NetworkServerآموزش

راهنمای کامل بکاپ گرفتن از سرور میکروتیک و بازیابی فایل بکاپ

اگر تا به حال با نقص سخت افزاری یا حتی خرابی نرم افزاری که باعث از دست دادن برخی از فایل های مهم شده است، تجربه نکرده اید، می توانید خود را به عنوان یکی از معدود کاربران خوش شانس به حساب آورید. در مورد بقیه کاربران، که همگی در مقطعی مجبور شدیم با این مشکل آزاردهنده دست و پنجه نرم کنیم، یاد گرفتیم که چگونه از بکاپ گیری برای ایمن نگه داشتن فایل های خود و جلوگیری از سردرد استفاده کنیم. با این حال، اگر هرگز این کار را انجام نداده‌اید، ما در این مقاله به شما نحوه گرفتن بکاپ از هاست میکروتیک به سریع ترین روش را آموزش می دهیم.

فایل بکاپ یا پشتیبان چیست؟

یک فایل backup صرفاً یک کپی از داده های مهم است که در سیستم دیگری ذخیره می شود تا در صورت از بین رفتن یا خراب شدن داده های اصلی، بتوان آن ها را بازیابی کرد. از نظر فنی، حتی نیازی نیست فایل بکاپ روی سیستم دیگری باشد، بلکه می‌تواند نوعی پلتفرم ذخیره‌سازی باشد که بخشی از دستگاهی که داده‌های اصلی روی آن وجود دارد نیست.

تعداد دفعاتی که توصیه می‌شود از سرور میکروتیک یا هر سرویس دیگری بکاپ بگیرید، به این بستگی دارد که اطلاعات پشتیبان‌گیری شده چقدر تغییر می‌کند، داده‌های مذکور چقدر ارزشمند هستند و چقدر طول می‌کشد تا فرآیند بک آپ اجرا شود. در مورد بکاپ گیری از پیکربندی سرور میکروتیک (MikroTik)، توصیه می‌کنیم هر بار که پیکربندی سرویس شما ویرایش می‌شود، تهیه فایل بکاپ انجام شود.

چرا بکاپ گیری مهم است؟

علیرغم اینکه سخت افزار رایانه روز به روز قابل اعتمادتر می شود، هنوز شرایط بی شماری وجود دارد که ممکن است داده های شما از بین برود یا خراب شود. خرابی سخت‌افزار، قطع برق غیر منتظره، اشکال نرم‌افزاری یا یک کارآموز بی‌تجربه که به‌طور تصادفی چیز اشتباهی را حذف می‌کند (حرفه‌ای ها هم گاهی این کار را انجام می‌دهند)، داشتن یک نسخه بکاپ از فایل‌های از دست رفته/خراب شده، زندگی را برای همه کاربران رایانه آسان‌تر می‌کند.

نحوه بکاپ گیری از پیکربندی MikroTik

تهیه نسخه بکاپ و ذخیره فایل های مربوط به پیکربندی سرور MikroTik یکی از مهم ترین بخش های استفاده از میکروتیک است. برای ایجاد بک آپ MikroTik و صدور نسخه پشتیبان از سرویس خود، این 6 مرحله ساده را دنبال کنید.

مرحله 1: با یک برنامه مانند Winbox با مشخصات کاربری که دارای دسترسی مدیریت (Administrator) است، وارد سیستم عامل MikroTik خود شوید.

مرحله 2: روی منوی Files در سمت چپ صفحه کلیک کنید. یک پنجره با تمام فایل های شما ظاهر می شود.

مرحله 3: روی دکمه Backup در بالای پنجره فایل ها کلیک کنید. یک پاپ آپ دیگر ظاهر می شود.

مرحله 4: در این پاپ آپ، نام فایل بکاپ خود را تایپ کنید.

مرحله 5: برای امنیت بیشتر، یک رمز عبور برای فایل پشتیبان تعیین کنید.

مرحله 6: روی دکمه Backup کلیک کنید و فایل آماده خواهد شد.

وارد کردن مشخصات فایل بکاپ سرور میکروتیک

اکنون، به سادگی فایل بکاپ میکروتیک را در جایی که به راحتی قابل دسترسی است ذخیره کنید تا بتوانید در صورت از دست دادن داده ها، نسخه پشتیبان MikroTik را بازیابی کنید.

نحوه بازیابی بکاپ تنظیمات میکروتیک

برای بازیابی پیکربندی که قبلاً بکاپ گرفته اید، وارد منوی سمت چپ شده و به قسمت Files وارد شده‌اید. فایل های بکاپ سرور میکروتیک خود را مانند قبل با روش drag and drop از کامپیوتر به روتر میکروتیک کپی کنید. فایل بکاپی را که میخواهید بازیابی شود را انتخاب کنید. روی دکمه Restore کلیک کنید.

بازیابی بکاپ سرور میکروتیک

پیکربندی روتر میکروتیک اکنون به حالت قبل بازگشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا