مفاهیم پایه

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا و جاوا اسکریپت با وجود اشتراک در ریشه زبانی، دو زبان برنامه نویسی بسیار متفاوت هستند. با گذشت سال ها آن ها کمی بیشتر هم پوشانی پیدا کرده اند، اما جاوا اسکریپت همچنان یک زبان اصلی طراحی است که وب سایت ها را تعاملی تر می کند، در حالی که جاوا همچنان برای سمت سرور و برنامه نویسی محبوب است. اگر سعی در استخدام یک توسعه دهنده دارید، یا می خواهید به یادگیری نحوه کدنویسی یا ساخت یک سایت / برنامه بپردازید، دانستن تفاوت بین جاوا و جاوا اسکریپت مهم است.

ابتدا جاوا آمد، جاوا اسکریپت به جاوا وابسته بود اما این وابستگی از لحاظ فنی نبود و برای پر کردن نیاز دیگری ظاهر شد.

جاوا

جاوا بیش از چهار سال توسط جیمز گاسلینگ و تیمی از محققان Sun Microsystems طول کشید تا ساخته شد و از سال 1991 شروع به کار کرد و در سال 1995 منتشر شد.

آن ها زبانی شیء گرا را توسعه دادند که می تواند بر روی چندین سیستم عامل اجرا شود.

جاوا اسکریپت همچنین در سال 1995 منتشر شد اما بیش از 10 روز توسط Brendan Eich در Netscape به عنوان راهی برای ایجاد تعامل صفحات وب بعد از بارگیری مرورگر در آن ها ایجاد شد.

جاوا اسکریپت

در ابتدا در ماه مه 1995 به نام موکا خوانده می شد اما در ماه سپتامبر با Netscape Navigator به عنوان LiveScript ارسال شد و تا دسامبر 1995 به جاوا اسکریپت تغییر یافت.

از آن زمان به بعد در كنار HTML و CSS به یكی از سه مؤلفه اصلی اینترنت مدرن تبدیل شده است .

تفاوت های فنی جاوا و جاوا اسکریپت

جاوا و جاوا اسکریپت هر دو زبان برنامه نویسی شی گرا هستند، به این معنی که برنامه نویسان می توانند با ایجاد تکه های اطلاعات و اتصال آن ها به سایر بخش های اطلاعات، کار ها را عملی کنند.

به عنوان مثال یک شیء “گربه” ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد نام، رنگ و سن گربه و همچنین لیستی از کار هایی باشد که گربه می تواند انجام دهد، مانند غذا خوردن و خواب.

اطلاعات موجود در آن شیء در دسترس برنامه نویس است که می تواند اطلاعات مربوط به گربه را چاپ کند یا کاری را انجام دهد.

این بزرگترین شباهت است. اما اختلافات آن ها زیاد است.

1. جاوا کامپایل می شود، جاوا اسکریپت تفسیر می شود.

تفاوت های فنی جاوا و جاوا اسکریپت

جاوا دارای سیستم “یک بار بنویس، همه جا اجرا کن” است. اینگونه کار می کند:

  1. کد را در جاوا بنویسید.
  2. کد را به کد رمزگذاری قابل خواندن با کامپیوتر کامپایل کنید.
  3. کد را در ماشین مجازی جاوا اجرا کنید که یک کامپیوتر مجازی است که کد bytecode جاوا را در دستگاه ها اجرا می کند

این بدان معنی است که هر زمان که می خواهید برنامه را تغییر دهید، باید تغییر در کد جاوا را انجام دهید و مجدداً کل برنامه را به کد زیر ترجمه کنید.

سیستم کد نویسی جاوا

با این حال جاوا اسکریپت را می تواند همانطور که نوشته شده است توسط مرورگر های وب خوانده شود.

مرورگر فقط هر خط را بررسی می کند و آن را اجرا می کند. این باعث می شود انعطاف پذیر تر و آسان تر تغییر دهید، اگرچه از کد کامپایل شده در عملکرد عقب مانده است، زیرا این کار به طور مستقیم با زبان قابل خواندن دستگاه اجرا نمی شود.

2. تایپ استاتیک (جاوا) در مقابل تایپ پویا (جاوا اسکریپت)

بخش بزرگی از زبان های برنامه نویسی ذخیره مقادیر در متغیر ها است. جاوا از نوع آماری است، به این معنی که باید بگویید که هر متغیر چه ارزشی دارد و سپس ثابت می شود. مثلا:

;int a_number = 42
;’char a_letter = ‘z

“int” باید یک عدد باشد و “char” باید یک حرف باشد.

کد جاوا

اما جاوا اسکریپت به صورت پویا تایپ می شود، بنابراین هر متغیری می تواند هر نوع داده را در خود نگه دارد و آن ها می توانند بدون مشکل تغییر کنند. کد زیر بسیار خوب است:

;let number = 42
;”let a_letter = “z

کد جاوا اسکریپت

جاوا در اینجا دارای مزیت سرعت و اشکال زدایی است: اعلام انواع متغیر باعث می شود مشکلات سریعتر پیدا شود و همچنین اجازه می دهد تا کد سریعتر اجرا شود. با این حال جاوا اسکریپت برای بیشتر توسعه دهندگان سریعتر است که با آن ها کار کنند.

3. هم زمانی

جاوا می تواند چندین موضوع مختلف را همزمان انجام دهد، به این معنی که می تواند چندین کار را به طور همزمان انجام دهد.

در عوض جاوا اسکریپت از یک حلقه رویداد استفاده می کند و اساساً از طریق یک سری کار ها برای انجام کار تا رسیدن به انتها کار می کند.

باز هم جاوا در اینجا مزیت عملکردی دارد.

4. جاوا کلاس دارد، جاوا اسکریپت دارای نمونه های اولیه است

به یاد داشته باشید جاوا و جاوا اسکریپت از اشیاء برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند. هردو همچنین از “وراثت” استفاده می کنند که به اشیاء اجازه می دهد تا خصوصیات خود را از جایی دیگر دریافت کنند.

جاوا کلاس هایی که در اصل طرح هایی با دستورالعمل ساخت شی هستند، می گیرد. اما در جاوا اسکریپت اشیاء جدید با استفاده از نمونه های اولیه یا اشیایی ساخته می شوند که می توانند برای ایجاد یک شی جدید کپی شوند.

در اصل این بدان معنی است که هر شیء در جاوا اسکریپت می تواند به یک نمونه اولیه تبدیل شود، در حالی که جاوا شما را ملزم به ایجاد کلاس می کند که بتواند اشیاء را بسازد.

به کدام یک نیاز داریم؟

انتخاب جاوا یا جاوا اسکریپت

اگر می خواهید بین جاوا و جاوا اسکریپت تصمیم بگیرید ، واقعاً کار چندان سختی نیست.

شما به طور کلی به جاوا اسکریپت نیاز دارید برای:

  • وب سایت ها، برنامه های وب و سایر رابط های جلوه ای
  • سرور های وب ساده / کار های برگشتی (با Node.js)
  • ایجاد بازی ها و انیمیشن های مبتنی بر مرورگر
  • برنامه ها / بازی ها / برنامه های ساخته شده بر روی Electron

با این حال شما به جاوا نیاز دارید برای:

  • برنامه های اندروید
  • برنامه های دسک تاپ
  • برنامه های سمت سرور
  • نوشتن کد برای تلفن ها، دستگاه های IoT و سایر سخت افزار ها

اگر به دنبال انتخاب یک زبان برای یادگیری هستید، این موضوع به اهداف شما بستگی دارد. اگر به دنبال ایجاد یک حرفه برنامه نویسی و بدست آوردن اصول کاملی از اصول برنامه نویسی هستید، یا اگر می خواهید روی برنامه های غیر وب کار کنید، جاوا زبان سخت تری از نظر فنی است. همچنین در عین حال بیشترین کاربرد را در جهان دارد.

با این حال اگر می خواهید به توسعه وب بپردازید یا بیشتر قصد کار در وب سایت ها و برنامه های وب را دارید، احتمالاً جاوا اسکریپت یک مهارت “ضروری” برای شما است.

در دراز مدت یادگیری هر دو ضرری نخواهد داشت، زیرا هر دو مفاهیمی را شامل می شوند که می توانند شما را به یک برنامه نویس بهتر تبدیل کنند.

آنچه در این مقاله برای شما به اشتراک گذاشته شد، بررسی تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت بود که امیدواریم پس از مطالعه آن برای شما مفید واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا