Linuxآموزش

بهترین و محبوب ترین توزیع های لینوکس برای کاربران معمولی و حرفه ای

لینوکس یک سیستم عامل کامل نیست بلکه فقط یک هسته است. توزیع های لینوکس هسته لینوکس را می گیرند و آن را با سایر نرم افزار های رایگان ترکیب می کنند تا بسته های کاملی ایجاد کنند.

اگر می خواهید لینوکس را نصب کنید، باید توزیع را نیز انتخاب کنید. همچنین می توانید از Scratch برای تهیه و مونتاژ لینوکس خود استفاده کنید، اما این کار بسیار بزرگ و پیچیده ای خواهد بود.

به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می دهند تا از توزیع های آماده که معمولا توسط افراد خبره تهیه شده اند، استفاده کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از بهترین و محبوب ترین توزیع های لینوکس در سال های اخیر را معرفی کرده و به بررسی ویژگی های هر یک بپردازیم.

Ubuntu

Ubuntu

احتمالاً اوبونتو مشهور ترین توزیع لینوکس است. اوبونتو مبتنی بر دبیان است اما مخازن نرم افزاری مخصوص به خود را دارد. بسیاری از نرم افزار های موجود در اوبنتو از مخازن دبیان همگام سازی می شوند.

اوبونتو قبلاً از محیط GNOME 2 استفاده می کرد، اما اکنون از محیط Unity خود استفاده می کند. اوبونتو حتی در حال ساخت سرور های گرافیکی Mir خود است در حالی که توزیع های دیگر در محیط Wayland کار می کنند.

اوبونتو مدرن است و نسخه ها را هر شش ماه یک بار عرضه می کند، با LTS پایدار تر (پشتیبانی طولانی مدت) هر دو سال یکبار منتشر می شود.

اوبونتو هم اکنون در حال کار برای گسترش توزیع اوبنتو برای توزیع در تلفن های هوشمند و تبلت ها است.

Linux Mint

Linux Mint

Mint یک توزیع لینوکس است که بر اساس اوبونتو ساخته شده است. از مخازن نرم افزاری اوبونتو استفاده می کند، بنابراین بسته های مشابه در هر دو موجود است.

در اصل Mint توزیع جایگزینی بود که به دلیل داشتن کدک های رسانه ای و نرم افزارهای اختصاصی که اوبونتو به طور پیش فرض شامل آن نمی شد، توزیع شده است.

این توزیع اکنون هویت خاص خود را دارد.

Mint از رویکرد های آرام تری برای بروزرسانی های نرم افزار استفاده می کند و به طور خودکار بروزرسانی های مهم نرم افزاری را نصب نخواهد کرد.

این امر باعث شده است كه برخی از توسعه دهندگان اوبونتو، آن را ناامن بدانند.

Debian

Debian

Debian یک سیستم عامل است که فقط از نرم افزار اپن سورس تشکیل شده است.

پروژه دبیان از سال 1993 شروع به کار کرده است، بیش از 20 سال پیش! این پروژه که بسیار مورد احترام است هنوز نسخه های جدیدی از Debian را منتشر می کند که بیشتر از توزیع هایی مانند Ubuntu یا Linux Mint شناخته شده است.

این امر می تواند آن را پایدارتر و محافظه کار تر کند که برای بعضی از سیستم ها ایده آل است.

در ابتدا اوبونتو برای بهبود قسمت های اصلی Debian ایجاد شد، بسته بندی این نرم افزار در یک سیستم کاربر پسند که به روز می شود.

Fedora

Fedora

Fedora یک پروژه با تمرکز جدی بر روی نرم افزار رایگان است. شما راهی آسان برای نصب درایور های گرافیکی اختصاصی در اینجا نمی یابید، اگرچه مخازن شخص ثالث نیز موجود است.

برخلاف اوبونتو فدورا محیط دسکتاپ خود یا سایر نرم افزار ها را ایجاد نمی کند. در عوض پروژه فدورا از نرم افزار “upstream” استفاده می کند و بستری را فراهم می کند که تمام این نرم افزار های بالا دستی بدون اضافه کردن ابزار های سفارشی ادغام شوند.

فدورا به طور پیش فرض با محیط دسکتاپ GNOME 3 همراه است، اگرچه می توانید “spins” را نیز دریافت کنید که با سایر محیط های دسک تاپ همراه است.

Fedora توسط Red Hat حمایت مالی می شود و پایه و اساس پروژه تجاری Red Hat Enterprise Linux است.

برخلاف RHEL فدورا مدت طولانی پشتیبانی نمی شود. اگر می خواهید نسخه پایدار تری داشته باشید که مدت زمان بیشتری پشتیبانی می شود Red Hat ترجیح می دهد از محصول Enterprise استفاده کنید.

مطالعه بیشتر …

CentOS / Red Hat Enterprise Linux

CentOS / Red Hat Enterprise Linux

Red Hat Enterprise Linux توزیع لینوکس تجاری است که برای سرور ها و ایستگاه های کاری در نظر گرفته شده است.

این پروژه بر اساس پروژه اپن سورس فدورا ساخته شده است، اما به گونه ای طراحی شده است که یک سکوی پایدار با پشتیبانی طولانی مدت باشد.

Red Hat از قانون علامت تجاری استفاده می کند تا از توزیع مجدد نرم افزار رسمی Red Hat Enterprise Linux جلوگیری کند.

با این حال نرم افزار اصلی رایگان و اپن سورس است. CentOS یک پروژه جامعی است که کد لینوکس Red Hat Enterprise را می گیرد، کلیه علائم تجاری Red Hat را حذف می کند و آن را برای استفاده و توزیع رایگان در دسترس قرار می دهد.

این یک نسخه رایگان از RHEL است، بنابراین اگر می خواهید یک بستر پایدار داشته باشید که برای مدت طولانی پشتیبانی می شود، انتخاب خوبی است.

CentOS و Red Hat اخیراً اعلام كردند كه با یکدیگر مشاركت می كنند، بنابراین CentOS هم اكنون بخشی از خود Red Hat است.

openSUSE / SUSE Linux Enterprise

openSUSE / SUSE Linux Enterprise

openSUSE یک توزیع لینوکس است که توسط Novell حمایت مالی می شود. Novell SUSE لینوکس را در سال 2003 خریداری کرد و آن ها هنوز هم یک پروژه Linux با نام SUSE Linux Enterprise ایجاد می کنند.

در جایی که Red Hat پروژه فدورا را دارد که بر اساس آن Red Hat Enterprise Linux را ارائه کرده است، Novell پروژه openSUSE را ارائه داده است و بر اساس آن SUSE Linux Enterprise را معرفی کرده است.

SUSE زمانی یکی از توزیع های کامپیوتری کاربر پسند لینوکس بود، اما اوبونتو سرانجام این تاج را از او گرفت.

Mageia / Mandriva

Mageia / Mandriva

Mageia یک شاخه از Mandriva Linux است که در سال 2011 ایجاد شده است. Mandriva که قبل از آن به نام Mandrake معروف بود، زمانی یکی از توزیع های کاربر پسند لینوکس بود.

مانند Fedora و openSUSE این نیز یک پروژه ایجاد شده توسط جامعه برای ایجاد توزیع اپن سورس لینوکس است.

Mandriva SA دیگر توزیع رایانه ای لینوکس را برای دسکتاپ ایجاد نمی کند، اما پروژه های سرور لینوکس آن ها بر اساس کد Mageia بنا شده است، دقیقاً مانند این که Fedora و openSUSE کدی را برای معادل های سازمانی خود ارائه می دهند.

Arch Linux

Arch Linux

Arch Linux قدیمی تر از بسیاری از توزیع های دیگر Linux در اینجا است. این طراحی به گونه ای انعطاف پذیر، سبک، کم وزن و “ساده” است.

ساده نگه داشتن به این معنی است که Arch دارای ابزار های مختلف گرافیکی و اسکریپت های تنظیمات خودکار برای کمک به شما در تنظیم سیستم خود نیست.

شما وظیفه دارید سیستم خود را به درستی پیکربندی کنید و نرم افزاری را که دوست دارید نصب کنید.

Arch یک رابط گرافیکی رسمی برای مدیریت بسته خود یا ابزار های پیکربندی گرافیکی پیچیده ارائه نمی دهد. در عوض فایل های پیکربندی را برای ویرایش، آسان طراحی می کند.

بدون نیاز به ارتقا به نسخه جدید Arch، هر بیت نرم افزاری با گذشت زمان به روز می شود.

این توزیع کمی با جنتو مشترک است که در یک بازه زمانی محبوب بود. توزیع هر دو لینوکس برای کاربرانی طراحی شده است که می دانند سیستم هایشان چگونه کار می کنند یا حداقل مایل به یادگیری هستند.

با این حال Arch بر خلاف Gentoo از پکیج های باینری استفاده می کند. این بدان معنی است که نصب نرم افزار روی Arch سریع است، زیرا نیازی نیست که زمانی را برای چرخه های CPU و تهیه نرم افزار صرف کنید.

Slackware

Slackware

Slackware که در سال 1993 تأسیس شد، قدیمی ترین توزیع لینوکس است که امروزه همچنان حفظ شده و نسخه های جدیدی را ارائه می دهد.

هیچ روش نصب گرافیکی وجود ندارد، باید هارد دیسک خود را به صورت دستی پارتیشن بندی کرده و سپس تنظیمات را اجرا کنید. بطور پیش فرض باند Slackware به یک محیط خط فرمان می دهد. این توزیع بسیار محافظه کارانه لینوکس است.

Puppy Linux

Puppy Linux

Puppy Linux یکی دیگر از توزیع های مشهور لینوکس است. نسخه های قبلی روی اوبونتو ساخته شده است، اما آخرین نسخه ها در Slackware ساخته شده اند.

Puppy Linux به عنوان یک سیستم عامل کوچک و سبک طراحی شده است که می تواند به خوبی در رایانه های بسیار قدیمی کار کند.

فایل ISO آن 161 مگابایت است و می تواند در یک محیط لایو بوت شود. Puppy Linux می تواند با کامپیوتر هایی با 256 MB رم هم اجرا شود، اگرچه برای بهترین تجربه 512 MB را توصیه می کند.

Puppy Linux مدرن ترین نیست، اما می تواند به شما در احیای سیستم های قدیمی کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا