آموزش

دارک وب و دیپ وب چیست و چگونه می توان به آن ها وارد شد؟

شاید تا به حال درباره دارک وب و دیپ شنیده باشید اما ندانید که واقعا چه هستند، تنها حسی شوم و نفرین شده نسبت به آن ها دارید. شاید تصور کنید که مکان یا مکان هایی هستند که هکرهای خطرناک در آنجا پرسه می زند.

  1. اما واقعا منظور از دارک وب و دیپ وب چیست؟
  2. چه کاری با آن ها می توان کرد؟
  3. چگونه می توان به آن ها حتی وارد شد؟
  4. آیا این کار خطرناک است؟

بگذارید این مطلب را ابتدا با توضیح دارک وب (Dark Web) شروع کنیم.

دیپ وب چیست؟

اول از همه باید گفت، دیپ وب و دارک وب یک چیز یکسان نیستند، گرچه به طور قابل توجهی می توانند همپوشانی داشته باشند.

منظور از دیپ وب همه صفحاتی است که ایندکس نشده اند، به این معنی است که در هنگام سرچ کردن موتورهای جستجو آن ها را به شما نمایش نمی دهند. کرالر های موتورهای جستجو آن ها را نمی بینند و برای موتور های جستجو آن ها را نامرئی می کنند.

بدین منظور برای دسترسی به این صفحات، نیاز است تا آدرس دقیق آن لینک را بدانید یا پس از ورود به قسمت دیپ وب بر روی لینک دیگری کلیک کنید.

همچنین دیپ وب می تواند بخشی از دنیای قانونی و اصلی وب باشد (مانند Netflix یا Amazon)، به دلیل اینکه بخشی از این صفحات شخصی سازی شده اند و نیازی به ایندکس شدن URL ها نیست.

دارک وب چیست؟

دارک وب لایه ای عمیق تر است: از نظر تکنیکی باید گفت که بخشی از دیپ وب می باشد (که آن را غیرقابل دسترسی می کند مگر اینکه بدانید کجا باید بروید)، اما تمرکز دارک وب بر روی فعالیت ها و خدمات غیر قانونی است. می تواند بسیار ترسناک باشد. بعضی افراد آن را جایی می نامند که تاریک ترین وجه انسانی در آنجا نشان داده می شود.

دقیقا درون دارک وب چه چیزی وجود دارد؟

در دارک وب، می توانید موارد زیر را پیدا کنید (مطلب حاوی موارد حساس است در صورت عدم تمایل به خواندن، می توانید عناوین بعدی را مطالعه کنید)

  • بازار فروش مواد، از مواد تفریحی کجاز گرفته غیرقانونی (مانند حشیش یا شیشه)
  • وب سایت های فروش غیر مجاز اسلحه
  • امکان دانلود نرم افزار برای جستجو های عمیق تر (مانند Onion) و لیست وب سایت های دارک وب و دیپ وب.
  • کتاب های نایاب و اسکن شده
  • طرح های مختلف برای چاپ سه بعدی، از قانونی گرفته تا غیرقانونی
  • نقشه راه های دسترسی به ساختمان های مختلف
  • اسناد Wikileak
  • پرتال ویکی پنهان یا به اصطلاح ویکی پدیای اصلی
  • فایل هایی که ادعا می کنند حاوی عکس های برهنه از افراد مشهور هستند (که البته بیشتر آن ها ساختگی اند)
  • وب سایت هایی حاوی ویدئو هایی درمورد آزار کودکان، حیوانات، اسیران جنگی و …
  • محتوا های خشونت جنسی کودکان
  • مطالبی درمورد نژادپرستی و ترویج خشونت علیه اقلیت ها
  • ویدئو هایی درمورد چگونگی پخت گوشت انسان
  • محلی برای استخدام آدمکش
  • شایعه ای مبنی بر وجود سایت هایی به نام “اتاق قرمز” که در مورد شکنجه و کشتن است

اگر لیست بالا را خوانده باشید، بعضی از موارد بالا با استفاده از ارز دیجیتالی (بیت کوین) خرید و فروش می شوند اما در انتها کالایی به شما داده نمی شود. البته اگر کسی از طریق این سایت ها به دنبال خرید و یا دریافت خدماتی است، همانند افراد مجرم در این سایت ها شناخته می شود. با اینکه بسیاری از موارد تبلیغ شده در دارک وب کلاهبرداری هستند اما چیزی از خطرناک بودن و منزجر کننده بودن این محیط کم نمی کند.

بازار اصلی همه این موارد اصطلاحا جاده ابریشم خوانده می شود. مقامات توانستند این بازار را ببندند و صاحب آن را دستگیر کنند اما این بازار دوباره توسط یکی از ستوان های خودشان که اخیرا دستگیر شد بازسازی شد. باید دید تا چه مدت می توان این بازار را بسته نگه داشت، البته بازار های کوچک زیادی در دارک وب هستند که هنوز کار های غیرقانونی می کنند.

تفاوت دارک وب و دیپ وب چیست؟

در بسیاری از زمان ها این دو اصطلاح به جای یکدیگر به کار می روند، انگار که یک معنی دارند. اما این گونه نیست، دیپ وب، تنها مربوط به صفحات ایندکس نشده است، در حالی که دارک وب صفحاتی است که هم ایندکس نشده اند و هم درگیر کار های غیرقانونی هستند.

مقایسه دارک وب و دیپ وب

با استفاده از این کوه یخ سعی شده است تا تفاوت این اصطلاح را به خوبی نشان داد. همانطور که می بینید، دارک وب پایین تر از دیپ وب قرار دارد.

نکته کلیدی اینجاست: دیپ وب به وسیله صفحات ایندکس نشده ساخته شده است به دلیل اینکه موتور های جستجو نتوانسته اند آن ها را ببینند یا نیازی به ایندکس شدن نداشته اند. در مقابل، دارک وب می خواهد که پنهان بماند، به دلیل اینکه یک مرکز تجارت با اهداف شوم است.

دیپ وب از نظر اخلاقی خنثی است، می تواند هم برای موارد خوب و هم برای موارد بد مورد استفاده قرار گیرد. دارک وب جایی است که قسمت غیر قانونی و غیر اخلاقی جامعه به هم می رسند.

در کل باید گفت که همه دیپ وب شامل دارک وب نیست اما همه دارک وب شامل دیپ وب می شود.

وب سایت های بیشتر: وب سایت های سطحی (surface web) و وب سایت های سایه ای (shadow web)

یکی دیگر از مفهوم هایی که باید با آن آشنا باشید وب سطحی است: به معنی همه وب سایت هایی که به طور نرمال از طریق موتور های جستجو در دسترس هستند، بنابراین بخش وانیلی اینترنت نامیده می شود. حتی می توانید جایگاه آن را در تصویر بالا ببینید.

و در آخر، اخرین اصطلاحی که باید بدانید وب سایه است. گفته می شود حتی این لایه عمیق تر از دارک وب است و مرکزی برای فعالیت های جنایی. طبق شایه ها در وب سایه حتی جنایات جدی تری نسبت به دارک وب اتفاق می افتد.

طبق تحقیقات بهترین محققان امنیت سایبری گفته می شود که وب سایه شایعه ای بیش نیست.

اگر دارک وب ها و یا دیپ وب ها را جستجو کنید، تبلیغات زیادی را خواهید دید که در عوض بیت کوین دروازه ورود به این دنیای پنهان وب را به شما نشان می دهند. همه این ها تنها کلاهبرداری هستند، پس مراقب باشید در هنگام جستجو بر روی چه چیزی کلیک می کنید.

متاسفانه، این کار باعث بدنام شدن ارز دیجیتالی می شود، که به خودی خود برای اقتصاد بد نیست.

هرچند که مفهوم وب سایه هنوز آنلاین است و در فرم های مختلف مورد بحث قرار می گیرد (مانند تئوری توطئه است که توسط افرادی که چیز زیادی از دنیای وب نمی دانند ایجاد شده است) به این معنی نیست که در آینده ممکن است واقعی شود. حتی اگر واقعی باشد یا خواهد شد، پرداخت هزینه راه دسترسی به آن نیست.

حتی اگر کانونی برای فعالیت های غیرقانونی و وحشتناک تر از دارک وب باشد، دلیلی برای رفتن به آنجا وجود ندارد مگر اینکه خودتان هم جزو یکی از آن ها باشید و یا اینکه با هدف تخریب این سایت ها پا به چنین محیط هایی می گذارید.

آیا دسترسی به دیپ وب یا دارک وب غیرقانونی است؟

tor مرورگر دارک وب

به طور خلاصه باید گفت خیر، جستجو کردن صفحات ایندکس نشده غیرقانونی نیست. یا استفاده از مرورگر با حریم خصوصی بالا Tor، که به طور معمول برای جستجو دیپ دارک و دارک وب استفاده می شود.

در حقیقت، ممکن است بخشی از وبلاگ قدیمی تان که مربوط به 10 سال پیش است و موتور های جستجو نتوانسته اند آن را ایندکس کنند در دیپ وب قرار گرفته باشد، اما رفتن به آن صفحات کاملا بی خطر است.

آنچه غیرقانونی است دسترسی و مرور این نوع وب ها نیست، بلکه گشتن به دنبال خدمات غیرقانونی است یا تلاش برای هک کردن بدون اجازه است. این عملی است که باعث به دردسر افتادن شما می شود نه جستجو کردن ساده.

البته باید بدانید که دسترسی به دارک وب بدون در نظر گرفتن امنیت سایبری می تواند بسیار خطرناک باشد. این کار شما را در برابر خطرات زیادی قرار می دهد، اما اگر کنجکاوی تان به شما اجازه می نمدهد که از این کار صرف نظر کنید پس ادامه مطلب را بخوانید:

دارک وب فکری چیست؟

اما این اصطلاح چه معنی ای می تواند داشته باشد؟

خب، حقیقت جالبی که درباره آن وجود دارد این است که دارک وب فکری ارتباطی با امنیت سایبری یا صفحات ایندکس شده ندارد و همچنین وجه اشتراکی با دارک وب و دیپ وب هم ندارد.

متشکل از یک عده روشنفکر محافظه کار است که به طور معمول تنها کسانی بودند که اجازه داشتند در جمع حرف بزنند، مشهور ترین آن ها در مراکز سنتی انتشار اطلاعات بودند. بیشتر آن ها پروتستان هایی میان سال یا پیرتر بودند که به عنوان متخصص در تلویزیون، ویراستار در انتشارات بزرگ یا استاد دانشگاه های مطرح فعالیت می کردند.

از آنجا که جهت گیری ها باعث شد تا صدای آن ها کمتر در رسانه ها شنیده شود، در حدود یک دهه پیش، این روشنگران کلاسیک (که راستگرا بودند) شروع به اعتراض به خاطر سانسور شدن کردند. آن ها ادعا کردند که رسانه گرایشی چپ دارد، صدای اقلیت ها شده است، به دنبال درستی سیاسی و استعمار زدایی است. از این رو آن ها ادعا می کنند که به یک دارک وب فکری منتقل شده اند، چون که کسی صدای آن ها را نمی شنود.

خطرات اصلی دارک وب ها چیست؟

برگردیم سر داستان امنیت سایبری، دوباره نیاز است یادآوری کنیم که دارک وب جای بسیار خطرناکی است، خصوصا اگر فردی متخصص نیستید و تنها برای ارضای حس کنجکاوی خود به دنبال این وب ها رفته اید.

در ادامه میتوانید راهنمایی برای دسترسی به این محیط را ببینید اگر انجام اینکار ضروری است.

البته این را هم باید بدانید که دارک وب ها ممکن است امنیت شما را به خطر بیاندازند حتی اگر دخالتی در آن نداشته باشید.

می دانید چرا؟

زیرا یکی از کالا هایی که در بازار های دارک وب اغلب معامله می شود، داده های شماست. هزاران هزار گیگ اطلاعات شخصی برای فروش به هکر ها وجود دارد. در این قسمت است که هکر ها داده های خود را برای حملات پر کردن اطلاعات، سرقت هویت و سایر مشاغل مورد دار دریافت می کنند.

برای مثال روزنامه نگاران Cent می خواستند بدانند که دارک وب از آن ها چه می دانند و جواب این بود: خیلی چیز ها.

چگونه از دارک وب در امان بمانیم؟

اول از همه اینکه، به آنجا نروید.

دوما، به خوبی از اطلاعات خود محافظت کنید. مراقب باشید اجازه دسترسی به چه داده هایی را می دهید (بدون فکر هر پیامی را yes نزنید فقط صرف اینکه بخواهید وارد یک سایت شوید). پسووردی قوی انتخاب کنید نه یک چیز ساده و به راحتی قابل هک شدن.

دیر یا زود برخی از اطلاعت تان برای فروش در دارک وب لو می رود. چیزی که مهم است دقت کنید اطلاعات تان آنقدر دقیق نباشند، آنقدر جزئی اطلاعات ندهید تا باعث آسیب رسیدن به شما شوند و هرجا که می توانید احراز هویت چند عاملی را فعال کنید. داشتن قابلیت مورد اعتماد محافظت از بدافزار ها نیز بسیار مهم است.

اگر نیاز دارید تا به دارک وب بروید آن را بررسی کنید، احتیاط کنید. از یک مرورگر مرورگر حریم خصوصی رمزگذاری شده (مانند Tor) استفاده کنید. هیچ اطلاعات واقعی را از خودتان به اشتراک نگذارید، چیزی نخرید و با کسی صحبت نکنید و هیچ نرم افزاری را نصب نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا