Networkمفاهیم پایه

معرفی کامل انواع شبکه های کامپیوتری

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع شبکه های کامپیوتری از نظر ساختار منطقی بپردازیم، شبکه ها انواع مختلفی دارند و شما با توجه به نوع نیازتان، باید از آن ها استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر لطفا با ما همراه باشید.

انواع شبکه های کامپیوتری انواع شبکه های کامپیوتری

انواع شبکه کامپیوتری

یکی دیگر از راه های دسته بندی شبکه های کامپیوتری این است که آن ها را بر اساس مقیاس و یا دامنه آن ها دسته بندی کنیم. صنعت شبکه تقریباً به هر نوع طراحی، به عنوان نوعی شبکه منطقی اشاره دارد. انواع متداول شبکه های منطقه ای شامل موارد زیر هستند:

شبکه محلی

شبکه گسترده

شبکه بی سیم

شبکه شهری

شبکه ذخیره سازی

شبکه دانشگاهی

شبکه های شخصی

LAN: Local Area Network

WAN: Wide Area Network

WLANWireless Local Area Network

MAN: Metropolitan Area Network

SANStorage Area Network, System Area Network, Server Area Network, or sometimes Small Area Network

CAN: Campus Area Network, Controller Area Network, or sometimes Cluster Area Network

PANPersonal Area Network

هر یک از این شبکه ها، تعریف و خصوصیات خاص خود را دارد که شما با توجه به محیطی که می خواهید در آن شبکه راه اندازی کنید، باید آن را انتخاب کنید.

لن و ون، دو مدل از شبکه های قدیمی و پر استفاده هستند، در حالی که اکثر شبکه های دیگر با پیشرفت تکنولوژی یکی پس از دیگری پدید آمدند.

نکته: انواع شبکه با توپولوژی شبکه (مانند باس، حلقه، ستاره و… ) متفاوت ند.

LAN: شبکه محلی

در شبکه های لن، سیستم ها با فاصله های نسبتا کمی در کنار هم قرار گرفته اند و تشکیل شبکه محلی داده اند. یک ساختمان اداری، مدرسه یا خانه معمولاً دارای یک شبکه محلی است، اما بعضی اوقات یک ساختمان شامل چند شبکه کوچک LAN (شاید یک اتاق و در هر اتاق) باشد و گهگاهی یک شبکه محلی از گروه های اطراف آن استفاده می کند. در شبکه TCP / IP، معمولا از شبکه لن استفاده می شود اما نه در همه موارد آن. علاوه بر کار کردن در یک فضای محدود، شبکه های LAN نیز به طور معمول متعلق به یک شخص یا سازمان مجزا، کنترل و اداره می شوند. آنها همچنین تمایل دارند از فناوری های خاصی برای اتصال مثلا در درجه اول اترنت و توکن رینگ استفاده کنند.

LAN: شبکه محلی انواع شبکه های کامپیوتری

WAN: شبکه گسترده

همان طور که از نام این شبکه مشخص می باشد در این مدل شبکه فاصله بین سیستم ها می تواند زیاد هم باشد. اینترنت نیز، یک شبکه گسترده می باشد که سرتا سر کره زمین را فرا گرفته است. شبکه ون از لحاظ جغرافیایی شامل مجموعه ای از لن های پراکنده است. یک دستگاه شبکه به نام روتر، LAN ها را به یک WAN متصل می کند. در شبکه IP، روتر هم یک آدرس LAN و هم یک آدرس WAN را حفظ می کند. WAN از چند طریق با LAN تفاوت دارد. اکثر شبکه های جهانی (مانند اینترنت) متعلق به هیچ سازمانی نیستند بلکه تحت مالکیت و مدیریت مشترک و توزیع شده هستند. WAN ها برای اتصال در مسافت های طولانی تر، از فناوری هایی مانند ATM Frame Relay و X.25 استفاده می کنند.

 WAN: شبکه گسترده انواع شبکه های کامپیوتری

LAN، WAN و شبکه های خانگی

اقامتگاه ها واکثر شبکه های خانگی معمولاً از یک LAN استفاده می کنند و از طریق ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) با استفاده از یک مودم به شبکه WAN متصل می شوند. ISP یک آدرس WAN IP را به مودم ارائه می دهد و همه رایانه های موجود در شبکه خانگی از آدرس های IP LAN استفاده می کنند (که به آن آدرس IP خصوصی نیز می گویند). همه رایانه های موجود در شبکه خانگی می توانند به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما برای رسیدن به ISP و فراتر از آن باید از طریق یک دروازه شبکه مرکزی و به طور معمول از یک روتر، عبور کنند.

انواع دیگر شبکه های کامپیوتری

در حالی که LAN و WAN تقریباً محبوب ترین ها از بین شبکه های ذکر شده هستند، ممکن است شما برای استفاده به این شبکه ها نیز مراجعه کنید:

Wireless Local Area Network:

LAN مبتنی بر فناوری شبکه بی سیم (Wi-Fi).

Wireless Local Area Network: انواع شبکه های کامپیوتری

Metropolitan Area Network:

شبکه ای که مساحت فیزیکی بزرگتر از LAN دارد اما از WAN کوچکتر است مانند یک شهر. این شبکه معمولاً توسط یک نهاد واحد مانند نهاد دولتی یا شرکت بزرگ اداره می شود.

Wireless Local Area Network: انواع شبکه های کامپیوتری

Campus Area Network:

شبکه ای که چندین LAN دارد اما از یک MAN کوچکتر است، مانند دانشگاه یا محیط های تجاری محلی.

Campus Area Network: انواع شبکه های کامپیوتری

Personal Area Network:

شبکه ای که یک فرد را احاطه کرده است و برای آن فرد است. PAN بی سیم (WPAN) ممکن است بین دستگاه های بلوتوث ایجاد شود.

Personal Area Networkانواع شبکه های کامپیوتری

Storage Area Network:

سرورها را از طریق فناوری مانند فیبر به دستگاههای ذخیره داده متصل می کند.

Storage Area Network انواع شبکه های کامپیوتری

System Area Network:

(همچنین به آن شبکه ناحیه Cluster یا CAN نیز گفته می شود): رایانه های با کارایی بالا و دارای اتصالات پر سرعت را در پیکربندی خوشه پیوند می دهند.

سعی کردیم در این مقاله برای شما عزیزان تقریبا مهم ترین شبکه های کامپیوتری را شرح دهیم و موارد استفاده آن ها را برایتان بازگو کردیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از پشتیبانان آنلاین ما کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا