Server

معرفی مهم ترین و بهترین ابزار های مانیتورینگ سرور

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان به معرفی ابزار های مانیتورینگ سرور بپردازیم. لطفا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نظارت بر کار و رفع اشکال در عملکرد سرور لینوکس کار آسانی نیست، اما با استفاده از ابزار مناسب مانیتورینگ در زمان مناسب، این کار ساده تر خواهد شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم لیستی جامع، از ابزار های مانیتورینگ سرور لینوکس را که در اینترنت وجود دارند تهیه کنیم. برای یافتن ابزار مناسب و معرفی به شما، ابزارهای موجود در این لیست را به پنج دسته تقسیم کردیم:

  • ابزار های خط فرمان(Command Line Tools)
  • ابزار مانیتور دسکتاپ (Desktop Monitoring Tools)
  • ابزارهای نظارت بر زیرساخت ها (Infrastructure Monitoring Tools)
  • ابزارهای نظارت بر گزارش (Log Monitoring Tools)
  • ابزارهای نظارت بر شبکه (Network Monitoring Tools)

ابزار خط فرمان (Command Line Tools)

1. دستور Top

این یک ابزار کوچک است که در بسیاری از سیستم های یونیکس به صورت پیش فرض نصب شده است. وقتی می خواهید یک مرور کلی از کلیه فرآیند ها یا موضوعات در حال اجرا در سیستم داشته باشید: top یک ابزار خوب است. دستور top برای نمایش فرآیندهای لینوکس استفاده می شود همچنین خلاصه اطلاعات سیستم و لیستی از فرآیندها یا موضوعاتی که در حال حاضر توسط هسته لینوکس مدیریت می شوند را نشان می دهد. به محض اجرای این دستور، یک حالت دستور تعاملی باز می شود که در آن نیمه بالایی شامل آمار فرآیندها و استفاده از منابع است و نیمه پایین شامل لیستی از موارد در حال اجرا می باشد.

ابزار مانیتورینگ top

2. دستور htop

Htop در اصل یک نسخه پیشرفته از نمونه دستور بالا یا Top است. مرتب سازی بر اساس فرآیندها ساده تر است. درک بصری ساده تر است و دستوراتی را برای کارهای مشترکی که می خواهید انجام دهید ایجاد کرده است. علاوه بر آن این ابزار کاملاً تعاملی است.

ابزار مانیتورینگ htop

3. دستور atop

atop، برخلاف top و htop ، هرچند روزانه فرآیندهای تجزیه و تحلیل طولانی مدت را انجام می دهد، اما دارای گزارش روزانه فرآیندهای تجزیه و تحلیل بلند مدت است. همچنین مصرف منابع توسط کلیه فرایندها را نشان می دهد. همچنین منابعی را که به یک باره به حد بحران رسیده اند برجسته می کند.

4. دستور apachetop

Apachetop بر عملکرد کلی وب سرور apache شما نظارت می کند. این عمدتا مبتنی بر mytop است. این تعداد کنونی خوانش ها، نوشتن ها و تعداد کل درخواست های پردازش شده را نشان می دهد.

ابزار مانیتور دسکتاپ (Desktop Monitoring Tools)

1. ntopng

ntopng نسل بعدی ntop است و ابزار رابط کاربر گرافیکی از طریق مرورگر برای نظارت بر شبکه را فراهم می کند. این می تواند کارهایی مانند: میزبان جغرافیایی، دریافت ترافیک شبکه و توزیع IP ترافیک را نشان دهد و آن را تجزیه و تحلیل کند.

این می تواند کارهایی مانند: میزبان جغرافیایی، دریافت ترافیک شبکه و توزیع ترافیک IP را نشان دهد و آن را تجزیه و تحلیل کند.

ابزار مانیتورینگ ntopng

2. iftop

iftop شبیه به top است، اما به جای اینکه عمدتا برای استفاده از پردازنده cpu بررسی شود، به ترافیک شبکه در رابط های شبکه انتخاب شده گوش می دهد و جدول استفاده فعلی را نشان می دهد. برای پاسخ به سؤالاتی از جمله “چرا در اینترنت ارتباط اینترنتی من بسیار کند است؟” بسیار مفید است.

ابزار مانیتورینگ iftop

3. jnettop

jnettop ترافیک شبکه را به همان روشی که iftop انجام می دهد. همچنین پشتیبانی از خروجی متن قابل تنظیم و یک حالت سازگار با ماشین برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل بیشتر می باشد.

ابزار مانیتورینگ jnettop

4. darkstat

Darkstat ترافیک شبکه را ضبط می کند و آمار مربوط به استفاده از آن را محاسبه می کند. گزارشات روی یک سرور HTTP ساده ارائه می شود و یک رابط کاربری زیبا از گرافیک ها را به شما ارائه می دهد.

ابزار مانیتورینگ darkstat

ابزارهای نظارت بر زیرساخت ها (Infrastructure Monitoring Tools)

1. Server Density

ابزار مانیتورینگ Server Density دارای یک رابط وب است که به شما امکان می دهد هشدارها را تنظیم کرده و نمودارها را برای کلیه معیارهای سیستم و شبکه مشاهده کنید.

همچنین می توانید نظارت بر وب سایتها را تنظیم کنید. تراکم سرور به شما امکان می دهد مجوزهایی را برای کاربران تعیین کنید و می توانید نظارت خود را با زیرساختهای افزونه یا API گسترش دهید.

ابزارمانیتورینگ Server Density

2. OpenNMS

OpenNMS دارای چهار حوزه اصلی عملکردی است: مدیریت رویداد و اعلان ها. کشف و تهیه. این به گونه ای طراحی شده است که می تواند در انواع محیط شبکه کار کند.

ابزار مانیتورینگ OpenNMS

3. SysUsage

SysUsage سیستم شما را بطور مداوم از طریق Sar و سایر دستورات سیستم نظارت می کند. همچنین به آگاه شدن از طریق رسیدن آستانه به اعلان ها اجازه می دهد. خود SysUsage را می توان از مکانی متمرکز اجرا کرد که تمام آمارهای جمع آوری شده نیز در آن ذخیره می شوند. این یک رابط وب است که می توانید تمام آمارها را از طریق آن مشاهده کنید.

ابزار مانیتورینگ SysUsage

4. brainypdm

brainypdm ابزاری برای مدیریت و نظارت بر داده است که توانایی جمع آوری داده ها از nagios یا منبع عمومی دیگر برای ساخت نمودار را دارد. کراس پلت فرم، دارای نمودارهای سفارشی و مبتنی بر وب است.

ابزار مانیتورینگ brainypdm

5. Zenoss

Zenoss یک رابط وب فراهم می کند که به شما امکان می دهد تمام معیارهای سیستم و شبکه را کنترل کنید. علاوه بر این، منابع شبکه و تغییرات در تنظیمات شبکه را کشف می کند. این هشدارها را برای شما دارد تا در این زمینه اقدامی انجام دهید و همچنین این ابزار از افزونه های Nagios پشتیبانی می کند.

ابزار مانیتورینگ Zenoss

6. Linux process explorer

Linux process explorer شبیه به مانیتور فعالیت برای OSX یا معادل ویندوز است. هدف این است که قابل استفاده تر از top یا ps باشد. می توانید هر فرآیند را مشاهده کنید و ببینید که چه مقدار حافظه یا CPU از آن استفاده می کند.

ابزار مانیتورینگ Linux process explorer

7. free

این یک دستور داخلی است که مقدار کل حافظه فیزیکی آزاد و استفاده شده را روی دستگاه شما نمایش می دهد. همچنین بافرهایی را که در این لحظه از هسته استفاده می کنند را نمایش می دهد.

ابزار مانیتورینگ free

ابزارهای نظارت بر گزارش (Log Monitoring Tools)

1. GoAccess

GoAccess یک آنالایزر ورود به وب در زمان واقعی است که ورود به سیستم را از هر دو apache ،nginx یا فضای مجازی amazon تجزیه و تحلیل می کند. همچنین می توان داده ها را درون HTML ،JSON یا CSV وارد کرد. این آمار عمومی، بازدید کنندگان برتر، 404 ها، موارد جغرافیایی و بسیاری موارد دیگر را به شما ارائه می دهد.

ابزار مانیتورینگ GoAccess

2. Logwatch

Logwatch یک سیستم تجزیه و تحلیل ورود به سیستم است. آن را از طریق سیاهه های مربوط به سیستم شما تجزیه می کند و گزارشی را ایجاد می کند تا مناطقی را که شما مشخص می کنید، تجزیه و تحلیل کند.

این گزارش می تواند روزانه با هضم کوتاه فعالیت هایی که در دستگاه شما انجام می شود، به شما گزارش دهد.

3. Swatch

دقیقاً مانند Logwatch Swatch گزارشات شما را نیز کنترل می کند، اما به جای ارائه گزارش، آن را برای بیان منظم تماشا می کند و هنگام حمله از طریق نامه یا کنسول به شما اطلاع می دهد. به عنوان مثال می توان از آن برای تشخیص متجاوز استفاده کرد.

ابزار مانیتورینگ Swatch

4. MultiTail

MultiTail به شما کمک می کند تا logfiles ها را در چندین ویندوز نظارت کنید. می توانید دو یا تعداد بیشتری از این پرونده ها را در یکی ادغام کنید. همچنین با استفاده از رنگ ها می توانید برای کمک به اصطلاحات منظم، logs ها را برای خواندن آسانتر نمایش دهید.

ابزار مانیتورینگ MultiTail

ابزارهای نظارت بر شبکه (Network Monitoring Tools)

1. acct or psacct

acct یا psacct (بسته به اینکه از apt-get یا yum استفاده می کنید) به شما امکان می دهد تمام دستوراتی را که کاربران در داخل سیستم از جمله CPU و زمان حافظه اجرا می کنند، نظارت کنید. پس از نصب، آن خلاصه را با دستور “sa” دریافت می کنید.

2. whowatch

این ابزار مانیتور سرور مشابه با استفاده از acct، کاربران را در سیستم شما نظارت می کند و به شما امکان می دهد در زمان واقعی ببینید که از چه دستورات و فرایندی استفاده می کنند.

3. webmin

Webmin ابزاری برای مدیریت سیستم مبتنی بر وب است. این نیاز به ویرایش دستی فایلهای پیکربندی یونیکس را برطرف می کند و به شما امکان می دهد در صورت لزوم سیستم را از راه دور مدیریت کنید. این دو ماژول مانیتورینگ دارد که می توانید به آن وصل کنید.

ابزار مانیتورینگ webmin

ابزار مانیتورینگ Zabbix

Zabbix یک ابزار نرم افزاری مانیتورینگ متن باز سرور برای اجزای متنوع IT از جمله شبکه ها، ماشین های مجازی (VM) و سرویس های ابری است. Zabbix معیار های نظارت از جمله استفاده از شبکه، بار CPU و مصرف فضای دیسک را فراهم می کند.

پیکربندی مانیتورینگ Zabbix را می توان با استفاده از الگو های مبتنی بر XML که حاوی عناصری برای نظارت است، انجام داد. ابزار Zabbix از MySQL ، PostgreSQL ، SQLite ، Oracle یا IBM DB2 برای ذخیره داده استفاده می کند. برنامه نویسی سمت سرور آن با زبان C و نمای وب با PHP نوشته شده است. Zabbix چندین گزینه مانیتورینگ را ارائه می دهد:

  • مانیتورینگ اپلیکیشن ها: Apache, Drupal, Gitlab, Java Monitoring, Wordpress و…
  • مانیتورینگ مبتنی بر ابر: Aws S3, Amazon Web Services, Nxt Cloud و…
  • مانیتورینگ سرور ها
  • مانیتورینگ شبکه
  • و…
ابزار مانیتورینگ Zabbix

ابزار مانیتورینگ Grafana

Grafana یک ابزار مانیتورینگ سرور است که شامل دسترسی به افزونه های سازمانی است که منابع داده موجود شما را می گیرد و به شما امکان می دهد آن ها را در Grafana مانیتور کنید. این بدان معنی است که شما می توانید با تجسم تمام داده ها به روشی آسان تر و موثر، از راه حل های پیچیده و گران قیمت نظارت و پایگاه داده خود بهترین نتیجه را بگیرید.

همکاری موثر بر اساس افرادی است که به اطلاعات مشابه دسترسی دارند. Grafana به شما امکان می دهد بینش داشبورد Grafana را در سرتاسر شرکت خود به راحتی به اشتراک بگذارید، حتی اگر آن ها کاربران Grafana نباشند.

با قابلیت جستجوی پیشرفته داشبورد ها، می توانید داشبورد استفاده نشده یا خراب را بیابید و ببینید که کدام داشبورد بیشترین بازدید را دارد. قابلیت همگام سازی تیم به شما امکان می دهد هماهنگی را بین تیم های موجود در Grafana و تیم های ارائه دهنده مورد تأیید خود تنظیم کنید تا کاربران شما به طور خودکار در تیم مناسب قرار بگیرند.

ادغام پیشرفته LDAP گروه ها و تیم های LDAP شما را با نمونه Grafana شما هماهنگ می کند، دسترسی آسان تر و مدیریت کاربر را فراهم می کند. قابلیت Govern به شما این امکان را می دهد که فقط کاربران تأیید شده بتوانند داده ها را مشاهده کنند.

با گذشت زمان این فریم ورک در صنعت محبوبیت زیادی کسب کرده و توسط شرکت های بزرگی مانند PayPal، eBay، Intel و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

ابزار مانیتورینگ Grafana

امیدوارم از مطالعه مقاله معرفی مهم ترین و بهترین ابزار های مانیتورینگ سرور نهایت استفاده را برده باشید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سایت UptimeControl.net را به مقاله اضافه کنید، زیرا فقط آنها 3 دقیقه فاصله بررسی در دسترس بودن سایت در طرح رایگان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا