CMSWordPressآموزش

نحوه ساخت و ویرایش سایدبار یا نوار کناری در وردپرس

نوار های کناری راهی عالی برای افزودن مطالب و قابلیت های اضافی به وب سایت شما هستند، بدون آنکه از محتوای اصلی آن منحرف شوند. بیشتر تم های وردپرس دارای یک نوار کناری داخلی یا سایدبار است که ممکن است از قبل دارای برخی ابزارک های وردپرس مانند نوار جستجو یا لیستی از جدیدترین پست های وبلاگ شما باشد. در این مقاله ما به شما چگونگی ساخت سایدبار در وردپرس را آموزش خواهیم داد.

سایدبار در وردپرس چیست؟

نوار کناری یا ساید بار یک منطقه نمایش ابزارک در وب سایت وردپرسی شما است که در آن می توانید محتوایی را نمایش دهید که جزئی از صفحه اصلی نیست.

این محتوای ثانویه از طریق ابزارک به وب سایت شما اضافه می شود. برای مثال ممکن است از یک ابزارک برای نمایش لیستی از پست های وبلاگ که اخیراً منتشر شده استفاده کنید.

وردپرس طیف وسیعی از ابزارک ها را پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید محتوا و قابلیت های اضافی را به وب سایت خود اضافه کنید.

سایدبار می تواند برای کمک به بازدید کنندگان در پیمایش وب سایت شما مفید باشد، اما می تواند عملکرد های دیگری نیز ارائه دهد. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه آنلاین ایجاد کرده اید، ممکن است از نوار کناری برای نمایش کشویی استفاده کنید که به بازدید کنندگان امکان می دهد محصولات را بر اساس قیمت، دسته و گزینه های تحویل فیلتر کنند.

در این سناریو اسلایدر ها همیشه بدون دسترسی به محتوای اصلی صفحه، در دسترس خواهند بود. اگر می خواهید از وب سایت خود درآمد کسب کنید، سایدبارها نیز می توانند مکانی ایده آل برای نمایش تبلیغات باشند.

گرچه اصطلاح “نوار کناری” یک ستون عمودی را نشان می دهد که در کنار محتوای اصلی شما نمایش داده می شود، اما نوار های کناری می توانند در سایر مکان ها از جمله بالا یا پایین صفحه وب سایت شما نیز ظاهر شوند.

نوار های کناری لازم نیست نوار هایی عمودی باشند که در کنار محتوای اصلی صفحات وب شما هستند. مکان ستون های فرعی سایت شما بسته به قالب انتخاب شده وردپرس شما متفاوت خواهد بود.

نحوه ساخت ، حذف و ویرایش سایدبار

می توانید نوار کناری را از طریق داشبورد یا از طریق وردپرس Customizer تنظیم کنید.

1. نحوه ویرایش نوار کناری با Customizer

اگر قبلاً وارد سایت خود نشده اید وارد وب سایت وردپرس خود شوید. سپس در فهرست سمت چپ، Appearance > Customize را انتخاب کنید. با این کار ابزار Customizer راه اندازی می شود. (در وردپرس فارسی، گزینه “نمایش > سفارشی سازی” را باید انتخاب کنید.)

در پنل سمت چپ سفارشی سازی، ابزارک ها را انتخاب کنید. این پنل اکنون لیستی از همه مناطق دارای ویجت وب سایت شما را نشان می دهد.

قرارداد های نامگذاری بسته به قالب شما ممکن است متفاوت باشد، اما سایدبار به طور معمول کلمه نوار کناری را در عنوان خود خواهد داشت. وقتی ویجت نوار کناری را پیدا کردید، کلیک کنید.

با استفاده از ابزار سفارشی سازی، می توانید ابزارک ها را از ستون های فرعی وب سایت خود اضافه و حذف کنید.

وردپرس اکنون لیستی از تمام ابزارک هایی را که در حال حاضر در سایدبار شما قرار دارند نمایش می دهد. از اینجا می توانید کار های زیر را انجام دهید:

1. برخی از سفارشی سازی ها را به ابزارک های خود بیاورید.

با گرفتن ابزارک و کشیدن آن به یک موقعیت جدید و سپس انداختن آن در این مکان جدید، می توانید ترتیب قرار دادن ویجت ها در نوار کناری را تغییر دهید.

وقتی از تغییرات خود راضی هستید، روی انتشار کلیک کنید.

2. عنوان عناصر را انتخاب کنید.

تغییر عنوان ویجت ها در سایدبار وردپرس

می توانید متنی را که در بالای هر ویجت ظاهر می شود ویرایش کنید، یا حتی متن عنوان یک ویجت را به طور کامل حذف کنید. برای این کار کافی است ویجت را با عنوانی که می خواهید ویرایش کنید پیدا کنید و سپس کلیک کنید و برای گسترش این بخش کلیک کنید.

می توانید هر عنوان ابزارک را ویرایش کنید یا حتی آن را با استفاده از سفارشی سازی وردپرس به طور کامل حذف کنید. ویرایش های خود را به متن عنوان انجام دهید.

پس از انجام ویرایش مورد نظر با کلیک بر روی انتشار می توانید آن را عمومی کنید.

3. ابزارک مورد نظر را از نوار کناری حذف کنید.

حذف ابزارک از سایدبار وردپرس

برای خارج کردن ویجت از نوار کناری، روی آن کلیک کنید تا بخش آن را گسترش داده و سپس متن حذف قرمز رنگ را انتخاب کنید.

اکنون ویجت انتخاب شده باید ناپدید شود. برای اینکه این تغییر دائمی شود، روی انتشار کلیک کنید.

4. با ابزارک های اضافی نوار کناری خود را تقویت کنید.

آیا نوار کناری کمی خالی به نظر می رسد؟ وردپرس از طیف گسترده ای از ابزارک های مختلف پشتیبانی می کند که می توانید به ستون های فرعی خود اضافه کنید:

  • افزودن یک ویجت را انتخاب کنید.
  • فهرست ویجت های موجود را مرور کنید. وقتی ویجتی را پیدا کردید که می خواهید اضافه کنید، روی آن کلیک کنید.
  • به این عنصر عنوان بدهید و سایر گزینه های تنظیمات دیگر که در پنل سمت چپ ظاهر می شود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که بسته به ویجتی که با آن کار می کنید ممکن است تنظیمات متفاوت باشد.
  • وقتی از انتخاب خود راضی هستید، روی Done کلیک کنید.
  • برای ذخیره تغییرات خود، روی Publish کلیک کنید.
  • نوار کناری اکنون به روزرسانی می شود تا همه ابزارک های جدید شما را در برگیرد.

اگر می خواهید ویجت های بیشتری نسبت به مواردی که همراه با وردپرس است اضافه کنید، می توانید یک افزونه ابزارک وردپرس را امتحان کنید. این ها به شما امکان می دهند دکمه های تماس، تقویم ها، پیش بینی وضعیت هوا و موارد دیگر را اضافه کنید.

2. نوار کناری را از داشبورد سفارشی کنید.

همچنین می توانید نوار کناری را از داشبورد وردپرس ویرایش کنید.

در منوی سمت چپ گزینه Appearance> Widgets را انتخاب کنید، بخش Sidebar را پیدا کنید و سپس کلیک کنید تا آن را گسترش دهید. اکنون می توانید همه ابزارک های تشکیل دهنده این نوار کناری خاص را ببینید. (در وردپرس فارسی، گزینه “نمایش > ابزارک ها” و سپس “نوار کناری”)

از اینجا می توانید تغییرات زیر را انجام دهید:

  • ابزارک های خود را دوباره تنظیم کنید: با استفاده از کشیدن و رها کردن، می توانید ترتیب این ابزارک ها در نوار کناری را مشاهده کنید.
  • عنوان ویجت را تغییر دهید: برای گسترش بخش مربوط به ویجت، متن عنوان را مطابق نیاز ویرایش کنید و سپس بر روی Done کلیک کنید .
  • یک ویجت را حذف کنید: برای گسترش بخش مربوط به ویجت کلیک کنید و سپس به حذف لینک کلیک کنید.
  • یک ویجت اضافه کنید: در قسمت موجود ابزارک ها، ویجت مورد نظر خود را به نوار کناری بیاورید و سپس آن را بکشید و در سایدبار قرار دهید. توجه داشته باشید که هر جا ویجت را رها کنید جایی است که در نوار کناری ظاهر می شود.

ساخت سایدبار وردپرس با افزونه

بسیاری از تم های وردپرس نوعی از عملکرد سایدبار را شامل می شوند، اما شما با نحوه انتخاب تم برای قرار دادن سایدبارهای خود محدود خواهید شد.

اگر به دلیل وجود نوار کناری پیش فرض در انتخاب تم محدودیت دارید، می توانید با کمک نصب افزونه های مختلف اقدام به ساخت سایدبار سفارشی در وب سایت وردپرس خود کنید.

در این بخش به شما نشان خواهیم داد چگونه با استفاده از افزونه رایگان Custom Sidebars، می توانید یک سایدبار کاملاً جدید ایجاد کنید.

افزونه Sidebar Plugin را نصب و فعال کنید.

برای تنظیم افزونه Custom Sidebars:

  • در منوی سمت راست وردپرس فارسی، “افزونه ها” و سپس “افزودن” را انتخاب کنید .
  • عبارت Custom Sidbars را جستجو کنید و هنگامی که پلاگین Custom Sidebars – Dynamic Widget Area Manager ظاهر شد، روی “هم اکنون نصب کن” کلیک کنید.
  • هنگامی که از شما خواسته شد، روی “فعال کردن” کلیک کنید .

اکنون آماده هستید تا نوار کناری سفارشی خود را ایجاد کنید!

نحوه ساخت سایدبار سفارشی در وردپرس

بیایید یک نوار کناری سفارشی ایجاد کنیم و آن را در وب سایت خود قرار دهیم:

  • در فهرست سمت راست، نمایش > ابزارک ها را انتخاب کنید .
  • دکمه Create a new sidebar را انتخاب کنید.
  • می توانید در منوی ابزارک ظاهری منظم وردپرس نوار کناری ایجاد کنید.
  • در پنجره بعدی، نوار کناری خود را نامگذاری کرده و توضیحی را وارد کنید.
  • روی Create Sidebar کلیک کنید و نوار کناری جدید تحت عنوان Custom Sidebars ظاهر می شود.
  • اکنون می توانید با کشیدن آن ها از قسمت موجود، ابزارک ها را به نوار کناری اضافه کنید.
ساخت سایدبار جدید در وردپرس

وقتی یک نوار کناری سفارشی ایجاد می کنید، تا زمانی که مکانی به آن ندهید در وب سایت شما ظاهر نمی شود! برای قرار دادن نوار کناری خود، روی Sidebar location کلیک کنید.

در پنجره بعدی مکان این نوار کناری را در وب سایت خود انتخاب کنید و اینکه آیا این سایدبار فقط باید در پست ها یا صفحات خاص ظاهر شود را تعیین کنید. به عنوان مثال شما ممکن است نوار کناری خود را در پاورقی 1 فقط برای پیام ها، یا در پاورقی 2 برای همه پست هایی که به عنوان اخبار طبقه بندی می شوند، انتخاب کنید.

هنگامی که از نحوه پیکربندی نوار کناری خود راضی هستید، روی Save Changes کلیک کنید.

نوار کناری سفارشی شما اکنون در وب سایت شما ظاهر می شود. از طرف دیگر هنگام ویرایش یک صفحه یا پست موجود یا ایجاد یک صفحه جدید، می توانید انتخاب کنید از کدام سایدبار استفاده کنید:

هنگام ویرایش صفحه یا ارسال، بخش Sidebars را در فهرست سمت چپ پیدا کنید.

باز کردن سایدبار
  • می توانید ستون های فرعی سفارشی را به صفحات جداگانه اختصاص دهید یا در طی فرایند ویرایش پست کنید.
  • برای گسترش بخش Sidebars کلیک کنید.
  • برای مشخص کردن اینکه کدام نوار کناری در این صفحه وب قرار دارد و کجا باید روی صفحه ظاهر شود، از منوی کشویی استفاده کنید.
  • اکنون هنگامی که دکمه انتشار یا به روزرسانی را فشار می دهید، این صفحه وب به طور زنده و با نوار کناری انتخابی شما تکمیل می شود.

نتیجه

در این مقاله ما چگونگی ساخت سایدبار و همچنین حذف و ویرایش آن را با طیف گسترده ابزارک های وردپرس در اختیار شما قرار دادیم.

اگر شما سایدبار فعلی خود را نمی پسندید، می توانید به کمک این آموزش ها به هر طریقی که تمایل دارید آن ها را تغییر دهید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من میخام سایدبار رو فقط یه یک صفحه خاص حذف کنم
    فقط از صفحه یک پست خاص
    چه باید بکنم؟

    1. با سلام. معمولا در اکثر قالب های وردپرس، این امکان به شما داده میشه که از بخش ویرایش همون پست، سایدبار رو حذف کنید. باید ویرایش پست مورد نظرتون رو باز کنید و به دنبال گزینه نمایش یا عدم نمایش ساید بار در بخش پنل سمت چپ یا تنظیمات پایین صفحه باشید.

  2. افرین ، سایت و محتوای خوب اینجا معاوم میشه ، خلاصه و مفید
    خدا پدرتونو بیامرزه
    من مدیر سایت توبیوتی هستم و واقعا حال کردم از اینکه انقد ساده و صریح توضیح دادین و راهنمایی کردین
    موفق و سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا