Seo

لینک Nofollow چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

لینک ها هنوز هم برای سئو مهم هستند اما همه انواع لینک ها باهم برابر نیستند. لینک های ” Nofollow ” تأثیر مستقیمی بر سئو شما ندارند. در این پست، همه چیزهایی را که باید در مورد لینک Nofollow بدانید توضیح خواهیم داد

لینک Nofollow چیست؟

لینکی است که از یک وب سایت به وب سایت دیگر اما با داشتن ویژگی “rel =” nofollow “اشاره می کند. این برچسب ویژه HTML ، به موتورهای جستجو دستور می دهد که آن لینک را نادیده بگیرند.

وقتی می گوییم لینک را نادیده بگیرید، بدان معنی است که هیچ PageRank از یک وب سایت به وب سایت دیگر منتقل نمی شود. از آنجا که این لینک ها از PageRank عبور نمی کنند، در رتبه بندی موتورهای جستجو نیز تأثیر نمی گذارند. یک کاربر عادی درک نخواهد کرد که این لینک ها لینکی نوفالو است. این لینک ها کار می کنند اما در طی فرآیند خزیدن و نمایه سازی، موتورهای جستجو صفحه وب را که توسط این لینک مشخص شده است دنبال نمی کنند.

لینک Nofollow چیست

چگونه بررسی کنیم که یک لینک dofollow یا nofollow است؟

ساده ترین روش برای بررسی این که آیا این لینک یک لینک nofollow است، مشاهده کد HTML یک صفحه وب و جستجوی برچسب “<a href” است. اگر می توانید ویژگی “rel =” nofollow ” بین تگ بازشده <a> و بسته شدن </a> را پیدا کنید، به این معنی است که لینکی دنبال نمی شود.

در این جا نمونه ای از یک لینک نوفالو آورده شده است:

<a href=”https://www.example.com”>rel=”nofollow”>This is a nofollow link </a>

اگر نمی توانید آن را پیدا کنید، آن لینک، لینک dofollow است. به عنوان مثال:

<a href="https://www.example.com"> This is a follow link </a>

نکته مهم: باید درک کنید که هیچ ویژگی برای لینک های نوفالو وجود ندارد. همه لینک ها ” dofollow” مگر این که ویژگی nofollow  را به خصوصیات لینک اضافه کرده باشید.

در این جا مراحل بررسی هر لینک با استفاده از Google Chrome آورده شده است.

صفحه را با لینک ها باز کنید

  • بر روی هر نقطه از صفحه راست کلیک کنید و از فهرست بالای گزینه INSPECT را انتخاب کنید یا VIEW> DEVEOPER> INSPECT ELEMENTS را انتخاب کنید.
  • روی نماد SELECT ELEMENT کلیک کنید و لینک را برای مشاهده کد HTML برجسته کنید.

چگونه می توانید لینک ها را nofollow  کنید؟

می توانید با افزودن ویژگی rel = “nofollow” بین برچسب باز و بسته شدن عنصر <a href>، یک لینک نوفالو ایجاد کنید. اگر شما در حال نوشتن پست وبلاگ هستید، می توانید کد HTML یک صفحه را مشاهده کنید، لینک را پیدا کنید و همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود، ویژگی را اضافه کنید. برای ایجاد تغییرات گسترده در سایت، یعنی اضافه کردن ویژگی nofollow به تمام لینک های موجود در نظرات، به یک توسعه دهنده نیاز خواهید داشت.

نحوه ایجاد لینک nofollow
نحوه ایجاد لینک nofollow

تفاوت بین لینک های dofollow و nofollow در چیست؟

همانطور که قبلاً در بالا توضیح داده شد، لینک های dofollow و nofollow دارای 3 تفاوت عمده هستند:

  • لینک های DoFollow دارای ویژگی rel = nofollow نیستند.
  • لینک های Nofollow توسط خزندگان موتور جستجو نادیده گرفته می شوند.
  • لینک های Nofollow هیچ لینکی را منتقل نمی کنند و نمی توانند در رتبه بندی یک وب سایت تأثیر بگذارند.

نقش لینک های nofollow در سئو چیست؟

تاکنون یاد گرفته اید که لینک نوفالو چیست، چگونه آنها را پیدا کنید و چگونه باید لینک ها را بسازید. شاید تعجب کنید، چرا باید یک مدیر وب سایت به لینک های nofollow اهمیت دهد؟

پاسخ ساده است: لینک های Nofollow هیچ گونه لینکی را به شما منتقل نمی کنند و به این ترتیب به وب سایت کمک نمی کنند که در نتایج موتورهای جستجو بالاتر باشد.

 link juice چیست؟

 link juice یا حقوق صاحبان لینک، ارزش و اختیاراتی است که از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شود. لینک های Nofollow هیچ link juice را منتقل نمی کنند.

برای درک بهتر این موضوع، بگذارید چگونگی مفهوم ایجاد لینک ها را توضیح دهیم.

بنیانگذاران گوگل (لری پیج و سرگئی برین) با استفاده از سیستمی (که الگوریتم اولیه گوگل است) برای رتبه بندی وب سایت ها با توجه به اهمیت آنها شروع به کار کردند. آن ها تصور می كردند كه وب سایت های مهم احتمالاً دارای لینک های بیشتری از وب سایت های دیگر، هستند.

لینک ها به عنوان “رأی اعتماد” یك وب سایت به وب سایت دیگر تلقی می شدند. این مفهوم هنوز هم یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی سئو است. با گذشت سال ها، گوگل فهمید که این مدل به راحتی توسط SEO کلاه سیاه قابل دستکاری است. مردم می توانند صدها لینک را با انتشار محتوا در فهرست های مقاله، فروم، تبلیغات ایجاد کنند و در Google رتبه بالاتری داشته باشند.

این لینک ها “رأی اعتماد” نبودند بلکه مصنوعی با هدف افزایش تعداد لینک ها ایجاد شده بودند. برای حل این مشکل، آنها سه کار انجام دادند.

  • اول، آنها الگوریتم های خود را تغییر داده و به لینک های مختلف را ارزش گذاری کردند.
  • دوم، آنها مجازات وب سایت هایی را که لینک های خروجی زیادی دارند، را شروع کردند.
  • سوم، آنها ویژگی “nofollow” را معرفی کردند.

علاوه بر این، آن ها همچنین به وب مسترها دستور داده اند که ویژگی “nofollow” را به همه لینک های خروجی که به آنها اعتماد ندارند اضافه کنند. نمونه بارز این لینک ها در کامنت ها است که بطور پیش فرض در کلیه سیستم عامل های اصلی و سیستم مدیریت محتوا به طور ناگهانی دنبال می شوند. نمونه دیگر لینک ها در شبکه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، پینترست و LinkedIn است، این لینک ها همچنین لینک های nofollow دارند.

آیا لینکهای nofollow برای SEO بی فایده است؟

بنابراین، اگر لینک های nofollow از هیچ PageRank عبور نمی کنند، آیا این بدان معنی است که آنها بی فایده هستند؟ Google  می گوید: “ما به طور کلی لینک های nofollow را دنبال نمی کنیم”، اما فرض بر این است که گاهی اوقات آنها را دنبال می کنیم. با این وجود، حتی اگر لینک های nofollow به عنوان رأی اعتماد عمل نکنند، بازهم برای سئو مفید هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا