Serverآموزش

معرفی وب سرور و انواع آن

وب سرور چیست؟ چه کاری انجام می دهد؟ در این مقاله ما قصد داریم مفاهیم مختلف وب را توصیف کنیم، مانند صفحات وب، وب سایت ها و بحث اصلی در مورد سرورهای وب است. برای درک مفاهیم این صفحه شما باید با مفهوم اینترنت چیست و چگونه کار می کند آشنا باشید.

برای شروع ابتدا باید با مفهوم یک سری از کلمات پر کاربرد آشنا شویم:

تعریف سرورهای وب
یکسرور شرایط لازم برای میزبانی از یک وب سایت را در اینترنت فراهم می کند.

صفحه وب:  یک سند یا صفحه در یک مرورگر وب مانند فایرفاکس، گوگل، کروم، اینترنت اکسپلور و … است که محتوا این صفحه می تواند متن یا عکس باشد.

وب سایت: یک وب سایت اینترنتی مجموعه ای از صفحات وب است که به یکدیگر ربط دارند و به روش های مختلف به هم متصل هستند. برای سادگی به وب سایت به اختصار سایت نیز می گویند.

وب سرور: یک رایانه که شرایط لازم برای میزبانی از یک وب سایت را در اینترنت فراهم می کند.

موتورهای جست و جو: موتور جست و جو یکی از سرویس های وب است که به کاربر کمک می کند صفحات دیگر وب را پیدا کند.از مهم ترین و پرکاربرد ترین موتورهای جست وجو می توان به Google، Yahoo، Bing اشاره کرد. موتورهای جست و جو از طریق یک مرورگر وب قایل دسترسی است.

مقایسه یک سرور وب با کتابخانه عمومی

کتابخانه

زمانی که شما برای پیدا کردن یک کتاب به کتابخانه می روید مراحل زیر را طی می کنید:

مقایسه وب سرور و کتابخانه
  • در ابتدا به سمت فهرست های جست و جو می روید و نام کتاب مورد نظر را جست و جو می کنید.
  • شماره کتاب را یادداشت می کنید و به بخشی که کتاب در آن قرار دارد می روید.
  • در بخش مربوط شماره ای که یادداشت کرده بودید را پیدا می کنید و کتاب مورد نظر را دریافت می کنید.
مقایسه وب سرور و کتابخانه
  • سرور مانند یک کتابخانه است که چندین بخش مختلف دارد و میزبان چند سایت متفاوت است.
  • بخش های مختلف در یک کتابخانه مانند بخش ادبیات، رمان و…. مانند وب سایت های مختلف هستند. هر بخش در کتابخانه منحصر به فرد است و هیچ کتابی در 2 بخش یافت نمی شود.
  • کتاب ها در بخش های مختلف مانند صفحات وب یک وب سایت هستند. همانطور که هر بخش می تواند کتاب های متعددی داشته باشد یک وب سایت نیز می تواند صفحات مختلفی داشته باشد.
  • کتاب های موجود در بخش های مختلف کتابخانه توسط شماره از یکدیگر متمایز می شود. هر صفحه وب نیز آدرس مخصوص خود را دارد که یکتا است و مختص همان صفحه وب است.

حال که با این مفاهیم آشنا شدیم این سوال پیش می آید که واقعا وب سرور چیست؟

سرور یک رایانه است که چندین وب سایت را میزبانی می کند. میزبانی بدین معنی است که تمام صفحات وب فایل هایی که برای پشتیبانی نیاز دارند در آن رایانه موجود است. سرور هر صفحه وب را از وب سایت میزبانی شده به هر مرورگری که کاربر از طریق آن درخواست را ارسال کرده، برای هر درخواست کاربر ارسال می کند.

تعریف وب سرور

وب سایت و وب سرور نباید با هم اشتباه گرفته شوند. به طور مثال اگر کسی می گوید  وب سایت من پاسخ نمی دهد، بدین معنی است که سرور نمی تواند آن صفحه وب را پیدا کند و نمایش دهد، بنابراین وب سایت در درسترس نیست.

پس جمله “وب سرور پاسخ نمی دهد” یعنی هیچ وب سایتی در این سرور در دسترس نیست.

انواع سرورهای وب

در بازار انواع مختلفی از سرورهای وب وجود دارد. در ادامه چند سرور وب محبوب را معرفی می کنیم:

وب سرور آپاچی (Apache)

وب سرور آپاچی Apache

آپاچی یکی از سرورهای محبوب در جهان است. آپاچی یک نرم افزار متن باز است ، کاربری که از آن استفاده می کند می تواند ماژول های خود را به آن اضافه کند ومطابق با نیازهای خود اصلاحات لازم را انجام دهد.

 به طور تقریبی تمام سیستم عامل های لینوکس، یونیکس، ویندوز و …را پشتیبانی می کند. با توجه به این که آپاچی دارای ساختار مدولار است سفارشی سازی آن آسان است.

سرور خدمات اطلاعات اینترنتی (IIS)

(IIS (Internet Information Server یک محصول با کارایی بالا از مایکروسافت است و بر روی سیستم عامل های ویندوز اجرا می شود. این سرور وب تقریبا تمام ویژگی های آپاچی را دارد با این تفاوت که متن باز نیست و اضافه کردن ماژول های شخصی آسان نیست.

از آنجایی که با تمام سیستم عامل های ویندوز سازگاری دارد، کار کردن با آن تقریبا راحت است و در صورت بروز مشکل مایکروسافت پشتییانی خوبی در این زمینه دارد.

سرور Nginx

وب سرور Nginx

این سرور بعد از آپاچی یک سرور متن باز محبوب به شمار می رود. سرور Nginx یکی دیگر از وب سرورهای مجازی رایگان است که شامل پروکسی IMAP/POP3 است.

از مهم ترین ویژگی های آن عملکرد بالا، پایداری، پیکربندی ساده و استفاده کم از منابع است.

Nginx برای مدیریت درخواست ها از روش منحصر به فرد خود استفاده می کند. هر چند که ممکن است در برخی از وب سرور های دیگر از این روش نیز استفاده شود.

سرور LightSpeed

این سرور یک جایگزین افت کیفیت برای آپاچی است. این سرور چهارمین و محبوب ترین سرور در اینترنت است که یک سرور تجاری به شمار می رود. LSWS می تواند فایل های آپاچی را مستقیما بارگزاری کند و به عنوان یک آپاچی جایگزین با اکثر پنل های کنترل میزبان کار کند.

سرور Sun Java System 

این سرور وب برای وب سایت های متوسط و بزرگ مناسب است. اگرچه این سرور رایگان است اما متن باز نیست، با این حال در سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و یونیکس اجرا می شود. این سرور از زبان های مختلف، اسکریپت ها و تکنولوژی های مورد نیاز برای وب مانند PHP، Java Servlets، JSP، ASP، Python و … پشتیبانی می کند.

نتیجه گیری:

اکثر شرکت های میزبانی وب، سرورهای وب را بر اساس نیاز مشتریان، تعداد مشتریان در یک سرور، مقدار ترافیک، نرم افزار و …  که می توانند توسط سرور وب مدیریت شوند، انتخاب می کنند.  بنابراین سرورهای وب باید بر اساس نیازهای کاربر انتخاب شود.

ممتاز سرور یکی از ارائه دهندگان خدمات میزبانی سرور و هاست است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا