Networkآموزشمفاهیم پایه

همه چیز در مورد اینترنت اشیا و مزایای آن برای سازمان ها و افراد

در این مقاله قصد داریم همه چیز را در مورد اینترنت اشیا توضیح دهیم. برای آشنایی با این مبحث در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

احتمالا این روز ها واژه lot را زیاد شنیده اید، این همان Internet of Things یا اینترنت اشیا می باشد. این تکنولوژی یکی از جدید ترین علوم روز دنیا بوده و بسیار پر کاربرد می باشد. این روز ها تمامی کسب و کار ها به این سمت می روند و از اینترنت اشیا استفاده می کنند.

اینترنت اشیا یا IoT به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اطلاق می شود که هم اکنون به اینترنت متصل شده و داده ها را جمع آوری می کنند و به اشتراک می گذارند. با تشکر از پردازنده های ارزان قیمت و شبکه های بی سیم، امکان تبدیل هر چیزی، از یک قرص به هواپیما و به یک ماشین خودران در بخشی از IoT وجود دارد. این یک سطح از هوش دیجیتالی را به دستگاه هایی که در غیر این صورت فایده کمی دارند، اضافه می کند و به آنها امکان می دهد داده های زمان واقعی را بدون اینکه انسان درگیر شوند، ارتباط برقرار کنند و به طور موثر دنیاهای دیجیتال و فیزیکی را با یکدیگر ادغام کنند.

همه چیز در مورد اینترنت اشیا

معرفی LOT یا اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در واقع به بسیاری از وسایل و اشیا می گویند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و توسط اپلیکیشن های موجود مانند smart phone  یا tablet مدیریت می شوند. در LOT concepts تمامی دستگاه ها و سنسور ها از طریق شبکه با هم ارتباط دارند. به طور مثال شما می توانید ماشین لباسشوییتان را با تلفن همراهتان خاموش و یا روشن کنید یا این که برای آن برنامه ریزی کنید که در چه تاریخ و زمانی خاموش و یا روشن شود. این یک پیشرفت بزرگ در صنعت علم و فناوری می باشد.

اینترنت اشیا برای راحت و ساده تر شدن زندگی و همچنین بهره بردن از بستر اینترنت برای زندگی بهتر می باشد.

تاریخچه اینترنت اشیا

اینترنت اشیا کاربرد های فراوانی دارد که ما برای درک بهتر این مطلب ابتدا برای شما مثال هایی از این تکنولوژی می زنیم و سپس مزایای آن را برای شما عزیزان خواهیم گفت:

اینترنت اشیا مناسب برای مناطق آسیب دیده

همانطور که می دانیم هنگامی که حادثه ای رخ میدهد ارتباط با اینترنت جهانی قطع می شود. پس بهترین گزینه برای ارتباط با بیرون از منطقه استفاده از اینترنت اشیا می باشد. نکته مهم اینجاست که دستگاه های LOT از این قابلیت برخوردارند. حتی زمانی که برق و اینترنت قطع است نیز، آن ها پهنای باند بسیار کمی را پیدا می کنند تا بتوانند کار خودشان را انجام دهند.

دستگاه های LOT توان مصرفی بسیار کمی دارند و هنگامی که به هیچ عنوان دسترسی به اینترنت ممکن نیست، برای خود راهی پیدا می کنند که بتوانند کارشان را به نحو احسنت انجام دهند مانند ارتباط از طریق بلوتوث. در صورتی که حتی این امکان هم وجود نداشت، این دستگاه ها شبکه هایی مبتنی بر سنسور راه اندازی می کنند تا بتوانند کار خویش را ادامه دهند.

لامپ های راهنمای خرید در فروشگاه ها

در یکی از فروشگاه های بزرگ فرانسه چراغ هایی نصب شده است که علاوه بر این که وظیفه روشنایی محیط را بر عهده دارند، کار های جالب انجام می دهند.

این لامپ ها تشکیل شده اند از شبکه های نور رسانی به طول دو کیلومتر که خیلی سریعتر از آن که چشم انسان قادر باشد آن را تشخیص دهد، درحال چشمک زدن به سرعت هستند. در اصل می توان گفت که یک سری الگو هایی شبیه به کد های مورس قرن 21 می باشد که برای دوربین ها قابل فهم هستند. کارکرد این برنامه به این صورت است که خریدار باید اجازه دسترسی به دوربین سلفی تلفن همراه خود را بدهد، همچنین لیستی از کالا هایی را که می خواهد آن ها را خریداری نماید را به اپلیکیشن می دهند. در این حالت تلفن پالس های نور را دریافت می کند و با توجه به موقعیت مکانی که دارد به اپلیکیشن اجازه می دهد تا ساده ترین راه را برای رسیدن به محصول مورد نظر به خریدار نشان دهد.

اینترنت اشیا مناسب برای مناطق آسیب دیده

لباس هایی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند

فرض کنید که به تازگی کی از این پالتو ها را خریداری کرده اید. این پالتو ها قابلیت این را دارند که هنگامی که شما بارکد آن را اسکن می کنید، تمامی اطلاعات خود پالتو و همچنین تمامی اطلاعات کارخانه سازنده برای شما نمایش داده خواهد شد و یا حتی می توانید به موسیقی دلنشینی که کارخانه برای شما تدارک دیده است گوش کنید. حتی شما می توانید به مهمانی بروید و تنها با اسکن بارکد پالتو شما، اجازه ورود صادر شود. یا حتی پالتو خود را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید و ماشین لباسشویی برنامه شست و شو را از بارکدتان دریافت کند.

مزیای اینترنت اشیا

اینترنت اشیا مزایای بی شماری برای سازمان ها خواهد داشت که در بخش زیر برخی از آن ها را برای شما عزیزان بازگو می کنیم.

  • با کمک lot سازمان ها می توانند بر فرایند های کلی کسب و کار خود نظارت داشته باشند.
  • تجربه کاربری را بهبود بخشند.
  • در پول و هزینه صرفه جویی کنند.
  • بهره وری کارمندان را بهبود بخشند.
  • مدل های کسب و کار را هماهنگ و یا ادغام کنند.
  • در مورد کسب و کارشان تصمیمات بهتری بگیرند و در نتیجه در آمد خود را افزایش دهند.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و با اینترنت اشیا به صورت کامل آشنا شده باشید. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با متخصصین ما در ممتاز سرور مشورت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا