Serverآموزش

آموزش مرحله به مرحله ساختن بریج (Bridge) در میکروتیک

در این آموزش، ما در مورد نحوه ساخت بریج در میکروتیک صحبت خواهیم کرد. رابط بریج در واقع یک رابط مجازی است که برای گروه بندی چندین رابط فیزیکی در یک واحد استفاده می شود. بنابراین رابط فیزیکی که به بریج اضافه می شود “Bridge Port” نامیده می شود. از این نظر، یک رابط بریج ممکن است یک یا چند پورت بریج داشته باشد. در این حالت هر پورت بریج به عنوان یک سوئیچ عمل می کند. خوب است بدانید عملکرد پورت هایی که بریج می شوند درست مثل زمانی است که همه به یک سوئیچ وصل شده اند.

مراحل ساختن بریج در میکروتیک

در این آموزش ما با ساختن یک بریج در میکروتیک به نام “Master_LAN” کار را شروع می کنیم. سپس رابط فیزیکی “Ether-2” و “Ether-3” را به عنوان یک پورت، به رابط بریج “Master_LAN” اضافه می کنیم. پس از آن، یک آدرس IP به رابط بریج “Master_LAN” اختصاص می دهیم. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

bridge>>Add

برای افزودن رابط بریج جدید، روی گزینه “Bridge” از منوی “Winbox” کلیک کنید. سپس مانند تصویر در تب Bridge بر روی علامت (+) کلیک کنید.

مرحله دوم

ساخت رابط بریج "Master_LAN"

در پنجره “New Interface”، یک نام توصیفی برای این رابط بریج در قسمت “Name” بنویسید. همانطور که گفته شد ما در این آموزش نام آن را “Master_LAN” می گذاریم. در نهایت روی “Apply” و سپس روی “OK” کلیک کنید. با این کار یک رابط بریج در میکروتیک ساخته شد.

مرحله سوم

Port>>+

اکنون برای افزودن رابط های فیزیکی مد نظر به رابط بریج ساخته شده در مرحله قبل، به تب “Ports” رفته و بر روی علامت (+) کلیک کنید تا یک پورت بریج اضافه شود.

مرحله چهارم

افزودن رابط فیزیکی "Ether-2" به رابط بریج "Master_LAN"

در پنجره New Bridge Port، رابط فیزیکی را از قسمت “Interface” که می خواهید به بریج اضافه کنید، انتخاب کنید. ما در این پست رابط فیزیکی “Ether-2” و “Ether-3” را به رابط بریج خود اضافه می کنیم. به همین خاطر در ابتدا رابط «Ether-2» را از قسمت «Interface» انتخاب می کنیم. سپس از قسمت “Bridge”، رابط بریج “Master_LAN” که در مراحل قبل ایجاد کرده بودیم را انتخاب می کنیم. در نهایت روی دکمه “Apply” و سپس “OK” کلیک کنید. اکنون رابط فیزیکی «Ether-2» به رابط بریج “Master_LAN” اضافه شد.

مرحله پنجم

افزودن رابط فیزیکی "Ether-3" به رابط بریج "Master_LAN"

حال وقت اضافه کردن رابط فیزیکی “Ether-3” به رابط بریج “Master_LAN” رسیده است. برای این کار مراحل 3 و 4 را عینا تکرار کنید، تنها با این تفاوت که باید این بار رابط “Ether-3” را از قسمت “Interface” انتخاب کنید.

مرحله ششم

رابط بریج "Master_LAN" با دو پورت بریج "Ether-2" و "Ether-3"

در این لحظه اگر تمام مراحل را درست انجام داده باشید دو رابط فیزیکی “Ether-2” و “Ether-3” به عنوان پورت بریج به رابط بریج شما اضافه شده اند مانند آنچه در تصویر دیده می شود. در اینجا، ستون “Interface” نشان دهنده پورت های بریج است و ستون “Bridge” هم نشان دهنده رابطی است که پورت های بریج به آن متصل شده اند.

اختصاص IP به رابط بریج در میکروتیک

در این آموزش ما از آدرس “192.168.1.0/24” به عنوان آدرس شبکه و از آدرس “192.168.1.254/24” به عنوان آدرس IP رابط بریج استفاده خواهیم کرد.

مرحله اول

IP<<Addresses>>+

از منوی “Winbox” به گزینه “IP” بروید و سپس “Addresses” را انتخاب کنید. اکنون برای افزودن آدرس IP جدید روی (+) کلیک کنید.

مرحله دوم

وارد کردن آدرس IP و انتخاب رابط بریج ساخته شده

در پنجره “New Address”، آدرس “192.168.1.254/24″ را در قسمت ” Address ” وارد کنید. اگر آدرس IP را با مقدار CIDR که “/24” است بنویسیم، نیازی به تعریف ماسک زیر شبکه یا اطلاعات ماسک شبکه در قسمت “Network” نیست. در ادامه رابط بریج خود را که در مراحل قبل ساخته بودید از قسمت “Interface” انتخاب کنید. در این آموزش ما رابط بریج، ما رابط بریج “Master_LAN” را انتخاب می کنیم. برای ذخیره اطلاعات IP و بستن این پنجره، ابتدا روی دکمه “Apply” و سپس روی دکمه “OK” کلیک کنید.

سخن پایانی

در این پست آموختید که چطور یک رابط بریج در سرور میکروتیک خود بسازید. سپس دو رابط فیزیکی را به عنوان پورت بریج به رابط بریج اضافه کردیم (اگر شما می خواهید پورت های بریج بیشتری اضافه کنید باید مراحل 3 و 4 را برای هر یک تکرار کنید). در نهایت یک آدرس IP به رابط بریجی که ساخته بودیم اختصاص دادیم. همه این مراحل برای ساختن بریج در میکروتیک باید انجام شود تا به نتیجه دلخواه برسید. امیدواریم این آموزش به شما در این زمینه کمک کرده باشد.

منبع: mo-nirul.blogspot.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا