Serverآموزش

کدام وب سرور انتخاب بهتری می تواند باشد: Apache یا Nginx ؟

Apache و Nginx فناوری سرور منبع باز و توانمند را ارائه می دهند. با این حال، کدام یک برای شما مناسب است؟ برای اطمینان از اینکه سایت شما در حد امکان کارآمد باشد، انتخاب نوع سرور متناسب با نیازهای شما مهم است.

آپاچی بیش از 20 سال یک انتخاب خوب بوده است و منابع زیادی برای کمک به توسعه دهندگان وب در یادگیری و مدیریت آن داشته است. با این حال، برخی از عناصر طراحی در کد آن ممکن است عوامل محدود کننده تقاضای وب مدرن باشد. به این ترتیب، رقیب آن اگرچه ممکن است محبوبیت کمتری داشته باشد، اما سهم بازار NGINX، رو به افزایش است.

در این مقاله، چگونگی انتخاب وب سرور را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. سپس NGINX و Apache را معرفی خواهیم کرد، آن ها را با هم مقایسه کرده و به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای سایت شما مناسب است.

چرا مهم است که وب سرور خود را با دقت انتخاب کنید

Apache و NGINX مسئولیت ارائه بیش از 50٪ از ترافیک در اینترنت را بر عهده دارند. این امر آن ها را به دو سرور متداول وب منبع باز در جهان تبدیل می کند.

درست مانند انتخاب میزبان وب، می توانید تصمیم بگیرید که کدام سرور را برای سایت خود انتخاب کنید. تصمیم گیری صحیح مهم است. هر دو راه حل قابلیت تحمل بار کاری متنوع را دارند، اما هر کدام کمی متفاوت عمل می کنند.

هیچ سرور کاملی وجود ندارد. اینکه کدام فناوری را که انتخاب می کنید به اهداف و نیازهای شما بستگی دارد. انتخاب سرور مناسب می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد و سرعت سایت شما داشته باشد.

مقدمه ای برای Apache و NGINX

در این مرحله، زمان آن رسیده که دو بازیکن اصلی جهان در وب سرورها را معرفی کنیم. در مرحله اول، ما Apache HTTP را داریم:

وب سایت Apache

وب سرور آپاچی

این سرور توسط گروه بزرگی از توسعه دهندگان از طریق بنیاد نرم افزار آپاچی تهیه و نگهداری می شود. این یک وب سرور منبع باز، با کارایی بالا و مطمئن است که مطابق با استانداردهای فعلی HTTP ساخته شده است.

Apache HTTP از سال 1995 محبوب ترین وب سرور در اینترنت بوده است. از آنجا که این پروژه اصلی بنیاد نرم افزار Apache و محبوب ترین قطعه نرم افزاری آنهاست، اغلب به عنوان “Apache” یاد می شود.

در مرحله بعد ، NGINX یک بستر وب سرور است که برای ارائه به نیازهای وب مدرن طراحی شده است:

وب سایت NGINX

در ابتدا به عنوان پاسخی برای چالش سرویس همزمان ده هزار اتصال، ارائه شد که برای رشد وب بسیار کارآمد بود. بنابراین، این فناوری متمرکز شده است تا به طور همزمان با یک روش کارآمد به تعداد زیادی از کاربران سرویس دهد. NGINX در سال 2004 به عموم مردم عرضه شد و محبوبیت آن به طور پیوسته رو به افزایش است.

جوانب مثبت و منفی سرورهای Apache و NGINX

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، انتخاب وب سرور باید با توجه به نیازهای وب سایت شما انجام شود. برای مثال آپاچی یک گزینه مملو از ویژگی است، اما NGINX منابع برتر را ارائه می دهد.

با این حال این ساده سازی برای آنچه که این دو فناوری ارائه می دهند وجود دارد. حال، بهتر است به جوانب مثبت و منفی هر یک نگاهی بیندازیم.

آپاچی

آپاچی مدت زمان طولانی تر از NGINX در صحنه بوده است و هنوز هم برای بسیاری از دارندگان سایت و توسعه دهندگان گزینه برتر محسوب می شود. تقریباً در هر سیستم عاملی اجرا می شود و از مستندات عالی و پشتیبانی یکپارچه با سایر پروژه های نرم افزاری محبوب بهره می برد.

چند مزیت مهم دیگر Apache شامل موارد زیر است:

  • برای پردازش درخواست های مشتری یک رویکرد چند رشته ای را دنبال می کند.
  • محتوای پویا را در خود وب سرور مدیریت می کند.
  • ماژول ها را بصورت پویا بارگیری و تخلیه می کند (و انعطاف پذیر تر می شود).

با این حال، توجه به این نکته مهم است که Apache سنگین نمی تواند چندین درخواست همزمان را پردازش کند. دلیل این امر این است که از یک رویکرد چند رشته ای برای پردازش درخواست های کلاینت پیروی می کند و هر موضوع فقط می تواند یک اتصال را همزمان انجام دهد.

NGINX

وب سرور nginx

برخلاف NGINX ،Apache برای پاسخگویی به مطالبات وب امروزی طراحی شده است. تمرکز آن روی راندمان است و از معماری سبک و همزمانی بالایی برخوردار است.

برخی از مزایای اصلی NGINX این است که:

  • از یک رویکرد محوری برای ارائه خدمات به درخواست های مشتری استفاده می کند.
  • درخواست های چندین مشتری به طور همزمان و کارآمد، حتی با منابع سخت افزاری محدود را پردازش می کند.
  • می تواند اتصالات متعدد را از طریق یک موضوع واحد انجام دهد.
  • می تواند به عنوان یک سرور مستقل HTTP مستقر شود تا معماری وب سرور را با حداقل منابع بهبود بخشد.

نکته منفی اصلی NGINX این است که نمی تواند محتوای پویا را به صورت بومی پردازش کند. برای رسیدگی به PHP و سایر درخواست ها برای محتوای پویا، NGINX باید آن ها را برای اجرا به پردازنده خارجی منتقل کند و منتظر بماند تا محتوای ارائه شده ارسال شود.

نحوه انتخاب نوع مناسب سرور برای وب سایت شما

در اکثر مناطق، هر دو سرور با یکدیگر به خوبی رقابت می کنند. هنوز هم نقاط قوت مشخصی دارند. آپاچی دارای اسناد بیشتر و پشتیبانی بهتری برای بارگذاری ماژول های مختلف است. در حالی که NGINX می تواند بسیاری از مطالب استاتیک و جریان رسانه ای را برای وب سایت های پر ترافیک ارائه دهد.

علاوه بر این، در حال حاضر هر دو سرور پشتیبانی و آموزش تجاری ارائه می دهند. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان وب با استفاده از هاست مشترک، راحتی آپاچی را ترجیح می دهند. از طرف دیگر، NGINX بیشتر برای میزبانی VPS و میزبانی اختصاصی استفاده می شود.

گزینه دیگری که باید در نظر بگیرید استفاده از Apache و NGINX در ترکیب با یکدیگر است. NGINX را می توان در مقابل آپاچی به عنوان یک پروکسی معکوس قرار داد. این مزیت از سرعت پردازش سریع NGINX برای رسیدگی به همه درخواست های مشتری استفاده می کند. برای محتوای پویا، مانند پرونده های PHP ،NGINX درخواست را به Apache ارسال می کند، که نتایج را پردازش می کند و صفحه ارائه شده را برمی گرداند.

نکته آخر این است که اگر دارای وب سایت پر ترافیک و دارای محتوای استاتیک زیادی هستید، NGINX ممکن است گزینه ای هوشمندانه برای در نظر گرفتن آن باشد. از طرف دیگر، اگر از محتوای وب سایت شما دائما در حال بروز رسانی و پویا می باشد، آپاچی یک انتخاب مناسب تر است. در هر راهی که شما برای رفتن انتخاب کنید، گزینه هایی برای پاسخگویی به نیازهای سایت شما داریم.

نتیجه

Apache و NGINX سرورهای قدرتمند، قابل انعطاف و توانمند هستند. اینکه کدام یک را انتخاب می کنید تا حد زیادی به الزامات و اولویت های خاص شما بستگی دارد.

آپاچی جامعه بزرگی دارد و از پشتیبانی زیادی برای کمک به شما در جهت رفع مشکلات متداول برخوردار است. با این حال، NGINX می تواند ثبات و سرعت بیشتری را ارائه دهد. اگر دارای سایتی پرطرفدار و دارای محتوای زیاد هستید، ممکن است NGINX را ترجیح دهید، در حالی که توسعه دهندگان وب جدیدتر معمولاً با Apache عمل می کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    بزرگترین مشکل جامعه ی متن باز این است که هرکس می خواهد نسخه ی مخصوص خودش را ارائه دهد!
    متن باز نباید هیچوقت اجازه ی ایجاد توزیعی غیر از خودش را می داد!
    اینگونه ما همیشه یک نسخه را توسعه می دادیم و به رایگان استفاده می کردیم و البته حق ادیت و شخصی سازی برای استفاده ی شخصی خودمان را هم داشتیم اما نباید می توانستیم یک انشعاب دیگر ایجاد کنیم.
    آپاچی و nginx می بایست در هم ترکیب شوند.
    سپاس

    1. با سلام
      نظر شما درست است؛ اما جلوگیری از انتشار توزیع های مختلف خود به نوعی بر خلاف ماهیت متن باز است. به هر حال این راه ادامه دارد و توسعه دهندگان در آزمایشگاه ها براساس نیازشان تغییرات را عمال یا نوع جدیدی ایجاد می نمایند. حداقل بهتر از ابزارهای انحصاری است که امنیت هدف اول آزمایش بروی آنها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا