مفاهیم پایه

تفاوت های رمزنگاری WPA, WEP ,WPA2 در وای فای

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان تفاوت های رمزنگاری WPA, WEP ,WPA2 در وای فای را به طور کامل شرح دهیم، در ادامه با ما همرا ه باشید.

برای اینکه بخواهم برای شما عزیزان تفاوت این چند رمزنگاری را تشریح کنم، ابتدا تعریفی از تمامی آن ها برایتان بازگو خواهم کرد تا با تمامی ویژگی های هر کدام آشنا شوید، سپس به سراغ تفاوت هایشان خواهیم رفت. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رمزنگاری متقارن مراجعه کنید.

(WEP (Wired Equivalent Privacy

تقریبا می توان گفت یک از پر استفاده ترین الگوریتم های رمزنگاری وایرلس در جهان می باشد. به دلیل سازگار بودن این الگوریتم معمولا اولین گزینه در انتخاب منو رمزنگاری ها است.

تفاوت های رمزنگاری WPA, WEP ,WPA2 در وای فای

Wired Equivalent Privacy) WEP) یک پروتکل امنیتی است که در استاندارد IEEE Wireless Fidelity) Wi-Fi) با استاندارد 802.11b مشخص شده است که به منظور ارائه یک شبکه محلی بی سیم (WLAN) با سطح امنیت و حریم خصوصی قابل مقایسه با آنچه معمولاً از یک شبکه سیمی انتظار می رود، می باشد.

شبکه محلی سیمی (LAN) به طور کلی توسط مکانیسم های امنیتی فیزیکی (دسترسی کنترل شده به ساختمان) که برای یک محیط فیزیکی کنترل شده مؤثر هستند، محافظت می شود، اما ممکن است برای WLAN ها بی اثر باشد زیرا امواج رادیویی لزوماً محدود به دیوارهای حاوی شبکه اند.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به تازگی گزارشی را منتشر کرد با استناد به “نقص های مهم امنیتی” در WEP که WLAN ها را با استفاده از پروتکل آسیب پذیر در برابر حملات (به نام حملات حریم خصوصی معادل بی سیم) قرار داده است. در جریان بررسی گروهی این فناوری، آنها قادر به رهگیری و اصلاح انتقالها و دسترسی به شبکه های محدود بودند. اتحاد سازگاری سازگار با شبکه وایرلس اترنت (WECA) ادعا می کند که WEP، که در بسیاری از محصولات شبکه ای گنجانده شده است، هرگز به عنوان تنها مکانیزم امنیتی برای WLAN در نظر گرفته نشده است و این که همراه با شیوه های امنیتی سنتی، بسیار مؤثر است.

(WPA (Wifi Protected Access

دسترسی محافظت شده (Wi-Fi )WPA یک استاندارد امنیتی برای کاربران دستگاههای محاسباتی مجهز به اتصالات اینترنت بی سیم است. WPA توسط اتحادیه Wi-Fi برای ارائه رمزگذاری اطلاعات پیشرفته تر و تأیید هویت بهتر کاربر از Wired Equivalent Equivalent) WEP)، استاندارد اصلی امنیتی Wi-Fi تهیه شده است.

استاندارد جدید، که توسط IEEE در سال 2004 به عنوان 802.11i تصویب شد، به گونه ای طراحی شده است که با WEP سازگار با قبل باشد تا تشویق سریع و آسان اتخاذ شود. متخصصان امنیت شبکه توانستند از WPA در بسیاری از دستگاههای مبتنی بر WEP با یک بروزرسانی ساده سیستم عامل پشتیبانی کنند.

(WPA2 (Wi-Fi Protected Access 2

(WPA2 (Wi-Fi Protected Access 2

نام این رمزنگاری شبکه مخفف Wi-Fi Protected Access 2 – Key-Pre-Shared Key می باشد، و همچنین WPA یا WPA2 Personal نامیده می شود، روشی برای تأمین امنیت شبکه شما با استفاده از WPA2 با استفاده از تأیید هویت اختیاری (Pre-Shared Key (PSK که برای کاربران خانگی بدون سرور شرکت طراحی شده است.

برای رمزگذاری شبکه با WPA2-PSK، روتر خود را نه با کلید رمزگذاری، بلکه با یک عبارت عبور انگلیسی ساده بین 8 تا 63 کاراکتر ارائه می کنید.

با استفاده از فناوری موسوم به TKIP (برای پروتکل یکپارچگی کلیدی Temporal Key) ، از این عبارت عبور به همراه شبکه SSID ، برای تولید کلیدهای رمزنگاری منحصر به فرد برای هر مشتری بی سیم استفاده می شود و آن کلیدهای رمزگذاری دائماً تغییر می یابند.

تمامی توضیحاتی که در بالا ذکر شد، تعریف های کوچکی بود برای هر کدام از این شبکه های رمزنگاری. حال بیایید به تفاوت های آن ها با یکدیگر بپردازیم.

تفاوت های رمزنگاری WPA, WEP ,WPA2 در وای فای

کلمات اختصاری WEP ،WPA و WPA2 به پروتکل های رمزگذاری بی سیم مختلفی اشاره دارند که برای محافظت از اطلاعات ارسال شده و دریافت از طریق شبکه بی سیم در نظر گرفته شده اند. انتخاب پروتکل برای استفاده برای شبکه شخصی شما اگر با تفاوت های آنها آشنا نباشید می تواند کمی گیج کننده باشد.

در زیر نگاهی به تاریخچه رمزگذاری بی سیم و مقایسه این پروتکل ها می پردازیم تا بتوانید تصمیم خود را به طور قطعی بگیرید که آیا می خواهید از آن برای منزل خود و یا در محل کار خود استفاده کنید؟

به طور خلاصه، WPA2 چیزی است که شما در صورت امکان می توانید از آن استفاده کنید. همه دستگاه ها از آن پشتیبانی نمی کنند، اما اگر مورد استفاده شما باشد، اتخاذ این نکته مهم است که به روز ترین امنیت ممکن برای همه دستگاه هایی که در حال حاضر متصل هستند در دسترس باشد و در نهایت به شبکه Wi-Fi شما متصل شود.

استفاده از WEP / WPA / WPA2 در روتر

در هنگام راه اندازی اولیه، اکثر نقاط دسترسی بی سیم و روتر به شما امکان می دهد پروتکل امنیتی را برای استفاده انتخاب کنید. البته این نکته مهمی است، اما برخی از مردم به تغییر آن اهمیت نمی دهند.

استفاده از WEP / WPA / WPA2 روی روتر

در هنگام راه اندازی اولیه، اکثر نقاط دسترسی بی سیم و روتر به شما امکان می دهد پروتکل امنیتی را برای استفاده انتخاب کنید. در حالی که البته این یک چیز خوب است، برخی از مردم به تغییر آن اهمیت نمی دهند.

مشکل عدم تغییر پروتکل امنیتی پیش فرض مورد استفاده روتر، این است که ممکن است از WEP استفاده کند، که اکنون می دانیم ایمن نیست. یا حتی بدتر، روتر ممکن است کاملاً باز و بدون رمزگذاری یا رمز عبور باز شود. اگر شبکه خود را راه اندازی می کنید، حتما از WPA2 یا حداقل WPA استفاده کنید.

اگر به دنبال یک کارت یا دستگاه بی سیم جدید هستید، اطمینان حاصل کنید که آن را با Wi-Fi CERTIFIED ™ برچسب گذاری کرده اید تا بدانید که مطابق با آخرین استاندارد امنیتی است. برای اتصالات موجود، اطمینان حاصل کنید که شبکه بی سیم شما از پروتکل WPA2 استفاده می کند، به خصوص هنگام انتقال اطلاعات شخصی یا تجاری محرمانه.

استفاده از WEP / WPA / WPA2 در Client Side

تفاوت های رمزنگاری در وای فای

هنگامی که سعی می کنید برای اولین بار به یک شبکه بی سیم مجهز به امنیت ارتباط برقرار کنید، از طریق لپ تاپ، دسک تاپ، تلفن هوشمند و غیره، از شما خواسته می شود تا کلید امنیتی یا رمز عبور صحیح را وارد کنید تا به این طریق به شبکه دسترسی پیدا کنید.

این رمز عبور کد WEP / WPA / WPA2 است که سرپرست روتر هنگام تنظیم امنیت شبکه در روتر تان تنظیم کرده است. اگر به یک شبکه تجاری متصل هستید، به احتمال زیاد توسط مدیر شبکه ارائه می شود.

بر خلاف دید مدیر که در آن روتر برای استفاده از یک پروتکل امنیتی خاص تنظیم شده است، شما به عنوان کاربر نمی توانید چیزی را در مورد روش امنیتی از طرف مشتری تغییر دهید. وقتی رمز عبور شبکه Wi-Fi را وارد می کنید، با استفاده از پروتکل قبلاً مشخص شده، دسترسی پیدا خواهید کرد. به همین دلیل است که شما باید بعد از اتصال به تنظیمات امنیتی شبکه توجه داشته باشید تا بتوانید انتقال آن شبکه خاص را بی خطر و امن بدانید.

امنیت در شبکه WIFI

بهترین های رمزنگاری از نظر امنیت را برای شما عزیزان به ترتیب در بخش زیر بیان می کنیم:

  1. WPA2+AES
  2. WPA+AES
  3. WPA+TKIP/AES
  4. WPA+TKIP
  5. WEP
  6. Open Network

بهترین حالت WPA2+AES می باشد.

امیدوارم از مقاله تفاوت های رمزنگاری WPA, WEP ,WPA2 در وای فای ، نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید به راحتی، شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا