آموزش

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت در واقع فایلی متنی است که به موتور های جستجو کمک می کند تا ساختار سایت ها را به درستی و در کوتاه ترین زمان ممکن بشناسد. این فایل متنی شامل یک لیست خلاصه از لینک ها و عکس هایی است که در سایت شما قرار دارد و در حقیقت با این چکیده کلی از سایت می توانید به ربات موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را بهتر بشناسند و همچنین بعد از ایجاد صفحات جدید از ویرایش ها و یا تغیرات صفحات قبلی شما مطلع شوند. نقشه سایت را با نام های سایت مپ و یا XML Sitemap می شناسند. فرمت نقشه سایت معمولا XML است. هدف ما از این مقاله ارائه دادن اطلاعاتی در مورد استاندارد محتوای نقشه سایت است.

البته لازم به ذکر است که نقشه سایت به مدیران سایت ها نیز کمک می کند تا تمامی اطلاعات موجود در سایت و همچنین به URL های سایت دسترسی کاملی داشته باشند.

نقشه سایت چیست؟

آیا وجود نقشه سایت ضروری است؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم موتور های جستجو با استفاده از خزنده های خود اطلاعات را پیدا می کنند اما اگر سایت لینک سازی درستی نداشته باشد ممکن است پیدا کردن اطلاعات کمی طولانی شود. ولی اگر سایت از یک سئو خوب بهرمند باشد این کار به راحتی انجام می شود و در نتیجه اطلاعات سایت ما به راحتی در گوگل دیده می شود. اگر سایت ما از لینک سازی خوبی برخوردار باشد داشتن نقشه سایت در مرحله اول ضروری نیست، ولی بهتر است برای سایتتان نقشه سایت داشته باشید.

در چه مواقعی داشتن نقشه سایت ضروری است؟

  • سایت های بزرگ و پر محتوا
  • سایت هایی که از لینک داخلی و خارجی بهرمند نیستند و صفحات به درستی دسته بندی نشده اند.
  • سایت هایی که به تازگی طراحی شده اند و نوپا هستند.

انواع نقشه سایت

در حقیقت نقشه سایت فقط به موتور های جستجو کمک نمی کند بلکه به کاربران نیز کمک می کند و باعث می شود با نقشه سایت کاربران به راحتی مطالب را پیدا کنند. در نتیجه به طور کلی ما دو نوع نقشه سایت داریم:

نقشه سایت چیست؟
  1.  سایت مپ XML (مختص به موتور های جستجو)
  2. سایت مپ HTML (مختص به کاربران)

آیا سایت مپ بر سئوی سایت تاثیر دارد؟

بله! نقشه سایت باعث بهتر دیده شدن سایت شما می شود و این امر در واقع بی ربط به موضوع بهینه سازی سایت نیست. در نتیجه می توان گفت سایت مپ بخشی از پروسه بهینه سازی سایت است.

چه زمانی لازم است سایت مپ ایجاد کنیم؟

نقشه سایت چیست؟

معمولا بهتر است سایت هایی که به تازگی طراحی شده اند ابتدا ساختار محتوای سایت خود را نهایی کنند و در مرحله بعد سایت مپ خود را به موتورهای جستجو معرفی نمایند. البته لازم به ذکر است که در مراحل اول موتور های جستجو نسبت به سایت شما بی اعتماد اند و اگر لینک مطالب خود را تغییر دهید باعث بی اعتمادی بیشتر موتورهای جستجو نسبت به خود می شوید در نتیجه برای ایجاد سایت مپ بهتر است عجله نکنید و زمانی که کاملا مطمعن شدید نسبت به ایجاد و معرفی سایت خود اقدام کنید.

کاربرد های سایت مپ

این فایل‌ های متنی می‌ توانند سایر اطلاعات جانبی را در مورد محتوا های چند رسانه‌ ای در خود داشته باشند. این اطلاعات شامل قوانین استفاده از تصاویر، قوانین حق مالکیت و همچنین محدودیت سنی برای محتوا های چند رسانه‌ ای.

 سایت مپ XML چه فایل‌هایی را پشتیبانی میکند؟

موتورهای جستجو این قابلیت را دارند که هر پسوندی در هر نقشه سایتی را جستجو و شناسایی کنند. البته این امر در ابتدا به محتویات سایت شما بستگی دارد و همچنین شما با ایجاد سایت مپ مناسب این امر را برای موتور های جستجو راحت تر می کنید. سایت مپ می تواند پسوند های عکس، اخبار، ویدئو، موبایل و HTML را پشتیبانی کند.

نقشه سایت چیست؟

چه صفحاتی باید در نقشه سایت قرار بگیرند؟

بهتر است با طرح این سوال شروع کنیم که چه صفحاتی برای سایت محتوای ارزشمند دارند و کدام یک از صفحات از اهمیت کمتری برخوردارند؟

در واقع شما باید تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی از سایتتان را برای به نمایش در آمدن در نتایج جستجوی گوگل دارای اهمیت هستند و برای این اطلاعات یک لینک اختصاصی انتخاب کنید.

و همچنین اگر لازم است که یک صفحه در سایت مپ وردپرس قرار نگیرد، با استفاده از تگ noindex دسترسی آن را غیر فعال کنید.

نکته: اگر لینکی داخل سایت مپ قرار نداشته باشد به این معنا نیست که مورد بررسی موتورهای جستجو قرار نمی گیرد، بهتر است همه اطلاعات خود را به درستی دسته بندی کنید و هر کدام که از اهمیت بیشتری برخوردارند در صفحات اول قرار دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا