Serverآموزش

بهترین و آسان ترین راه برای بکاپ گرفتن از سرور VPS

چه صاحب یک کسب و کار کوچک باشید، چه میزبان یک وب سایت شخصی ساده باشید یا در یک سازمان درجه یک کار کنید، داده های شما همیشه مهم است. اما از آنجایی که کسب و کار شما آنلاین است و شما از سروری برای اجرای برنامه ها یا توسعه کسب و کار خود استفاده می کنید، همیشه در برابر هکر ها، حمله سایبری، از دست دادن دسترسی، باج افزار ها یا حتی حذف تصادفی اطلاعات آسیب پذیر هستید و پاک شدن اطلاعاتی که به این اندازه برای شما با اهمیت است یک کابوس خواهد بود. بنابراین اینجاست که بکاپ گرفتن از سرور VPS و به طور کلی هر اشتراکی که دارید اهمیت پیدا می کند.

بنابراین داشتن یک برنامه منظم و روشی مطمئن برای پشتیبانی و بازیابی برای کسب و کار شما حیاتی است. چرا که وقتی از اطلاعات خود بک آپ داشته باشید و در جایی ایمن ذخیره کرده باشد در صورت هک شدن یا ایجاد اشکال و حذف اطلاعاتتان می توانید دوباره آن ها را بازیابی کنید.

چند بار از اطلاعات backup تهیه کنیم؟ چه زمانی؟

تعداد دفعات و زمان بکاپ گیری به تعداد دفعات تغییر داده ها، مدت زمان لازم برای تهیه نسخه پشتیبان، میزان داده ای که نیاز به بکاپ گیری دارند و این که چه زمانی بازدیدکنندگان یا کاربران بیشتر از خدمات شما استفاده می کنند بستگی دارد. از آنجایی که فرآیند پشتیبان‌ گیری می‌ تواند از منابع سیستم زیادی استفاده کند، باید پشتیبان‌ گیری‌ های خود را برای زمان‌ های کم استفاده در روز برنامه‌ ریزی کنید. به طور معمول پیشنهاد می شود برای یک سرور VDS اختصاصی، باید پشتیبان گیری هفتگی یا حتی روزانه انجام دهید.

توجه: تهیه بکاپ سرور VPS بر خلاف بازیابی آن کار سختی نیست اما اگر نتوانید از سرور VPS خود به درستی بکاپ بگیرید بازیابی اطلاعاتی هم در کار نخواهد بود.

ما در این پست روش هایی که برای بکاپ سرور VPS وجود دارد را به طور مختصر بیان می کنیم و در ادامه بهترین و ساده ترین روش را به شما معرفی کرده و به صورت گام به گام به شما آموزش خواهیم داد که چطور از سرور VPS خود بکاپ بگیرید. پس با دقت این پست را مطالعه کنید تا به راحتی و با خیال راحت بتوانید از سرور VPS خود بکاپ تهیه کنید.

قبل از تهیه بکاپ سرور VPS باید به نکاتی توجه کنیم

  • آیا قبلا از سرور مجازی یا سرور اختصاصی شما نسخه پشتیبان تهیه شده است؟
  • آیا نسخه پشتیبان تنها بخشی از فایل های شما را شامل می شود یا باید از همه ی فایل های شما یک نسخه پشتیبان تهیه کرد؟
  • اگر قبلا از فایل هایتان نسخه پشتیبانی تهیه شده باید بدانید که آیا پشتیبان‌ گیری روی همان دستگاه انجام شده یا یک نسخه پشتیبان از راه دور در جای امن دیگری دارید؟
  • اگر می خواهید روی دستگاه خود بکاپ را ذخیره کنید آیا فضای کافی دارید؟

تهیه چند نسخه پشتیبان از اطلاعات و نگهداری از آن در چند سرور دیگر باعث می شود احتمال از بین رفتن اطلاعات به صفر برسد. چرا که اگر از اطلاعاتتان فقط یک نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید و به هر دلیلی این نسخه پشتیبان خراب شود یا توسط هکر ها از بین برود مشکلی برای بازیابی اطلاعات نخواهید داشت چرا که شما چند نسخه از آن را در جای های مختلفی ذخیره کرده اید.

انواع بکاپ سرور مجازی VPS

ما دو نوع بکاپ گیری داریم که بسته به نیاز شما می توانید از یکی از آن ها یا هر دو استفاده کنید.

  1. بکاپ گیری کامل
  2. بکاپ گیری افزایشی

1. بکاپ گیری کامل

در این نوع بکاپ گیری، از تمام فایل ها و اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه می کنید. و به صورت روزانه این کار انجام می شود اما باید بدانید بکاپ گیری با این روش می تواند خیلی زمان بر و هزینه بر باشد چرا که همانطور که پیش از این هم گفتیم تهیه نسخه پشتیبان از سرور از منابع زیادی در سیستم شما استفاده می کند و در این روش هر بار از همه اطلاعات یک پشتیبان تهیه می شود. مزیت این روش این است که از تمام اطلاعات به طور کامل یک نسخه پشتیبان تهیه می شود و همه این اطلاعات در یک جا قرار خواهند گرفت که دسترسی و بازیابی آن را راحت تر می کند.

2. بکاپ گیری افزایشی

پشتیبان گیری افزایشی تغییرات فایل ها و سیستم را در نسخه پشتیبان اولیه به روز می کند. از آنجایی که اندازه هر عملیات کوچک تر است، می توانید آن را برای اجرای منظم تر برنامه ریزی کنید چرا که مثل روش قبل زمان زیادی طول نمی کشد و راحت تر است. چرا که در هر بار پشتیبانی تغیرات جدید روی نسخه پشتیبان اولیه اعمال می شود و از کل داده ها به طور مجدد نسخه پشتیبان تهیه نمی شود.

تنها تغییرات امروز به نسخه پشتیبان دیروز افزوده می شود به همین خاطر به این نوع بکاپ گیری افزایشی می گویند. اما مشکلی که این نوع بکاپ گیری دارد این است که اطلاعات جدید مثل روش قبل در یک جا ذخیره نمی شوند و این موضوع کار بازیابی اطلاعت را سخت می کند.

چند روش تهیه بکاپ سرور VPS

روش های زیادی برای بکاپ گیری از سرور VPS وجود دارد که در ادامه درباره هر یک توضیح کوتاهی خواهیم داد. اما آخرین روشی که در این پست به شما معرفی می کنیم ساده ترین و بهترین روش بکاپ سرور VPS می باشد.

بکاپ سرور VPS از طریق cPanel

یکی از روش های رایج بکاپ گیری از سرور از طرق cPanel می باشد. پس اگر به cPanel دسترسی دارید می توانید با استفاد از آن از داده های خود بکاپ تهیه کنید. از طریق cPanel شما فقط می توانید نسخه‌ های پشتیبان‌ گیری جزئی را بازیابی کنید. بنابراین این که نمی توانید با استفاده از cPanel یک نسخه پشتیبان کامل را بازیابی کنید یکی از ایراد های این روش است.

بکاپ سرور VPS با استفاده از Amazon S3 و Google Drive

با استفاده از Google Drive و Amazon S3، فقط می توانید اطلاعات خود را به طور ایمن در یک مکان ذخیره سازی ریموت بکاپ تهیه کنید.

بکاپ سرور VPS با استفاده از اسکریپت Bash و Corn

در این روش برای کنترل کامل بر روی فایل ها و اطلاعاتی که پشتیبان‌ گیری می‌ شود و زمان بندی، می‌ توانید نسخه‌ های پشتیبان خود را با استفاده از اسکریپت های Bash و cron Job پیکر بندی کنید.

بکاپ سرور VPS با استفاده از WHM (بهترین روش)

اگر حساب شما شامل Web Host Manager باشد، می‌ توانید از آن برای پشتیبان‌ گیری و بازیابی داده‌ ها برای همه حساب‌ های کاربری خود استفاده کنید. همچنین می‌ توانید از فایل‌ های سیستم سرور نسخه پشتیبان تهیه کنید و فایل‌ های پشتیبان خود را به صورت محلی (Local) یا ریموت ذخیره کنید. برای دسترسی به گزینه های منوی تنظیمات پشتیبان و تنظیمات بازیابی در Web Host Manager باید به سرور دسترسی داشته باشید. در ادامه برای تهیه نسخه پشتیبان با استفاده از این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

بکاپ سرور VPS به صورت محلی

مرحله 1

وارد Web Host Manager شوید

مرحله 2

ورود به تب بکاپ

در کادر جستجو در سمت چپ بالای صفحه مدیریت میزبانی وب ، backup را تایپ کنید و سپس در قسمت Backup، روی Backup Configuration کلیک کنید.

مرحله 3

ورود به تب backup Setting

در تب Backup Settings، در زیر Backup Status، تیک Enable Backups را بزنید.

مرحله 4

انتخاب نوع بکاپ

در قسمت Global Settings، در قسمت Backup Type، نوع پشتیبان‌ گیری را WHM انتخاب کنید.

مرحله 5

قبل از ایجاد یک نسخه پشتیبان، فضای موجود را بررسی کند، کادر بررسی فضای دیسک موجود را انتخاب کنید.

مرحله 6

انتخاب برنامه پشتیبان

در بخش Scheduling and Retention، برنامه پشتیبان مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این بخش می‌ توانید بازه زمانی مشخص برای بکاپ گیری خودکار و مدت زمان نگهداری فایل‌ های بکاپ در سیستم را نیز مشخص کنید.

مرحله 7

در قسمت Files، فایل‌ هایی را که می‌ خواهید در نسخه‌ های پشتیبان قرار دهید انتخاب کنید.

مرحله 8

بکاپ گیری از فایل های حساب کاربری

برای پشتیبان‌ گیری از فایل‌ های حساب کاربری، تیک Back up User Accounts را بزنید و سپس روی Select Users کلیک کنید.

مرحله 9

کاربرانی را که می خواهید در نسخه های پشتیبان قرار دهید انتخاب کنید.

مرحله 10
برای پشتیبان‌گیری از فایل‌های سیستم، تیک Backup System Files را بزنید.

مرحله 11

اکنون پایگاه‌ های داده MySQL را که می‌ خواهید در نسخه‌ های پشتیبان قرار دهید، انتخاب کنید.

مرحله 12

تعیین مسیر دایرکتوری

در قسمت Configure the Backup Directory، در صورت تمایل می توانید مسیر پیش فرض دایرکتوری پشتیبان را تغییر دهید. اما 2 گزینه مشخص شده در تصویر را به هیچ عنوان تغییر ندهید.

مرحله 13

Save Configuration

روی Save Configuration کلیک کنید.

بکاپ سرور VPS به صورت ریموت

برای فعال کردن پشتیبان گیری از راه دور، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1

وارد WebHost Manager شوید.

مرحله 2

در کادر جستجو در سمت چپ بالای صفحه مدیریت میزبانی وب ، backup را تایپ کنید و سپس در قسمت Backup، روی Backup Configuration کلیک کنید.

مرحله 3

روی Additional Destinations کلیک کنید.

مرحله 4

در کادر فهرست نوع مقصد و سرویس ذخیره سازی مورد نظر خود را برای استفاده انتخاب کنید، سپس روی Create New Destination کلیک کنید.

مرحله 5

گزینه های پیکر بندی بر اساس سرویسی که انتخاب می کنید متفاوت است. گزینه ها رابا توجه به اطلاعات حساب خود تکمیل کنید.

مرحله 6

روی Save and Validate Destination کلیک کنید. پس از اینکه WHM مقصد را تأیید کرد، نسخه‌ های پشتیبان با سرویسی که پیکر بندی کرده‌ اید ذخیره می‌ شوند.

کلام آخر

در پایان از هر روشی که برای تهیه بکاپ سرور مجازی VPS خود استفاده می کنید آن را بعد از هر بار بکاپ گیری تست کنید تا مطمئن شوید که به درسته پیکر بندی شده است. چرا که مواجه شدن با یک بکاپ معیوب از هر آنچه که برای آن زحمت کشیده اید، تمام زحماتتان را به باد خواهد داد.

خرید سرور

شما می توانید سروریس های مورد نیاز خود را از ممتاز سرور با بهترین قیمت تهیه نمایید. ممتاز سرور با بهترین تیم پشتیبانی همراه شماست.

منبع: a2hosting.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا