Cloud

دیتابیس ابری DBaaS چیست؟

درسال های اخیر پردازش ابری بسیار رشد کرده است و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها برای ذخیره و دسترسی به داده های خود از سرویس های ابری استفاده می کنند. رایانش ابری و انواع سرویس های ابری امروزه بسیار پرکاربرد هستند. تکنولوژی ابری بسیار سازگار و تطبیق پذیر است و همین باعث شده تا دیتابیس های ابری نیز به وجود آیند. دیتا بیس ابری DBaaS نیز به عنوان یک سرویس ارائه شده است.

فضای ابری و دیتابیس
فضای ابری و دیتابیس

در واقع بانک اطلاعات به عنوان یک سرویس (DBaaS)، یک مدل سرویس محاسبات ابری است که بدون نیاز به تنظیم سخت افزار فیزیکی، نصب نرم افزار یا پیکربندی برای عملکرد، نوعی دسترسی به یک پایگاه داده را در اختیار کاربران قرار می دهد. در اصل، DBaaS یک سرویس مدیریت شده است که دسترسی به یک پایگاه داده را برای استفاده در برنامه ها و داده های مرتبط با آنها فراهم می کند.

سرویس دیتابیس ابری DBaaS امکان دسترسی 24 ساعته به داده ها را فراهم می کند و مزیت های بسیار زیادی دارد. این دیتابیس برای محیط مجازی است و کاربران می توانند با اینترنت به آن دسترسی پیدا کنند. با استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری پردازش ابری، دیتابیس های ابری راه اندازی شده اند.

DBaaS ویژگی مدیریتی دارد، که تمام موارد اساسی پایگاه داده را از طریق API کنترل می کند. این API از طریق یک کنسول مدیریت، که معمولاً یک برنامه وب است به کار برده می شود. کاربر ممکن است از آن برای مدیریت و پیکربندی بانک اطلاعاتی و حتی تهیه دیتابیس استفاده کند.

دیتابیس های ابری در ابتدا تنها برای دسترسی و خواندن داده ها استفاده می شدند. بر اساس نیاز کاربران این دیتابیس ها نیز پیشرفت کردند و پس از مدتی قابلیت نوشتن کوئری نیز به آن اضافه شد. این دیتابیس ها برای ذخیره کردن داده های با حجم بسیار بالا، کاربرد زیادی دارد. برای اینکه دسترسی به داده ها آسان باشد، باید این داده ها در مکان های مختلف توزیع شوند و دسترسی به آن ها از هر جایی ممکن باشد.

تفاوت دیتابیس ابری از دیتابیس های دیگر
تفاوت دیتابیس ابری از دیتابیس های دیگر

ساختاری که دیتابیس ابری دارد با دیتابیس های معمول متفاوت است، زیرا در دیتابیس ابری داده ها در دیتاسنترهای موجود در مکان های مختلف ذخیره می شوند. همین پیچیدگی ساختار دیتابیس ابری باعث تفاوت آن با دیتابیس های معمول است. برای دسترسی به داده های دیتابیس همانطور که گفته شد از اینترنت می توان استفاده کرد. اگر لازم باشد از طریق موبایل نیز به این داده ها دسترسی داشته باشید، با سرویس های اینترنتی این مورد امکان پذیر است.

اگر می خواهید اطلاعاتی در رابطه با نرم افزار سیستم مدیریت پایگاه داده یا SQL Server داشته باشید به مقاله آن مراجعه کنید.

انواع دیتابیس ابری

  • دیتابیس منطقی
  • دیتابیس غیر منطقی
  • ماشین مجازی

کیفیت و نوع سرویس هر یک از این موارد با یکدیگر متفاوت است. شما باید براساس نیازهای سازمان خود بهترین سرویس را انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب سرویس

1- حجم دیتابیس: هر نوع سرویس دهنده میزان حجم مشخصی برای ذخیره داده دارد. از مهمترین دغدغه ها در انتخاب دیتابیس میزان حجم آن است.

2- قابل انتقال بودن: امکان دارد سرویس دهنده، به دلایل مختلف، دیگر مایل به ادامه سرویس دهی نباشد. در این موارد امکان از بین رفتن داده های شما وجود دارد؛ به همین خاطر توصیه می شود تا در انتخاب سرویس دهنده دقت داشته باشید. نوعی را انتخاب کنید که امکان انتقال داده های شما در هر لحظه وجود داشته باشد، زیرا دسترسی به داده ها اولویت اول است.

معیار های انتخاب
معیار های انتخاب

3- بررسی انجام تراکنش ها: از دیگر موارد مهم، ظرفیت دیتابیس در انجام تراکنش ها است. در شرکت هایی که تراکنش های مالی انجام می دهند، همه کاربران مایل هستند تا از موفقیت تراکنش خود مطلع شوند.

4- پیکربندی: بسیاری از سرویس دهنده ها، خود دارای پیکربندی هستند و این مدیریت دیتابیس را بسیار آسان می کند. اما در برخی نیز امکان مدیریت پیکربندی ها نیز برای مدیر فراهم است. در چنین مواردی امکان تغییرات و مدیریت گسترده تر وجود دارد.

5- دسترسی پذیری: هر نوع دیتابیس دسترسی متفاوتی خواهد داشت؛ یکی از این روش ها استفاده از درایور است. درایور اجازه می دهد اتصالات خارجی به صورت استاندارد به داده ها دسترسی پیدا کنند. روش دیگر استفاده از واسطه یا پروتکل است که برخی از آنها از مدل های جدید API استفاده می کنند.

6- داشتن گواهینامه معتبر: داشتن این گواهینامه مزیت بسیار خوبی است که یک سرویس دهنده می تواند داشته باشد. برای سرویس دهندگان DBaaS گواهینامه FISMA بسیار معتبر است.

7- امنیت: مهمترین مشکل برای داده ها نداشتن امنیت است؛ باید در مکان ذخیره سازی داده ها و همچنین رمز گذاری آن ها دقت بسیار بالایی داشت.

8- پشتیبانی: باید به دنبال سرویس دهندگانی باشید که روشی مناسب برای پشتیبانی از داده های شما داشته باشند.

مزایای دیتابیس ابری

مزایای دیتابیس ابری
مزایای دیتابیس ابری
  • سرویس آماده امکان دسترسی سریعتر کاربران را فراهم می کند و نیازی به نصب نرم افزار دیتابیس روی سیستم وجود ندارد.
  • استفاده از این سرویس ها باعث کاهش هزینه ها می شود، زیرا دیگر نیازی به ایجاد زیرساخت وجود ندارد.
  • امکان دسترسی به داده ها از هر مکانی وجود دارد.

معایب دیتابیس ابری

  • باید برای استفاده از دیتابیس هزینه پرداخت شود.
  • در صورت انتقال داده نیز باید هزینه پرداخت شود که در زمانهایی با ترافیک بالا میزان هزینه بسیار بالا خواهد بود.
  • مشکل دیگر در انتقال داده ها است، زیرا هر سرویس دهنده روش متفاوت و مخصوص به خود دارد.

در این مقاله با دیتابیس ابری DBaaS به طور کامل آشنا شدید. بسته به نیاز کاری شما می توانید یک نوع از پایگاه داده ابری را انتخاب نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا