NetworkSecurityآموزش

مقایسه VPN ها و Proxy ها با یکدیگر از نظر عملکرد و کاربرد

VPN ها و Proxy ها هر دو از هویت کاربر محافظت می کنند و ابزار عالی برای دسترسی ایمن به محتوا هستند. از آنجایی که هر دوی آن ها یک کار را انجام می دهند، مردم تمایل دارند از آن ها به جای هم استفاده کنند. اما با این حال، یکی از حریم خصوصی شما محافظت می کند، و دیگری نه. بنابراین بیایید به مقایسه VPN و Proxy بپردازیم.

پروکسی چیست و چگونه کار می کند؟

پروکسی به عنوان راه ارتباطی بین وب سایتی که بازدید می کنید و دستگاه شما عمل می کنند. Proxy، آدرس IP اصلی شما را مخفی می کند تا وب سایت IP پروکسی را ببیند (در برخی موارد نیز پروکسی ها از رایانه های سایر کاربران پروکسی برای این کار استفاده می کنند).

با این حال، پراکسی ها فقط در سطح برنامه کار می کنند، به این معنی که فقط ترافیکی را که از یک برنامه که پراکسی خود را با آن تنظیم کرده اید تغییر مسیر می دهد. به طور مثال پروکسی تلگرام این کار را برای شما در سطح برنامه انجام می دهد. به علاوه پروکسی ها داده های آنلاین شما را رمزگذاری نمی کنند.

انواع سرور پراکسی

سه نوع اصلی از سرورهای پروکسی وجود دارد:

  • پراکسی های HTTP: این پروکسی ها فقط به صفحات وب پاسخ می دهند. اگر مرورگر خود را با یک سرور پراکسی HTTP راه اندازی کنید، تمام ترافیک مرورگر شما از طریق آن تغییر مسیر می دهد.
  • پروکسی های SOCKS: این پروکسی ها محدود به صفحات وب نیستند، اما فقط در سطح برنامه کار می کنند. اگر چه آن ها می توانند انواع ترافیک را مدیریت کنند، اما معمولاً از پراکسی های HTTP کند تر هستند زیرا محبوب تر هستند و اغلب بار بیشتری دارند.
  • پراکسی های Transparent: این پراکسی نوع متفاوتی از پروکسی است، زیرا کاربران آن معمولا از وجود آن بی اطلاع هستند. این پروکسی‌ ها را می‌ توان توسط کارفرمایان یا والدینی که می‌ خواهند بر فعالیت آنلاین کاربران نظارت کرده و دسترسی به وب‌ سایت‌ های خاص را مسدود کنند، استفاده می شود. البته هتل ها و کافه ها نیز از این پراکسی برای احراز هویت کاربران در وای فای های عمومی استفاده می کنند. همچنین شرکت ها یا کاربران خانگی نیز ممکن است از آن برای صرفه جویی در پهنای باند استفاده کنند.

برخی از سرویس ها، پروکسی های خصوصی را نیز ارائه می دهند، اما اینها مانند VPN خصوصی نیستند. در عوض، آن ها یک آدرس IP واحد را به کاربر ارائه می دهند که فقط آن ها می توانند از آن استفاده کنند. از این نظر، کاربر به راحتی قابل ردیابی است، اما داشتن یک آدرس IP اختصاصی مجزا می تواند مزایای خاص خود را داشته باشد.

VPN چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که در پست VPN چیست هم توضیح دادیم، VPN آدرس IP شما را در اولین بازدید از یک وب سایت پس از ورود به سیستم پنهان می کند و آن را با آدرس IP ارائه دهنده VPN جایگزین می کند.

یک VPN ترافیک شما را بین اینترنت و دستگاه شما رمزگذاری می کند. این بدان معناست که ارائه‌ دهنده خدمات اینترنت (ISP) که بر فعالیت اینترنتی شما نظارت می‌ کند و داده‌ های مربوط به شما را جمع‌ آوری می‌ کند، دیگر نمی‌ تواند آنچه را که به صورت آنلاین انجام می‌ دهید، ببیند.

این رمزگذاری همچنین از شما در برابر ردیابی وب‌ سایت و هرگونه جاسوسی یا هکری که ممکن است سعی در رهگیری دستگاه شما داشته باشد، محافظت می‌ کند. VPN حریم خصوصی و امنیت آنلاین را افزایش می دهد. همه ارائه دهندگان خدمات VPN و Proxy در مقایسه با یکدیگر به یک اندازه خوب نیستند، بنابراین قبل از انتخاب یکی از آن ها تحقیق کنید.

زیرا برخی از آن ها به جای اینکه امنیت و حریم خصوصی شما را افزایش دهند، داده های حساس کاربران از جمله آدرس های IP، درخواست های DNS و سایر جزئیات را ثبت کنند. شما باید از چنین ارائه دهندگانی دوری کنید زیرا آنها می توانند این اطلاعات را در اختیار آژانس های تبلیغاتی یا هکر ها قرار دهند.

مقایسه VPN و Proxy و تفاوت های آن

  • VPN ها ترافیک شما را رمزگذاری می کنند در حالی که سرور های پروکسی این کار را نمی کنند. یک سرویس VPN از شما در برابر ردیابی ISP و هکر ها محافظت می کند. در حالی که پروکسی ها اینطور نیستند، بنابراین هرگز نباید برای مدیریت اطلاعات حساس استفاده شوند.
  • VPN ها در سطح سیستم عامل کار می کنند، در حالی که اکثر پراکسی ها فقط در سطح برنامه کار می کنند.
  • VPN ها می توانند کندتر از پروکسی ها باشند زیرا باید داده های حساس شما را رمزگذاری کنند. با این حال، راه هایی وجود دارد که می توانید اتصال اینترنت و سرعت خود را بهبود بخشید.
  • VPN ها معمولا پولی هستند (نباید به VPN های رایگان اعتماد کنید زیرا محدودیت هایی دارند و اغلب داده های شما را سرقت می کنند) در حالی که بسیاری از پروکسی ها رایگان هستند.
  • اتصال VPN قابل اعتمادتر است.

یک پروکسی برای مرور اینترنت مناسب است، اما سطح امنیت و ویژگی های پیشرفته ای که VPN ارائه می دهد را به شما نمی دهد.

مقایسه VPN و VPS

تفاوت VPN و VPS چیست؟

ممکن است اصطلاح VPS نیز به گوشتان خورده باشد. ما در این پست تفاوت های VPN و VPS را به طور کامل بیان کرده ایم.

سوالات متداول

آیا VPN بهتر از پروکسی است؟

بله، VPN بهتر است زیرا داده های شما را رمزگذاری می کند، حریم خصوصی و امنیت را فراهم می کند. یک پروکسی به سادگی ترافیک شما را از طریق یک سرور میانجی عبور می دهد، اما لزوما هیچ محافظت اضافی ارائه نمی دهد. علاوه بر این، برخلاف پروکسی ها، VPN ها در سطح سیستم عامل کار می کنند تا تمام ترافیک شما را ایمن کنند.

اگر VPN دارید آیا باز هم به پروکسی نیاز دارید؟

خیر، VPN Premium همان کار هایی را که پروکسی ها انجام می دهند را انجام می دهند، حتی خیلی بیشتر. می‌ توانید از پروکسی برای تغییر سریع IP استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که همه پراکسی‌ ها امن نیستند و برخی از آن ها ممکن است داده‌ های شما را جمع‌آوری کنند و از آن ها استفاده کنند.

آیا می توانم از VPN و پروکسی با هم استفاده کنم؟

بله، VPN ها و پراکسی ها را می توان با هم استفاده کرد، اما پیکربندی ممکن است سخت باشد و کمی طول بکشد.

آیا می توانم از پروکسی رایگان یا VPN رایگان استفاده کنم؟

خدمات پراکسی و VPN رایگان ممکن است به قیمت از بین رفتن امنیت و حریم خصوصی شما تمام شود. از آنجایی که توسعه‌دهندگان باید به نحوی پول در بیاورند، می‌ توانند داده‌ های شما را جمع آوری کنند و در اختیار هکر ها و آژانس های تبلیغاتی بگذارند یا میزان داده‌ هایی را که می‌ توانید استفاده کنید محدود کنند.
VPN های پولی سرمایه گذاری زیادی در زیر ساخت های خود می کنند و رمزگذاری درجه یک را برای شما فراهم می کنند. آنها یک پایگاه سرور غنی از سریع ترین پروتکل های VPN هستند و پشتیبانی 24/7 را به مشتریان خود ارائه می دهند.

نتیجه

در انتهای پست مقایسه VPN و Proxy می توان گفت: یک VPN و یک پروکسی مشابه هستند زیرا هم آدرس IP شما را مخفی می کنند هم از داده های آنلاین شما محافظت می کنند. با این حال، VPN از بسیاری جهات نسبت به پروکسی برتری دارد. اگر به حریم خصوصی و امنیت خود اهمیت می دهید، بدون شک باید VPN را انتخاب کنید.

منبع: nordvpn.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا