آموزش

چگونه لینک های خراب و شکسته را در سایت پیدا و حذف کنیم؟

اگر صاحب وب سایت هستید، یکی از اولویت های اصلی شما باید ارائه یک تجربه کاربری ستاره ای (UX) باشد. متأسفانه لینک های شکسته مشکل بزرگی است که می تواند وجود داشته باشد. اگر می خواهید وب سایت خود را به شکلی مناسب نگه دارید، در نهایت مجبور خواهید بود با آن ها مقابله کرده و آن ها را حذف کنید.

در اصل لینک های شکسته در وب سایت شما به وجود منابع داخلی یا خارجی اشاره ندارند. در صورت ادامه، آن ها باعث می شوند بازدیدکنندگان سایت شما نا رضایتی قابل توجهی داشته باشند و به همین دلیل باید سریع آن ها را حذف کنید.

در این مقاله ما به شما نشان می دهیم چگونه می توانید لینک های شکسته را در وب سایت خود پیدا و حذف کنید و همچنین برخی از ابزار ها را برای کمک به شما در انجام این کار به شما توصیه می کنیم. با ما همراه باشید!

چرا باید لینک های شکسته را از وب سایت خود حذف کنید؟

شما می توانید لینک شکسته (که گاهی اوقات به عنوان لینک “مرده” نیز خوانده می شود) را به عنوان هر لینکی در وب سایت یا یک صفحه که کار نمی کند در نظر بگیرید.

وقتی روی لینک شکسته کلیک می کنید به جای اینکه به صفحه مقصد مورد نظر هدایت شوید، صفحه خطایی با پیامی مانند “404 Page Not Found” مشاهده می کنید.

خطای 404

چند دلیل وجود دارد که شما ممکن است این مشکل را در وب سایت خود تجربه کنید. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • شما برای یافتن لینک (Uniform Resource Locator (URL را وارد کردید.
  • شما یا صاحب وب سایت (در مورد لینک های خارجی) صفحه لینک را حذف کرده اید.
  • وب سایتی که از آن لینک خارجی گرفته اید به طور دائم منتقل شده یا دیگر وجود ندارد.
  • یک فایروال وجود دارد که دسترسی به سایت یا صفحه مرتبط را محدود می کند.

به هر دلیلی لینک های شکسته می توانند یک مشکل واقعی برای بازدید کنندگان سایت شما باشند. جدا از تأثیرگذاری بر اعتبار سایت خود هرگز نمی توانید بگویید که در نتیجه آن چند مشتری را از دست می دهید.

اگر سایت خود را بیش از حد رها کنید، ممکن است به اصطلاح با “لینک پوسیدگی” روبرو شوید – سایتی که لینک های شکسته زیادی دارد.

همچنین می تواند بر نحوه رتبه سایت شما در موتور های جستجو تأثیر بگذارد. اگرچه گوگل می گوید داشتن دو یا چند لینک شکسته در سایت شما لزوماً به رتبه بندی شما آسیب نمی رساند، اما خزنده های موتور جستجو وقتی با یک لینک خراب مواجه می شوند، خزیدن صفحه شما را به طور کامل متوقف می کنند. به عبارت دیگر این صفحات رها شده ایندکس نمی شوند.

اکنون ما پی بردیم که لینک های شکسته می تواند برای سلامتی کلی سایت شما مضر باشد، بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می توانیم آن ها را بیابیم و حذف کنیم.

نحوه یافتن و حذف لینک های شکسته از وب سایت (در 2 مرحله)

لینک های شکسته ممکن است دردسر زیادی برای شما ایجاد کند اما یافتن و حذف آن ها روشی آسانتر است. شما به راحتی می توانید بسیاری از ابزار های رایگان و پولی را بصورت آنلاین پیدا کنید که می تواند در این امر به شما کمک کند. مؤثرترین و در دسترس ترین ابزاری که ما توصیه می کنیم Google Analytics است .

به طور کلی فرایند یافتن و حذف لینک های شکسته با Google Analytics را می توان به دو مرحله تقسیم کرد. بیایید یک نگاهی بیندازیم!

مرحله 1: گزارشی از لینک های شکسته تهیه کنید!

یافتن لینک های شکسته با Google Analytics به دو رویکرد متفاوت در رابطه با لینک های داخلی و خارجی نیاز دارد.

ابتدا باید بدانید که چگونه سایت شما صفحه خطای لینک شکسته را تولید می کند. به راحتی می توانید با وارد کردن URL ای که می دانید در وب سایت شما وجود ندارد این کار را انجام دهید. به این ترتیب می توانید به سادگی برگه مربوطه را برای نام صفحه خطایی که ظاهر می شود، بررسی کنید.

تهیه گزارش از لینک های خراب

سپس وارد حساب Google Analytics خود شوید. پس از ورود به صفحه به Customization > Custom Reports بروید و سپس بر روی دکمه New Custom Report+ کلیک کنید:

انتخاب دکمه New Custom Report+

در اینجا شما باید عنوان مورد نظر خود را در قسمت اطلاعات عمومی پر کنید. سپس قسمت های زیر را در قسمت گزارش مطلب به شرح زیر پر کنید:

  • نوع: Flat Table
  • ابعاد: صفحه، مسیر صفحه قبلی و عنوان صفحه را انتخاب کنید.
  • معیار ها: نمای صفحه منحصر به فرد

در زیر فیلتر ها مسیر صفحه قبلی را حذف نکنید. این کار تضمین می کند که فقط لینک های داخلی شکسته در گزارش نشان داده شوند.

در آخر صفحه عنوان را وارد کنید و نام صفحه خطایی را که قبلاً در قسمت Regex کشف کرده اید، اضافه کنید. همچنین می توانید “404” را به عنوان یک مقدار عمومی پر کنید.

وارد کردن عنوان

در نهایت گزارش را ذخیره کنید. اکنون وقتی در آینده آن را باز می کنید، لیست کاملی از تمام صفحات سایت خود با لینک های داخلی شکسته پیدا می کنید:

ذخیره گزارش

برای پیدا کردن لینک های خارجی شکسته، روند تقریباً یکسان است. با این حال هنگام ایجاد یک گزارش سفارشی، باید با تغییر در قسمت ها در قسمت Dimensions تغییرات ایجاد کنید، از جمله با انتخاب گزینه های صفحه، Full Referrer و عنوان صفحه :

یافتن لینک های خارجی شکسته

پس از تولید هر دو گزارش همه لینک های خراب در وب سایت خود را با موفقیت شناسایی کردید. خوشبختانه رفع آن ها از این طریق آسانتر است.

مرحله 2: لینک های شکسته را حذف کنید.

هنگامی که لینک های شکسته سایت خود را پیدا کردید، می توانید آن ها را اصلاح کنید. اولین درگاه مکالمه با وب سایت شما است و در اینجا می توانید هر آدرس اینترنتی نادرست را به صورت دستی به روز کنید.

با این حال این پاسخی برای کل مشکل نخواهد بود، زیرا ممکن است سایت های دیگری با لینک های شکسته بازدید کننده را به صفحات شما ارسال کنند.

در این حالت می خواهید URL های این صفحه را از طریق ریدایرکت های دستی 301 یا افزونه ای مانند Redirection تغییر دهید:

این افزونه فرایند تعیین لینک های مرده شما و مدیریت فرایند ریدایرکت را ساده می کند.

با استفاده از افزونه می توانید به راحتی یک URL (در این حالت لینک خراب) و URL Target (مقصد در نظر گرفته شده) اضافه کنید.

نتیجه

لینک های شکسته و خطای 404 در اینترنت رایج است، با این وجود آن ها را در وب سایت خود نمی خواهید. به همین ترتیب یافتن و حذف سریع آن ها یک کار مهم برای نگهداری سایت است.

با کمک ابزار های رایگان مانند Google Analytics می توانید لینک های خراب را به راحتی در وب سایت خود پیدا کنید. وقتی آن ها را پیدا کردید این لینک ها می توانند با کمک ابزار های اضافی جایگزین یا هدایت شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا