Serverمفاهیم پایه

همه چیز در مورد هش کد ها (Hash Code)

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان همه چیز در مورد هش کد ها (Hash Code) را توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل با هش کد ها آشنا شوید.

Hash ها، کد هایی هستند که با استفاده از یک الگوریتم خاص، روی هر شئ ایجاد می شوند. ینی با استفاده از الگوریتم های خاصی برای فایل هایی که به آن ها داده می شود، کد خاصی را در نظر می گیرند که اگر بیتی از آن فایل تغییر پیدا کند، هش آن نیز، تغییر پیدا خواهد کرد. مشکل موجود در سرعت بخشیدن به جستجو است. مشکل جستجوی یک آرایه برای یک مقدار مشخص را در نظر بگیرید. اگر آرایه مرتب نشده باشد، جستجو ممکن است نیاز به بررسی تک تک عناصر آرایه داشته باشد.

دلیل نام گذاری هش کد

این کد ها با نام هش کد شناخته می شوند زیرا برای هر فایل کدی یکتا هستند و امکان ندارد که کد دو فایل متفاوت یکسان باشد مگر این که فایل ها با هم یکسان باشد. اگر آرایه مرتب شده باشد، می توانیم از جستجوی باینری استفاده کنیم، بنابراین پیچیدگی زمان اجرای بدتر را نسبت به (O (log n کاهش می دهیم.

همه چیز در مورد هش کد ها (Hash Code)

بنابراین، ما می گوییم که عملکرد هش ها دارای خصوصیات زیر است:

  • همیشه یک عدد را برای یک شی برمی گرداند.
  • دو فایل یکسان دارای هش کد های یکسان هستند.
  • دو فایل نابرابر همیشه هش کد هایشان، با یکدیگر متفاوت است.

پیشینه ذخیره اشیاء با استفاده از یک عملکرد هش به شرح زیر است.

ما امروزه در دنیای مجازی از امضا و اثر انگشت الکترونیک استفاده می کنیم و برای احراز هویت معیار ما، digest تولید شده توسط الگوریتم های هشینگ است.

مزایای استفاده از هش کد ها

یکی از مهم ترین دلایل آن اطمینان از کامل و سالم بودن فایل دانلود شده می باشد. اگر فایلی به صورت ناقص دانلود شده باشد و از لحاظ ظرفیت با یکدیگر نیز، یکسان باشند اما هش کد آن ها با هم متفاوت باشد نشان از ناقص بودن و بعضا در مواردی نشان از ویروسی بودن فایل می باشد.

MD5 یا اثر انگشت فایل ها چیست؟

این نکته را اکثرا می دانند که در دنیای کامپیوتر هر فایلی دارای یک اثر انگشت می باشد. اثر انگشت هر فایل منحصر به فرد است و معمولا MD۵ Checksum یا ام دی ۵ یا Message-Digest algorithm ۵ یا کد هش /hash code نامیده می شود.

MD5 معمولا در سایت های دانلود نرم افزار دیده می شود زیرا هر تغییر کوچک و بزرگ در فایل یا برنامه باعث تغییر اساسی در اثر انگشت فایل و یا MD5 آن می شود.

بهترین نرم افزار تولید MD5

در این بخش می خواهیم برای شما عزیزان نحوه ایجاد کد MD5 را توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید. در اکثر سیستم عامل های لینوکس و ویندوز، ابزار هایی برای تولید این کد وجود دارد.

در مورد هش کد ها (Hash Code)

اکثر این برنامه ها به این صورت هستند که پس از نصب برنامه برای شما عزیزان کادری باز می شود که از شما می خواهد فایل مورد نظرتان را به برنامه معرفی کنید. پس از معرفی فایل به برنامه باید دکمه مربوطه را فشار دهید تا MD5 فایل مربوطه ایجاد شود. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر حجم فایل بالا باشد، تولید کد کمی زمان می برد.

روش رمزگشایی MD5 چیست؟

الگوریتم های MD5 یکی از پرکاربرد ترین الگوریتم های مورد استفاده می باشد. می توان از MD5 برای صحت ذخیره سازی امن داده ها و فایل ها استفاده کرد. شما می توانید در بسیاری از سایت ها به صورت آنلاین، کد MD5 ورودی خود را بدست آورید. یا از برنامه های زبان زدی مانند Md5sum ،Md5Checker ،WinMd5 WinMd5sum استفاده کنید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید اگر در تولید کد MD5، از الگوریتم های ترکیبی مثل چند مرحله ای یا استفاده از کلید اضافه، استفاده شده باشد، در آن صورت نرم افزار های ذکر شده قادر به رمز گشایی کد شما نخواهند بود.

امیدوارم از خواندن مقاله همه چیز در مورد هش کد ها (Hash Code) نهایت استفاده را بردا باشید. در صورت هرگونه سوال با مشاورین آنلاین ممتاز سرور تماس داشته باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    یک نرم افزار ربات برای بازی اندروید یا کامپیوتر میخوام که قبل از شروع بازی کد هش رو مشخص کند.لطفا از طریق ایمیل پاسخ بدین ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا