Web Design

ترند های طراحی رابط کاربری برنامه موبایل 2021

طراحی رابط کاربری اولین تاثیر گذاری را در یک اپلیکیشن موبایل دارد. رابط کاربری خوب، کاربران را به یک برند تجاری متصل می کند، پیمایش کاربر در برنامه را روان می کند و بازدهی کل برنامه را افزایش می دهد. وقتی طراحی رابط کاربری برنامه موبایل، مشتری محور است و محتوای جذاب دارد، هیچ چیز نمی تواند مانع موفقیت آن شود، البته برای به روز بودن در این زمینه، ترند های طراحی را فراموش نکنید.

در ابتدا اگر اطلاعات کافی در رابطه با رابط کاربری یا تجربه کاربری ندارید، مطالعه مطالب زیر را توصیه می کنیم:

معرفی رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟ و مقایسه UI و UX در طراحی وب سایت

با این حال چشم انداز تجربه کاربری (UX) به طور مداوم در حال دگرگونی است. چیز های جدید به مرور زمان پیشرفت می کنند. و طراحی رابط کاربری بیشترین تغییر را در صنعت موبایل دارد که بسیاری از مناطق دیگر صنعت را تحت تأثیر قرار می دهد.

ترند های طراحی رابط کاربری یک برنامه موبایل محدود به ظاهر آن نیست، معماری داده های برنامه باید با موفقیت با دستورالعمل های طراحی رابط کاربری ترکیب شود که محتوای برنامه را به طور پایدار و قابل دسترسی سازماندهی، ساختار و برچسب گذاری می کند.

طراحان رابط کاربری همیشه به دنبال جدید ترین ترند طراحی UI / UX برای هر دو برنامه موبایل iOS و Android هستند. در اینجا لیستی از ترند های برتر UI / UX موبایل وجود دارد که در سال 2021 پیشرفت بسیاری داشته، نرخ پرش را کاهش و نرخ تبدیل را افزایش می دهد.

1- شخصی سازی بهبود یافته

امسال شخصی سازی برنامه موبایل احتمالاً جنبش بیشتری پیدا می کند. یک تجربه کاربری متناسب در توسعه موبایل ضروری است. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی این سفارشی سازی را یکپارچه کرده اند.

از سرویس های پخش جریانی مانند YouTube یا SoundCloud استفاده کنید زیرا هوش مصنوعی گزینه های کاربر را برای ارائه توصیه های آهنگ ارزیابی می کند. علاوه بر این برنامه های تناسب اندام نیز شخصی سازی بهبود یافته ای را برای همه کاربران ارائه می دهند.

2- گوشه های گرد شده

این ترند دیگری است که در طراحی رابط کاربری موبایل های هوشمند مدرن ایجاد شده است. اگر دقت کنید هر دو پرچمدار، اندروید و iOS دارای گوشه های گرد هستند.

استفاده از گوشه های گرد شده در ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

از آنجا که گوشه های گرد شده موبایل ها در طراحی رابط کاربری آن ها منعکس شده است، همه برنامه ها و سایت های تلفن همراه از یک شکل گرد و یک شکل مشابه برخوردار می شوند. این المان به طور مثبت بر تجربه کاربری تأثیر می گذارد. گوشه های گرد شده برای چشمان ما نرم و صاف هستند و به پردازش آسان داده ها کمک می کنند.

3- تعامل صوتی مناسب

Siri دستیار شخصی کنترل شده صوتی اپل، Alexa، دستیار صوتی آمازون ، Bixby، دستیار هوشمند سامسونگ و Google Assistant با هوش مصنوعی مطابق با ترند طراحی تجربه کاربری موبایل عمل می کنند.

تعامل صوتی از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

دستیار های صوتی به طور مداوم با زندگی ما سازگار هستند زیرا نتایج جستجوی دقیق و سریع را امکان پذیر تر می کنند و از تجربه کاربری متناسب با آن اطمینان حاصل می کنند.

4- ورود بدون رمز عبور

از آنجا که روزانه از برنامه های زیادی در موبایل ها استفاده می شود، به خاطر سپردن رمز عبور برای ما دشوار است. ترند ورود بدون رمز عبور در سال 2021 در طراحی رابط کاربری موبایل محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

ورود بدون رمز عبور از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

انواع مختلفی از گزینه های ورود بدون رمز عبور در حال حاضر در برنامه های تلفن همراه استفاده شده است. به عنوان مثال تشخیص اثر انگشت یا چهره (احراز هویت بیومتریک) و همچنین لینک های ورود به سیستم (متوسط) و OTP ها یا گذرواژه های موقت یکبار مصرف (مانند رمز پویا).

5- انیمیشن پیشرفته

انیمیشن های عملیاتی قسمت مهمی از یک تجربه کاربری خوب است. انیمیشن های متحرک، داده های زیادی را تحویل کاربر می دهند. آن ها تغییرات وضعیت را توضیح می دهند، اقدامات را تأیید می کنند و ریتم را به فعل و انفعالات اضافه می کنند.

انیمیشن های پیشرفته از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

همانطور که دستگاه های تلفن همراه قوی تر و سریع تر می شوند، طراحان رابط کاربری موبایل می توانند انیمیشن پیشرفته تری مطابق با ترند های طراحی تولید کنند. این انیمیشن فقط برای پر کردن شکاف بین شرایط مختلف نیست بلکه بخشی از مرحله شناساندن برند تجاری به کاربر است.

Motion یک داستان منحصر به فرد در مورد برند و محصول شما تعریف می کند در حالی که انیمیشن با ایجاد صحنه هایی مانند فیلم که داده ها از قاب به قاب دیگر تغییر می کنند، چیز هایی را برای کاربران واضح و برجسته می کند.

6- Gradient

در سال 2021 گرادیان ها پیشرفت جدیدی پیدا کردند. با این وجود این بار گرادیان ها بیشتر در قالب سایه های پر جنب و جوش به عنوان پس زمینه استفاده می شوند. آن ها سعی می کنند یک منبع نور روشن بدست آورند.

استفاده از Gradient از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

یک پالت رنگی پر جنب و جوش نه تنها باعث ایجاد ابعاد و عمق در طراحی رابط کاربری موبایل و سایر دستگاه ها می شود بلکه طبق ترند ها باعث ایجاد حس مثبت می شود. علاوه بر این گرادیان ها از نظر ظاهر طراحی به سمت سادگی و ظرافت در حال حرکت هستند.

7- طراحی سه بعدی و Faux-3D

اگرچه استفاده از عناصر سه بعدی در برنامه های موبایل ترند جدیدی نیست، اما برای مدت طولانی فقط در بخش سرگرمی ها و بازی ها مورد استفاده قرار می گرفت.

با توسعه قدرت پردازش دستگاه ها، عناصر 3D در برنامه های کاربردی منظم نیز توسعه می یابند. با راه اندازی عناصر سه بعدی و عناصر Faux-3D در تجربه موبایل، می توانید واقع گرایی را به تعاملات تلفن همراه اضافه کنید.

8- تم های تاریک

تم تاریک یک رابط کاربری کم نور است که بیشتر سطوح را تاریک نشان می دهد. تم های تاریک دو مزیت اساسی برای تجربه کاربری به ارمغان می آورند: آن ها با کاهش استفاده از پیکسل های نور، باتری را ذخیره می کنند و با تغییر روشنایی صفحه نمایش برای ارائه شرایط نوری، خستگی چشم را کاهش می دهند.

9- Liquid Swipe و طراحی بدون دکمه

امروزه دیگر از دکمه های فیزیکی واقعی در هر موبایلی استفاده نمی شود. با آزاد کردن فضای صفحه نمایش بیشتر، طراحان رابط کاربری می توانند داده های بیشتری به کاربران بدهند.

استفاده از Liquid Swipe از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

با توجه به ترند های جدید طراحی رابط کاربری موبایل، متوجه می شویم که تمام تمرکز بر روی محتوا است، در حالی که از حرکات به جای دکمه های دیجیتال استفاده می شود. اثر Liquid Swipe باعث افزایش استفاده از حرکات به سطح بالا تر می شود.

10- AR/VR

به کارگیری فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با ارائه ظاهری تازه به دید روزمره کاربران، امکان تلفیق مولفه های خیالی دیجیتال را با تصویر دنیای واقعی فراهم می کند.

استفاده از واقعییت مجازی از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

رسانه، سفر، تجارت الکترونیکی، سرگرمی، علوم، سلامت، املاک و مستغلات و آموزش، این ها لیست جزئی از مکان هایی است که می توان فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در طراحی رابط کاربری به کار گرفت.

11- نوار Navigation

روز هایی که تلفن های همراه از نمایشگر های کوچکی بهره می بردند، به پایان رسیده است. موبایل های هوشمند مدرن با نمایشگر های بزرگ تر می توانند محتوای بیشتری را در صفحه نمایش خود نگه دارند و برای multitasking عالی هستند.

استفاده از انیمیشن در نوار navigation از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

با این حال نمایشگر های بزرگ تر عوارضی را نیز به همراه دارند: صفحه های بزرگ عناصر تعاملی طراحی را از حرکت طبیعی انگشت شست دور می کنند. از آنجا که دستیابی به مناطق بالای صفحه دشوار تر می شود، برنامه های زیادی هستنند که موقعیت اصلی نوار navigation را در پایین صفحه قرار می دهند.

از این رو نوار پیمایش در پایین به یک استاندارد صنعتی برای توسعه دهندگان برنامه تبدیل شد که به کاربران کمک می کند تا با یک کلیک به ویژگی های اساسی برنامه دسترسی پیدا کنند. از ترند های برجسته طراحی رابط کاربری موبایل، استفاده این نوار در پایین صفحه است.

12- تصویر سازی بهتر

با افزیش گنجاندن احساسات در طراحی، طراحان رابط کاربری بسیار درگیر می شوند. آزمایشات طراحی بیشتری را مشاهده خواهید کرد که هدف آن ها ایجاد تأثیر احساسی در سال 2021 است.

تصویر سازی های بهتر از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

همچنین طراحان مایل هستند سبک های مختلف تصویرسازی را تجربه کنند. هدف اصلی آن ها تولید محصولاتی است که کاربران می توانند با یک دید احساسی، با آن ها ارتباط برقرار کنند.

13- طراحی محتوا

اولویت قرار دادن محتوا به طراحی رابط کاربری های کاربردی و معنی دار کمک می کند، به جای راه حل های هنری و پیچیده مطمئن شوید که تجربه کاربری شما راحت و مناسب است. خوانایی در اولویت های اول برای طراحی UI / UX است. این فقط مربوط به CTA ها، برند های تجاری، برچسب ها یا شعارها نیست.

بلکه به طور کلی مربوط به سبک محتوا است، فونت های جذاب و خواندنی، یک منوی زمینه ساده و ترکیبی از فونت ها برای اندازه های مختلف صفحه برای اطمینان از یک طراحی responsive و سازگار.

14- تجربه Device-agnostic

مردم دستگاه های بیشتری را به ازای هر نفر خریداری می کنند. طبق گزارش Statista’s، تا سال 2020 تقریباً 6.58 دستگاه متصل به شبکه برای هر نفر در سراسر جهان وجود دارد. روش دسترسی افراد به اطلاعات در حال تغییر است. انتقال از یک دستگاه به دستگاه دیگر برای یک سفر عمومی کاربر، عادی می شود.

طراحان به تفکر بیشتری نیاز خواهند داشت زیرا تفکر در مورد دسته های موبایل و دسکتاپ دیگر کافی نیست. تفکر در مورد سفر کاربر مزیت بیشتری دارد و نتیجه آن ایجاد یک طراحی Device-agnostic است. اینگونه کاربران بدون در نظر گرفتن دستگاه، تجربه کاربری بدون نقصی را دریافت می کنند.

15- طراحی رابط کاربری ربات های چت

طبق ترند های جدید، طراحی رابط کاربری ربات های چت نباید فقط داده ها را در موبایل به کاربران نهایی برساند. برای پردازش هر سوال خاص، چت بات ها باید به راحتی مورد استفاده قرار گیرند و انواع تغییرات زبان اساسی را مدیریت کنند، معنای مختلف زبان، احساسات، اصطلاحات عامیانه، عبارات و ساختار متن.

استفاده از ربات های چت از ترند های طراحی رابط کاربری موبایل

برای بهبود تجربه کاربری باید در مورد مجموعه خاصی از گزینه ها مانند آواتار ها، صدایی متناسب با شخصیت برندتان، شاخص های تایپ، دکمه های پاسخ و طراحی پیام های failure/welcome تأمل کنید. شما باید چندین روش تعامل به کاربران ارائه دهید، جریان مکالمه آماده یا تایپ متن آزاد با عملکرد تکمیل خودکار.

16- طراحی برای افراد معلول

افرادی که دارای معلولیت های موقعیتی، موقت یا دائمی هستند با محصولات ارتباط متفاوتی دارند. پذیرش یک نگرش فراگیر در طراحی به شما کمک می کند محصولات کاربردی تر برای کاربران تولید کنید.

صفحه ای برای افراد نابینا یا افراد کم بینا به شنیدن عناصر رابط کاربری و خواندن متن با صدای بلند کمک می کند و بازخورد لرزش و سیگنال های صوتی را ارائه می دهد.

ترکیبات رنگی با کنتراست بالا، زیرنویس در محتوای صوتی یا تصویری، رونوشت، عناصر صوتی یا تصویری قابل دسترسی، navigation پایدار، لی اوت کاملاً responsive، ورودی صدا و فن آوری های تشخیص حرکت، این ها همه در مورد در اولویت قرار دادن قابلیت دسترسی است.

نتیجه گیری

با توجه به ترند های جدیدی که در بالا ذکر کردیم، لازم است به خاطر داشته باشید که هدف طراح رابط کاربری باید همیشه ثابت بماند: استفاده از رویکرد ها و فن آوری های جدید برای بهتر کردن زندگی کاربران موبایل و دیگر دستگاه ها.

هر بار که ترند خاصی را بررسی می کنید، آن را در چهارچوب ارزشی که برای کاربران ارائه می دهد، در نظر بگیرید تا بهترین تجربه های کاربری را داشته باشید.

منبع: mindinventory.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا