then That) یکپارچه باشد. این به برنامه ها و دستگاه های شما کمک می کند تا از راه های جدید با هم کار کنند.

به عنوان مثال اگر روتر شما چنین تلفیقی دارد، می توانید آن را از طریق دستورات صوتی ارسال شده به دستیار هوشمند کنترل کرده و مواردی مانند فعال یا غیرفعال کردن Wi-Fi مهمان، خاموش کردن LED های روتر در طول شب یا اولویت بندی ترافیک بازی ها را انجام دهید.

9. پشتیبانی از Wi-Fi با توپولوژی Mesh

سیستم های Wi-Fi با توپولوژی Mesh که یکی از انواع توپولوژی است، بسیار محبوب شده اند و همه فروشندگان روتر این سیستم ها را نیز به فروش می رسانند. با این حال این کار از فروشنده به فروشنده دیگری متفاوت است.

برخی از تولیدکنندگان مانند Netgear ترجیح می دهند آن ها را جدا نگه دارند و سیستم های Wi-Fi با توپولوژی Mesh و روتر ها را به عنوان محصولات مختلف بفروشند. دیگران مانند ASUS با AiMesh و TP-Link با OneMesh ترجیح می دهند قابلیت های Wi-Fi با توپولوژی Mesh را به بسیاری از روتر های خود اضافه کنند.

10. VPN، آنتی ویروس، فایروال و سایر ویژگی های پیشرفته

بسیاری از روتر ها ویژگی های پیشرفته مفیدی مانند سرور های VPN، آنتی ویروس و سایر ویژگی های امنیتی را ارائه می دهند که می توانند از شبکه Wi-Fi شما در برابر بدافزار و حملات خارجی محافظت کنند. مشکل این است که چنین ویژگی هایی در روتر های دارای سخت افزار ضعیف که نمی توانند آن ها را به خوبی اجرا کنند، نیز یافت می شوند.

اگر می خواهید ویژگی های پیشرفته ای مانند کاکرد عالی سرور VPN داشته باشید، روتر بی سیم AC1200 را خریداری نکنید. به دنبال یک روتر گران تر، با سخت افزار قدرتمند و مقدار زیادی RAM باشید که دارای منابع لازم برای اجرای خدمات پیشرفته در کنار خدمات استاندارد Wi-Fi باشد.

به طور کلی اگر ویژگی های پیشرفته ای می خواهید، روتر شما باید حداقل دارای یک پردازنده دو هسته ای و 256 مگابایت RAM باشد، ترجیحاً 512 مگابایت یا بیشتر.

منبع: digitalcitizen.life

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا