Networkآموزش

معرفی انواع کابل های زوج بهم تابیده (Twisted Pair) + مزایا و معایب

کابل زوج بهم تابیده حالتی از سیم کشی است که در آن سیم های هادی دو به دو به هم پیچ خورده اند، تا بتوانند اختلالات الکترومغناطیسی ناشی از منابع خارجی را خنثی کنند. در این رشته های بهم تابیده، حلقه های بین سیم ها باعث تبدیل زوج های مغناطیسی به سیگنال می شود. کابل زوج بهم تابیده از رایج ترین انواع کابل های شبکه است.

علت تابیده شدن زوج کابل های شبکه به هم چیست؟

هدف این سیم های بهم تابیده، محافظت از داده ها و اطلاعات شما در برابر عوامل تداخل های بیرونی می باشد که می توانند باعث ایجاد نویز شوند. این کابل ها هر زمان که جریان الکتریکی از سیم ها عبور می کند، یک میدان مغناطیسی ایجاد می کنند که به وسیله ی این میدان مغناطیسی این اختلالات و نویزها را خنثی کرده و از بین می برند.

تولیدکنندگان این کابل ها توانسته اند با کمک ویژگی هایی مانند خنثی کردن و پیچش سیم ها به هم، یک لایه محافظتی را تولید کنند. این لایه های حفاظتی می توانند در رسانه های مربوط به شبکه، تاثیرات مثبت و قابل توجهی داشته باشند.

انواع کابل زوج

برای راه اندازی شبکه یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، شناخت انواع کابل های شبکه است.

1. کابل زوج به هم تابیده بدون روکش یا UTP

کابل UTP مخفف عبارت Unshielded Twisted Pair است که فاقد روکش می باشد و از 4 زوج سیم تشکیل شده اند. این کابل ها در شبکه های اترنت (ethernet) و سیستم های تلفن یافت می شوند.

کابل زوج به هم تابیده بدون روکش یا UTP

این کابل ارزان ترین کابل از بین تمام کابل های شبکه UTP است، زیرا هیچ روکش و شیلد و محافظی دور سیم های آن قرار ندارد. به همین دلیل در شبکه هایی که اهمیت اطلاعات در آن مطرح نیست استفاده می شود.

مزایا و معایب:

این کابل ها بسیار نازک، انعطاف پذیر و نصب آن ها به راحتی انجام می شود. از آن جایی که بسیار کوچک هستند، داکت های سیم کشی در ساختمان ها را سریع پر نمی کنند. همچنین هزینه آن ها بسیار کم است.

اما بسیار آسیب پذیر هستند و طرح پیچش آن ها بر نحوه خنثی سازی امواج الکترومغناطیسی بسیار موثر می باشد، به همین دلیل ساخت آن ها حساسیت خاصی را می طلبد.

انواع کابل های UTP

Cat مخفف Category یا دسته بندی می باشد. کابل های UTP انواع مختلفی دارند که عبارت اند از:

Cat 1: معمولا در انتقال صدا و سیستم تلفن استفاده می شود.
Cat 2: معمولا در شبکه های توکن رینگ استفاده می شود.
Cat 3: این کابل دارای 4 جفت سیم به تابیده است و اغلب در شبکه های توکن رینگ استفاده می شود.
Cat 4: این کابل دارای 4 جفت سیم به هم تابیده است و در شبکه های توکن رینگ استفاده می شود و تا سرعت  ۱۰ Mbps را پشتیبانی می‌کند.
Cat 5: این کابل به دلیل پیچش سیم ها در هر اینچ در مقایسه با cat 3، سرعت بیشتر و طول بیشتری دارد.
Cat 5e: این کابل در شبکه های اترنت و فست اترنت و گیگابیت اترنت استفاده می شود.
Cat 6: این کابل در شبکه های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet استفاده می‌شود.

2. کابل زوج بهم تابیده روکش دار یا STP

کابل STP مخفف عبارت Shielded Twisted Pair است که دارای روکش می باشد. F در نام کابل های STP به معنای وجود فویل است و S به معنی وجود شیلد یا محافظ می باشد.

این کابل ها شامل سیم های به هم تنیده شده ای هستند که نه تنها به صورت جداگانه انعطاف پذیر هستند، بلکه محافظی از یک ماده فلزی فویل مانند آن ها را احاطه کرده است. همچنین شیلد ها به روش های مختلفی به دور سیم ها اعمال می شوند.

کابل زوج بهم تابیده روکش دار یا STP

فویل برای جلوگیری از نویز و شیلد برای تخلیه اثرات القایی الکتریسیته ساکن در ساختار کابل این شبکه STP قرار می گیرد. این کابل شبکه بیشتر در جاهایی که نویز بیشتری دارد استفاده می شود و در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet کاربرد دارد.

مزایا و معایب:

این نوع از کابل های شبکه بر اساس تکنیک هایی مانند خنثی سازی و محافظت تولید شده اند. کابل های روکش دار می توانند نویز را از بین ببرند و اختلالات مغناطیسی داخل شبکه را خنثی کنند.

انواع کابل STP

  • U/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم آن وجود دارد.
  • F/UTP: یک فویل دور کل سیم ها وجود دارد.
  • S/UTP: یک شیلد دور کل سیم ها وجود دارد.
  • SF/UTP: یک شیلد و یک فویل دور کل سیم ها وجود دارد.
  • S/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم و یک شیلد دور کل سیم ها وجود دارد.
  • F/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم ها وجود دارد.
  • SF/FTP: هم محافظ بافت شده و هم فویل دور سیم ها وجود دارد. این مدل کابل گران ترین نوع کابل شبکه است که در شبکه هایی که امنیت بالایی دارند استفاده می شود.

نتیجه گیری

تابیده شدن زوج ها به یکدیگر، می تواند نویز و تداخل الکترومغناطیسی را تا حدودی کاهش داده و کیفیت انتقال داده ها را افزایش دهد. اما همیشه نمی تواند نویز را به طور کامل حذف کند. برای شبکه های مهم و حرفه ای تر، باید انتقال داده ها با کیفیت بسیار بالاتری انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا